Tsau!
Polilla kävin päivällä. Ihan ok oli kaikki. Painoarvio nyt n 3,5 kg, et ultran mukaan olis isompi kuin nuo kaks aiempaa. Pää on alhaalla, häpyluun takana, et sikäli jo vähä epävarma tuo arvio. Ulkosuu oli sormelle auki, kohdunkaula lyhentynyt sentillä, mutta sisäsuu kiinni. Pää kuitenkin vähän mahtui heilumaankin kuulemma vielä. Toisaalta ei oo ihme, et on noita vaivoja tuolla alhaalla, kulkeehan sitä koko ajan pallo jalkojen välissä...
Noista vauvojen valmiuksista: ottakaa huomioon kaikki poikkeamat esim alkuraskauden ultrassa viikkoihin nähden jne. JA automaattisesti vauva ei ole valmis millään tietyllä viikolla. 36 viikkoinen jaksaa joskus syödä itse, usein tarvii vielä apua, ei pidä verensokereitaan ja valoon joutuu melko todennäköisesti vielä. Riskit noihin kolmeen vähenevät sitten koko ajan laskettua aikaa kohti mennessä, ja vastaavasti taas kovin yliaikaisella erilaisten ongelmien riski kasvaa. Tietenkin esim diabeetikkoäidin vauvalla on aina isompi riski verensokeriongelmiin viikoista riippumatta, ja joitain muitakin vaivoja herkemmin saattaa olla. Käynnistämisessä ne sitten punnitsee riskit vauvan ja äidin kannalta. Parasta olis, jos luonto hoitais homman, mutta niinku tiedetään, eihän se aina niin mee...
Mä siis koitan psyykata meitä kaikkia jaksamaan vielä...
Itse mä kyllä vähän pelkäisinkin käynnistystä. Oon kuullu muutaman tarinan melko rajuista synnytyksistä, ja tänäänkin oli asiasta puhetta. Mulla kun on alku niin hidasta, niin lääkäri sano, että sitten lääkkeillä ne supparit voikin mennä sit ihan hallitsemattomiksi, ts supistaa koko ajan. Et ehkä mä mieluummin kärvistelen pikkuhiljaa omillani... Ja parilla tutulla käyny just niin, et omilla suppareilla alkanut synnytys on ollut helpompi kestää. yhdellä kaverilla oli semmonen kokemus, että toksemian vuoksi käynnistys 37 viikoilla täysin kypsymättömästä tilanteesta ja tosi kipee synnytys, sit käynnistys toisesta lapsesta yliaikaisuuden vuoksi, ja paljon parempi kokemus. Pähkäili itse just sitä, että paikat oli tossa jälkimmäisessä jo kuitenkin kypsemmät. Toisaalta kyllä se toksemiakin saatto jotain vaikuttaa...