Ongelma on se, että jos oikeasti miehesi ei toivu, et voi sinäkään toipua täysin.
Läheisriippuvuus syntyy, kun elää voimakkaan ilmiön läheisyydessä, jota ei kykene käsittelemään ja usein tilalla on kaksi puolta, toisista tulee alistujia (sinä) toisista dominoivia, narsistisesti käyttäytyviä (miehesi) Yleensä nämä ihmiset päätyvät yhteen.
Kumpikaan heistä ei voi toipua, jos toinen ei ala toipua, koska sairauden kaltaista tilaa ylläpitävä tilanne on kokoajan päällä. Ammattioapukaan ei juuri auta. Itse kävin 8 vuotta psykiatrilla ja kun lopulta sain masennuslääkkeen, uskoin olevani toipumaan päin. Se kaikki oli kuitenkinaivan turhaa niin kauan kun elin juovan alkoholistin kanssa, eli sairasta tilaa ylläpitävässä tilanteessa. Psykiatri sai aina koottua minut muutamaksi kuukaudeksi ja kaikki oli hyvin, kunnes taas romahti.
Mulla oli poikkeuksellinen terapeutti, jopa hän oli sitämieltä, että minä en ole sairas, vaan reagoin ympäristön tapahtumiin ja siksi hän ei myöskään määrännyt aiemmin lääkitystä eikä ollut halukas antamaan diagnooseja. Lopulta todellisuudentajuni oli niin kadonnut, että sain SSRI-lääkityksen, voidakseni tehdä ratkaisuja, nähdäkseni elämäni sellaisena kun se oikeasti on. Juova alkoholisti käyttäytyy aina kuin naristi, mutta kaikki narsistit eivät ole juovia alkoholisteja.
Toista ei voi muuttaa, vaan itseään voi. Hyvällä tuurilla toinen lähtee muutokseen mukaan, mutta pitää miettiä missä menee se raja, jolloin oma terveys ja hyvinvointi menee edelle.
Itse pystyn tänään myöntämään, etten mä rakastanut miestäni, mä rakastin ajatusta siitä että olen rakastunut ja tuo oivallus on ollut molempien toipumisen kannalta ehdottoman tärkeä.