*TheTammikuu2008*

Mummolasta palattu :)

:flower: ONNEA Halinappi tytöstä :flower:

:flower: ONNEA Saaru pojasta :flower: Ihanaa, kun käynnistyi itsekseen ja tuli noin nopeasti :)

Kiitos synnytyskertomuksesta SuTi!

JonnaP: On tullut käytyä äidin ja siskon kanssa noita synnytyksiä läpi useastikin. Äidillä kaikki kolme raskautta menneet yli la:n ja käynnistetty. Siskolla kaksi raskautta menneet yli (ei käynnistetty, supistuksilla lähteneet) ja yksi lähtenyt käyntiin supistuksilla hieman enen la:ta. Ja mulla siis kaksi edellistä raskautta menneet yli la:n, mutta käynnistyneet itsekseen supistuksilla. Sitä tässä oon miettinyt, että miten tarkka tuo la on aikaisemmin ollut. Äidin äitiyskorteissa on kaksi la:ta, joista toinen on annettu ensimmäisten liikkeiden tuntemisen perusteella! Sen luulisi olevan aika epätarkka.

Jimena 39+6
 
Halinappi :flower: :flower: onnea prinsessasta

Saaru :flower: :flower: onnea prinssistä

Ja Saaru, mihin sä veit ne mun supparit??? Laitatko tulemaan kun et enää tarvitse :LOL: :LOL: Täällä ois niinkun tarvetta. Katjakin löysi jostain sen supparikaupan, mutta ei ehtiny tulla kertomaan mikä kauppa se on. Joten mä täällä kärvistelen edelleen. Ensi tiistaina olis taas neukka ja sit seuraavana maanantaina menen äippäpolille yliaikaseurantaan. Mutta on hyvä, että Aatto lopultakin osas sitä kompassia käyttää. Meidän Irmeli kun edelleen tunkee itseään tonne ylöspäin :kieh: :kieh:

Nyt mä lähden tonne sohvalle, poikakin kotiutui mummolasta. Olikin jo ikävä.

Nuuskis ja Irmeli 40+2 (huoh, kuinkahan kauan vielä??)
 
Ai niin joku kyseli hätäsektiosta, siinä nukutetaan aina ja viilto tehdään navasta reippaasti alas. Silloin kun tehdään hätäsektio on aina kiire, eli jomman kumman henki on kyseessä, ja kokemuksesta voin kertoa että lujaa mennään. Jorvissa vaan seinät paukku kun mua vietiin sektioon. Pylly pystyssä makasin alasti lakanan alla ja monta naista juoksi lujaa. Sain myöhemmin kuulla, että eräs sydänkäyrillä ollut nainen oli jätetty siihen, lääkäri oli lähtenyt melkein johtojen kanssa juoksemaan leikkaussaliin. Meillä oli poika minuutissa pihalla siitä kun leikkaussalin ovet oli kiinni eikä sinne saliin mennyt varmaan kuin toinen minuutti. Isäntä jätetään tylysti synnytyssaliin odottamaan. Mutta sinnehän se käärö sitten viedään pestäväksi, jos ei ole mitään ongelmia. Että iskä sai ensin tutustua kääröön ja minä vasta monen tunnin jälkeen. Ja kiitoksena uudelle isälle hoitamisesta oksensin heräämöstä tullessa hänen puseron hihaan :LOL: :LOL: Meillä pojalla ei ollut muuta kuin papereissa lukevaa "LÖYSÄNAHKAISUUTTA", joka johtui että istukka oli niin pahasti kalkkeutunut.

Nyt siis jos Irmeli ei suostu normaalisti syntymään (kun kaikki muut varastaa mun supistukset), niin puudutuksella tekevät sektion. Eivät käynnistele, kuten viimeksi, ettei käy samalla tavalla. Itseäni tuo sektio eip pelota, ja haavakin parani viimeksi todella hyvin.
 
Paljon onnea vaavin saaneille :flower:

Raskauskertomuksista olen yrittänyt äidiltä kysellä että minkälaiset synnytykset hänellä olleet. Eipä ole paljon niistä puhellut, ilmeisesti aika rankat koska jouduttu vertakin antamaan pari pussia. En ole sitten viittiny painostaa. Onneksi tosi monella kaverilla oli jo silloin vauva kun esikoista odottelin niin he mua preppailivat. Eli kaveriapuun olen luottanut kun ei siskoilla vielä muksuja ole.

Omaan masuun ei mitään ihmeellistä. Pellavarouhetta ja luumukiisseliä kävin hakemassa kun tuntuu että toi mahan toiminta vaan hidastuu ja hidastuu.

Jään taustailemaan ja oottelemaan kuka vauvaantuu seuraavana..

Maximilian ja masupoju 36+5
 
Onnea Saarulle ja muille vauvatuneille :heart: Tulin tuolta joulukuisista onnittelemaan ja tuo Saaru jäi mieleen kun kävit moikkaamassa myös meidän puolella ja meillä oli samat lasketut ajat. Kerkesit näköjään ensin =) Tsemppiä myös kaikille muillekkin odotukseen. Voin sanoa että kun lasketun ajan yli pääsee niin aika kuluu vielä hitaammin, jakselkaa

Misse81 41+0
 
Saaru: Hieno juttu Aatolta, että päätti sitten kuitenkin yksiönsä jättää ilman käynnistelyjä. Voimia :hug:
Suloinen poika!


maximilian: Täällä taas tuntuu tuo vatsantoiminta "parantuneen", välillä saa kakkoshädällä käydä kolmestikin päivällä, kun aiemmin on kertakin riittänyt :kieh:

Täällä nyt sitten ollaan ihan sekaisin, kun noita vauvaantuneita on alkanut ilmaantumaan ja kotiinkin osa jo päässyt. Tänään saatiin viesti myös ystäviltä, joiden luona oltiin uutenavuotena- heille syntynyt poika tänään päivällä ( laskettuaika oli 3.1 ) voi jösses, että tuollainen asia voi pistää ihmisen sekaisin... enpä oikeen tiiä mitä tekisin kun mietin kaikennäköistä...
Mistäs muuten tuota synnytyksen kestoa aletaan laskea- heillä synnytys kestänyt 30 tuntia!!!

Viikot 37+1
 
Onnea Halinapille ja Saarulle vauvoista! :flower: Tais Halinappi tosiaan olla vuoden eka.

Ja muutama synnytyskertomuskin oli taas ilmaantunut. Kiitos niistä.

Jos oli Kakkosnelonen eilisen päivän vaisulla päällä, niin eilen illalla ja tänään on sit jytätty senkin edestä. Eipä siis enää huoleta.

Oman äidin synnytykset: Meillä on äidille kaikissa kolmessa jouduttu synnytystä hiukan avittamaan joko käynnistämällä tai ainakin kalvojen puhkasulla. Itellä esikon synnytys lähti sitten loppujen lopuksi ihan itekseen käyntiin (41+5), luultavasti pari päivää aikaisempi yliaikaskontrolli ja alapään tutkimukset hiukan avittivat asiaa. Siskojen synnytyksistä muistan, että isosiskon kakkonen tuli melkosella vauhdilla, just ehtivät sairaalaan.

En nyt muista mitä muuta piti kommentoimani. Ai niin, noista syntymäpäivistä. Täälläpä tuntuukin olevan monia mammoja, jotka viettävät synttäreitä tammikuussa. Itelläni kyseinen päivä on 8.1. Vaikka nyytti toisaalta ihana lahja olisikin, niin mielelläni pidän kyllä vauvan vielä hetken mahassa kehittymässä. Koitetaan sit osua tohon anopin 70 v. synttäreihin, niin pysyy välit anoppiin kunnossa. :) Anopilla syndet siis 27.1. ja mulla la 26.1.

Mutta nyt ton ukon kainaloon köllöttämään, kun sen taas kotiin sain.

T: S + kakkosnelonen 36+6
 
Oiiiikein paljon onnea Halinappi ja Saaru....
Oiii mikä pikkumies siellä kuvassa :D iso pikkumies ;) :D

Minä täällä aivan täpinöissäni vauvauutisista ja lisäksi siitäkin että huomenna mennään katselemaan mahdollisia vaihtoautoja tuon liian pienen auton tilalle... Tehdään niin että tytöt jää mun isälle ja pojat tulee mukaan, olen siis kolmen miehen armoilla koko reisun ajan ;) :D :D

Ihanaa kun vauvoja tollee putkahtelee...
Olikos Halinappi toistaiseksi muuten vuoden ensimmäinen? Mulla meni jo sekasin nää syntymät... ?*nolo*
 
Paljon onnea Halinapille ja Saarulle Halinappi taisi tosiaan olla vuoden eka, ainakin tässä pinossa. Kaikkea hyvää pienille! :flower: :flower:

Kiitos myös SuTille synnäri kertomuksesta, niitä on aina kiva lukea!
Käykäähän kaikki vauvautuneet kertoilemassa meille miten teillä menee ja antamassa hyviä vinkkejä synnytykseen ja alkuaikoihin vauvan kanssa.

Neuvolassa kävin tänään ja kaikki ok, painoa tullut viikossa 700g minkä kyllä laitan turvotuksen piikkiin. Noilla suklailla ei siis tietenkään ole mitään osuutta.. :whistle: Terkkari sanoi, että vauva nyt alhaalla ja vaikuttaa käteen sopivalta jo tulemaan (?) mitä siten tarkoitaakaan. On kuulemma kuitenkin isompi tulossa kuin tuo isosisko.

Äiti on synnyttänyt sekä minut että isosiskoni todella syöksysynnättämällä. Yhtään supista ei ole koskaan kokenut. Molemmilla kerroilla lähtenyt sairaalaan kun tullut hieman rusehtavaa vuotoa. Siskoni syntyi 30 min siitä kun ehti sairaalaan ja minä heti kun pääsi sairaalan sänkyyn. Siskoltani on kaikki lapset syntyneet sektiolla joten en voi häneen verrata. Kun odotin tuota neitiä niin kysyin lääkäreiltä, että periytyykö synnytykset niin lääkärin mukaan ei millään tavalla, vaan jokainen nainen on yksilö. Ja tosiaan tuota neitiä tein 12 h joten täällä ei ainakaan ole periytynyt. :D

Noista supistuksista vielä, minulla ei viimeeksi ollut yhtään supistusta ennen kuin sitten synnytys käynnistyi ja sitten niitä riittikin. Nytkään en luultavasti ole tuntenut yhtään ainakaan kivuliasta supistusta. Sellaista menkka tuntemuksia ja vihlontaa vaan. Eli luulen, että kun supistukset sitten tulevat on sitten synnytyskin jo käynnissä. Sitä odotellessa..

iita ja nuutti 38+5
 
Onnea Halinappi ja Saaru! :flower:

Ihana kuva Saarun pojasta :heart: !

Itse juuri kotiuduin ostoksilta, ihan vieläkään ei kaikkia vauvahankintoja saatu tehtyä vaikka yritettiin. Eli ei auta kun lähteä vielä ensiviikolla uudelleen ostoksille.

Maija
 
Äidin raskaudestaja synnytyksestä on ollut puhetta. Itse toivon, että meidän suvussa tuo ei ole periytyvää. Syntymäni on ollut todella raskas kokemus äidilleni, kestänytkin yli 24h. Olen syntynyt käynnistyksellä raskausmyrkytyksen takia + lopuksi imukupilla, ja lisäksi äitini sai todella pahoja rytmihäiriöitä synnytyksessä (pulssi yli 230). Siskoja minulla ei ole, joten heidänkään kanssa en voi tehdä vertailuja :| . Itse haluan uskoa, että jokainen nainen on yksilö ja luonto hoitaa kyllä tavalla tai toisella tulevan synnytyksen (ja jos vähän "erehtyy" niin sitten ainakin kätilöiden ja lääkäreiden avulla ;) ).

Supistuksista: minulle on kerrottu, että vatsan hierominen supistusten aikana vahvistaa supistuksia. Olin joskus rv 27 käymässä päivystyksessä supistusten takia, ja siellä minua kiellettiin hieromasta mahaa (vaistomaisesti olin sitä hieronut supistusten aikana). Äsken tuli sellainen kivuton supistus, ja ajattelin koittaa tuota hierontaa. Ainakin täällä se kovensi supistusta selvästi, ja supistus kesti kauemmin kuin aikaisemmin. Eli te, jotka kaipailette niitä supistuksia niin koittakaa tuota "poppaskonstia" seuraavan supistuksen tullessa!

Tänään olin kaupungilla menossa yhteensä 6 tuntia. Voi vain kyllä sanoa, että välillä oli melko tukalat oltavat. Istuskelin mm. H&M pukukopissa ihan rauhassa huilahtamassa ja imetyspaitoja koittelin sellaiseen hiiiiitaaaseen tahtiin. Jonoa oli sovituskopeille melkoisesti kun tulin ulos, mutta en kyllä ottanut huonoa omaatuntoa tuosta :whistle: . Nyt on ollutkin sitten illan jalat, nivuset ja alaselkä ihan jumissa&kankeana :| . Ei sitä kyllä varmastikaan enää kovin montaa kertaa lähdetä ostoksille. Ruokakauppaan korkeintaan. Varasin tänään myös kampaajalle ajan hiusten värjäykseen. Ensimmäinen vapaa aika oli vasta pe 18.1! No, otin kyllä tuon ajan vaikka se on ihan lähellä la:ta. Toivottavasti saa sitten vaikka perua sen :)

Afu ja mini 37+4
 
ONNEA Halinapille tytöstä ja Saarulle pojasta!!!!! :heart:

Arki kahden pienen kanssa on vielä aika helppoa kun mies on isyys lomalla, mutta jos yhtään tuon esikoisen menoa katsoo niin .....sessa olen kun mies töihin menee. Pikkuveljeään kyllä kohtelee nätisti ja käy silittelemässä, mutta kaahii joka paikkaan ja kerran jo jouduttiin hätä keskuskeen soittelemaan kun putos tuolilta ja löi takaraivonsa kivilattiaan. No onneksi selvisi kuhmulla. Aluksi meni vähän veltoksi ja kyökki, mutta ei sen pahempaa. Piristyi melko nopeaa. Niin ja tosiaan esikoinen tulee nyt 10.päivä 1v5kk... :whistle: .

LAitoin tuonne profiiliin kuvan joulupojasta. :heart:
 
Huikean paljon onnea kaikille käärön saaneille. Ihania kuvia!! :flower: :flower:

Äidin kanssa on puhuttu paljonkin raskaudesta ja synnytyksistä. Mulla ei ole kuin veljiä niin äiti ja kaverit ovat sitten toimineet vertaistukena. Vanhin veli on syntynyt viikkoa laskettua aikaisempaa, toinen veli pari viikkoa jälkeen la:n käynnistyksellä, minä 8 päivää ennen la:n ja nuorin veli viikkoa ennen la:ta käynnistyksellä. Raskaus on ollut suht samanlaista äidin kanssa. Pientä etomista alussa, muuten mennyt ihan ok. Itse nyt kärsin helvetillisistä jalkasäryistä, mikä on ollut ihan odotettavissa, kun mulla on niin vialliset kintut. Äidilläni on viidennen ja kuudennen niskanikaman välissä pullistuma, joten hän on kärvistellyt niskatuskien kanssa. Siksi nuorimman veljeni synnytyskin käynnistettiin, kun halvaantumisriski oli niin iso. Sen piti tapahtua rauhassa ja suunnitellusti.. Äitini on lihonnut jokaisesta vähintään sen 15kg ja revennyt pahasti vähän joka paikasta. Hampaita lähtenyt ja tullut suonikohjuja. Itse oon revennyt hyvin rivon näköisesti jaloista ja mahasta, mutta suonikohjuilta ja hampaanlähdoiltä on tullut säästyttyä. Synnytykset ovat olleet kestoiltaan vähintään sen 7 tuntia, joten jos vaan sekin menee suht samanlailla niin ei pitäisi olla kovin kiire sairaalaan.

Joo-o, taas vaihteeksi on tullut nukuttua about 3 tuntia. Heitin pesukoneen iskuun heti kun kello oli seitsemän, lehti luettu jo yöllä ja suihkuteltukin on.. On tää yöeläjän elämä rankkaa :snotty: Jotain ihmejöötiä alkoi sitten valumaan pitkin reisiä suihkun jälkeen. Jotain ruskeeta limaa tms. Tuskin ainakaan mikään laitokselle lähdön merkki, Abbath varmasti piinaa mua hamaan tappiin asti. :headwall:

Tarvis tänään mennä äiteen 52- vuotissynttäreillekin, ei yhtään nappais. Väsyttää niin maan perkeleesti, mut ei vaan saa nukuttua, kun lonkat huutaa hoosiannaa. Noi mustat silmänaluset rupee olemaan kohta sitä luokkaa, et ukkoa ruvetaan epäilemään perheväkivallasta :LOL:

Gorthaur ja ylikypsä Abbath 40+1
 
Huomenia :)
Ja onnea vauvautuneille :flower: :heart:
ON: ei supistuksen supistusta vaikka eilen siivosin tehokkaasti ja kävin saunassa, tarkotus olis kolmanteenkin ässään mut mies nukahti :LOL: . Mut oon tässä huomannu et tissit on tullut kipeiksi,olisko maito nyt nousemassa?Turvotus vaan kasvaa ja samalla olo hieman tukaloituu...
Eilen sai miehen serkku tytön,meillä olis ollut la:t melkein peräkkäin joten pieni katkeruus iski :D ei vaa..pitää yrittää asennoitua et se tulee kun on tullakseen..helpommin sanottu kuin tehty?

Jenni & Hajis 38+4
 
Huomenta mammat ja masut!
Jospa pikkasen kirjoittaisin tuosta synnytyksestä, joka niin yllätti. Ensinnäkin käynnistymällä itekseen ja olemalla niinkin nopea.
No, supparithan alkoi silloin keskiviikkona aamuyöstä, heti melko tuntuvasti ja n12min välein. Siinä koko aamu ja iltapäivä niissä kärvisteltiin, tulivat 5-12min välein. Mieskin kävi töissä ja kaupassa, kuusi purettiin ja laittelin sairaalakassia valmiiksi yms. Äippäpoliltakin soittivat jo ajan ens viikon maanantaiksi. Sanoinki sille tätille et taidetaan kyl tulla jo tänään :D
Kolmen jälkeen alkoi tulla jo tosi kipeitä suppareita ja puol4 lähtien tuli jo tasaseen 5min välein. Sitten alettiinkin tekemään lähtö ja 5 maissa oltiin salissa. Paikat oli runsaalle 2 sormelle auki, supisteli voimakkaasti ja säännöllisesti, kalvot pullotti yms. Siinä sitten kiikkutuolissa istuskeltiin ja ilokaasulla koitettiin lievennellä suppareita.
2h päästä 7 aikoihin olo oli jo liian tukala/kipee, niin pyysin saada spinaalin. Paikat oli 5 cm auki ja kätilö lähti soitteleen anestesialääkäriä. Joka oli vielä leikkauksessa... Siinä kerkesi tulla muutama toooosi paha suppari lääkäriä odotellessa ja mua valmistellessa tippaan yms.
Klo 20 sain spinaali, voi taivas, mikä ihana nautinto!
Klo 20.22 holahti vedet ja olin 9cm auki
Kätilö vaan tuumas että sieltä painetaan kuin juna alaspäin, et jos ei ois puudutetta nii sattuis ja kipeetä!
Klo 20.30 täysin auki ja lupa ponnistaa..
Mutta spinaali puudutti niin ettei ponnistamisen tarvetta tullut ja oikeeta suuntaa ei ponnistuksiin löytynyt nii päätettii odotella et puudute alkaa lähtee ja ponnistamisentunne tulee kunnolla. Pariin otteesees Aatto säikytteli ku sydänäänet laskivat, mutta tais vain johtua liikkumisesta yms et antura ei saanu rekisteröityä ääniä, pinni laitettiin ja huoli kaikkosi.
Siinä puol 10 jälkeen alettiin miettii ponnistamista ja 12 vaille 10 kätilö "lupaili" et kyllä kai me 10 mennessä synnytetään.. Noo, kello oli jo 2 vaille 10 ja kätilö meinas et pitääköhän lisätä supistavaa lääkettä tipalla et saadaan tuntoa ponnistamiseen, johon tuumasin vaa et ei kiitos. Kätilä katsoi seuraavan ponnistuksen ja oli samaa mieltä:D Aatto oli tässä kerrankin täsmällinen ja syntyi tasan klo 22. Hiukan oli napanuora kasvojen edessä ja piti poika pujottaa napanuoran läpi, mutta muuten hyvin putkahti. Pienesti repes väliliha (kortissa lukee 2 asteen repeämä) ja neljä pinta tikkiä laitto. Istukka syntyikin sitten helposti heti perään.
Synnytyksen kestoksi oli merkattu 6h ja ponnistusvaihe 10min ja istukan syntymä 5min.Että rytinällä tuli, vaikka niin ylhäällä poika majaili!
Jälkivuotoa tulikin sitten kaffittelun ja suihkun jälkeen aikas paljon, olon veti sitten hiukan heikoksi ja päätä särkin yms. Sain sitten muutaman ylimääräsen supistavan lääkeannoksen ja seurattiin salissa hiukan pitempään. Tais kyllä huono olo tulla myös vrk:n valvomisestakin. Innolla odotin että pääsen nukkumaan. Mutta kyllähän sen taas tiesi, mitä se nukkuminen tulee olemaa. Aaton annoin hoitajalle osastolle ku mentiin 1 jälkeen yöllä. Siinä sai onneksi muutamia torkkuja otettua, mutta semmoista heräilyä ja vessassa laahkaamista se oli. Mutta aamulla oli olo kuiten tilanteeseen nähen virkeä. Son kumma mistä sitä virtaan sitten aina riittää.
Siinä suurinpiirtein eteneminen. Hyvä mieli jäi. Muutama tuskanen hetki, mutta nekin lyhyitä. Ja palkinto sen kuittaa.
Toivottavasti sai jotain selkoa tekstistä :heart: eikä menny liian sekavaksi.


Saaru ja Aattomiäs 3pvä
 
Mä nyt ku oon tämmönen hyysääjähöösääjä, niin aloittelin tuonne vauva-osastolle tammivauvojen pinon! Vauvautuneet sinne siis! Ottaakaa synnärikertomukset mukaan:heart:

Mut en mä hylkää teitä täällä mahan kanssa muhijoitakaan..Piipahtelen täällä kans varmasti päivittäin..useammankin kerran.. :saint: :heart:


onko täällä kaikki lähtenyt synnyttään ku näin hiljasta on tullut?
 
Huhuu! Oletteko kaikki synnyttämässä??

Vau, taas mä peljästyin yöllä, menin 11 nukkuun ja heräsin vasta 3 vessaan eka kerran :eek: ja toka kerran 7 :eek: ja nyt oon aamukahvilla, että juur heräilin :eek: Ihanan virkeä olo, kyllä sitä univelkaa tulikin kerättyä taas viikolla |O
Eilen illalla käytiin sitten tossa lähikaupalla kävellen, ja voi jestas se tuntu niinkun olis maratonin vetässy kun kotio pääsi. Sain sillä aikaseksi muutaman ihan napakan supistuksen illan mittaan :D Joten lisää vaan maratoonia, niin jospa noi paikat kypsyis ja Poitsu tulis vaikka ajallaan sit =)

Tänään olis ohjelmassa kaupassa käynti, tarvis löytää makkariin uus lamppu, toi vanha on tommonen pölynkerääjä kamala rötiskö, ja jotakin pientä kivaa olis kiva ostaa kotiin =) Sitten jos vaikka söis hampparin tänään ja sit iltapäivällä olis 5v synttärikahvit. Kyllä siinä taas riittävästi tälle päivälle, ja oikein reippaasti kun menee noi käveltävät osuudet ja rappuset niin eiköhän sit taas illaks saa jotain pientä tuntemusta, kuulostaa jo ihan masokistiselta.

Kai mä lähden jatkaan matkaa, toivottavasti moni on synnärillä :wave:

Cattie ja Osku 39+1 :heart: (vähiin käy ennen kun loppuu)
 
Huomenta!

Nopeasti täällä kirjoittelen muutaman rivin, vaikkei mitään asiaa niin olekkaan.. Kiitokset SAARU Synnytyskertomuksesta! Täällä on tosiaan ylättävän hiljainen aamu, nukkuvatko kaikki pitkään vai ovatko tosiaan karanneet salaa synnyttämään?

Itse heräsin hetki sitten ihan säpsähtämällä, näin kaameaa unta... Turvotukset tuntuu lisääntyvän päivä päivältä, joten taas päivä käyntiin isolla lasillisella vettä...

Nyt muihin hommiin, tänne varmaan taas myöhemmin..

Maija 37+1
 

Yhteistyössä