Tiesittekö tätä sterilisaatiosta? Itselle tämä oli yllätys.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Karneoli
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Meistä siis minusta ja miehestä ei ole järkeä tehdä sterilisaatiota miehelle, kun kerta olen menossa leikkaukseen jossa sisuskalut on muutenkin esillä. Toisekseen MINÄ haluan sen tehtävän minulle.
Lisäksi 4 raskaus olisi kyllä ehdottomasti mielestäni riski, kun tämäkin jo tuntuu riskaabelilta.

Ja minulle on ihan sama haluaako yli 80% naisista purkaa oman sterilisaationsa, koska minä en halua.

Mun kaverille tehtiin sektion yhteydessä sterilisaatio noin 3kk sitten. Ei kylläkään asu pääkaupunkiseudulla. Kolmas lapsi ja ikää 32v. Ei tietääkseni ollut kukaan tullut missään vaiheessa sanomaan, ettei voisi samalla kertaa tehdä.

Miten mulla on sellainen muistikuva, että synnytyksen yhteydessä tehdyt sterilisaatiot ei jostain syystä ole olleet yhtä varmoja kuin muuten tehdyt (?). Että siinä olis joku sellainenkin syy miksi eivät tee, onnistumis% ei ole tarpeeksi hyvä..

Ensinnäkin mistä hitosta lääkäri voi sitä tietää ettet juuri sinä halua sitä sterilisaatiota purkaa, jos 8 kymmenestä steriloidusta niin haluaa vaikka on muuta vakuuttanut?

Toisekseen harvemmin enää nykyään sterilisaatiota tehdään leikkauksella vaan essure on se tavallisempi tapa. Ja kai tiedät että jos synnytyksen yhteydessä tehdään sterilisaatio niin se ei ole niin varma kun n. puolivuotta synnytyksen jlkeen tehty, koska synnytyksen jälkeen kohdulla ja munanjohtimilla on suurempi taipumus korjata itseään sekä ne on turvoksissa..

Miulla oli lapsiluku täynnä ja riskiraskaus taustalla,niin halusin heti sterilisaation viimeisen syntymän jälkeen.Minulle sanottiin,että jos synnytys menee sektioon,niin silloin tehdään samalla sterilisaatiokin,mutta muuten menee lähetteellä eri sairaalaan,jossa tehdään päiväkirurgisena.
Lähetettäpä ei alkanut synnytyksen jälkeen kuulumaan ja aloin itse soittelemaan sen perää,niin oli jääny synnärin kansioiden väliin ja turhaan olin puoli vuotta odottanut aikaa =(.Sain sitten kiireellisen ajan ja sterilisaatio tehtiin,mutta samalla huomattiin limakalvon liika kasvua kohdun ulkopuolella ja myooma.Näille ei mitään tehty,kun oireitakaan ei ollut.
Lapsi oli vuoden kun lopetin imetyksen ja sen jälkeen alkoi järkyttävät vuodot,joiden vuoksi jouduin olemaan myös sairaslomalla.
Taas sai jonottaa kauan aikaa ja sitten pääsin kohdupoistoon lopultakin.Tämäkin asia olisi voitu helpommin hoitaa,mutta nyt mentiin pitkän kaavan kautta.Onneksi kaikki on ohi ja voi taas täysillä nauttia elämästä =)

Miten mulla on sellainen muistikuva, että synnytyksen yhteydessä tehdyt sterilisaatiot ei jostain syystä ole olleet yhtä varmoja kuin muuten tehdyt (?). Että siinä olis joku sellainenkin syy miksi eivät tee, onnistumis% ei ole tarpeeksi hyvä..

Munanjohtimet saattavat olla turvoksissa synnytyksen jälkeen, ja kun ne klipsit laitetaan, voivatkin jäädä "löysiksi", kun johtimet palautuvat normaalitilaansa, eivätkä siis pidä. Eiks se jotenkin noin mene?

Näin onkin jos sterilisaatio tehdään normaalin alatiesynnytyksen yhteydessä tai sen jälkimainingeissa. Mutta sektion yhteydessä tehdään sterilisaatio yleensä Pomeroyn menetelmällä, joka on todettu varsin hyväksi ja varmaksi menetelmäksi.

Sektioleikkauksen yhteydessä ei tehdä essure sterilisaatioita. Sterilisaation voi tehdä monella tapaa, klipseillä, Pomeroylla, katkaisemalla munajohtimet tai polttamalla munajohtimet.

Tässä taitanee nyt osalla vastanneista olla jonkinlainen ymmärtämisen ongelma.

Jos aikuinen ihminen sanoo, ettei enää halua lisääntyä niin, niin se vain on.

Jos tämä raskaus kiikkuu jo nyt riskirajoilla ja tuleva leikkaus vaatii erityisiä toimenpiteitä niin eipä se tilanne yhtään parempi olisi 4 raskauden ja sektion yhteydessä.

Mikä tässä nyt on vaikea ymmärtää?
Itse henkilökohtaisesti en ole valmis leikkimään hengelläni.

Täällä Kuopion suunnalla ainakin tiedän muutaman kaverin, jotka on synnyttänyt viime vuosina (2v sisällä) ja kyllä sen saa siinä samalla (synnytyksen jälkeen tekevät ennen kotiin lähtöä tai jos sektio, niin siinä). Toki sitä on pitäny kysellä jo aiemmin, kun siinä leikkauspöydällä... Eli viimestään alkuraskaudesta.

Näin onkin jos sterilisaatio tehdään normaalin alatiesynnytyksen yhteydessä tai sen jälkimainingeissa. Mutta sektion yhteydessä tehdään sterilisaatio yleensä Pomeroyn menetelmällä, joka on todettu varsin hyväksi ja varmaksi menetelmäksi.

Sektioleikkauksen yhteydessä ei tehdä essure sterilisaatioita. Sterilisaation voi tehdä monella tapaa, klipseillä, Pomeroylla, katkaisemalla munajohtimet tai polttamalla munajohtimet.

Tässä taitanee nyt osalla vastanneista olla jonkinlainen ymmärtämisen ongelma.

Jos aikuinen ihminen sanoo, ettei enää halua lisääntyä niin, niin se vain on.

Jos tämä raskaus kiikkuu jo nyt riskirajoilla ja tuleva leikkaus vaatii erityisiä toimenpiteitä niin eipä se tilanne yhtään parempi olisi 4 raskauden ja sektion yhteydessä.

Mikä tässä nyt on vaikea ymmärtää?
Itse henkilökohtaisesti en ole valmis leikkimään hengelläni.

No eikös jo tämä raskaus ole hengellä leikkimistä? Kun kerran noista lähtökohdista vielä silti päätit raskautua, niin miksi lääkärit uskoisivat ettet halua tehdä sitä neljättä kertaa?
Sterilointi on melko lopullinen vastaus alle neljäkymppiselle.

Usein käy elämässä niin, ettei etukäteen tiedä mitä tuleman pitää. Edellisestä sektiosta on melkein 10 vuotta ja siinä ajassa luulisi kehon toipuneen edellisistä sektioista.

Huomatessani odottavani tätä lasta menin saman tien yksityiselle ultraan joka vakuutteli minulle kaiken menevän hyvin ja ilman ongelmia.
Kaikkea vaan ei voi etukäteen tietää.

Ja kaikkia asioita kuten raskautumista ei aina noin vain päätetä.

33v? Yli 80% kolmikymppisistä naisista haluaa purkaa sterilisaation myöhemmin. Kun nainen ei yleensäkään osaa päättää edes mitkä kengät laittaa jalkoihin, pitäisi sterilisaatio kieltää kokonaan.

Mistäs oot tämmösen tilaston nykäissyt? Kuulostaa aika uskomattomalta.

Mulle on tehty sterilisaatio 2 lapsen jälkeen, ollessani kolmikymppinen. Ei ole mitään aikomusta saada lapsia enää, tein päätöksen tietäen että se on lopullinen - mulle steri on tehty niin, ettei sitä edes voi purkaa.

... ja mulle on siis sterilisaatio tehty sillä ns. perinteisellä menetelmällä, laparoskopiassa. En tahtonut mitään vierasesineitä kroppaan (syy miksi luovuin hormonikierukasta, se pelas oikein mainiosti muuten).

Yhteistyössä