Tieteen tekeminen on Suomessa politisoitunut

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
  • Tykkää
Reactions: Lispetti ja Echo
vierailija
Aktivismi on nykyään muodikasta aina ja kaikkialla. Kai se on luonnollinen seuraus identiteettipolitiikan noususta. Kukaan ei ole vain tavallinen ihminen ammatissaan, vaan edustaa joka paikassa ideologiaa tai jotain ryhmää ja sen pitää myös näkyä. Hampurilaisia on hyvä tarjoilla tatuoinnit ja lävistykset vilkkuen ja tiedettä on sopivaa tehdä omaa näkökulmaa painottaen. Ennen se ei ollut sopivaa, mutta se olikin sitä tunkkaista 1950-lukua tai jotain.
 
vierailija
Otsikkoon lisäys: "Yhteiskuntatieteiden". Tieteen lajeja on pari muutakin.

Itse aiheeseen vain sellainen kommentti, että tiede ei ole koskaan poliittista. Kuka tahansa yliopistossa opiskellut ja tutkimusmenetelmiä ymmärtävä tajuaa, että mielipiteillä tai elämänkatsomuksella ei tehdä uutta tutkimusta. Politiikkaa tutkiva tiede on oma taas asiansa.
 
  • Tykkää
Reactions: m1es
vierailija
Otsikkoon lisäys: "Yhteiskuntatieteiden". Tieteen lajeja on pari muutakin.

Itse aiheeseen vain sellainen kommentti, että tiede ei ole koskaan poliittista. Kuka tahansa yliopistossa opiskellut ja tutkimusmenetelmiä ymmärtävä tajuaa, että mielipiteillä tai elämänkatsomuksella ei tehdä uutta tutkimusta. Politiikkaa tutkiva tiede on oma taas asiansa.
hehhee
 
Otsikkoon lisäys: "Yhteiskuntatieteiden". Tieteen lajeja on pari muutakin.

Itse aiheeseen vain sellainen kommentti, että tiede ei ole koskaan poliittista. Kuka tahansa yliopistossa opiskellut ja tutkimusmenetelmiä ymmärtävä tajuaa, että mielipiteillä tai elämänkatsomuksella ei tehdä uutta tutkimusta. Politiikkaa tutkiva tiede on oma taas asiansa.
Noinhan sen kuuluisi mennä. Mutta valitettavasti tiedettä tehdään paljon omista ennakkokäsityksistä käsin. Tiede on nykyään paljon vasemmistolaisempaa kuin aikoinani opiskellessani.
 
vierailija
Mun aikana yliopistossa oli humanististen alojen edustajat ns.esi-suvakkeja, nyt olen kuullut että aate on levinnyt muihinkin tiedekuntiin.
Loppupelissä (sitähän elämä on nykyään: olet pelinappulana) yksittäinen valmiste joka sut pitää elossa (tai ainakin uskot niin) voidaan vaihtaa mihintahansa, millä on olemassa patenttisuoja ja siis joku sitä on valmis myymään. No, siihen lisäksi joku robotti lisää sellaisen valmisteen, josta ei kukaan tiedä, miten vaikuttaa. Mitä tietämistä siinä enää on? Se ON rulettia.
 

Yhteistyössä