Tiesitkö, että toisten oikeinkirjoitusvirheiden jatkuvassa korjaamisessa on kyseessä OCD?

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
Niin, enemmistö määrittelee itsensä aina normaaliksi ja muilla on sitten jokin "syndrooma" tai sairaus. Koska nykykoulu tuottaa kielioppia osaamattomia lukihäiriöisiä, on kuvaamasi diagnoosin ilmestyminen itsestäänselvä seuraus. Sokeiden valtakunnassa näkevä määriteltäisiin valoaistimussyndroomaiseksi.

Miksi nimittäisit ilmiötä suomen kielellä? Ei ole hyväksi, että englannin kieli yhä enemmän korvaa äidinkielemme asiakirjoittelussa.
 
  • Tykkää
Reactions: Echo
vierailija
Huomaahan sen. Tuollaiset ihmiset on muutenkin varsin kireitä. Eivät keskity olennaiseen, vaan ainaiseen pilkkujen viilaamiseen. Rentous puuttuu. Ihan kuin pakko-oireisilta yleensä. On vain pakkomielle jauhaa tiettyä asiaa, niitä kirjoitusvirheitä. Sillä koitetaan hallita jotain omaa henkistä suurempaa ongelmaa.
 
vierailija
Niin, enemmistö määrittelee itsensä aina normaaliksi ja muilla on sitten jokin "syndrooma" tai sairaus. Koska nykykoulu tuottaa kielioppia osaamattomia lukihäiriöisiä, on kuvaamasi diagnoosin ilmestyminen itsestäänselvä seuraus. Sokeiden valtakunnassa näkevä määriteltäisiin valoaistimussyndroomaiseksi.

Miksi nimittäisit ilmiötä suomen kielellä? Ei ole hyväksi, että englannin kieli yhä enemmän korvaa äidinkielemme asiakirjoittelussa.
Se on suomeks pilikunnussija!
 
vierailija
Huomaahan sen. Tuollaiset ihmiset on muutenkin varsin kireitä. Eivät keskity olennaiseen, vaan ainaiseen pilkkujen viilaamiseen. Rentous puuttuu. Ihan kuin pakko-oireisilta yleensä. On vain pakkomielle jauhaa tiettyä asiaa, niitä kirjoitusvirheitä. Sillä koitetaan hallita jotain omaa henkistä suurempaa ongelmaa.
Pilkkuja nussimalla saadaan huomio käännettyksi pois tekstin sisällöstä ja hyvätkin ideat tekstissä voidaan täten mitätöidä.
 
vierailija
Ei minusta pedanteissa ihmisissä ole mitään pahaa sanottavaa. Tietyt manööverit, säännöllisyys, tarkkuus, ehkä ehdottomuus.... ihan ok. On helppo elää kun kaikki on tiptop.
 
Eiks se menny niin, et ne, jotka huomaa virheet on "älykkäitä", mut ei se siitä huomauttelu tehnyt kenestäkään älykästä.
Se vähän riippuu virheestä. Puhekieli on vaikka täällä palstalla ihan jees, siinä on vielä oletus että se kirjottaja osaa kirjottaa tarvittaessa hyvää kirjakieltäkin.

Mutta jos kirjottaa
"Mum mies korjaa meidäm farmari autoa ja, mä teen jauhenliha makaroni vuokaa golitsi puku ylläni, enään siihen tulee vaan tsili mauste....
....niin silmät raiskaantuu, ja tietää että se ihminen ei oikeesti osaa kielioppia.
 
Deleted member 149094
Se vähän riippuu virheestä. Puhekieli on vaikka täällä palstalla ihan jees.

Mutta jos kirjottaa "Mum mies korjaa meidäm farmari autoa ja mä teen jauhenliha makaroni vuokaa golitsi puku ylläni, enään siihen tulee vaan tsili mauste....
Eiku eiks me puhuttu noista, jotka huomaa ja huomauttelee toisten virheistä?
Mä tunsin yhen älykkään vanhuksen. Kyl se varmaan osas kirjottaa, ei vaan ollu kirjottanu pariinkytä vuoteen mitään, kun ei ollu tarvinnu!
 
Se vähän riippuu virheestä. Puhekieli on vaikka täällä palstalla ihan jees, siinä on vielä oletus että se kirjottaja osaa kirjottaa tarvittaessa hyvää kirjakieltäkin.

Mutta jos kirjottaa
"Mum mies korjaa meidäm farmari autoa ja, mä teen jauhenliha makaroni vuokaa golitsi puku ylläni, enään siihen tulee vaan tsili mauste....
....niin silmät raiskaantuu, ja tietää että se ihminen ei oikeesti osaa kielioppia.
Kuka tämän kirjoitti?
 
Se vähän riippuu virheestä. Puhekieli on vaikka täällä palstalla ihan jees, siinä on vielä oletus että se kirjottaja osaa kirjottaa tarvittaessa hyvää kirjakieltäkin.

Mutta jos kirjottaa
"Mum mies korjaa meidäm farmari autoa ja, mä teen jauhenliha makaroni vuokaa golitsi puku ylläni, enään siihen tulee vaan tsili mauste....
....niin silmät raiskaantuu, ja tietää että se ihminen ei oikeesti osaa kielioppia.
Minulle tulee tuollaisesta mieleen lähinnä tyyppi, joka yrittää epätoivoisesti kirjoittaa jotakin murretta, mutta ei oikein tajua sitä, mikä näissä murteissa on se punainen lanka. Sotkee vain joitakin huolimattomasta puhekielestä revittyjä ilmaisuja peräkkäin ja luulee sen olevan fiksua.
Saattaisi osata hyvinkin hyvää yleiskieltä.
 
vierailija
Eiku eiks me puhuttu noista, jotka huomaa ja huomauttelee toisten virheistä?
Mä tunsin yhen älykkään vanhuksen. Kyl se varmaan osas kirjottaa, ei vaan ollu kirjottanu pariinkytä vuoteen mitään, kun ei ollu tarvinnu!
Mulla on suomenkieli ruostunu käytön puutteessa. Saan joskus miettiä pitkään että mitenhän tääkin sana taivutetaan ja sanotaanko oikeesti noin vai näin. Ei oo kukaan vielä virheistä huomautellut.
 
Deleted member 149094
Mulla on suomenkieli ruostunu käytön puutteessa. Saan joskus miettiä pitkään että mitenhän tääkin sana taivutetaan ja sanotaanko oikeesti noin vai näin. Ei oo kukaan vielä virheistä huomautellut.
Mielestäni voit kai sanoa, et jos ainoastaan taivutus on hankalaa, menee ihan kivasti. Noihan on aika vaikeita, miten menee oikein ja mikä on puhekielen kanssa toimivaa.
En varmaan itse sanois ikinä, et "ajanen mökille autolla".. vaikka oikeen kai se on.
Hehee, tai jos tahtoo vielä enemmän pohtia: " Autollasikohan ajanen mökille.. "
 

Yhteistyössä