The ketju

Status
Viestiketju on suljettu.
Minä teen kirjoitusvirheitä Ak, ja sinä puhut paskaa.
Meillä molemmilla on puutteemme.
Minä hyvin harvoin puutun kenenkään jirjotsusvihreisiin.
Kaikkien äidinkieli ei ole suomi.
Kukaan palstalla myöskään ei ole Saarikoski jolta voi vaatia täydellistä kielenhallintaa.
Jos minä puhun paskanjauhantaketjussa paskaa niin pysyn asiassa, eikös juu?
Vain äitini opettaa minulle, että kuinka niitä lapsia tehdään.
 
vierailija
Minä hyvin harvoin puutun kenenkään jirjotsusvihreisiin.
Kaikkien äidinkieli ei ole suomi.
Kukaan palstalla myöskään ei ole Saarikoski jolta voi vaatia täydellistä kielenhallintaa.
Jos minä puhun paskanjauhantaketjussa paskaa niin pysyn asiassa, eikös juu?
Vain äitini opettaa minulle, että kuinka niitä lapsia tehdään.
Saanko katsoa kun äitisi opettaa lastentekoa :p
 
vierailija
Minä hyvin harvoin puutun kenenkään jirjotsusvihreisiin.
Kaikkien äidinkieli ei ole suomi.
Kukaan palstalla myöskään ei ole Saarikoski jolta voi vaatia täydellistä kielenhallintaa.
Jos minä puhun paskanjauhantaketjussa paskaa niin pysyn asiassa, eikös juu?
Vain äitini opettaa minulle, että kuinka niitä lapsia tehdään.
Kuinka monta kirjoitusvirhettä löydät tuosta? Minä löysin 6.
 
vierailija
Harvoin syön sipsiä, nyt ostin pitkästä aikaa.
Mitä tekemistä sipseillä on rannekanavalngelmien kanssa ? Varsinkaan kun harvoin syön?
En voi tietää, kun en syö koskaan niitä. Mut onko siinä rypsiöljyä? =neonikotinoidia.
Myrkkypottua? =fluatsinamia, glyfosaattia, itämisenestoaine ja mitäniitänytonkaan. Solaniinia tietysti.:sick:
Vai millä varmistat, ettei seassa ole viheryneitä pottuja:whistle:
 
Huomenta!

Saisko puuron reseptin? :p Mulla ohuita kauraleipiä hummuksella ja kurkulla sekä mandariini. Nii ja kahvia toki myös.
Mie laitoin puuroon vähän pikakaurahiutaleita,enemmän siemen-täysjyvähiutaleita,saksin pari taatelia sekaan,ripaus suolaa ja keitin vedessä& kaurajuomassa.
Päälle laitoin 2 taatelia, hedelmäsosesetta,olympian sun siemensekoitusta,vähän ruokosokeria ja beceliä mantelikookosöljyllä
 
  • Tykkää
Reactions: 0oo0
vierailija
Harvoin syön sipsiä, nyt ostin pitkästä aikaa.
Mitä tekemistä sipseillä on rannekanavalngelmien kanssa ? Varsinkaan kun harvoin syön?
Tämä on jo 10 vuotta vanha uutinen:
"Juuri valmistuneen tutkimuksen mukaan eräiden rikkakasvien ja perunaruton torjunnassa käytettyjen torjunta-aineiden käyttöä koskevat rajoitukset ovat perusteltuja. Laajassa hankkeessa selvitettiin torjunta-aineiden käyttäytymistä maassa ja niiden vaikutuksia maan mikrobeihin pitkäaikaisessa perunanviljelyssä.

Perunan viljelyssä käytettävien rikkakasvien torjunta-aineiden metributsiinin (Senkor) ja linuronin (Afalon-neste) ja perunaruton torjunta-aine fluatsinamin (Shirlan) toistuvasta käytöstä aiheutuvia maaperän torjunta-ainejäämiä tutkittiin kenttäkokeissa kolmella paikkakunnalla kolmen vuoden ajan. Torjunta-aineiden maaperäkäyttäytymistä selvitettiin myös tietokonemallinnuksen ja talvisimulointikokeen avulla. Mikrobivaikutuksia tutkittiin astia- ja kenttäkokein. Lopuksi tuloksia käytettiin maaperäeliöiden riskinarviointiin, jonka avulla selvitettiin, ovatko torjunta-aineille annetut käytön rajoitukset tarpeellisia.

Hankkeen tuloksena saatiin Suomen pohjoisiin oloihin soveltuvaa tietoa, jota on saatavilla vain harvoista torjunta-aineista. Yleensä niiden hyväksyminen perustuu muualla maailmassa tehtyihin tutkimuksiin.

Leudot talvet lisäävät kulkeutumisriskiä

Tutkimuksen mukaan maaperään kertyi fluatsinamia ja linuronia, kun niitä käytettiin peräkkäisinä vuosina. Metributsiinia kertyi maahan vähemmän, mutta se oli maassa herkästi kulkeutuvaa. Fluatsinamin puoliintumisaika oli selvästi pitempi kuin kirjallisuudessa on esitetty. Pitkään jatkuva märkyys näyttää pystyvän irrottamaan maahan sitoutuneita metributsiini- ja linuronijäämiä maaveteen. Maan jäätyminen talvella viivästyttää torjunta-aineiden hajoamista. Yhä yleisemmät leudot talvet ja pitkään vetiset pellot lisäävät torjunta-aineiden kulkeutumisriskiä pinta- ja pohjavesiin.

Fluatsinami havaittiin voimakkaasti myrkylliseksi bakteeritestissä vielä talven jälkeenkin. Useimpien mikrobien toimintaa kuvaavien entsyymien aktiivisuudet laskivat perunaa kasvavissa astioissa, kun samaan maahan lisättiin kaikkia kolmea torjunta-ainetta. Toisaalta herbisidit lisäsivät monien entsyymien aktiivisuuksia laboratoriokokeissa ilman kasveja. Metributsiini vähensi nitrifikaatiota laboratoriossa. Torjunta-aineiden vaikutukset maan mikrobien toimintaan olivat usein tilapäisiä, mutta ne saattoivat vaikuttaa bakteerien ja sienten lajistoon maassa.

Rajoitukset syytä säilyttää

Fluatsinamia ja linuronia sisältävillä torjunta-aineilla on Suomessa toistuvan käytön rajoitus peräkkäisinä vuosina samalla peltolohkolla. Riskinarvioinnin perusteella näiden aineiden toistuvasta käytöstä aiheutuu riskiä maaperän eliöille, joten toistuvan käytön rajoitus on perusteltua. Metributsiinia sisältävien torjunta-aineiden käyttö on Suomessa kielletty pohjavesialueilla. Tutkimuksen valossa metributsiinin kulkeutumisriski on Suomen oloissa suuri, joten pohjavesirajoitus on syytä säilyttää. Metributsiinin toistuvaa käyttöä samalla peltolohkolla ei kuitenkaan ole tarpeen rajoittaa.

Jatkuva perunanviljely tai minkä tahansa kasvin viljely samalla pellolla vuodesta toiseen johtaa yksipuoliseen torjunta-aineiden käyttöön ja lisää torjunta-aineista aiheutuvia ympäristöriskejä, joten monipuoliseen viljelykiertoon tulisi pyrkiä kaikin keinoin. Perunanviljelyssä torjunta-aineiden hajoamista maassa voitaisiin ehkä edistää mm. perunan varsiston murskauksella ja peltojen kevätmuokkauksilla.

Maa- ja metsätalousministeriön rahoittama tutkimushanke käynnistyi vuonna 2004 ja siihen osallistuivat Helsingin, Jyväskylän ja Kuopion yliopistot, Maa- ja elintarviketalouden tutkimuskeskus (MTT), Perunantutkimuslaitos (PETLA) ja Suomen ympäristökeskus (SYKE). Loppuraportti julkistetaan päätösseminaarissa Maa- ja elintarviketalouden tutkimuskeskuksessa (MTT) 16.4.2008, seminaariohjelma liitteenä."
Mukulakasveihin ne kaikki kertyy, kuten myös juureksiin.
 
En voi tietää, kun en syö koskaan niitä. Mut onko siinä rypsiöljyä? =neonikotinoidia.
Myrkkypottua? =fluatsinamia, glyfosaattia, itämisenestoaine ja mitäniitänytonkaan. Solaniinia tietysti.:sick:
Vai millä varmistat, ettei seassa ole viheryneitä pottuja:whistle:
Mie kysyin mitä tekemistä sipseillä on rannekanavaongelmien kanssa,ettei sais syödä. Miten noi sipsit vaikuttaa rannekanavaan ?
 
Paula nyt voisit auttaa oikeasti. Pitäisi selvittää, voiko limsalla ja jalkasäryllä olla jonkinlainen syy-seuraussuhde.

Yhden kerran kyseessä oli colajuoma, kahdesti tavallinen jaffa ja neljäs kerta osin stevialla makeutettu keltainen kuplaliemi.

Muistan muinoin lukeneeni jotain hiilihappojuomien ja kihdin yhteydestä mutta kuusivuotialla ja koko kinttua sattuu, ei vain varvasta.
 
Status
Viestiketju on suljettu.

Yhteistyössä