Tiesittekö tätä sterilisaatiosta? Itselle tämä oli yllätys.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Karneoli
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Karneoli

Jäsen
03.09.2012
209
0
16
pks
Elikkäs 3 lasta ootellaan ja sektio olisi edessä suunnilleen noin 12 viikon kuluttua.

Raskaus ollut vaikea ja minulle oli selvä päätös että sterilisaatio tehdään kun kolmas syntyy.

Noh tänään neuvolalääkäri kirjoitti mulle se sterilisaatiopaperin ja sanoi sitten, ettei sitä sterilisaatiota tehdä siinä sektion yhteydessä. Ja mä olin että hä!

No siinähän se nyt just kannattaa tehdä, kun on suora näkyvyys ja paikat levällään.

Nykyään on kuulemma sellainen käytäntö, että sterilisaatio paperin toimittanut nainen joutuu sterilisaatio jonoon ja vielä ennen sterilisaation tekemistä sairaalassa haastatellaan ja että siinä on synnytyksen jälkeen vielä joku harkinta aika.

Mä olin ihan pihalla. Toihan on ihan perseestä jos se noin menee.Tämä siis pääkaupunkiseudulla.

Onko muille tuttu tämä käytäntö? Itse olen ymmärtänyt niin, että kun on ikää yli 30 ja/tai 3 lasta niin sen saa sitten automaattisesti.

Itsellä kohta ikää 33 ja kolmas lapsi tuloillaan ja tämä raskaus todella haasteellinen ja vaikea, joten miksi pompottaa ihmistä näin.

No onpa ikävämpi juttu tosiaan.
Itse näin joskus videon, missä sektio ja sterilisaatio tehtiin samalla avauksella.

Ja sit siinä on vielä just se, että ne haluaa varmistaa, että et ihan oikeasti halua enää lapsia, eikä kyseessä ole mikään hetken mielijohde, koska raskaus on ollut vaikea niin ajattelet, että ei ikinä enää. Heti raskauden jälkeenkään ei tehdä, koska hormonihuuruissa univelkaisena voi olla hieman eri mieltä lasten saamisesta kuin normaalisti.

Jeps, käytäntö on muuttunut. Myös me tiesimme kolmatta odottaessa, että viimenen vauva tulee meille olemaan. Neuvolassa sitten jo raskausaikana laitettiin sterilisaatiopaperit sairaalalle ja puhuttiin siitä, että sitten samalla synnärireissulla tehdään myös sterlisiaatio. Synnärillä tämä tieto oli valmiina ja kaikki ok, olin aamusta ruoatta ja operaatio tehdään kunhan salista niin ilmoitetaan. Sitten mut kärrättiin leikkuriin ja vauva vauvalaan. Olin jo operaatiopöydällä valmisteltuna kun joku ylilääkärin sijainen kiljaisi ovelta, että mitäs täällä tehdään ja hoitaja selitti. Tähän tuli vastaus, että ei käy, näitä ei enää tehdä päivystystyönä vaan erikseen polikliinisesti. Olin vähän äimän käkenä siinä pöydällä, että mitäs hittoa??? Hoitaja oli vähän vaivautuneen näköinen ja ovelta kaakottaja ilmoitti, että mitään ei aloiteta, ennen kuin hän tarkistaa asian ja antaa leikkausluvan... Hetken päästä ovelta kuului taas, että leikkauslupa on ja voidaan aloittaa.

Sain sen käsityksen, että päätös käytännön muuttumisesta on tehty samalla kun päätetty, ettei kunnallisella puolella enää tehdä steriilisaation purkuja. Oli kyllä yksi oudoimmista tilanteista, joissa olen ollut :D.

Itsellä päätös sterilisaatiosta tehtiin kyllä jo ennen raskautta. Yhdessä miehen kanssa päätimme, että jos kun vielä yksi lapsi syntyy tehdään saman tien sterilisaatio.

Että mistään hormonihuuruista tässä ei ole kyse. Enkä tosiaan kadu päätöstä.Minut on jo kahdesti sektioitu ja kolmas sektio tulee olemaan todella haasteellinen.

Olisi suoranainen riski antaa minun raskautua enää. Nytkin on jo edellisitä sektioista niin paljon kiinnikkeitä, että kipu on päivittäinen kaverini. Puhumattakaan siitä, että edellisistä sektioista kasvoi kiinnikkeitä rakkoni ja kohtuni väliin mikä tekee todella kipeää. Puhumattakaan kasvaimesta joka kasvaa tuolla kohdussa kimpassa vauvani kanssa ja tulehduskierteestä joka alapäässäni jyllää.

Kyllä tässä on ihan tarpeeksi perusteita sille, että mua ei enää saa päästää raskautumaan.

Vituttaa kun ei itse saa kehostaan päättää, että isoveljen pitää tätäkin valvoa.

Itsellä päätös sterilisaatiosta tehtiin kyllä jo ennen raskautta. Yhdessä miehen kanssa päätimme, että jos kun vielä yksi lapsi syntyy tehdään saman tien sterilisaatio.

Että mistään hormonihuuruista tässä ei ole kyse. Enkä tosiaan kadu päätöstä.Minut on jo kahdesti sektioitu ja kolmas sektio tulee olemaan todella haasteellinen.

Olisi suoranainen riski antaa minun raskautua enää. Nytkin on jo edellisitä sektioista niin paljon kiinnikkeitä, että kipu on päivittäinen kaverini. Puhumattakaan siitä, että edellisistä sektioista kasvoi kiinnikkeitä rakkoni ja kohtuni väliin mikä tekee todella kipeää. Puhumattakaan kasvaimesta joka kasvaa tuolla kohdussa kimpassa vauvani kanssa ja tulehduskierteestä joka alapäässäni jyllää.

Kyllä tässä on ihan tarpeeksi perusteita sille, että mua ei enää saa päästää raskautumaan.

Vituttaa kun ei itse saa kehostaan päättää, että isoveljen pitää tätäkin valvoa.

Kuulostaa, että kohdunpoisto olis parempi vaihtoehto, jos siellä on joku kasvainkin.

Olen tässä erityisessä seurannassa sen takia. Kyseessä on hyvänlaatuinen lihaskasvain joita kuulemma lähes kaikilla naisilla on, eikä niitä leikata ellei kohdusta pois jos niistä ei ole vaivaa. Itselläni on sellainen kohdun sispuolella lähellä vanhaa sektioarpea niin alhaalla, että lääkäri pystyi tökkimään sitä ultrasauvalla ja jööses kun teki kipiää.

Sen takia ei kuitenkaan kohdunpoistoa tehdä, sillä jostain syystä suomalainen julkinen terveydenhuolto haluaa naistensa pitävänsä kohtunsa.

Suurempi ongelma liittynee rakkoon joka on kasvanut kiinni kohtuun. Jotta sektio voidaan suorittaa on rakko nostettava ensin pois tieltä, minun kohdalla se ei tuosta noin vain onnistu. Minulle kerrottiin, että rakko joudutaan ensin operoimaan ja sitten päästää ehkä käsiksi kohtuun jos reitti ei ole liian arpinen.

Lääkäri kertoi, että tilanteessa on fifty fifty mahdollisuus, että kohtu kärsii rakon irrotuksesta niin että se joudutaan poistamaan. Ja sehän se olisikin unelma ratkaisu.

Mutta tiedän myös sen, että kohdut pyritään lähes poikkeuksetta aina säästämään joten varauduin sektioon sterilisaatio papereilla.

Mielestäni tässäkin asiassa saisi käyttää maalaisjärkeä ja miettiä mikä on potilaan etu. Mutta mikäs siinä jos yhteiskunnalla on varaa montakin leikkausta järjestää ja sinne aina leikkaavan tiimin niin mikä jottei, kallista lystiä.

Juuri tänään tulin lääkäristä ja täytettiin sterilisaatiopaperit. Myös pääkaupunkiseudulla. Sairaalan lääkäri kertoi, että tehdään sektion yhteydessä tuo sterilisaatio.

[QUOTE="vieras";27963058]Jos tota mun steri-kokemusta tarkoitat, niin tilanne oli melko tarkkaan vuosi sitten.[/QUOTE]

Ja lisään vielä, että neuvolassa tästä muuttuneesta käytännöstä ei tiedetty mitään. Nekin oli vähän äimänä kun kerroin ;). Hyvin tieto kulkee täällä lounaisrannikolla :D.

[QUOTE="vieras";27963063]Juuri tänään tulin lääkäristä ja täytettiin sterilisaatiopaperit. Myös pääkaupunkiseudulla. Sairaalan lääkäri kertoi, että tehdään sektion yhteydessä tuo sterilisaatio.[/QUOTE]

Missä sairaalassa tuo tehdään?

33v? Yli 80% kolmikymppisistä naisista haluaa purkaa sterilisaation myöhemmin. Kun nainen ei yleensäkään osaa päättää edes mitkä kengät laittaa jalkoihin, pitäisi sterilisaatio kieltää kokonaan.

Minunkin pitäisi ikäni puolesta jo päästä sterilisaatioon, lapsia ei ole eikä tule. Tuskin kuitenkaan olis helppo päästä (en oole kokeillut), koska joillakin on se luulo että kaikki naiset haluavat lapsia...

Yhteistyössä