Tietääkö kukaan tierasitteista? Naapuri on jumissa pihallamme, koska emme ole tehneet lumitöitä.

vrs
Ainoa tie naapurin (rakenteilla olevaan) taloon on tonttime läpi. Onko meillä velvollisuus pitää tie kuosissa aina ja koko ajan?

Olen yksin kotona flunssasen kuopuksen kanssa, enkä pääse tekemään lumitöitä. Nyt siellä ollaan jumissa ja aika perhanan kiukkusen näkösinä... :$

No jos tie on teidän tontilla ja teidän tontilla on rasite, että naapuri saa kulkea kotiinsa teidän tontin kautta, kuulostaa kovasti siltä, että teillä on velvollisuus huolehtia että naapuri kanssa pääsee kotiinsa kulkemaan.

Ajattelitko, että naapuri tulee teidän pihalle tekemään lumityöt?

vrs
No jos tie on teidän tontilla ja teidän tontilla on rasite, että naapuri saa kulkea kotiinsa teidän tontin kautta, kuulostaa kovasti siltä, että teillä on velvollisuus huolehtia että naapuri kanssa pääsee kotiinsa kulkemaan.
Näin se vähän munki korviin kalskahtais, mutten nyt taas löydä yhen yhtä lakipykälää, missä asia ois selkeesti sanottu. Vasta on muutettu, ni ihan ei ole homma haluussa vielä... :headwall:

1
Eihän tontin tierasite toki sitä tarkoita että tien auraus ja kunnostus kuuluisi tontin haltijalle. Se tarkoittaa vain sitä, että joutuu sietämään sitä että tie kulkee siitä oman tontin läpi. Jos ei emäntä ehdi kolata pihaansa, niin naapuri kolatkoon sitten tietään ihan keskenään.

"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja toimitusinsinööri;25703606:
Kyllä, teillä on velvollisuus pitää tie kunnossa oman kiinteistönne kohdalta aina ja koko ajan.
En usko tähän tippaakaan. Siihen uskon, että naapurilla on vaan oikeus hoitaa tietä, jos ap ei sitä tee.

vieraaas
Mä en usko tippaakaan, että tierasite tarkoittas sitä, että tienomistajan täytyy koko ajan pitää tie kunnossa vaan nimenomaan sitä, että tienomistaja joutuu sietämään sen, että joku muu siitä kulkee.

"tuutikki"
Naapurilla on oikeus käyttää tietänne, mutta teillä ei ole velvollisuutta pitää sitä lumesta puhtaana. Teette lumityöt niin kuin parhaaksi katsotte, jos naapuri haluaa kotiinsa, niin tehköön itse lumityöt.

Miksi täällä taas kommentoidaan, vaikka ei asiasta ole hiukkaakaan tietoa. "kuulostaa" höpöhöpö

"minä"
Eihän tontin tierasite toki sitä tarkoita että tien auraus ja kunnostus kuuluisi tontin haltijalle. Se tarkoittaa vain sitä, että joutuu sietämään sitä että tie kulkee siitä oman tontin läpi. Jos ei emäntä ehdi kolata pihaansa, niin naapuri kolatkoon sitten tietään ihan keskenään.
Näin juuri. Tämä siis haja-asutusalueella.

• Tykkää
Reactions: narikka83
vrs
Alkuperäinen kirjoittaja ähis;25703613:
Hommatkaa lumilinko. Sillä käy homma nopeasti tais sitten hommaatte sellaisen auton johon voi kiinnittää lumikolan. Niin homma käy joutuisammin kuin käsipelillä.
No naapurilla on aurallinen mönkijä tuossa pihassa, lumen peitossa hylättynä. Onkohan lukon tiirikoiminen kuin vaikeaa? :D

(Tuo oli sitten vain huono vitsi, ei tarvitse soittaa virkavaltaa paikalle.)

vrs
[QUOTE="vieras";25703621]:O

Teille on luvassa sitten miellyttävät naapurit... Joko on talo menossa myyntiin?[/QUOTE]

Ei oo menossa myyntiin, mua ei kiinnosta pätkän vertaa, kuka aidan takana asuu. :) Tiekin siirtyy ensi kesänä syrjempään ja saadaan kunnon aidat laitettua.

vrs
kyllä naapurin pitää itse tehdä lumityöt, aapeen velvollisuus on olla kieltämättä sitä tuon tierasitteen takia
[QUOTE="tuutikki";25703658]Naapurilla on oikeus käyttää tietänne, mutta teillä ei ole velvollisuutta pitää sitä lumesta puhtaana. Teette lumityöt niin kuin parhaaksi katsotte, jos naapuri haluaa kotiinsa, niin tehköön itse lumityöt.

Miksi täällä taas kommentoidaan, vaikka ei asiasta ole hiukkaakaan tietoa. "kuulostaa" höpöhöpö[/QUOTE]

Huh, no toivottavasti näin... :|

Siis varmaksi mä en tiedä, mutta meidän tontin läpi kulkee tie kahdelle naapurille. Ikinä ei olla sitä aurattu, miksi, koska me emme tietä edes käytä. Olishan se nyt aika kohtuutonta, jos mä joutuisin kolalla vetäsemään sellaset 100 metriä tietä, jota en käytä. Naapurit kuitenkin saa veloituksetta ajaa siitä. Mun ymmärryksen mukaan siis naapurilla on rasituksen myötä oikeus käyttää tietä, mutta tontin omastajalla ei ole velvollisuutta tietä hoitaa. On se nyt kerpele, jos rasitteen lisäksi joutuis vielä lisäkustannuksia toisten ajon vuoksi investoimaan (meidän tapauksessa pitäis joku palkata traktorilla tuo tie pitämään kunnossa)

• Tykkää
Reactions: maximillianna
"vieras"
Jos te olette ihan vastikään hankkineet kiinteistön jolla on tierasite, niin se pitäisi kyllä olla muutettu tieoikeudeksi, jolloin toimituksen yhteydessä on määritelty kunnossapitovelvollisuudet. Eli kauppa- ja toimiusasiakirjoja koluamaan ja selvittämään mitä siellä lukee. Tai jos ei niitä papereita löydy kotoa, niin yhteys joko kuntaa (jos olette asemakaava-alueella, poikkeuksena muutamat sopimuskunna) tai sitten maanmittaustoimistoon niin asia selviää.

Yhteistyössä