tietääkö elimistö jo heti ekoina tunteina kun hedelmöitys tapahtuu että nyt jotain erikoista tapahtunut?

  • Viestiketjun aloittaja pohdintaa
  • Ensimmäinen viesti
En ymmärrä miten on mahdollista, mutta mun äiti on kuulemma poikien kohalla tuntenu lievää pahoinvointia seuraavana aamuna hedelmöityksestä. Vain sinä yhtenä aamuna (ennen ku sit normaaliaikaan), ja vain poikien kohalla. Jotkuha vaan tietää sen heti.
 
vieras
Ei kai voi tietää. Siis se hedelmöittynyt munasoluhan lilluu siellä kohdussa irrallaan, ei se ole elimistöön mitenkään kosketuksissa ennenkuin kiinnittyy kohdun limakalvoon. Eli ei elimistö voi mistään aistia, että hedelmöitys on tapahtunut vielä hedelmöityshetkellä tai vähän sen jälkeen.
 
ap
mietin vain että itseltäni puuttuu normaalit pms oireet mitkä alkaa ylensä 2-3 päivää oviksesta..voiko elimistö tietää että on raskaus alkanut ja näitä oireita ei nytten tulekkaan.
 
Esikoista odottaessa mulla ainakin olo muuttui täysin jo heti alussa enkä tiennyt olevani raskaana ennenkuin pari päivää kuukautisten odotetun alun jälkeen. Luulin olevani kipeä, kun heikotti ja pyörrytti ja teki mieli vaan löntystellä normaalin rivakan kävelytyylini sijaan. Muistan myös löntystellessäni hymyilleeni typerästi ja ajatelleeni, että onhan tää ihana hissukseen käveleskellä kun aurinko paistaa ja kevät alkaa tulla... Että ruumis oli ihan raskaana vaikka naisella itsellään ei ollut vielä hajuakaan asiasta :D
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
no tottakai elimistö heti tietää. varsinkin sitten, kun munasolú kiinnittyy kohtuun, joka tapahtuu noin pari päivää-viikko siitä kun se on hedelmöittynyt
No mut eihän elimistö voi tietää ennen tuota kiinnittymistä mitenkään, kun se munasolu lilluu siellä irrallaan?
 
...
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
no tottakai elimistö heti tietää. varsinkin sitten, kun munasolú kiinnittyy kohtuun, joka tapahtuu noin pari päivää-viikko siitä kun se on hedelmöittynyt
No mut eihän elimistö voi tietää ennen tuota kiinnittymistä mitenkään, kun se munasolu lilluu siellä irrallaan?


no kai sieltä joku viesti johonkin päin lähtee että hedelmöitys on tapahtunut.
 
fcgvbhn
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Ei kai voi tietää. Siis se hedelmöittynyt munasoluhan lilluu siellä kohdussa irrallaan, ei se ole elimistöön mitenkään kosketuksissa ennenkuin kiinnittyy kohdun limakalvoon. Eli ei elimistö voi mistään aistia, että hedelmöitys on tapahtunut vielä hedelmöityshetkellä tai vähän sen jälkeen.
Mites ne hormoonit? Totakai keho tietää välittömästi hedelmöittymisen. Koko prosessihan alkaa siitä hetkestä, solun jakautumiset jne. Jos keho ei tätä rekisteröisi, niin eihän raskaus alkaisi eikä jatkuisi.

On eri asia rekisteröikö hedelmöittynyt nainen asiaa. Joku ehkä tuntee jotakin, toinen ei mitään vielä silloinkaan kun vauva jo puskee reiästä ulos, tarkoitan ns. yllätysraskauksia.

Olemme kaikki erilaisia.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja ...:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
no tottakai elimistö heti tietää. varsinkin sitten, kun munasolú kiinnittyy kohtuun, joka tapahtuu noin pari päivää-viikko siitä kun se on hedelmöittynyt
No mut eihän elimistö voi tietää ennen tuota kiinnittymistä mitenkään, kun se munasolu lilluu siellä irrallaan?


no kai sieltä joku viesti johonkin päin lähtee että hedelmöitys on tapahtunut.
Miten se voi lähteä, kun ei se munasolu ole yhteydessä mihinkään? Siis hedelmöityttyään munasolu kyllä "sulkee kuorensa" ja viestii siittiöille niin, että sisään ei enää oo tulemista. Mutta eihän se elimistöön ole kosketuksissa ennen limakalvoon kiinnittymistä päiviä hedelmöityksestä (jolloin jotain viestintää voi jo tapahtuakin ja hormonitasot alkaa pikkuhiljaa muuttua jne.).

Sen ymmärrän hyvin, että jo kiinnittymisvaiheessa voi tulla pieniä raskausoireita.
 
vieras
Niin mietin sitä, että musta on kuitenkin eri asia mitä sille munasolulle tapahtuu, ja missä vaiheessa se viestii muulle elimistölle siitä. Siittiön tunkeutuminen munasoluun käynnistää sen jakautumisen, siinä vaiheessa ei vielä tarvita naisen elimistön hormoneja. Jos kohdun limakalvo on riittävä, munasolu tarttuu sitten aikanaan siihen ja ymmärtääkseni vasta siinä vaiheessa hormonitoiminta muuttuu, kun kiinnittymiskohdan soluissakin alkaa tapahtua muutosta istukaksi jne.

Esim. kuparikierukkaa käyttävä voi hedelmöittyä vaikka joka kuukausi, munasolu vaan ei tartu mihinkään, kun kierukka pitää limakalvon liian ohuena siihen.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
mut pakkohan elimistön jotenkin on tietää että nyt se irtoo nyt se hedelmöittyy ja nyt se alkaa jakautua yms..
Se soluhan alkaa jakautua ihan itsestään. Kiinnittyy kroppaan vasta myöhemmin, jolloin elimistö alkaa tuottamaan hcg-hormoonia.
 
NainenNainen
Olen kyllä itse vahvasti sitä mieltä, että Kyllä se elimistö nyt sentään on tietoinen siitä mitä itsessään milloinkin tapahtuu!!! Nainen ei itse vain tiedä mitä elimistössään tapahtuu, koska ei nainen näe omin silmin sisälle elimistöönsä, mutta elimistö itse tietää että nyt munasolu on irtoamaisillaan, nyt se on irronnut, nyt se on hedelmöittynyt, nyt hedelmöittynyt munasolu jakautuu ja nyt se on kiinnittynyt limakalvolle!! Asia on vain niin, että elimistö saattaa viestiä naiselle tästä kaikesta vasta munasolun kiinnittyessä tai kiinnittyttyä (kiinnittymiskivut, kiinnittymisvuoto, raskauden alkuoireet myöhemmin kiinnittymisen jälkeen tai poisjääneet kuukautiset...)! Mutta elimistö on ollut itse kokoajan tietoinen asiasta! Koska vaikka se munasolu leijuu siel ennen kiinnittymistään niin se leijuu nimenomaan elimistössä... ja elimistö tuolloinkin tietää että se munasolu leijuilee tuol ja etsiskelee sopivaa paikkaa minne voisi kiinnittyä... Ja kyllä jo hedelmöittymisen jälkeen ennen kiinnittymistä elimistössä on jonkin verran sitä raskaushormonia joka tekee sen että joillekin tulee esim. ne rinnat kipeiksi ennen kiinnittymistä... Se hormonimäärä lähtee vasta nousuun kiinnittymisen jälkeen, mutta se on jo olemassa ennen kiinnittymistä pienenä annoksena, joka lähtee sitten pois kuukautisten mukana mikäli munasolu ei kiinnity... ja mikäli munasolu kiinnittyy tämä jo olemassa ollut hormonimäärä lähtee nousuun!!! Hormonimäärä ei voisi lähteä nousuun tyhjästä eli on pakko olla että on ollut jokin määrä jo ennestään vaikkakin pieni, joka sitten alkaa lisääntyä. Että näin.
 
embryologia
Elimistö ei tiedä mitään ennen kuin munasolu kiinnittyy kohdun seinämään. Hedelmöittynyt munasolu ei lähetä mitään hormoneja tai muita viestejä. Vasta kun on kulunut 5 päivää ja hed. munasolu on matkannut munanjohtimesta kohtuun, lähtee viestiä limakalvoille.
 
harmaana musta
Mä voin vaikka vannoa, että mulla tuli seuraavana päivänä siitä yhdynnystä, josta kaikki on saanut alkunsa, tunne, että mä oon raskaana, mun kropassa on jotain muuttunut. En osaa sen tarkemmin selittää, mutta siis mä vaan tiesin, että oon raskaana. Pari-kolme päivää sen jälkeen tuntu ihan alavattalla, oikeestaan vähän niinkun häpyluiden yläpuolella, sellasta painetta, tms. Ei se ollut varsinaisesti kipua, vaan sellanen... En mä osaa selittää :D
En mä oo kellekään edes asiasta koskaan puhunut, ajatellut aina, että jos mä jollekin jotain sanon asiasta, mut nauretaan ihan lyttyyn...
 
äiti 44 v
tietääkö kukaan tietääkö?
Tiedän. Ei tiedä.

Solu hedelmöittyy ja jakaantuu ensimmäiset päivät aivan irrallaan naisen elimistöstä liikkuen munanjohdinta pitkin. Eka hetki kun elimistö voi jotain "tietää" on se hetki kun hedelmöitynyt munasolu kiinnittyy kohdun limakalvoon joskus 7 vrk kohdalla ja alkaa muuttaa elimistöä raskauden suuntaan aloittamalla pikkuhiljaa istukkahormonierityksen.

Mutta sen tapahtuman jälkeen ainakin itse tiesin suht pian olevani raskaana, hyvinkin 4-5 päivää ennen kuin menkkojeni olisi pitänyt alkaa. Minä vain TIESIN, tunsin. Varmaan herkkyys on yksilöllistä, jotkuthan eivät tiedä vielä synnytyssaliin joutuessaankaan olevansa raskaana :D
 
äiti 44 v
oon lukenut jostain, että hedelmöitynyt munasolu siis alkio alkaa heti lähettämään jotain viestejä emolleen eli naiselle.
että semmosta. ja uskon että niin on.
on tää elämä vaan ihmeellistä. :)
No saahan sitä vaikka uskoa että hedelmöityneellä munasolulla on pieni tupsulakki päässään, Suomessa on vapaus uskoa!

Elämä kyllä on ihmeellistä, niin ihmeellistä että uskon Jumalan luoneen koko jutun. Tämä on liian ihmeellistä ollakseen sattumaa!!
 
äiti 44 v
Ei tähän ole uutta vastausta. Elimistö ei tosiaan VOI TIETÄÄ onko sen sisällä joku solu/solurypäs irrallaan vaiko ei. Eikä se solurypäs ole käytännössä isompi 2. päivänä tai kolmantenakaan.

Mistä elimistö tietäisi? Voihan ihminen niellä spermaakin jossa on satoja miljoonia soluja mutta elimistö ei sitäkään tiedä, ihminen tosin tietää mutta se onkin jo toinen juttu.

Kuukautiskierto on ihan normaali kuukautiskierto SIIHEN ASTI, kunnes alkio porautuu kohdun limakalvoon ja alkaa erittää hormonia. SILLOIN elimistökin jo "tietää".
 

Yhteistyössä