~~The Esikoisesta Haaveilevat~~<3<3

Nyt on testattu, ja ei ollut kyllä enää minkäänlaista epäselvyyttä tuloksesta... Nega. Niin nega kuin vain olla ja voi. :'( :( Kaippa se tätikin tulee sitten lähipäivinä kylään, en jotenkin jaksa uskoa ettei positiivinen tulos olisi vieläkään näkynyt.. Tuntuu kuin olisi pudonnut todella korkealta ja kovaa.. Ja samalla tuntuu tosi tyhmältä, kun on onnistunut kuvittelemaan noita oireita näinkin paljon.. Hemmetti. :'( Ja ensi kierto meillä jää ehkä väliin kun sattuu just jouluksi...

tähtynen täällä meidän kellarissa on edelleen lukkojen takana tilaa jos haluat lukita tätin sinne :heart: Onko sulla yleensä menkkavuoto sitten ihan selkeää, ettei mitään tuhrutteluja ole ennen niitä? Toivon sulle paljon jaksamista :heart: :hug: Onko minkäänlaisia kuukautistuntemuksia ollu? Eihän sitä tiiä vaikka olis kiinnittymistuhrua tuo..

Voi milea oon niin pahoillani sun negasta, paljon :hug: :hug: Se kroppa on niin kiero asia, että onnistuu huijaamaan monia.. Mutta, jos sun kierto tällä kertaa on sen 34 päivää, niin oot tehny liian aikasin testin, et voi vielä olla ihan satavarma, että olis negatiivinen varmasti.. Voi murunen :heart: :hug: :hug: Otan osaa niin kovin negatiivisen testin takia :heart:

taffo eieiei, ku miä haluan lukita ne tein kaikkien tätit tonne mein kellarii!!! Ette te nyt voi täteillä!! :heart:

siili eihän sitä oksentelua joka aamu välttämättä olekkaan, älä luovuta murunen, jatka kropan huijaamista :heart: :hug:

neulainen IIIIK! Onnea tätistä!! Onneonneaonneaonnea! Nyt pääsette sitten kunnolla alottamaan tuon lapsen yrittämisen :heart: Ihanaa kuulla hyviä uutisia :heart: Nyt sun ei tarvi sitten ihan heti tuonne työmaalle mennä! Teet vaan sellasia asioita, jotka ei ahdista sinuu ja jotka saa tuntemaa sinut elinvoimaseks ja onnelliseks, pienin askelin kultu :heart: Masennut tulee aina olemaan taustalla ja osana elämää, mutta siä tiedät ja osaat keinot sen selättämiseen, tsemppiä! :heart:

Pötzi-Möhkiäinen ja Turska :heart: Toivottavasti oli ihana ristiäiset :heart: Nyt varmaan paljon helpommat, kun ei tarvii harmitella omaa lapsettomuuttaan vaan kun masussa kasvaa nyt pikku Turska :heart: Paljon rennompaa varmasti :heart: :LOL: Ihanaa, siä varmaan tulet yllättämään monet vielä tolla sun hajuaistilla ja tuut varmaan yllättymään itekkin monesti vielä :LOL: Voi murukultahanibaniraksu :heart: :hug: Joo ihan totta muuten, jos sikalenssun olis saanu, niin sit se olis tullu jos heti kun pahin epidemia alko, kun näin pitkään oot ollu turvassa siltä, niin tuskin ihan heti nytkään saat sitä, vaikka raskaana ollessa vastustuskyky onkin alempi, piät vaan huolen käsihygieniasta :heart: Ja hae vaan niitä testejä, saat paremman ja varmemman mielen itelles <3<3

taffo Apua, tein pytikka on sitten vaan 19cm lyhyempi kun miä.. :LOL: Voi jestas :LOL: Miten siä voit nukkua yöt ilman, että mietit, et mitä jos se karkaa :D Miä en vois..:D :LOL:

ON: Koko ajan sellasta epämäärästä pikkuflunssasta oloa, mutta ei kuitenkaan kipeä ole.. Tänään aamulla kun pupuiltiin tuon avokin kanssa, niin omituisesti pisti ja sattu tuohon vasemmalle puolelle johonkin (en tiiä oliko munasarja vai miten lie), ei kuitenkaan mitään sellasta kun just kuukautisia edeltävä kramppailu tai viiltely.. Ja kurkussa tuntuu taas ilkeältä painon tunteelta.. Olen kyllä asennoitunu siihen, että täti tulee jouluna kuitenkin.. Et ehkä tää mun kroppani huijaa minuu taas, koska tissit ei kuitenkaan kipeät ole.. Argh!

Plussatuulia :heart:

Ja niin kuin otsikko sanoo, mä tässä juon vasta aamukahvia :D Oli kait univelkaa, mut en meinannut herätä ollenkaan. Nyt onkin huomattavasti paljon parempi olo kun on nukkunut hyvin...

Siili! Ei heitetä kirvestä kiveen! Tuo ei vielä tarkoita mitään. Odota nyt rauhassa, täti voi oikein hyvin olla jo lentokentällä nousemassa Kiinan koneeseen! Ei sulla ole kiertopäiviä kuitenkaan vielä niin paljon, että oireet olisi ihan täysillä alkanut. Eikä siltikään kait sitä pahoinvointia ole joka päivä? Toivon sulle tosi paljon plussaa joululahjaksi, ++++++++ :whistle: Voimia ja halaus!

Milean, oon pahoillani sun puolesta... Uusi testi kuitenkin vielä parin päivän päästä? Jos ei vaan näkynyt vielä. Jos nyt ei kuitenkaan onnistanut, niin :hug: :hug: :hug:

Neulaiselle onnea kuukautisista! Projekti etenee, onpa hienoa! Ja mun mielestä sulla on hyvä asenne, kun sanoit että olet hyväksynyt masennuksen olevan osa elämääsi, mutta se ei silti pysäytä sinua ja jaksat mun mielestä olla kyllä positiivinen siihen nähden! Minä uskon, että kaikilla ihmisillä on ainakin jossain vaiheessa mielensä kanssa vaikeata, osa jää voimaan pahoin eikä ikinä tunnista pahaa oloaan ja löydä apua, sinä taas olet tunnistanut ne ja hakenut apua ja oppinut elämään niiden kanssa. Se on hyvä, pahinta (surullisinta) on minusta ihminen joka voi pahoin mutta ei pysty millään tavoin käsittelemään niitä asioita vaan joutuu elämään sen selittämättömän pahan olon kanssa. :hug: ja :heart: :heart:

Sartsa Kiitos :heart: Noista uudelleen testaussuunnitelmista, mä olisin varmaan juuri sellainen. Vähän väliä testaamassa, että näkisin ne viivat... :D Voi, oon niin onnellinen sun puolesta! :heart:

Mitäs kuuluu Hempun ja Taffon oloihin?

Tuosta sikapiikistä... Se taitaa olla aika haastava kysymys, ottaako vai eikö. Oon kanssa kuullut, että jotkut on epäillyt sen piikin aiheuttaneen keskenmenon, sitten taas ystävän lääkäri oli sanonut että sikainfluenssa aiheuttaa todella usein keskenmenon. Mun kaksi raskaana olevaa ystävää otti kummatkin sen piikin. Mutta toivottavasti ois koko epidemia rauhoittunut nytten, niin voisi jättää sen pohdinnan kokonaan! Nyt mä tunnen itseni onnekkaaksi, että sairastin jo sen sikaflunssan, ei tarvi omalla kohdalla miettiä.

Hempulainen sä oot mahoton!!! :LOL: Pytikka on tarkasti lukkojen takana terraariossa ettei pääse kissoja kiusaamaan.... :D Yleensä kerran viikkoon on sitten vahditusti liikenteessä.. :D Joo,kiitos vain tarjouksesta lukita täti kellariin mutta pahaa pelkään et se on jo matkalla kun aamulämmöt oli hieman tippunu,ja yleensä se merkkaa juuri sen punaisen ladan kurvaamista varikolle,mutta toivon silti... :ashamed:

Hempu olitkin kirjoittanut sillä aikaa kun mä kirjoitin tuota "romaania"... =) Hee, toivon niin että nuo oireet on just sitä ja siellä se pikku-Hempu aloittelee elämäänsä. Kirjoitit muuten tosi kauniisti ja fiksusti Neulaiselle masennuksesta, tuli ihan liikkis olo :heart:

Ja tuohon mun sikainfluenssa -piikki pohdintaan haluan nyt vielä sanoa, et en todellakaan halunnut lietsoa mitään pelkoa sen ikävistä vaikutuksista enkä aiheuttaa huolta kenellekään! Siihen liittyen kai suurimmassa osassa tapauksista (piikeissä ja itse flunssassa) kaikki menee kait hyvin. Pohdin vaan, kun oon asiasta nyt tosi paljon puhunut just raskaana olevien ystävieni kanssa, ja miettinyt heidän kanssa et mitä kannattaisi tehdä...

++++++++++++++++++++++++++++++++++++ :whistle:

ON: Hihihii.. :D Kävin tuolla fertilityssä merkkaas taas tän päivän juttuja niin sain 39 pistettä noista aikaisista oireista raskaudessa :D :D Muahahaa, kauheeta itsekidutusta taas :LOL:

Niin tosiaan bubunen tuossa sun yläpuolella jo kirjottelinkin jotain.. :D Olo on tosiaan sellanen, et ei tiiä närästääkö vai eikö närästä vai mitä lie sitten on ja alavatsaa välillä munasarjan kohdalta vihlasee, mut ei muuta, ihan niitä perusoireita mun mielestä :D Lämmöt on edelleen koholla :) Huomenta vaan juu, hienoa, että sait nyt pitkät ja hyvät unet :heart:

taffo Apua, kuka sen ottaa sieltä terraariosta ja kuka panee takasin? Onko se ihan käärmeiks sen vapaanaolo ajan vai miten se oikee hengailee? :D Kauheeta.. :D Ihan samaa mietin niiden kohdalla joilla on hämähäkkejä, en miä vois nukkua kun pelkäisin et löytyy jostaa peiton alta :D

taffo höpsis, miä oon ostanu jo maalit ja kaikki ja maalannu sen ladan valkoseks ;) Piristystä muru :heart:

bubunen ja taas me kirjotetaan yhtä aikaa :D Kiitos :) :heart: Luin itekkii, et tosi nätisti siäkii kirjotit Neulaselle :) :heart: Meillä on tosi hyvä porukka täällä auttamassa ja tukemassa näköjään :heart: Ja joo ihan asiaa puhut, ei kukaan varmaan oletakkaan et pelottelet possunuhalla, mut pitäähän kaikki faktat tuoda julki, loppujen lopuks jokainen tekee ite sen päätöksen sen rokotteen ottamisesta :) Ihan asiaa siis puhut :)

Hei nyt miä sen muistan, tuli välähdyksenä mieleen, viime yön uni..
Oltiin ton sartsan kanssa (oli siellä muistakin ihmisiä siis kyllä meidän lisäks) jossain äitilapsipiirissä ja se maha pystyssä.. :D Jokaisella oli oma kaappi, niikun uimahallissa on niitä lukollisia kaappeja.. Meillä oli hirveät määrät molemmilla omissa kaapeissa kaikkia vauvoihin liittyviä tavaroita, oli puklurättejä ja tutteja ja pilttiä ja leluja ja vaippoja ja siis ihan kaikkea :D Ei siinä unessa mitään sen kummempaa taphatunu, kun järjesteltiin vaan molemmat omia kaappejamme ja käytiin läpi vauvatavaroita ja ihasteltiin tuon sartsan masua ja puhuttiin vauvoista :D Aika ovelaa, heräsin sitten siihen kun koira alko häärimään makuuhuoneessa ja pitämään meteliää :D :LOL:

bubunen :heart: :heart: :heart: :hug: :heart: :heart:

Milean ikävä kuulla sun negasta :hug: voimia sinne
Hempu86la kiitos, voisin kyllä lukitakin :LOL:
juu, en tiedä näistä vuodoista, onko menkkavuotoa (luultavasti on..toivon vaan niin kovasti muuta..) tuntuu että olis voimistumaan päin, mutta ei kyllä ole vieläkään siteeseen tullut mitään+ei ole mahakipuja (yleensä kovatkin) turhia toiveita en uskalla elätellä vaan yritän nyt elää siinä tiedossa että kp1 yk6
luultavasti tuun tekeen "varmuuden vuoksi" testin tiistaina varsinkin jos ei mahakipuja ilmesty + jos muut menkkaoireet pysyy poissa..

voimia kaikille ja plussatuulia :heart:

neulanen, onnea onnea menkkojen johdosta! :) mä muuten ostin itselleni piccolo-pullon kuoharia, kun tuli ekat luomumenkat, sen verran "hienolta" se tuntui. :LOL: eli toivottavasti noin kuukauden päästä oot alkon jonossa kuoharin kanssa. tai vielä parempaa.. vessassa raskaustestin ja kahden viivan kanssa. :heart: tsemppiä masennuksen selättämiseen. :heart: (ja pahoittelut kun multa ei irtoo mitään yhtä kaunista sanottavaa niin kuin noilta toisilta, mut ne onkin ihania :) )

sartsa :hug: :hug: :hug: :heart: Sikapiikistä on kovin monenlaista tietoa.. :/ Mähän taisin tuon taudin jo sairastaa, mut jos en olis sairastanut ja oisin raskaana niin... en tiiä mitä tekisin! En ehkä kuitenkaan ottais, vaikka kovasti siihen vissiin painostetaan. Kun epidemiahan on jo talttumaan päin ja tuskin se toinen aalto tulee niin voimakkaana kuin on peloteltu, ei tää eka aaltokaan ollut niin paha.. *koputtaa puuta* Tsemppiä päätöksentekoon, teet varmasti oikean päätöksen (kumpi se sitten onkaan). :hug:

terp, sullakin on kohta jännät paikat?! onko mitään oireita tms?

tähtynen :hug: toivottavasti nuo ei ole menkat! alkuraskaudessahan voi olla sellaista menkkojen tapaista vuotoa, toivon kovasti että se ois sellaista. varmaan on ihan viisasta tehdä "varmistustesti" jos ei tuosta kovene vuoto. toivotaan että sieltä pärähtäis plussa!

milean :hug: :hug: :hug: :hug: voi olla että oot tehnyt liian aikaisin testin kuitenkin.. malttia tyttöseni, jos ei tätiä näy ens viikon loppupuolella niin testaile vielä. :heart:

taffo höpö höpö, sä et enää tätiä hetkeen nää! ;)

hempu, voi kun sun oireet enteilis plussaa!! :heart: :heart:

bubunen :hug: :hug: :hug: oot ihana! :heart: :heart: :heart:

ON: aamulla ei siis oksentelua ja olin niiiin pettynyt. :/ nyt on vähän oksu olo kun paistetaan pipareita ja ne haisee mun nenään ihan liikaa. mut tää on taas tätä kuvittelua. *huokaus*
oon itkeskellyt koko päivän, vaikka inhoan itkemistä. se on vähän outoa, mut luulen että se johtuu vaan siitä etten oksentanut aamulla. mies on jostain syystä ihan varma että nyt on tärpännyt, mä taas on jo ihan luovuttanut ja ajattelen etten ikinä saa lapsia. inhoan mun kroppaa kun se aina huijaa, siis mikä se eilinen oksennuskin oikein oli?!

Eläinjuttuun vielä kommentoin, että meillä on kaksi kissaa ja ne on kyllä niiin ihania ettei oo tosikaan. :heart: Tykkään tosi paljon oikeastaan kaikenlaisista eläimistä, käärmeenkin olisin nuorempana halunnut mut nyt en ehkä enää. :p Ja hei, mul onkin ollut gerbiili joka nukkui mun kainalossa! :D

Mukavaa illan jatkoa kaikille teille kultasille :heart:, mä lähden nyt ulkoiluttamaan lainakoiraa ja sit saunaan.. Aaah. :)

Sartsa83
Siili Älä nyt vielä sano mitään... oottele, kattele... jos ei menkkoja tuu eikä näy niin teeppä rakas testi. :heart: Ja kiitos... kyllä mä nyt olen täysin sitä mieltä että otan sen sitten jos epidemia uusiutuu ja raskausviikot on riskiviikkojen yli. Siihen saakka ei huolta. Ja oon muutenki semmonen joka pitää hygieniastaan huolta, niin olis se nyt kumma jos joku tommonen kakka tarttuis.. ja voi olla että sairastin sen tossa, lievänä tosin, mutta kuitenkin, hoitojen alussa. :) Kyllä siäkii siilinen vielä... siäkii oot raskaana vielä!!!!!! Mä takaan ja alleviivaan sen!

neulainen Hih. Hyvä. Sit onnittelut tuli tarpeeseen. ;) :D ... juu, onnittelivat kyllä tuolla hormooni- ja lapsettomuuspolilla ja ainoa seuranta mitä ne tekee, on tää 29. päivä tuleva varhaisultra, jotta saavat tilastoon itselleen, montako hedelmöittyi hoidolla ja kuinka siellä on asiat.. onko kiinnittyny hyvin jne jne jne. :) Että muut ultrat ja seurannat tapahtuu neuvolan kautta mutta Tampereen terveystalolla, joka on yksityinen. :) Ihan kiva koska siellä on ihan mielettömät laitteet!!! Ja kiva henkilökunta. :heart:

milean Niin hirveän isot pahottelut negasta. :'( :hug:

Hempu Ihanat oli ristiäiset. Meikä vollotti siellä erittäin vuolaasti. :LOL: Pikkumies sai nimekseen Tuukka Jarinpoika. :) Sopii kyllä nimi herralle kuin nenä päähän. :D Juu, totta puhut. Hassun rauhallinen ja rentoutunut olo on nyt kun tietää että itekin vielä saa sen oman tommonen nyytin mitä muilla on. :heart: Ja juu, mä tosiaan saatoin sairastaa sen taudin jo lievänä.... mutta ois kohtalon ivaa jos se nyt mulle jostaki tarttuis. Mä oon täysin tyytyväinen nyt ja uskon etten tarvi moisia piikkejä. :) Ja tuon pikkuherran äiti sanoi ettei kannata haaskata rahaa enää testeihin että kun oon joka tapauksessa raskaana ja saanhan sen varmistuksen sitten kun menen ultraan. :) Mutta jos tässä oma pää alkaa kuttuilemaan jotakin niin sitten hommaan sen testin. :)

bubunen :D Kiitos rakas. :) :heart: Joo, ehkä mä jätän testien ostamiset sikseen.. menee raha parempaankin. ;) :p ... heh.. kattoo sit jos oikeesti alkaa viiraan päästä. :D .. ja juu, yks mun tuntema on nyt ottanu sikapiikin raskaana ollessa mut hän onkin jo yli riskiviikkojen eikä hänelle tullu siitä mitään.

:LOL: :LOL: :LOL: :LOL: :LOL: :LOL: ei helkutti hempu sun unias!!! :LOL: *reps*

Ja tähän kikattelun loppuun tähtynen hirmuisesti plussatuulta sinne ja tsemppiä.. jospa se tuhru ois niinku hempu sano kiinnittymisvuotoa... aina saapi toivoa. ;) :) :hug:

Siili H Viikon verran on ollut kaiken maailman nippailuja alavatsalla, ties mistä johtuvaa. Oviksen kuitenkin luulen olleen ihan ajallaan, päätellen ovislimoista. Rinnat ovat hieman arat sivuilta, ja nännit myös, mutta ne on ollut melkein joka kierto siinä noin kp 18 sellaiset (tai sitten puristelen niitä liikaa :D ). Eipä oikeestaan mitään muuta. Kierron kaks alkuviikkoa jaksan olla stressaamattaa suuremmin tätä hanketta, mut sitten viimeiset kaks viikkoa aina sitten kuitenkin tutkiskelee itseään, vaikka kuinka lupaa ittelleen ettei tekis niin. :) Vielä kuitenkin noin viikko tätiin, että ootellaan.

Tänään ollaan tehty joulusiivousta, ja mä olen ihan diktatorisesti käskyttänyt miestä. :) Vielä huomiselle noin puoli kämppää jäljellä. Sitten kelpaa odotella joulua taas. Nyt tarvis mennä laittautumaan iltarientoja varten.

terp Ok, toivottavasti sullekin tulee plussa. :) Niinhän se aina taitaa mennä, että kovasti lupailee itselleen ettei tutki ja etsi niitä oireita mutta oviksen jälkeen kuitenkin alkaa kovasti kuulostelemaan kroppaansa.. ;) Toivottavasti sulla on/oli mukava ilta! :)

Sartsa :heart: Jeps, oottelen ja kattelen ja teen sitten tarvittaessa testin. Kärsivällisyyttä vaan ei nyt ois ootella tätiä.. Kyl sä tiiät kuinka piinaavaa se on. :)

Kertokaapas nyt ihanat palstalaiset, että koska mä teen sen testin?? Kierron pituus on ollut 37-41 päivää, "ovis" on ollut siinä kp 19-20 tienoolla, mutta siis ovistikkuun en oo saanut selkeää plussaa aikaisemmissa kierroissa vaan vain jonkinlaisen viivan, joka on sitten päivien kuluessa haalistunut.. + ovisoireita tietysti. Monesta paikasta oon kuitenkin lukenut että kuukautiset alkaa aina 14 pvän kuluessa oviksesta. Onko oikeasti näin, alkaako teillä 14 pvän päästä? Koska jos mulla on ollut ovis ed. kierroissa niin mullahan on kestänyt lähemmäs 20 päivää oviksesta tätiin..
Nyt sain ovistestiin ihan kunnon plussan kp 20. Eli pitäisköhän mulla tulla täti kp 34 vai vasta kp 37-41?? Mä oon niin epätietoinen. :/ Ja ehkä mä myös haen syitä miks saisin aikaisemmin tehdä testin. :LOL: En kuitenkaan halua tehdä testiä liian aikaisin, koska petyn niiin siitä yhdestä viivasta.

Sartsa83
Siili Tiedän todellakin! Voi sua höpönassua. :LOL: :heart: :hug: Kuules, tee varmuuden vuaks nii, et jos ei tohon 41pvään mennessä oo menkat ilmestyny, tee testi. Ennen sitä ei kannata jos sun kierto on tota väliä, koska JOO normaalissa kierrossa (kierron pituus 28 päivää) menkat alkaa 14pv oviksen jälkeen, mutta sulla (kuten mullakin luomukierrot oli) kun on ihan mitä sattuu noi kierron päivät (verraten 28 päivään) niin suosiolla kannattaa odottaa sen oman kierron yli. :)

Sartsa83
Mä sitten perustin tonne plussalaiset - Äidit 20-30v osatolle tommoset pinot kun ~The esikoisesta haaveilevien plussapino~ ja Elokuussa 2010 synnyttävät :) Että noihin sitten sitä tahtia kun plussaatte. ;) :D

Hei Siili! Sun aiempaan kirjoitukseen heti kommentoin, että sää olet kanssa tosi ihana! :heart: :heart:

Ei se musta kyllä ole niin, että kuukautiset tulee aina 14 päivän päästä. Tämän pohjaan ihan näihin palstoihin mitä oon täällä lukenut, kyllä se on mun mielestä ollut aika yksilöllistä. Mutta voihan se alkaa testissä näkyä 14 päivän päästä, koska se raskaus etenee aina samassa aikataulussa (mun tietojeni mukaan)... Siis alkio kiinnittyy aina n. viikon päästä, ja sen jälkeen alkaa erittyä sitä (istukka) hormonia, mikä raskaustestissä sitten aikanaan näkyy plussana. Mut kai se hormonin erittyminen on kanssa vähän yksilöllistä, minkä tähden jollain näkyy se raskaus testissä vasta myöhemmin.

Voi Siili, mä niin pidän sulle peukkuja pystyssä!!! :heart: :heart:

Sartsa vastailikin Siilille jo tuohon mitä piti lisäämäni, että ehkä sun kannattaa odottaa siihen viimeiseen mahdolliseen kierron päivään, jos tuntuu että nega tuntuis pahimmalta... Että ei sitten ole ainakaan negatiivinen testitulos vain siksi, että testasi liian aikaisin! Hali ja +++++++++++++ :whistle:

Alkuperäinen kirjoittaja Sartsa83:
Mä sitten perustin tonne plussalaiset - Äidit 20-30v osatolle tommoset pinot kun ~The esikoisesta haaveilevien plussapino~ ja Elokuussa 2010 synnyttävät :) Että noihin sitten sitä tahtia kun plussaatte. ;) :D
:LOL: :LOL: :LOL: :LOL: :LOL: :LOL: :LOL: :LOL:

oot niin ihana! :heart: :heart:

joo, oottelen sinne kp 41 asti PAITSI jos oksentelen viela. mut en kuitenkaan oksentele, joten odotan siis viela kymmenisen paivaa. *huokaus, jalleen kerran* ma oon niin saalittava!!! :LOL:

ps. mulla sekosi tietokone, en saa tehtya kaikkia kirjaimia ja merkkeja. siks puuttuu aan pilkut..

Yhteistyössä