The ketju

Status
Viestiketju on suljettu.
Eikä liha itsessään oo "yök yök", mulle se tuotantoprosessi ensisijaisesti ekologisesta, ja no tottakai eettisestäkin näkökulmasta on se yök. En pidä ruoalle yököttelystä yleisesti. Enkä ole edes täysvegaani. Söisin esim. suomalaista hirvenlihaa jos saisi, koska metsästys on kaikista eettisin ja ekologisin vaihtoehto lihalle. Ja kun niitä hirviä kuitenkin pitää ampua, niin pitää ne kans käyttää jokaistä käytettävää senttiä myöten.
sitä on pirun hankala saaha jollei ihte tai joku lähisukulainen mettästä

mites poro?
 
Spencer Hastings
sitä on pirun hankala saaha jollei ihte tai joku lähisukulainen mettästä

mites poro?
Joo niin on, hirvestävä enokin sai aivoinfarktin ja se jätti jälkensä, joten sinne meni se kontakti.

No poroa ei oikein oo missään tyrkyllä, ja sekin kuitenkin kasvatetaan vaan ruoaksi, joten en innostu. Vaikka niidenkin olot ovat oikein inhimilliset elinaikansa.
 
Eikä liha itsessään oo "yök yök", mulle se tuotantoprosessi ensisijaisesti ekologisesta, ja no tottakai eettisestäkin näkökulmasta on se yök. En pidä ruoalle yököttelystä yleisesti. Enkä ole edes täysvegaani. Söisin esim. suomalaista hirvenlihaa jos saisi, koska metsästys on kaikista eettisin ja ekologisin vaihtoehto lihalle. Ja kun niitä hirviä kuitenkin pitää ampua, niin pitää ne kans käyttää jokaistä käytettävää senttiä myöten.
Mietippä ko ne puolisokiat mettästäjät (keski-ikä lähentelee ainakin eteläisessä Suomessa metsästysseuroilla jo noin 147 vuoden ikää) ampuu silleen että ei kaadu niin eihän se hirvi siihen tipu ja ne Yodan ikäiset mettästäjät ei sais sitä kiinni vaikka se ois kahlittuna jalkapallokentän toiselle puolen täysin näkyvään paikkaan. Kituu pikkuhiljaa kuukauden tai pari sielä mettissä ja kuolee lopussa näläkään kun se luoti oli jaloissa tai lavoissa niin joku päivä ei enään pääse ylös ja nääntyy siihen kuoliaaksi.
 
Joo niin on, hirvestävä enokin sai aivoinfarktin ja se jätti jälkensä, joten sinne meni se kontakti.

No poroa ei oikein oo missään tyrkyllä, ja sekin kuitenkin kasvatetaan vaan ruoaksi, joten en innostu. Vaikka niidenkin olot ovat oikein inhimilliset elinaikansa.
Onneksi porkkanat kasvatetaan ratanauloiksi :)
Ylijäämän voi hyvillä mielin syödä :)
 
  • Tykkää
Reactions: HopeaToffee
Joo niin on, hirvestävä enokin sai aivoinfarktin ja se jätti jälkensä, joten sinne meni se kontakti.

No poroa ei oikein oo missään tyrkyllä, ja sekin kuitenkin kasvatetaan vaan ruoaksi, joten en innostu. Vaikka niidenkin olot ovat oikein inhimilliset elinaikansa.
ei myynnissä olevia poroja kasvateta, ne syntyy kevväällä tarhaan jolloin poromiehet päästää ne luontoon kasvamaan

tappavat sitten syksyllä, ei niitä sen kummemmin pidetä
 
Spencer Hastings
ei myynnissä olevia poroja kasvateta, ne syntyy kevväällä tarhaan jolloin poromiehet päästää ne luontoon kasvamaan

tappavat sitten syksyllä, ei niitä sen kummemmin pidetä
Joo, no mutta siis ne on periaatteessa koko ajan ihmisen ja vain tarkoitettuna ruoaksi. Ja tosiaan ei täällä etelässä oikein missään saa sitä poroa. Pakastealtaasta 70e kilohintaan ja paremmissa ravintoloissa, mut ei oo jossain eväsbaarissa mitään porosandwicheja jne, joten koko poron ajattelu on vaan jäänyt. Hyvää se liha kyl on.. jos oikein muistan, oonpas tainut viimeksi ysiluokan joulujuhlissa syödä. Siitäkin on herranen aika yhdeksän vuotta.
 
Joo, no mutta siis ne on periaatteessa koko ajan ihmisen ja vain tarkoitettuna ruoaksi. Ja tosiaan ei täällä etelässä oikein missään saa sitä poroa. Pakastealtaasta 70e kilohintaan ja paremmissa ravintoloissa, mut ei oo jossain eväsbaarissa mitään porosandwicheja jne, joten koko poron ajattelu on vaan jäänyt. Hyvää se liha kyl on.
eipä se poronvasa sitä ymmärrä kun se kesän luonnossa vapaana liikkuu

http://www.porroporo.fi/7-Poronliha
 
Spencer Hastings
Ja lisätäänpä ennen kuin joku vaikka harmaa ehtii alkaa kitistä, että mulle on ihan sama mitä muut tekee ruokavalioidensa kanssa, mutta mulla ei ole mitään velvollisuutta eikä halua osallistua lihatuotannon tukemiseen. Toki edelleenkin tuen sitä joillain valinnoilla, eikä länsimainen ihminen pääse täysin pakenemaan epäeettisyyksiä, mut voin yrittää. Arvostan luontoa ja eläimiä enemmän kuin ihmistä. Mun vihreys siis käsittää lähinnä ympäristöasiat :D
 
Ja lisätäänpä ennen kuin joku vaikka harmaa ehtii alkaa kitistä, että mulle on ihan sama mitä muut tekee ruokavalioidensa kanssa, mutta mulla ei ole mitään velvollisuutta eikä halua osallistua lihatuotannon tukemiseen. Toki edelleenkin tuen sitä joillain valinnoilla, eikä länsimainen ihminen pääse täysin pakenemaan epäeettisyyksiä, mut voin yrittää. Arvostan luontoa ja eläimiä enemmän kuin ihmistä. Mun vihreys siis käsittää lähinnä ympäristöasiat :D
pannaan korvan taa
 
ei myynnissä olevia poroja kasvateta, ne syntyy kevväällä tarhaan jolloin poromiehet päästää ne luontoon kasvamaan

tappavat sitten syksyllä, ei niitä sen kummemmin pidetä
Juu tiedän että ruutis ei musta tykkää tai siis jutuistani mutta ilmiselvä asiavirhe on syytä korjata.
Poronvasat syntyy ihan mettään, ei tarhaan.
Ristus eno poromies, meleko monessa erotuksessa ja ajossa olen ollut mukana.
Korvat ossaan leikkoa, teurastaa poron, nylykiä ja pieniä. Suopungilla taas hirttäisin itteni varmaan :D
Talavella piruko sen ottais selevää mikkä vaatimet pitäis mettästä hakia? Ei niitä ees löyvä talavella kaikkia. Ei ole räkkää joka ajjaa ne yhteen.
Liekkö ruutis nähäny elävää poroa muualla kuin joulupukin pajakylässä.
 
Spencer Hastings
Kylläpäs lanttu maistuu pitkästä aikaa ihanalta. Voisin koittaa joulupöytään tehdä lanttulaatikkoa, kun perunaa tulee muussa muodossa ja porkkana ei maistu tuolle eräälle.
 
  • Tykkää
Reactions: Kais
Status
Viestiketju on suljettu.

Yhteistyössä