that's it

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Battimanni
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Battimanni:
Alkuperäinen kirjoittaja :/:
Mun mielestä vaikka kuinka olisi saanut 40e ostaa vähän aiemmin niin kyllä retkille pitääs antaa vähä rahaa mukaan koska yleensä muillakin on rahaa mukana......Mun mielestä opettaja teki kivan jutun ku anto poijalle vähä rahaa.
Ei oo pienelle kiva katsoa vierestä kun muut saa ostaa matkamuistoja mutta itse ei saa.......mieti omalle kohdalle!!!!!

Mietin omalle kohdalle että ostaa tavaraa mikä jää tohon pyöriin kuten noi 13? dinosaurukset mitkä jaksoi kiinnostaa 4 päivää!
Elämä on karua aina ei saa mitä haluaa yksin kertaisesti.
tiedän jo valmiiksi että noi jää tohon lojuun käyttämättöminä ja niistä oli yks rikki heti kättelyssä kun kaatoi sen paketin tohon.
Retki oli ollut antoisa ja tuskin olisi muistanut että toiset on sieltä mitään edes ostanut niitä yli 7? matkamuisto juttuja.

Okei. Jos on ostettu lapsen mielestä kivaa, aikuisen mielestä krääsää, sitten ymmärrän sinua. Edelleen kannattaa jutella open kanssa ihan rauhallisesti asiasta. Mutta miten osti 13e dinot 7 eurolla???

Alkuperäinen kirjoittaja Molleri:
No turhaa te nyt 7 eurosta siellä tappelette :o

eiköhän nyt ole kysymys enemminki periaatteesta ja siitä, mitä on lapsen kanssa sovittu. Minä en ite tykkäis, jos lapsen kans on sovittu, että syystä A ei saa rahaa luokkaretkelle (vaik silloin kun on saanu ostaa sen 40? tavaran itselleen)

Alkuperäinen kirjoittaja Ope oon:
Nyt en kyllä tajua. Sekö on hyvä ope, joka jakelee rahaa miten sattuu? Eikös 9-vuotiaalle pidä opettaa, että raha on rahaa eikä mitään ilmaisjakelua? Jos huoltaja on laittanut lapsen retkelle ilman rahaa, ei opettajan kuulu siihen puuttua. Opettaja katsoo, että kaikki saavat ruokaa jne. ja lainaa ehkä rahan, jos se on unohtunut, mutta ei opettaja kävele huoltajan yli kasvatusasioissa.

Jos huoltaja on laittanut lapsensa tietoisesti matkaan ilman rahaa, niin ei opettajan kuulu siihen puuttua.

Ei vaan opettaja ajattelee lapsen parasta ja yrittää toimia sen mukaan. Tuossa voi vain ilmoittaa että tarkoitus oli olla ilman rahaa ja neuvoa opettajaa toimimaan seuraavan kerran oikein lapsen kanssa. Eri asia jos opettaja toimisi tietoisesti vastoin huoltajan tahtoa, mutta tässä ei tainnut olla niin. Eli tarkoitin sanoa että opettajalla oli puhtaat tarkoitusperät ja siten hän on loistava opettaja. Asenne ratkaisee, taidot tulevat kokemuksen myötä.

Mun mielestä vaikka kuinka olisi saanut 40e ostaa vähän aiemmin niin kyllä retkille pitääs antaa vähä rahaa mukaan koska yleensä muillakin on rahaa mukana......Mun mielestä opettaja teki kivan jutun ku anto poijalle vähä rahaa.
Ei oo pienelle kiva katsoa vierestä kun muut saa ostaa matkamuistoja mutta itse ei saa.......mieti omalle kohdalle!!!!!

Mietin omalle kohdalle että ostaa tavaraa mikä jää tohon pyöriin kuten noi 13? dinosaurukset mitkä jaksoi kiinnostaa 4 päivää!
Elämä on karua aina ei saa mitä haluaa yksin kertaisesti.
tiedän jo valmiiksi että noi jää tohon lojuun käyttämättöminä ja niistä oli yks rikki heti kättelyssä kun kaatoi sen paketin tohon.
Retki oli ollut antoisa ja tuskin olisi muistanut että toiset on sieltä mitään edes ostanut niitä yli 7? matkamuisto juttuja.

ihn törkee mutsi. joo meillä ei todellakaan saa kaikkea mitä haluaa, mutta ikinä en laittas lasta luokkaretkelle ilman rahaa. miten helvetissä te saatte tollasen metelin aikaseks 7? takia :o me ollaan köyhä perhe ja tarkkoja pitää rahan kanssa olla, mutta en todellakaan tajua tollasta diktaattorimaista nipotusta ihan pikku jutusta. olisit nyt antanut lapsen nauttia kivasta päivästään. mitäs luulet lapselle jäävän tästä luokkaretkestä mieleen. no sehän se jää mieleen, että äiti taas sai paskahalvauksen kun meni kotiin. luuletko että lapset suhun pitää yhteyttä kun pois kotoa aikuisina pääsevät.

Alkuperäinen kirjoittaja kaisa:

eiköhän nyt ole kysymys enemminki periaatteesta ja siitä, mitä on lapsen kanssa sovittu. Minä en ite tykkäis, jos lapsen kans on sovittu, että syystä A ei saa rahaa luokkaretkelle (vaik silloin kun on saanu ostaa sen 40? tavaran itselleen)

Mä en olis edes kehdannut laittaa lasta retkelle ilman rahaa, kysymys on kuitenkin muutamasta eurosta ja retkestä joita tuskin kovin usein on... Oletko ap kysynyt lapselta millainen keskustelu opettajan kanssa oli ennen tätä rahan antamista? Mitäpä jos ope on kuvitellut/saanut ymmärtää ettei vanhemmat muistanut antaa rahaa mukaan?

Alkuperäinen kirjoittaja västäräkki taivasalla:
en mä ainakaan raskisi lasta laittaa retkelle ilman rahaa. kyllä varmaan lapsesta tuntuisi pahalle kun toisilla on ja itsellä ei.

Joskus tuntuu pahalta. Ei se riko lasta. Ei sitä lasta varmaan ihan huvikseen ole laitettu sille retkelle ilman rahaa.

Ihmetyttää sellaiset vanhemmat, jotka ei kykene pientä lapsen pahaa mieltä kestämään. Ei meillä lapset ainakaan mitään opi, jos aina vain kaiken saa periksi ja jokaista pahaa mieltä peletään.

Joskus lapsi tekee ratkaisun, että hän käyttää 40? nyt ja ensi viikolla ei ole rahaa. Se on sitten sille lapselle kanssa opetettava, että niin se on. Tai jos tekee tyhmiä, niin siitä tulee rangaistus.

Ap:n lapsi oli retkellä ilman rahaa jostain syystä. Ja 7? on rahaa sekin. Jos on vaikka viisi lasta, 7? jokaiselle on 35?. Ei kaikki ole ratkirikkaita.

Mä peesaan tätä.
Ymmärrän kyllä vanhempien reaktion, ja voin ymmärttä että poika on vaan sanonut opettajalle etten mä saanut rahaa mukaan, selittämättä miksi. Ja opettaja on ihminen ja sen vuoksi se myös halusi antaa pojalle käyttöön omaa rahaa.
Mä maksaisin toki opettajalle rahat mutta en nostais mitenkään kauheeta haloota. Selittäisin kyllä miksi en antanut rahaa mukaan.
Mutta ei lapset porukassa "ymmärrä" sitä mitä ne kotona ymmärsi, kun muut ostaa tavaroita niin varmasti sillä joka ei voi ostaa mitään rahan puutteen vuoksi niin kokee itsensä todella ulkopuoliseksi.

Mutta kyse on siitä, mitä lapsi on kertonut opettajalle. Asia oli sovittu lapsen kanssa, mutta oliko asiasta tiedotettu opettajaa millään tavalla? Olisi ehkä parasta keskustella opettajan kanssa asiasta asiallisesti ja selvittää onko poika kertonut mitä opettajalle. Päätöksistä pitäisi informoida opettajaa ja ilmaista opettajalle oma tahto miten kasvattaa lasta. Väärinkäsityksiä sattuu, onhan opettajalla monta erilaista lasta, mutta ainakin meidän lasten opettaja kuuntelee meitä.

en mä ainakaan raskisi lasta laittaa retkelle ilman rahaa. kyllä varmaan lapsesta tuntuisi pahalle kun toisilla on ja itsellä ei.

Joskus tuntuu pahalta. Ei se riko lasta. Ei sitä lasta varmaan ihan huvikseen ole laitettu sille retkelle ilman rahaa.

Ihmetyttää sellaiset vanhemmat, jotka ei kykene pientä lapsen pahaa mieltä kestämään. Ei meillä lapset ainakaan mitään opi, jos aina vain kaiken saa periksi ja jokaista pahaa mieltä peletään.

Joskus lapsi tekee ratkaisun, että hän käyttää 40? nyt ja ensi viikolla ei ole rahaa. Se on sitten sille lapselle kanssa opetettava, että niin se on. Tai jos tekee tyhmiä, niin siitä tulee rangaistus.

Ap:n lapsi oli retkellä ilman rahaa jostain syystä. Ja 7? on rahaa sekin. Jos on vaikka viisi lasta, 7? jokaiselle on 35?. Ei kaikki ole ratkirikkaita.

voi helvetti. kyllä meillä lapsi joutuu pettymään ihan joka päivä kun ei jotain karkkia tms saa. mutta luokkaretket on extrakivaa kavereiden kanssa. eikö edes silloin voi vähän antaa periksi?

Niin ja tässähän tapauksessa kyse on myös kasvatusasioista.
Itse tekisin varmaan samoin :)
Jos nyt jostain munkki-mehusta olisi ollut kyse niin ehkä muutaman euron mukaan laittaisin, mutta että jotain matkamuistoesineitä.. En itse olisi saanut tuhlailla tuollaseen enkä halua että omakaan lapsi vaatii jotain matkamuistorahaa jokaseen kouluretkeen :o

Musta ei oo hyvä että opitaan että rahaa tulee mistä vaan ja sitä saa käyttää ihan mihin turhaan vaan...vaikka olisi kuinka köyhä, keskituloinen tai rikas, ja etenkin jos on rikas! Me ollaan keskituloisia, mutta ei se silti tarkota että lapsi automaattisesti saa sitten tuhlata "keskitasoisesti" :D

Mua ällöttää että annetaan ihan kaikkea "ku muutkin saa" ja siksi musta varmaan ihan kauhea äiti sitten tuleekin :ashamed:

miksi luokkaretkstä tehdään joku tylsä opetustuokio kestämään ikäviä asioia. eikö lapsen kans olis voinut sopia, että kun sait sen 40 euroa maksavan tavaran, niin sitten et saa karkkiaq niin ja niin pitkään aikaan tms. eikä niin, että ole sitten luokkaretkellä ilman raaa

Alkuperäinen kirjoittaja Huopatossu:
Aika noloa laittaa lapsi matkaan ilman rahaa

Noloa tai ei se on meidän kotiasiamme.
vai jakeletteko te naapureillenne rahaa jos te ootte kaupassa ja se ei osta sieltä mitään?

ja juu meillä tapellaan 7? koska poika olisi voinut olla sitä ottamatta ja kertoa miksi!(niin että opettaja ei rahaa olisi antanut)
kuitenkin edellis viikon yli 40? ostokset sai ja 2 viikon päästä saa yli 200? ostoksen niin nyt on periaate kysymys!

onneks mä en tunne tota ihmistä. lapsi-parka. rajansa kaikella. mä ku luulin olevani tiukka kasvattaja.

Mitäs jos selvittäisit tämän asian opettajan ja pojan kanssa, eikä palstalaisten?
Toki täältäkin saa mielipiteitä kysyä, mutta me emme tiedä kaikkia faktoja emmekä tunne sen paremmin opettajaa kuin teidän perhettännekään. Te todellakin toimitte niinkuin teidän perheessä on tapana. Näillä tiedossa olevilla faktoilla ymmärrän toisaalta hyvin sinua ja periaatteitasi, mutta toisaalta myös opettajaa, joka ei ehkä tiedä toimineensa väärin.

Pirautapa sille opelle :)

oon täysin samaa mieltä... et jos viikko sitten lapselle on sanottu, että jos käytät nyt 40? omaan ostokseesi et saa rahaa luokkaretkelle, ni silloin sitä rahaa EI anneta luokkaretkelle.

Tai jos laps tyhmäilee. On vaik sovittu että laps tulee kotiin illalla klo 8 jos et ole niin et saa rahaa luokkaretkelle. Silloin sitä rahaa ei anneta. Sama homma mitä esim. viikkorahan suhteen

Alkuperäinen kirjoittaja Huopatossu:
Aika noloa laittaa lapsi matkaan ilman rahaa

Noloa tai ei se on meidän kotiasiamme.
vai jakeletteko te naapureillenne rahaa jos te ootte kaupassa ja se ei osta sieltä mitään?

ja juu meillä tapellaan 7? koska poika olisi voinut olla sitä ottamatta ja kertoa miksi!(niin että opettaja ei rahaa olisi antanut)
kuitenkin edellis viikon yli 40? ostokset sai ja 2 viikon päästä saa yli 200? ostoksen niin nyt on periaate kysymys!

Eli opettaja on toiminut hyvin, mutta poika ei ole kertonut opettajalle?
Toisaalta kyse on 9 vuotiaasta, eli samanikäinen kuin oma poikani. Ymmärrän hyvin jos poika jättää kertomatta tuossa tilanteessa. Seurauksia antaisin mutta en vakavia eikä tuo ole pahan riidan arvoinen asia. Rangaistuksena voi vaikka olla että lykkäätte tuon 200 euroisen ostoksen antamista parilla päivällä. Minusta taas retkirahat eivät liity muihin hankintoihin, mutta jos aloite on tullut pojalta niin asia on eri.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Mutta kyse on siitä, mitä lapsi on kertonut opettajalle. Asia oli sovittu lapsen kanssa, mutta oliko asiasta tiedotettu opettajaa millään tavalla? Olisi ehkä parasta keskustella opettajan kanssa asiasta asiallisesti ja selvittää onko poika kertonut mitä opettajalle. Päätöksistä pitäisi informoida opettajaa ja ilmaista opettajalle oma tahto miten kasvattaa lasta. Väärinkäsityksiä sattuu, onhan opettajalla monta erilaista lasta, mutta ainakin meidän lasten opettaja kuuntelee meitä.

ai, ois pitäny etukäteen soittaa opettajalle "meidän mallikas ei sit saa rahaa luokkaretkelle, koska..."

Mä soittaisin opettajalle, kysyisin miksi on rahaa antanut ja selittäisin miksi minä en rahaa antanut. Lisäksi kertoisin mitä saiitä seurasi, kun atoi rahaa ja että toivon ettei se enää toistu.

Ja se ois sitten sillä selvä.

Ja toki siis maksaisin sen 7? takaisin.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

voi helvetti. kyllä meillä lapsi joutuu pettymään ihan joka päivä kun ei jotain karkkia tms saa. mutta luokkaretket on extrakivaa kavereiden kanssa. eikö edes silloin voi vähän antaa periksi?

En kyllä laskisi pettymykseksi sitä, ettei joka päivä syödä karkkia.

Pettymys on jotain vähän isompaa - ainakin meillä - esim. juuri tuollainen retki ilman rahaa.

Ei niitä pettymyksiä ihan joka päivä järjestetä, vaan vain tarpeen mukaan. Meillä lapset nimittäin toisinaan tekevät myös jotakin todella tyhmää. Silloin kyllä puhutaan asia selväksi ja lapsi totisesti tietää, mikä on ongelma. Pyrimme myös siihen, että lapsi itse "hyväksyy" rangaistuksen. Eli hän saa ja osaa sanoa, jos rangaistus on hänestä kestämätön. Silloin mietimme muuta ratkaisua/tapaa sovittaa rike. Mutta virheistä maksetaan.

Yhteistyössä