Tiesittehän tämän kaksosista:

  • Viestiketjun aloittaja tuplamamma
  • Ensimmäinen viesti
tuplamamma
Identtiset kaksoset on samanmunaiset, eli yksi munasolu on hedelmöittymisen jälkeen jakautunut kahdeksi alkioksi. Syytä sille ei tiedetä, ajatellaan että se on sattumaa, eikä perinnöllistä. Noin kolmannes kaksosista on identtisiä. Syntyvät monesti keskosina ja vauvoilla voi olla yli puolikin kiloa painoeroa.

Epäidenttiset eli erimunaiset kaksoset on saaneet alkunsa kahdesta hedelmöittyneestä munasolusta. Naiselta on siis irronnut yhtä aikaa kaksi munasolua. Tämä taipumus on perinnöllistä, ja epäidenttisten kaksosten syntyminen on nimenomaan äidistä kiinni, vauvojen isä ei ole sitä aiheuttanut vaikka hänen suvussaankin olisi kaksosia. Syntyvät usein lähellä laskettu aikaa (yleensä käynnistys rv 38), ovat noin 3-kiloisia ja melko samankokoisia.

Kaksosraskaus on aina riskiraskaus, ja varsinkin rv 30 jälkeen olo on todella raskas.

Suurin osa kaksosten äideistä ei ole kiinnostuneita teidän siskojen tai kumminkaimojen kaksosista, eikä ole mukavaa että vaunuihin kurkistellaan tai nostetaan omia lapsia katsomaan ihanuuksia. Toki sosiaalisia äitejäkin löytyy, mutta yleensä pikkulasten äideillä ei ole halua eikä aikaa jäädä kaupassa löpisemään vieraiden kanssa =)

Kaksoset teettävät kaksinverroin työtä, kaksi vauvaa ei hoidu siinä kuin yksikin (esim kun olet vaihtanut yhden vaipan, niin toinen on jonossa, tai kylvettänyt tai pukenut, jne) Suurimmalta osalta kaksosten äideistä riittää rintamaitoa molemmille vauvoille ensikuukausiksi.

Voimahalit kaikille tuplien äideille :hug:
 
Alkuperäinen kirjoittaja Rukoilijasirkka:
Mutta sitä et muistanut kertoa, että erimunaisilla kaksosilla voi olla vaikka eri isät. :xmas:
Niin voikin, ja jossain Englannissa tms olikin sellainen tapaus.
Mä olen myös kuullut termin "puoli-identtiset kaksoset". Olisikohan ne sitten sellaisia, jotka saa alkunsa kun naiselta irtoaa vain yksi munasolu, joka jakaantuu jo ennen hedelmöittymistä? :eek:
 
tuplamamma
Alkuperäinen kirjoittaja Maura:
http://www.iltalehti.fi/ulkomaat/200807177964860_ul.shtml

ja joskus erivärisiä :D
Huh, aika hurjaa!!! No onhan nuo pienokaiset piirteiltäänkin selvästi äidin ja isän näköiset. Suloiset vauvelit =)

Joo niin tosiaan voi olla epäidenttisillä eri isätkin :D
 
Rukoilijasirkka
Alkuperäinen kirjoittaja tuplamamma:
Alkuperäinen kirjoittaja Maura:
http://www.iltalehti.fi/ulkomaat/200807177964860_ul.shtml

ja joskus erivärisiä :D
Huh, aika hurjaa!!! No onhan nuo pienokaiset piirteiltäänkin selvästi äidin ja isän näköiset. Suloiset vauvelit =)

Joo niin tosiaan voi olla epäidenttisillä eri isätkin :D
Jos äiti on tosi "puuhakas"
 
Taa
Tuli ihan pari pientä juttua mieleen...

Kaikki kunnia kaksosten äideille. Ovat tehneet hienon työn saattaessaan maailmaan ja hoidettuaan tuplasti lapsia kerralla.

Tosin useat kaksosten äidit ovat sanoneet, ettei kahdesta ole sen enempää vaivaa kuin yhdestäkään. Kukin tietysti kokee asiat niin eri tavalla.

Kaksosten äidit eivät ole ainoita, jotka kärsivät tuppautuvista ihmisistä. Ihan samalla tavalla tuntemattomat tulevat muidenkin vaunuihin kurkkimaan ja ihastelemaan sekä nostelemaan niitä omia lapsia katsomaan sitä pientä siellä vaunuissa. Eikä meillä tavallisilla yhden vauvan äideillä ole sen enempää aikaa/kiinnostusta jäädä ihmisten kanssa höpisemään eikä varsinkaan mielenkiintoa kuunnella kumminkaiman lapsista vartin selostusta.

Että sillee.
 
Mistähän voi selvittää onko identtinen? Tää varmaan kuullostaa hölmöltä, mutta mä en tiedä olenko identtinen vai ei... Olen siis yksi kolmosista. Meistä yksi on ihan eri näköinen kun me kaksi. Siis minä ja toinen siskoista ollaan niin samannäköisiä että kadulla tutut ihmiset joutuu kysyy kumpis on kyseessä.
Aikoinaan äitini on sanonut että emme ole identtisiä koska meillä kaikilla kolmella oli omat istukat. Voiko kolmosista kaksi olla identtisiä, vaikka istukat on eri?
 
Alkuperäinen kirjoittaja Taa:
Tosin useat kaksosten äidit ovat sanoneet, ettei kahdesta ole sen enempää vaivaa kuin yhdestäkään. Kukin tietysti kokee asiat niin eri tavalla.
Mä en koskaan oo tajunnut, kuinka on mahdollista, että kaksi menee siinä kuin yksikin. Meillä ainakin kun oli yhdeltä vaipan vaihtanut, niin vielä oli kahdelta vaihtamatta. Kun oli yhden kylvettänyt, niin vielä kaksi odotti vuoroaan. jne. Mutta enhän mä ookaan kasosten äiti...

Mutta niinkuin sanot. Kukin kokee tavallaan.

 
tuplamami
No ei ihmeessä ne mene "samalla" miten niin ??

Ei mun ainakaan ! jos annan vain toiselle ruokaa niin onko toinen tyytyväinen ? EI. Jos vaihdan vain toiselle vaipat, onko toinenkin tyytyväinen ? EI.

Samalla ? Hö ????
 
AnniHelena
Olen työssäni törmännyt tälläiseen tapaukseen jossa epäidenttisillä kaksosilla oli eri isät (on siinä äidillä kiirettä pitänyt tekovaihessa :whistle: ). Asia selvisi kun etuuden (perhe-eläke) maksamista varten lasten isyyttä ruvettiin selvittämään... aika ikävää oli kun toinen kaksosista ei sitten ollutkaan oikeutettu eläkkeeseen kun isäksi paljastui joku muu....
 
Rukoilijasirkka
Alkuperäinen kirjoittaja tuplamami:
No ei ihmeessä ne mene "samalla" miten niin ??

Ei mun ainakaan ! jos annan vain toiselle ruokaa niin onko toinen tyytyväinen ? EI. Jos vaihdan vain toiselle vaipat, onko toinenkin tyytyväinen ? EI.

Samalla ? Hö ????
Oletkos törmännyt sellaiseen, että joku toinen äiti tulee sanomaan, että hänkin haluaisi kaksoset, kun ei vaikuta niin kovin vaikealta? :D
 
Alkuperäinen kirjoittaja Saraste:
Mistähän voi selvittää onko identtinen? Tää varmaan kuullostaa hölmöltä, mutta mä en tiedä olenko identtinen vai ei... Olen siis yksi kolmosista. Meistä yksi on ihan eri näköinen kun me kaksi. Siis minä ja toinen siskoista ollaan niin samannäköisiä että kadulla tutut ihmiset joutuu kysyy kumpis on kyseessä.
Aikoinaan äitini on sanonut että emme ole identtisiä koska meillä kaikilla kolmella oli omat istukat. Voiko kolmosista kaksi olla identtisiä, vaikka istukat on eri?
Sylkinäytteestä pystytään tutkimaan..muakin vähän kiinnostas tietää et onko meidän tytöt identtiset vaiko ei. Maksaa vaan se tutkimus aika paljon (en just nyt muista et mikä se hinta oli)


 


Tosin useat kaksosten äidit ovat sanoneet, ettei kahdesta ole sen enempää vaivaa kuin yhdestäkään. Kukin tietysti kokee asiat niin eri tavalla.



No itse olen huomannut eron, kun toisella kertaa tuli yksi vauva ja ihanaa, että kaikkea ei tarvitsekkaan tehdä kahta kertaa. Ja vaikka näin sanon niin tietysti olen onnellinen kaksosista, mutta mulle kyllä riittää ihan yhdet tuplat

:)
 
AnniHelena
Alkuperäinen kirjoittaja Saraste:
Mistähän voi selvittää onko identtinen? Tää varmaan kuullostaa hölmöltä, mutta mä en tiedä olenko identtinen vai ei... Olen siis yksi kolmosista. Meistä yksi on ihan eri näköinen kun me kaksi. Siis minä ja toinen siskoista ollaan niin samannäköisiä että kadulla tutut ihmiset joutuu kysyy kumpis on kyseessä.
Aikoinaan äitini on sanonut että emme ole identtisiä koska meillä kaikilla kolmella oli omat istukat. Voiko kolmosista kaksi olla identtisiä, vaikka istukat on eri?
Mun mielestä erilliset istukat nimenomaan paljastaa ettei ole ollut kyseessä identtiset kolmoset. Sellaiset kolmoset voi toki olla että pari on keskenään identtiset ja yksi epäidenttinen. Irronnut kaksi munasolua, joista toinen hedelmoityttyään jakautunut vielä kahdeksi.

 
Alkuperäinen kirjoittaja Tuplamamma2005:
Alkuperäinen kirjoittaja Saraste:
Mistähän voi selvittää onko identtinen? Tää varmaan kuullostaa hölmöltä, mutta mä en tiedä olenko identtinen vai ei... Olen siis yksi kolmosista. Meistä yksi on ihan eri näköinen kun me kaksi. Siis minä ja toinen siskoista ollaan niin samannäköisiä että kadulla tutut ihmiset joutuu kysyy kumpis on kyseessä.
Aikoinaan äitini on sanonut että emme ole identtisiä koska meillä kaikilla kolmella oli omat istukat. Voiko kolmosista kaksi olla identtisiä, vaikka istukat on eri?
Sylkinäytteestä pystytään tutkimaan..muakin vähän kiinnostas tietää et onko meidän tytöt identtiset vaiko ei. Maksaa vaan se tutkimus aika paljon (en just nyt muista et mikä se hinta oli)

Pitää varmaan yksityiselle mennä???
 

Yhteistyössä