Tiedätkö sinä diabeteksen 1-tyypin ja 2-tyypin erot?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja diabeetikon äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="vieras";26550490]No eihän MAITOallergiselle paljoa ole hyötyä laktoosittomasta MAITOtuotteesta. Kyllä sen verran nyt maalaisjärjelläkin luulisi ymmärtävän, jos henkilö kertoo, ettei voi käyttää maitoa, koska on MAITOallergikko. Samaan "Toi on laktoositonta, se varmaan käy?" -lauseeseen oon törmänny miljoona kertaa kahden maitoallergisen lapsen kanssa. Pistää vihaks!

Ja anteeks, oli ihan OT tähän ketjuun. Tai ei periaatteessa, mut kuitenki.[/QUOTE]

Eihän sitä nyt tuollaisesta kannata suuttua ja vihastua.

Sitten samassa viestissä asiasta toiseen kun en jaksa uutta viestiä tälle aloittaa.
Eikös muuten diabetekset ole periytyviä? Eli käsitykseni mukaan toisille huonot elintavat eivät aiheuta diabetesta, mutta niille usein aiheuttavat joidenka vanhemmilla on diabetes, tai sitä on muuten lähisuvussa.

Tiijän eron, miulla todettiin 2- tyypin diabetes n 5 kk sitten, miulla on tablettihoito ja toki pitää
syödä terveemmin ja pudottaa painoa.
Olen toki ylipainoinen, se on yksi syy sairastumiseen, mutta lääkärin mukaan miulla on myös
sukurasitus sairastumiseen.

Voimia ja :hug: kaikille jotka sitä tarvitsee.

Viimeksi muokattu:
[QUOTE="Vieras";26552709]
Eikös muuten diabetekset ole periytyviä? Eli käsitykseni mukaan toisille huonot elintavat eivät aiheuta diabetesta, mutta niille usein aiheuttavat joidenka vanhemmilla on diabetes, tai sitä on muuten lähisuvussa.[/QUOTE]

Se, että suvussasi on diabeetikko(ja), ei välttämättä aiheuta sairauden puhkeamista sinulle.
Se, että suvussasi ei ole diabetestä, ei anna takeita siitä ettetkö sinä sairastuisi.

Taudin eteneminen voi hidastua tai päättyä missä vaiheessa "kehitystä" tahansa. Silloin et sairastu vaikka alttius olisikin.

Ja se, mitä syöt tai olet syömättä, ei vaikuta siihen puhkeaako 1-tyyppi vai ei :attn:

Tiedän erot. Mun äidillä oli 2. tyypin diabetes, johon oli pistoshoito. Veli taas sairastui 1. tyypin diabetekseen 40-vuotiaana. Tiedän paljon myös sepelvaltiomotaudista, koska äidilläni oli se ja miehelläni on. Tiedän hyvin myös sen, mikä ero on maitoallergialla ja laktoosi-intoleranssilla, sekä vilja-allergialla ja keliakialla.

Alkuperäinen kirjoittaja diabeetikon äiti;26547551:
Tiedätkö, että toisen puhkeamista EI VOI estää, toisen voi?
Toinen EI KOSKAAN ole itseaiheutettu, mutta toiseen voi hyvinkin vaikuttaa itse? Toinen hoidetaan AINA insuliinilla, ei koskaan vhh-dieetillä?
jne jne.

Kyllä taas kyrvähti :kieh:
Ihmiset puhuvat diabeteksestä kuin se olisi joku yksi ja sama sairaus kaikilla ja aina muka oma vika.

Tiedän, mutta itselleni tuli yllätyksenä että 1-tyypin diabetes voi puhjeta aikuisella iällä, olin luullut sitä lapsuudessa/nuoruudessa tulleeksi.

[QUOTE="vieras";26549741]Kiitos sinulle, tuntematon. Tuo tuli oikeaan osoitteeseen. *juuri verensokeria nostanut äiti, joka laittaa herätyskellon soimaan tarkistaakseen lapsensa voinnin*[/QUOTE]

Juuri Siripiriä syötetty täälläkin :o( Reilu vuosi sitten opittiin D1:stä yhtä ja toista meilläkin. Joo ja sen parannuskeinonkin haluaisin kuulla???

[QUOTE="vieras";26555641]Tiedän, mutta itselleni tuli yllätyksenä että 1-tyypin diabetes voi puhjeta aikuisella iällä, olin luullut sitä lapsuudessa/nuoruudessa tulleeksi.[/QUOTE]
Miehelleni puhkes 20vuotiaana ja samassa huoneessa olis silloin mies joka oli n.30v ja saman taudin saanut ja toinen oli lähempänä viittä kymmentä. Ja ykköset jokaisella.
Ja ei ole miehen suvussakaan kenelläkään tuota että tiiä sitten onko ollu periytyvä vai mikä mut tautia silti kantaa.
Minua ei ole tässä ketjussa esitetyt väitteet kyllä vielä vakuuttaneet että taudista voi parantua.

Noista haiman saarekesolusiirroista - totta on, että Suomessa tehtiin ensimmäinen sellainen muutama vuosi sitten. Ja henkilö vapautui insuliinin pistämisestä, toki nauttii sitten hylkimisenestolääkkeitä. Mutta, tapauksesta kun on nyt tuoreeltaan taas lukenut, niin on palaamassa insuliinin pistelemiseen - istutetut saarekesolut vetävät viimeisiään.

Ettei se ihan valmista vielä ole tuokaan.

Erot tiedän 1-tyypin diabeetikkona kyllä. Ja molemmat taudeista voivat puhjeta periaatteessa missä iässä tahansa. Kumpikaan ei periydy, mutta esim. ykköstyypin alttius sairastua periytyy isän puolelta alta 10% todennäkäisyydellä, äidin puolelta alta 3% todennäköisyydellä (prosentteja en tarkalleen muista). Mutta, vaikka vanhemmilla tai suvussa ei olisikaan ollut 1-tyyppiä, eikä itse siis perinyt alttiutta sairastua, voi tauti silti iskeä. Itse olen tällainen tapaus eli suvussa ei muita (enkä ole vaihdokas/ottolapsi tai mitään sellaista).

Yleisesti: en jaksa pahemmin hermostua noista kommenteista, tosin olen sen tyyppinen, että harva tulee mitään ihan pöllöä tarjoilemaankaan ja lyhyesti valistan, mikäli tilanne näyttää siltä, että lisätietoa kaivataan & ollaan valmiita ottamaan vastaan. Ei tämä ole maailman ainoa tauti, jonka spessut on ihmisillä sekaisin. Sitä parempi olisikin, että maltettaisiin myöntää, ettei oikeastaan tiedetä asiasta & kysytään ystävällisesti, miten homma menee parhaiten.

• Tykkää
Reactions: KuutioTasku
Kärsin itse sokeriaineenvaihdunnan häiriöstä, jota ei voi luokitella kumpaankaan kategoriaan. Olen ollut mukana geenitutkimuksissa, ja niiden mukaan 2-tyypinkin aiheuttaa todennäköisesti geeni ei elämäntavat. Elämäntavoilla voi monissa tapauksissa hallita tautia toisin kuin 1-tyypin diabeteksessa. Itse kärsin siitä, kun ei ihmiset ymmärrä että diabetes ei todellakaan ole niin yksinkertainen tauti, että voitaisiin puhua vain 1 ja 2 tyypin diabeteksesta. Itse olen 25, urheilullinen ja normaalipainoinen ihminen, jolla on jonkin luokituksen mukaan 2 tyypin diabetes (vaikka todellisuudessa kärsin monimutkaisesta vaikeasti luokiteltavast sokeriaineenvaihdunnan häiriöstä) Ei paljon naurata, kun vähän asiasta tietävät kysyvät että olenko syönyt liikaa karkkia, just...

Tiedän erot. Ja tiedän, että on olemassa myös sellainen taudin muto, joka ei ole ihan puhtaasti kumpaakaan. Vaikka siis puhutaan 2 tyypistä. Se on se sairaus, joka on mun miehellä, ja kulkee vahvasti suvussa. Ei johdu ylipainosta, eikä vääristä elintavoista. Hoidetaan aluksi tabletein, sitten siirrytään insuliiniin. Ja puuhkeaa, siis todetaan, aikuisena, yli 3kymppisenä.

Diabetesliiton mukaan: "Diabeteksen kirjo on laaja. Nykykäsityksen mukaan diabetes on joukko erilaisia sairauksia. Niistä yhdistää energia-aineenvaihdunnan häiriö, joka näkyy kohoneena veren sokeripitoisuutena. Kaikkien diabetestyyppien sisällä voi olla erilaisia ilmenemismuotoja, ja hoito voi ulottua ruokavaliosta insuliiniin."

Esim. yksi tyypeistä on MODY (Maturity Onset Diabetes of the Young) on nuorella iällä alkava tyypin 2 diabetes, joka johtuu haiman puutteellisesta insuliininerityksestä. MODY-diabeetikot ovat yleensä normaalipainoisia. Heidän osuutensa tyypin 2 diabeetikoista on noin 5 prosenttia.

Eli ei nyt tässä ketjussa lähdetä sille linjalle että yksiselitteinen totuus olisi se, että toiselle voi jotain ja toiselle ei. Että te jotka hakkasitte päätänne seinään, niin minä hakkaan täällä myös. Luulisi, että jos olette esim. lastenne myötä tutustuneet 1 tyypin diabetekseen niin olisitte perehtyneet asiaan sen verran että tietäisitte 2 tyypinkin moniulotteisuuden.

Yhteistyössä