Tiiättekö yhtään perhettä, jossa lapsille on joulupukki tuonu jouluna risuja?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Valaja
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja RouvaParkula:
Alkuperäinen kirjoittaja tunnen surun:
Voin uskoa että se on lapsesta hirvittävää. Itse muistan kun jotkut sukulaiset toivat tuliaisia aina kaikille mun serkuksille, muttei mulle kun olin vanhin. Lapsi olin silti, vaikka muka niin vanha etten enää mitään tarvinnut.

Musta tuntui aikuisenakin pahalta, kun yhtenä jouluna alle kaksivuotiaan ja tooosi vaativan parikuisen kanssa yksin väkersin ilman apuja joulua kasaan vaikka väsytti. Aattona vielä parhaani mukaan yritin laittaa ruokaa vaikka lapset vaati jatkuvasti jotain. Mies ei laittanut tikkua ristiin.

Olin ostanut ajatuksella kaikille lahjoja, niinkuin aina.
Mä en saanut mitään. En mitään kun mies ei vaan ollut keksinyt muka.
Äidiltäni jolle olin laittanut kivan lahjan, sain vitsinä harjan ja kihvelin, kun oli kuulemma niin sotkuista. Kylään tullessa sanoi nauraen että eikö täällä ole siivottu.

:hug: :(

Kiitos sullekin!

Kärsisin kyllä vielä sen tunteen vaikka joka joulu jos sillä säästäisin kaikki lapset tuollaiselta. Lapsi kun ei voi edes yrittää ymmärttää. Ihan kamalaa. =(

Siis tuota tuskaa en ikinä voisi lapsilleni tuottaa... Itse en lapsena koskaaa saanut mitään, lukuunottamatta niitä kahta joulua jolloin sain pyjaman tai konvehtirasian =(
Nyt sitten tuntuu että lapsia hemmottelee ehkä liikaakin, rahaa ei todellakaan ole ja ero meneillään, mut lapset saavat sen onnellisen joulun, kaikinpuolin.

Alkuperäinen kirjoittaja :/:
Tiedätkö ap syytä miksi saivat risuja? Aivan hirveältä kuulostaa tuollainen :( Ikinä en voisi kuvitellakaan tekeväni omille lapsilleni noin.

Eivät olleet riittävän kilttejä. Ja tätä hirveää joulua he käyttää vieläki muistuttamaan lapsia kiltteydestä. :( Lapset ei toista tämmöstä joulua halua ja koittavat olla kilttejä. Mää säälin niitä niin, että halkean.

Alkuperäinen kirjoittaja Valaja:
Tiedätkö ap syytä miksi saivat risuja? Aivan hirveältä kuulostaa tuollainen :( Ikinä en voisi kuvitellakaan tekeväni omille lapsilleni noin.

Eivät olleet riittävän kilttejä. Ja tätä hirveää joulua he käyttää vieläki muistuttamaan lapsia kiltteydestä. :( Lapset ei toista tämmöstä joulua halua ja koittavat olla kilttejä. Mää säälin niitä niin, että halkean.

No sääliksi käy kyllä mullakin, todella aikuismaista käyttäytyä noin ja vielä kiristää ja muistuttaa lapsia siittä jälki käteen :(

Lapsen joulu on kuitenkin aivan eri luokkaa kuin aikuisen joulu.

mulle laitto eno, kukkapaketiks oli naamioinu, loukkaannuin niin etten muita paketteja avannut enää, joulu oli pilalla, mun äidin nuoruudessa oli yleistä kun ei ollut rahaa, kasvatettiin lapsia vuosi vielä , äidin isä 17v:nä sodassa vaikutti varmaan paljon.

Eivät voi koskaan enää täysillä iloita joulusta.Eivät saa enää nauttia siitä jännityksestä, odottaa tuskissaa että joko se joulu on..
Pelkäävär vaan että tuleekohan taas sellanen kauhee joulu. Eivät uskalla odottaa yhtään mitään. Ihan hirveetä

Eivät voi koskaan enää täysillä iloita joulusta.Eivät saa enää nauttia siitä jännityksestä, odottaa tuskissaa että joko se joulu on..
Pelkäävär vaan että tuleekohan taas sellanen kauhee joulu. Eivät uskalla odottaa yhtään mitään. Ihan hirveetä

Mulla tuli tämä kans mieleen.Raukat pelkäävät varmasti tulevia jouluja, eivätkä uskalla nauttia siittä samallalailla kuin ennen, en minä ainakaan uskaltaisi.

mä muistan kanssa yhden kamalan joulun :'( :'( :'(
mutsilla oli uusi mies ystävä jonka kanssa en tullut yhtään toimeen no eikö OMA ÄITINI ajannut minut pois kotoa jouluksi :ashamed: :ashamed: ja eikä tullut sinä jouluna yhtään lahjaaa menin minun tädin luokse jossa ne ostivat minulle lahjoja vaikka ei olisi edes kuulunneet vaikka ne olivat köyhiä ne uutena vuonna mutsi ja mies ystävä tulivat tätini luokse ja ihan kun mitään ei olisikaan ollutkaan mutta edelleen kun yritän puhuä äidilleni asiasta niin sanoo vaihetaanko puheen aihetta tällä hetkellä äitini ei ole enää sen mies ystävän kanssa enää yhdessa olin sillon noin:15.v että siinä on minun kaamein jouluni jota en iki päivänä haluis antaa omille lapsilleni ketään/kukaan ei mene ylitse omien lapsien
mietin vaan miksiköhän en mennyt omien kummejen luokse sillon kun ne on kumminki todella tärkeitä mulle ja niillä on kumminkin varaa ostaa mulle lähes kaikkea mitä pyydän kun ovat lapsettomia kumminkin ainiin nyt muistan äitini kielsi kertomasta sinne nyt kun muistan tämän jutun meinaan joku kaunis päivä kertoa vaikka asiasta onkin vuosia

Voin uskoa että se on lapsesta hirvittävää. Itse muistan kun jotkut sukulaiset toivat tuliaisia aina kaikille mun serkuksille, muttei mulle kun olin vanhin. Lapsi olin silti, vaikka muka niin vanha etten enää mitään tarvinnut.

Musta tuntui aikuisenakin pahalta, kun yhtenä jouluna alle kaksivuotiaan ja tooosi vaativan parikuisen kanssa yksin väkersin ilman apuja joulua kasaan vaikka väsytti. Aattona vielä parhaani mukaan yritin laittaa ruokaa vaikka lapset vaati jatkuvasti jotain. Mies ei laittanut tikkua ristiin.

Äidiltäni jolle olin laittanut kivan lahjan, sain vitsinä harjan ja kihvelin, kun oli kuulemma niin sotkuista. Kylään tullessa sanoi nauraen että eikö täällä ole siivottu.

Muistan omasta lapsuudesta kun olin noin9v...pukki ei tuonut mulle yhtään mitään ,veljilleni oli lahjoja mutta ei yhen ainutta mulle,silloin oli kyllä paha mieli...

:o |O Ei ole tosi että noin voi kukaan tehdä toiselle jouluna :(
OIkeasti, tosi törkeätä ja ajattelematonta |O |O

OLipa kyseessä lapsi tai aikuinen, niin joku tolkku sentään |O

Tiedän, mun sisko on saanut risuja joulupukilta :whistle:

No joo, lieventävänä asianhaarana kerrottakoon että sisko oli 13v ja pukin lahjapussiin risut sujauttanut isosisko 15v :whistle:
(ja vitsinä sisko ne risut otti, niin kuin pitikin, meillä on vähän hurtinpi huumorintaju ja sisko sai minulta myös kameran.. )

Mutta siis että lapsille oikeasti risuja?
Aivan kamalaa :'(

Muutenkin tuntuu todella typerältä kuulla perheistä, joissa uhkaillaan aina sillä, ettei pukki tuo lahjoja/tule jouluna jos lapsi ei ole kiltti. Mulla ei ole koskaan tullut mieleenkään moinen uhkailu. Meillä kiukuttelut ja joulutouhut on aivan erillään olevat asiat, ne eivät liity mitenkään toisiinsa.

Onpas teillä hirveitä joulumuistoja lapsuudesta. :'( :hug:

Onneksi itse en tiedä ketään lasta kuka risuja olisi saanut, mutta miun isä sai niitä joskus ku pieniä oltiin veljen kanssa. Ja arvatkaa vaan oliko lapsilla hauskaa (ja koko perheellä). :D
Mutta en todellakaan ymmärrä että lapsille niitä annetaan (paitsi ehkä huumorimielessä muiden lahjojen lisäksi ja että lapsikin sen ymmärtää pilaksi ), ja varsinkaan jos ei mitään muuta saa. :( :'(

Alkuperäinen kirjoittaja Valaja:

Tuommonenhan on ihan järjetöntä! Siis siinähän menee koko joulun fiilis ihan pilalle! Nyt kun oikeen miettii, että uhkailisi lapsille, että muistatteko silloin jouluna, kun saitte vain risuja jne... :'(
Siskonikin aina sanoo, ettei saa kiristää lapsia lahjoilla, joulusta pitää jäädä lapsille IHANAT KAUNIIT JA YLLÄTYKSELLISET MUISTOT!
Niin kuin meillä itsellä on aivan ihania joulumuistoja ja rakastetaan joulua! :heart:

Juu tiedän, mun hyvä ystävä (ja sen pikkuveli) sai aikoinaan risuja lahjaksi. Risupaketit annettiin ensimmäisenä ja sitten odoteltiin vähän aikaa ja alettiin lahjojen jakaminen. Heillä siis risujen lisäksi tuli lahjat.

Pelkkien risujen antaminen jouluna osoittaa kyllä aikamoista harkintakyvynpuutetta vanhemmilta :headwall:

:wave: minä olen pienenä saanut..ja voi sitä surun määrää. :'( Tuttava oli ollut meille pukkina ja oli keksinyt mielestään hauskan kepposen. antoi ensiksi minulle risuja..sitten sanoi että olin minä sen verran kiltti ollut että pari lahjaakin sain.
Oli meidän isä antanut palautetta pukille myöhemmin ;)

Mie sain kanssa lapsena yhden kerran risuja. Muistan vieläkin sen surun ja olotilan kun huomasi että pukki toikin risuja eikä lahjoja. Sain kuitenkin myöhemmin myös niitä lahjoja. Isäni halusi vähän säikytellä minua näillä risuilla :(

Mun äidiltä onnistuis kanssa tuo, niin oma "huumorintaju" tai oikeestaan ilkeän ironinen ja pistävän piikittelevä.

Mä itse en jpouluna odota lahjoja, miehen kanssa sovittiin, että ei tänä vuonna toisillemme osteta, riittää kun näkee lasten iloiset naamat, kun saavat lahjoja.

Tosi ilkeää toi risun anto juttu ja tuo lahjatta jääminen (halaus)

En tiedä ja hyvä niin. Jos pieni lapsi tai vaikka koululainenkin käyttäytyy huonosti tai tekee ilkeyttä, niin saa siinä vanhemmatkin mennä itseensä ja pohtia kasvatustyyliänsä. Vuodessa nyt on kuitenkin 350 ja rapiat päivää, että luulisi sitä nyt voivan kasvattaa ja koulia siitä lapsesta kiltimpää jonain muuna kuin jouluaattona.

Joulu on lasten juhla ja sitä ei kenelläkään aikuisella ole oikeutta muksuilta riistää. En nyt tarkoita että niitä lahjojakaan pitää säkkikaupalla olla, mutta kyllä jokainen lapsi ainakin yhden paketin on jouluna ansainnut.

Yhteistyössä