Kiitos kovasti kehuista ja onnitteluista!
Niin, jos siitä synnytyksestä:
Sellainen ehkä normaalihko ?? ensisynnyttäjän synnytys oli kestoltaan, eli n. 20 tuntia säännöllisistä supisuksista laskettuna. Varsinaisia ennakoivia supisteluja tai muita merkkejä ei tullut, ennekuin sunnuntaina eli laskettuna päivänä rupesi sitten säännöllisesti supistelemaan n. puoli 4 iltapäivällä- olin käynyt perjantaina ja lauantaina äitiyspolilla (varmaan tuli sisätutkimuksista pontta käynnistykseen) verenpaineen vuoksi ja luulin, että lauantaina olis tullu lapsivettä, mutta ei - kotona kärvistelin, suihkut, saunat ja lämpimät kylvyt tuli otettua moneen kertaan. Ei ollut kyllä epäilystä, etteivätkö olleet oikeita supistuksia, kipu oli kyllä mahtava. Mutta, yritin ja halusin olla kotona mahd. pitkään. Sitten puolenyön maissa en enää jaksanut, vaan lähdettiin matkaan. Meiltä automatka oli 10 min. sairaalaan, joten ei onneksi tarvinnut autossa kärsiä.
Sairaalassa uskaltauduin kokeilemaan ilokaasua (pelkäsin pahoinvointia), ja yllättävän hyvin se toimikin, kun osasi ajoittaa oikein. Olin kyllä välillä aika sekavassa tilassa, syöminenkään kun ei ollut vuorokauteen maistunut ja olin unohtanut juodakin aivan liian vähän. Sainkin nesteytystä, kun olin aikas kuiva. Ai, niin olin n. 4-5 cm auki kun tultiin sairaalaan, joten melko hyvin olin kotona kestänyt. Epiduraali laitettiin siinä sitten aamuyöstä ja kivut hävisivät ihan mukavasti.Yhdessä vaiheessa iski tärinä ja yökötys, mutta meni nopeaan ohi. Epiduraalilla oli sellainen sivuvaikutus, että kutisin kauttaaltaan. välillä enemmän, välillä vähemmän. Silti se voitti supistelukivut.
Epiduraalin myötä tuli pitkä hiljainen kausi, ei oikein tullut kunnon supistuksia ja aikaa kului. Joskus aamulla 8-9 aikaan laitettiin oksitosiinitippaa ja kun annostusta vähitellen lisättiin, niin jo alkoi tapahtua - epiduraalin tehokaan ei sitten enää riittänyt, kun rupesi ponnistuttamaan. Ilokaasulla taas selvisin jonkin aikaa. Onneksi kipujen myötä tpahtui edistymistäkin, eli aukesin ensin 7 cm ja siitä mlko nopeasti kokonaan. Ponnistusvaihe oli kyllä kaamea, niin kuin arvata ja odottaa saattaa. Se kestikin n. tunnin. Supistuksia tuli aina vain pari kerrallaan, joten vauvan pää siinä koko ajan meni eestaas, mutt sitten kun tuli ns. hollille, niin auta armias, että kirveli (kätilö suihkutteli öljyä, joka ei helpottanut, vaan kirveli entistä enemmän). Kovasti kannustettiin ja kehuttiin - itsestä tuntui, että en jaksa, ei tuu mittään jne. Mutta sitten kun vauvan pää syntyi ja isä tirahti itkuun tuntui, että voiton puolella ollaan. Loput vauvasta tulikin yhdellä rykäisyllä. Naurettu on jälkeen päin kuin vauva tosiaan sukelsi sieltä vesien kanssa, kuin mikäkin vedenelävä
Ja se helpotus mikä silloin tuli, oli kyllä sanoinkuvaamattoman mahtava!!!!! Kivut kyllä melkein hävisivät kokonaan. Muistan vaan ajatelleeni, että onpas ihanan pieni tyttö ja painoarvio siis olikin mennyt yläkanttiin, luulin, että sellaisen nelkiloisen synnytän, mutta alle 3,5 kiloinen tulikin. Ai niin, lapsivedet ei menneet mulla, vaan kalvot puhkottiin joskus pari tuntia epiduraalin laittamisen jälkeen.
Suurempia repeämisiä ei tullut, siitä ilmeisesti kiitos rauhallisille ponnistuksille. Olo oli kyllä alapäästä ja on vieläkin omituinen. Se turvotuksen määrä oli jotakin aivan uskomatonta, mutta vielä uskomattomampaa on tämä paraneminen - pystyn jo istumaan ihan mukavasti (jos ei peräpukamakipuja - ah, ihanaa, niitä siunaantui kanssa!!!!- lasketa).
Mutta, täytyy sanoa, että pahempaan olin varautunut. Ja nyt tuo ihana palkinto tuolla tuhisee - hyvin onnellinen on olo =) Uudet haasteet on edessä, imetystä täällä kovasti harjoitellaan ja rinnat ovatkin jo lähes tukossa, kun ovat niinä täynnä maitoa, ja tuo pikkuinen jaksaa niitä tyhjentää vain vähän kerrallaan. Mies onkin tuossa rintapumppua menossa ostamaan. En ostanut aiemmin, jos vaikka en oliskaan tarvinnut, mutta nyt näyttäisi tulevan tarpeeseen.
Ensimmäinen yö on vietetty kotona, ja vaikkakin oli katkonainen, oli huomattavasti ihanampi kuin sairaalassa, jossa en kyllä nukkunut juuri ollenkaan. Kotona myös on huomannut sen, mitä kaikkea sitä vauvalle tarvitseekaan... hauskaa ollut huomata, että lähes kaikki varatut vaatteet on tuolle pirpanalle liian isoja
Mutta sen enemmittä puheitta, imetysaika taitaa odottaa. Oikein pirteää talven jatkoa kaikille uusille mammoille ja voimia vauvanhoitoon!
SuTi ja vauva 4 pv, joka saa nimen Veera Terhen kunhan tässä nimenantojuhla ehitään järjestämään =)