that's it

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Battimanni
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Minusta opettaja teki väärin, sillä joku matkamuisto ei ole edes verrattavissa "pakolliseen" virvoke tms. ostokseen. Hän ei olisi saanut sekaantua, vaan jättää asian sikseen. Soittaisin opettajalle ja kertoisin miksi pojalla ei ollut rahaa mukana, sen jälkeen toivoisin ettei hän vastaisuudessa tekisi tuollaisia päätöksiä yksin (= rahan antaminen alaikäiselle). Pojalle antaisin rahan mukaan kouluun jotta ope saisi "omansa pois".

Alkuperäinen kirjoittaja piina:
Mäkään en ymmärrä, miksi nykyään ei uskalleta antaa lapsen lähteä retkille ilman rahaa ja varsinkaan ilman karkkia yms. herkkuja. Jokainen ajattelee, ettei omalla lapsella vain ole toisia lapsia vähemmän ja joka toinen yrittää, että sillä omalla lapsella olisi kaikkien eniten. Tämän vuoksi koulut joutuvat kirjallisesti rajoittamaan rahan ja herkkujen määriä, mitä saa ottaakaan mukaan.

.

tähän voi auttaa et laitetaan selkeät rajat et vaikka max. 5e saa ottaa mukaan tai mehu/limsa ja namipussi ( eli se mitä tolla 5e:lla saa ) nii jokaisella olis yhtä paljon/vähän. ei tulis tollasta vastakkainasettelua

tai toisena ääripäänä et lopetetaan kaikki reissut koska niistä yleensä aina tulee sanomista..

Alkuperäinen kirjoittaja mammaliii:
Kyllä mä ymmärrän ap:ta varsin hyvin. 9-vuotias on tarpeeksi iso tekemään valinnan joko 40? ostos, tai sitte pienempi ostos ja rahaa jää luokkaretkelle.

Samoin. Jos retkelle oli jo limsaa ja herkkuja +eväät koulun puolesta,niin mikä pakko sinne on vielä olla rahaa,varsinkin kun tiedossa on ettei sieltä mitään kovin tarpeellista osteta?

Meillä viime viikon retkeläinen tuhlasi sit rahansa pariin pehmokalaan pikkusisaruksille,vaikka pyysin ette ituo mitään. Arvatkaa leikkiikö niillä kukaan?

Jaksatte vielä kääntää..

Se että pojan kanssa asiasta keskusteltiin aamulla ennen retkeä ja LÄHTI RETKELLE HYVIN MIELIN ILMAN RAHAA KOSKA SE RETKI OLI JUURI SELLAINEN AIHE MISTÄ ON KIINNOSTUNUT TODELLA PALJON.

Se että siellä oli muitakin ilman rahaa niin onko opettaja tunkenut jokaiselle sen yli 6e sillä tossa lapussa oli suoraan ettei siellä ole mitään alle 6e tavaroita myynnissä.

Se että opettaja tarjoutuu antamaan rahaa lapselle joka sanoo ETTEI SAANUT SIKSI KUN ON VIIMEVIIKOLLA OSTANUT sitä ja tätä.

Opettaja itse sanoi puhelimessa eilen ettei nyt ajatellut ihan loppuun asti kun hänen kanssaan puhuin.

Riita meille tuli siitä kun poika alkoi paiskoa tavaroita ja huutaa minulle kun sanoin että soitan opettajalle ja puhun asiasta,siitä puhuttiin tänä aamuna poika sanoi että suuttui kun ajatteli että kaverit nauraa kun kuulevat että opettaja noin tehnyt.
Asiasta sitten ettei kukaan muu kaveri tiedä sillä opettajan ja äidin välinen keskustelu oli luottamuksellinen,ja poika lähti tyytyväisenä kouluun.

Meillä osaa lapset olla tyytyväisiä ILMAN RAHAA ja nauttia siitä mitä on.
Se että se minkä poika osti on tuolla huoneessa ollut sen jälkeen käyttämättömänä ja yksi ukkeli on rikki,aamulla sanoi ettei olisi sitä edes ostanut mutta muut olivat ja opettaja sen sitten oli sanonut että ostaa.

Opettajan virka on opettaa ja pitää lapset hyvässä huomassa sen ohesta,ei sen virkaan kuulu rahojaan jaella kuten teidän mielestä näköjään pitäisi.
Jos lapsen kanssa on kotona sovittu säännöt ennen retkeä ja toinen lähtee tyytyväisenä sinne retkelle oppimaan juuri sitä asiaa mistä on kiinnostunut,siihen ei rahaa tarvita vaikka muilla olisi mitä.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
voi opettaja parkaa.. onneksi sillä alkaa kohta kesäloma...
parhaansa kun yrittää, niin paskaa saa vanhemmilta niskaan!!

No ei ihan näinkään! Tässä tapauksessa keskustelu aiheesta oli ihan paikallaan! Ei kuulu opettajan toimivaltaan päättää asioista, jotka eivät suoraan opetukseen kuulu. On jo ymmärtänyt itsekin toimineensa asiattomasti eikä siitä tarvitse sen suurempaa numeroa enää tehdä.

Alkuperäinen kirjoittaja Battimanni:

Mitä paskaa?
jos asiallisesti soittaa ja kertoo ettei pitänyt jutusta minkä teki niin mitä paskaa siinä on???
Opettajan kuuluu opettaa ei jaella rahojaan kun tietää miksi lapsella ei ollut rahaa mukana.

no siinä sä sen sanoit, mitä sä täällä sitten haukut sitä opettajaa?? en mä ymmärrä että netissä voi anonyymisti sanoa mitä tahansa??
luuletko että teidän keskustelun jälkeen opettajalla on hyvä mieli, vaikka on parhaansa tehnyt?? ei opettaja varmaan odota, että sä maksaisit sen rahan takaisin, joten voitko sanoa, kiitos ja jatkaa sun elämää??
ja opettaa sitten taas seuraavalla kerralla pojalle kurinalaisuutta, haet vaikka itse ison jäätelötötterön ja annat pojan katella pitkin hönötintään??????

Alkuperäinen kirjoittaja Battimanni:
Alkuperäinen kirjoittaja jupu:
Siis opettajahan on ollut hurjan herttainen;). Maksat seitsemän egee takas ja viet "koroiksi" esim.kukkakimpun!

en nyt sano hurjan herttainen sillä meillä on täällä kotona järkyttävä tappelu!
vaikka on ajatellut hyvää on tehnyt kaikkea muuta kuin sitä!

Teillä on kotona järkyttävä tappelu? Siis mitä? Tappelet poikasi kanssa siitä, että opettaja on antanut rahaa.

Olisit antanut pari euroa rahaa mukaan! Osasit varmaan olettaa, että kaikilla muillakin on mahdollisuus ostaa jotakin pientä, vaikka karkkipussi. Miksi tieten tahtoen asetit poikasi eri asemaan kuihin nähden? Siksikö, että poikasi oli saanut aiemmin ostaa 40? jotakin?
Olet tosi ajattelematon ja typerä!

Mikset soita opettajalle ja kerro miksi pojalla ei ole ollut rahaa mukana reissussa. Ymmärrätte varmaankin molemmat näin toisianne paremmin.

Itse olisin antanut oppilaalleni tuon summan jos kaikilla muilla on ollut ja yhdellä ei!

Alkuperäinen kirjoittaja ope:

No ei ihan näinkään! Tässä tapauksessa keskustelu aiheesta oli ihan paikallaan! Ei kuulu opettajan toimivaltaan päättää asioista, jotka eivät suoraan opetukseen kuulu. On jo ymmärtänyt itsekin toimineensa asiattomasti eikä siitä tarvitse sen suurempaa numeroa enää tehdä.

niin no, kuka siitä tässä nyt tekee numeroa? jos ap olisi järkevä vanhempi, niin hän olisi antanut asian olla, eikä hieronut pahaa oloaan opettajan naamaan??

Kyllä teet nyt kärpäsestä härkäsen. Ope oli todella kiltti, vaikka vähän ajattelematon. Lapsesi olisi pitänyt saada matkalle edes vähän rahaa mukaan, jos perheellä sitä on. Vähän kontrollifriikiltä kuulostat.

Alkuperäinen kirjoittaja Ryysyrannan rinsessa:
Sinä järkevänä vanhempana oisit voinut jättää ton 40? ostoksen myöhemmäks kun tiesit että reissu tulossa =)

niin tai edes puolittaa ton 40e:n jos tuntu et rahareikiä oli liikaa..

ennemmin opettaa et tietty summa pitää riittää moneen asiaan. jos käyttää 30e nyt niin saa sen 10e sinne reissuun..

Minun mielestäni tuo tilanne ei ole ollut sopiva tilanne "kasvattaa" lapsesta vastuullista valuutan käyttäjää. Kasvatus olisi voinut jatkua kotona, ei luokkaretkellä, jossa on muita mukana.

En mäkään lukenut kun ekan ja vimpan sivun. Olen itse ope ja oma mielipiteeni on, että ihan kaunis ajatus mutta minusta tässä tilanteessa ei olis ollut tarpeen ja oli lopulta vaan pahitteeksi. Itse olen antanut/lainannut esim. euron bussirahan jos oppilaalta on hukkunut tai jos vaikka kaikilla muilla on ollut jätskiraha mukana, olen saattanut ostaa pienen jätskin. On perheitä, joilla oikeasti talous on niin tiukalla ettei sen takia ole rahaa mukana tai se on vaan unohtunut. Tässä tapauksessa kuitenkin 7e on aika paljon ja kuitenkin kaiketi se ostelu oli ikäänkuin "ylimääräistä" siellä retkellä.

Mutta tosiaan parhaiten asia selviää just niin että mahd.pian soittaa opettajalle kuten tässäkin oli tehty. Kyllähän opettajatkin eriasteisia virheitä tekee - niin kun me kaikki. Niissä tilanteissa vaan pitää tehdä päätös tosi nopeasti ja joskus jälkeenpäin voi ajatella, että olisikin pitänyt toimia toisin. Fiksu opettaja myöntää sen ja fiksu vanhempi ymmärtää että joskus sattuu tälläisiä, vaikka ne tietty ikäviä onkin.

Tässä kuitenkin lapsi oli niin pieni (9v) ettei mun mielestä häntä pidä syyllistää tapahtuneesta.

Voin kuvitella tilanteen toisinkin, kaikilla paitsi yhdellä ei rahaa ja äiti parkuu palstalle, että olisi opettaja voinut lainata lapselleen, kun hän unohti laittaa rahaa mukaan.

Voi Opeparat

Meillä lapset saa rahaa mukaan aina, kun koulusta tulee lappu, että voi ottaa mukaan. Mä mielummin rajoitan sitten ostoksia muulloin, mutta retkirahat kuuluu asiaan. Meilläkään ei saa lapset kaikkea ja usein sanotaan ei (tai no väliin tuntuu, että koko ajan ;)), mutta mä en halua, että luokkaretkillä tai muissa porukkajutuissa meidän lapset on mahdollisesti ainoita, joilla ei omaa rahaa ole.

Ja yhdyn edelliseen, opettajakin on kasvattaja, äitien tapaan, jonka on tehtävä ratkaisuja parhaakseen katsomallaan tavalla, pikaisestikin. Aina ei voi toimia kaikkia miellyttävällä tavalla, vaan on käytettävä maalaisjärkeään.

Alkuperäinen kirjoittaja Ryysyrannan rinsessa:
tsiisus. No miksiköhän se lapsi sanoo ettei tahtonutkaan sitä tavaraa reissusta... :headwall:

Sehän on vallan kiva muisto nyt tappelusta, eikä siitä retkestä joka oli kiva siihen asti ku kotiin piti tulla.

niinpä!! sää sen sanoit.. voi opeparka ja ennen kaikkea voi lapsiparka, kun joutuu tällä tavalla äidin syyllistelyn kohteeksi...

Lapsi ilman rahaa luokkaretkellä. Jotenkin järkyttävää ja pistää sanattomaksi. Ja sitten opettajan hyvästä eleestä rankaistaan lasta?! :( En ymmärrä miksi pitää olla niin tiukkis vanhempi.

Mun ala-asteen opettaja antoi mulle 10 markan kolikon kun olin hukannut omani, oli joku koulun häppeninki ja se kolikko hukkui pihalle. En siis pyytänyt tai mitään sellaista vaan itse antoi. Mua ittee jotenkin nolotti.. olin jotain 9-10 vuotias.

Minusta kasvatusmetodina tuo on aika epäjohdonmukaista, sori vaan.

1) Lapsi on juuri saanut 40,- arvosta kuvailusi mukaan turhaa krääsää.
2) Lapselle ollaan juuri ostamassa jotain 200,- euron arvosta, oletan sen olevan jotain järkevää.
3) Kilarit nousee opettajan antamasta 7,- rahasta, joka meni johonkin turhaan ja se on jo rikki.

Mikä se sun opetus nyt oikeen on? Oikeesti? Ei tuossa ainakaan rahan arvoa opita. Rahoitat ensin 40,- krääsään, sitten opettaja antaa sosiaalisessa tapahtumassa 7,- euroa samaan ja poikaa odottaa 200,- joku.

Jos haluat opettaa lasta siihen, ettei rahaa aina saa joka asiaan, ettei aina kaikkea saa, niin opeta johdonmukaisesti. Tuo ei sitä ole, sori vaan. Ja toi parin kuukauden lykkääminen on ihan älytöntä. Et sinä silläkään mitään opeta paitsi sen, että erehtyä ei saa, kokemuksesta ei voi oppia ilman kohtuuttomia rangaistuksia.

Kimmastuit opettajalle, ymmärrän, eikö oikea kohde silloin olisi ollut opettaja ja hänen kanssaan asian selvittäminen. 9-vuotiaalle lapselle opettaja on auktoriteetti. Kun auktoriteetti tarjoaa rahaa, lapselle kieltäytyminen on vaikeaa. Tämä on ihan peruspsykologiaa. Sinä olet aikuinen, opettaja on autoritäärinen aikuinen, poika on 9v lapsi. Oma toimintasi on epäjohdonmukaista.

Vaikka oletkin oikeassa opettajan raha-asiassa, mitä tulee opettajaan, ja ajatusmallissasi rahan ja ostossaamisten suhteen, niin kasvatusopillisesti olet metikössä.

Alkuperäinen kirjoittaja hoya bella:
Lapsi ilman rahaa luokkaretkellä. Jotenkin järkyttävää ja pistää sanattomaksi. Ja sitten opettajan hyvästä eleestä rankaistaan lasta?! :( En ymmärrä miksi pitää olla niin tiukkis vanhempi.

Olin sanomassa ihan samaa. Sana "tiukkis" ei ehkä ole se, mitä käyttäisin, mutta kohteliaisuussyistä en viitsi sanoa sitä nyt tässä.

Muistan IKUISESTi omat luokkaretkeni, kun ei ollut rahaa, ei vanhemmilla eikä siten minullakaan.. tai sisaruksillanikaan.. Ja se jos mikä aiheutti sitä pahaa mieltä. Lievä ilmaisu, mutta niin. Surullista.

Yhteistyössä