Terveydenhoitaja käytössänne

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Terkka
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mitä tarkoittaa, kun papa testissä löytyy hyvälaatuisia solumuutoksia? Minulla löytyi näitä viime papassa ja yritin kysellä mitä se tarkoittaa ja terveydenhoitaja vaan sanoi, että kontrolloidaan puolen vuoden päästä. Onko minulla nyt kohdunkaulansyöpä, vai mitä se tarkoittaa?!?!?! Mitä nyt pitää tehdä, pitäskö mennä jollekki oikealle gynelle vai?

[QUOTE="alisa";23859717]Laitanpa tähän...onko normaalia kun mulla tulee nenästä aika-ajoin, esim, muutaman kerran viikossa niistäessä keltaista räkää - ja sitten taas ei. On vasomotorinen nuha ja kortisonisuihke mutta miksi tätä keltaista aina välillä tulee. Kun ei ole sellainen FLUNSSA päällä, vaan siis joskus varsinkin aamuisin, saattaa tulla ja limaa kyllä valuu kurkkuun pitkin päivää.

Onko tuo keltainen merkki aina bakteeritulehduksesta, onko mulla AINA tulehdus päällä...kun sitten voi olla monta päivää etteä tulee kirkasta/valkoista niistäessä.[/QUOTE]

Osa meistä kärsii jatkuvasta poskionteloiden tulehdustilasta. AINA keltainen räkä ei kuitenkaan ole merkki tulehduksesta. Kerrot, että etenkin aamuisin tulee keltaista räkää, tämä johtuu yleensä siitä, että yön aikana olemme niistämättä ja räkä kertyy onteloihin ja on niistettäessä keltaisempaa kuin yleensä. Mikäli kuitenkin yleisolosi on ok, en usko että sinulla kokoaikaista tulehdusta onteloissa olisi. Tilannetta on hyvä seurata ja laittaa itselleen vaikka hieman muistiin, kuinka usein keltaista räkää tulee, tällöin lääkärinkin helpompi analysoida tilannetta.

Itselleni määrättiin keskenmenojen vuoksi klexane, disperin, kortisoni sekä lugesteron.
näistä klexane ja disperin raskauden loppuun asti ja kortisoni sekä lugesteron ensimmäiset 3kk.
10 keskenmenon jälkeen minulla terve vauva. minullakaan ei tutkimuksista löytynyt mitään eikä mieheltä, ei edes tukostaipumusta mutta haluttiin kokeilla tätä vaikka tieteellisesti todisteita ei vielä ainakaan laajalti ole. mutta itse uskon vakaasti että juuri nämä lääkkeet auttoivat.
tämä nyt meni sivuraiteille mutta jos olisi apua klexanesta kysyjälle

Minulla oli 15 päivää sitten kuukautiset normaalisti ja eilen ne alkoivat heti erittäin runsaalla vuodolla uudestaan. Normaali kierto minulla on 30 päivää, eli 25 päivää kuukautisten loppumisesta kuukautisten alkuun ja menkat kestää 5päivää.
Minulla on myös nyt aivan hirveät menkkakivut, nivusiin ja alavatsaan sattuu.. Onko tämä ihan normaalia, pitääkö hakeutua johonkin lääkäriin, vai mitä pitää tehdä? Vai voinko kärvistellä ihan rauhassa kotona? ..=)

Et kerro onko käytössäsi jotain ehkäisymenetelmää (hormonaalinen ehkäisy) tämä saattaa vaikuttaa kuukautiskiertoon. Välillä meidän kuukautiskiertomme heittelee hyvinkin runsaasti, vaikka se olisi ollut jo monet vuodet säännöllinen. Jos vuoto on normaalia kuukautisvuodon tapaista vuotoa, seuraa tilannetta. Jos vuoto kuitenkin tuntuu kovasti runsaammalta tai haisee pahalle, suosittelen ottamaan yhteyttä lääkäriin. Onko sinulla raskauden mahdollisuutta? Jos alavatsalla kovia kipuja (erilaista kuin normaalit menkkakivut) suosittelen hakeutumaan lääkäriin.

Kaikille minipillerit eivät sovellu ja niiden yksi yleisimmistä sivuoireista onkin vuotohäiriöt. Jos minipillereitä on syönyt säännöllisesti 4kk ajan ja vuotohäiriöt edelleen jatkuvat, ei kyseessä ole sinulle sopiva ehkäisymenetelmä.

Onko ainoa vaihtoehto sitten kondomi? Yhdistelmäpillereistä nousi maksa arvot liiaksi ja kuparikierukkaa en halua kun se kuulemma lisää kuukautisvuotoa ja kipua..sterilisaatioon en ole valmis...

Onko normia jos kieleen tulee aina päivässä valkoista töhnää? Vai pitääkö kielen olla kauniin punertava aina?

Kieli on meillä erilainen jokaisella. Kielen valkoisen töhnän muodostumiseen vaikuttaa ruokailutottumuksesi, nesteytyksesi määrä, tupakoitko jne. Tärkeää on, että pidät suun puhtaana. Hampaiden pesu 2 kertaa päivässä sekä kerran päivässä kielen pesu (tähän monissa hammasharjoissa toisella puolella tarkoitettu pinta). Juoda ihmisen tulee runsaasti päivän aikana, tämä monelta unohtuu, näin suu ja kielikin pysyvät kunnossa. Paras juoma on vesi. Tupakointi lisää valkoisen eritteen määrää kielessä.

Oletko sheivaillut alapään karvoitusta? Tästä saattaa muodostua tulehdus karvatuppeen, tällöin patti muodostuu suurimmillaan noin pikkurillin pään kokoiseksi. Mikäli kyseessä on tulehdus, tulisi se hoitaa lääkärin vastaanotolla, etenkin jos patti ollut jo pitkään. Muutenkin kaikki "epämääräiset" patit on hyvä käydä näyttämässä, kyseessä saattaa hyvin olla ns. rasvapatti, jonaka poistaminen onnistuu paikallispuudutuksessa, nämä patit ovat vaarattomia.

Aikaisempi patti oli isompi kuin kuvailemasi koko. Se hävisi itsestään.
Nyt on pienempi patti ja se tuli n. kk bikinialueen siistimisen jälkeen.

4v lapsella ollut pientä tukkoisuutta jo 1½kk , lääkäri th on korvat pariin kertaan katsoneet (pikkusisaruksen nla käynneillä). Nyt 2 päivää ollut enempi limainen ja yskii kovasti. Myös sisarus 3kk nyt ollut tämän päivän itkuinen ja räkäinen, sai just eilen 3 rokotetta. Kauano katselisi ennen lääkäriin menoa? 4v sairasti keuhkokuumeen syksyllä.

[QUOTE="paniikissa";23859753]Mitä tarkoittaa, kun papa testissä löytyy hyvälaatuisia solumuutoksia? Minulla löytyi näitä viime papassa ja yritin kysellä mitä se tarkoittaa ja terveydenhoitaja vaan sanoi, että kontrolloidaan puolen vuoden päästä. Onko minulla nyt kohdunkaulansyöpä, vai mitä se tarkoittaa?!?!?! Mitä nyt pitää tehdä, pitäskö mennä jollekki oikealle gynelle vai?[/QUOTE]

Olisi mukava saada tarkempi määritys tuosta löydöksestä, eli latinalaiset sanat mitä vastauksessasi lukee. Yleensä hyvälaatuiset solumuutokset kertovat että pieniä solumuutoksia on havaittu, mutta ne ovat niin pieniä, että paranevat yleensä itsestään. Nämä saattavat olla esim. jonkun tulehduksen aiheuttamia. Syytä ei ole huoleen esim. kohdunkaulansyövän esiasteesta tai muusta, sillä ne muutokset ovat aina huonolaatuisia. Yleisesti hyvälaatuiset muutokset kontrolloidaan noin 5-8 kk sisällä, jolloin nähdään ovatko muutokset lähteneet paranemaan. Voit siis ottaa rauhallisin mielin, tämä on hyvin yleinen löytö suomalaisten naisten keskuudessa, sillä diagnostiikkamme on erittäin kattava ja laadukas.

Moi!
Olen raskaana viikolla 28. Verenpaine on ollut 80/60 luokkaa. Onko mitään hyviä kotikonsteja nostaa sitä? Silmissä pimenee ja huimaa jatkuvasti, sekä päänsärky on lähes päivittäistä. Onko matalasta verenpaineesta vauvalle haittaa? Suolaa en mielelläni hirveästi söisi, janottaa ja turvottaa kuitenkin herkästi.

Alkuperäinen kirjoittaja rätti;23859783:
Onko ainoa vaihtoehto sitten kondomi? Yhdistelmäpillereistä nousi maksa arvot liiaksi ja kuparikierukkaa en halua kun se kuulemma lisää kuukautisvuotoa ja kipua..sterilisaatioon en ole valmis...

Kuparikierukka VOI tehdä vuotohäiriöitä, mutta se on erittäin henkilökohtaista eikä selviä kuin kokeilemalla. Muuten kondomi kyllä jää ainoaksi vaihtoehdoksi sinun kohdallasi näiden tietojen perusteella.

4v lapsella ollut pientä tukkoisuutta jo 1½kk , lääkäri th on korvat pariin kertaan katsoneet (pikkusisaruksen nla käynneillä). Nyt 2 päivää ollut enempi limainen ja yskii kovasti. Myös sisarus 3kk nyt ollut tämän päivän itkuinen ja räkäinen, sai just eilen 3 rokotetta. Kauano katselisi ennen lääkäriin menoa? 4v sairasti keuhkokuumeen syksyllä.

4v lapsen kohdalla on hyvä, kun korvat tarkastettu, hänen oloaan uskaltaisin seurailla viikonlopun yli. Pieni sisarus 3kk on tietenkin asia erikseen. Rokotuksesta saattaa tulla itkuisuutta sekä pieniä flunssan oireita, voit antaa lapselle panadolia ohjeistuksen mukaan, miten tämä vaikuttaa? Teillä on kuitenkin ollut "räkäinen" neljävuotias perheessä jo pitkään, joten herkästi voi vauvakin oireita saada, joten mielellään näyttäytyisin lääkärissä vauvan kanssa, mikäli oireet eivät huomiseen mennessä helpota, tällöin kyseessä ei luultavimminkaan ole rokotusreaktio.

Et kerro onko käytössäsi jotain ehkäisymenetelmää (hormonaalinen ehkäisy) tämä saattaa vaikuttaa kuukautiskiertoon. Välillä meidän kuukautiskiertomme heittelee hyvinkin runsaasti, vaikka se olisi ollut jo monet vuodet säännöllinen. Jos vuoto on normaalia kuukautisvuodon tapaista vuotoa, seuraa tilannetta. Jos vuoto kuitenkin tuntuu kovasti runsaammalta tai haisee pahalle, suosittelen ottamaan yhteyttä lääkäriin. Onko sinulla raskauden mahdollisuutta? Jos alavatsalla kovia kipuja (erilaista kuin normaalit menkkakivut) suosittelen hakeutumaan lääkäriin.

En käytä mitään hormonaalista ehkäisyä. Raskauden mahdollisuutta ei ole. Minulla on normaalistikin runsaat menkka vuodot, mutta nyt se on kyllä ERITTÄIN runsasta normaaliin verrattuna, ei pahan hajuista. Kivut on ns. normaaleja menkkakipuja, mutta minulla ei ole ollut menkkakipuja sitten teinivuosien, että ei sekään kovin normaalia ole.. voiko elimistö ns. vaan päättää puhdistautua paremmin?

[QUOTE="äiti";23859812]yaz nimiset pillerit nyt toista vuotta käytössä. Verenpaine ajoittaan korkealla, alapaine sadan pintaan. Ikää kohta 40v. Kierukkaa en huoli, en luota.[/QUOTE]

Mielestäni e-pillerit ei näillä tiedoilla ole sinulle sopiva ehkäisyvaihtoehto. Ikäsi, sekä korkean verenpaineesi huomioonottaen riskit ovat liian suuren ehkäisyvalmisteen käytölle. Suosittelisin neuvottelemaan asiasta gynekologin kanssa. MUUTENKIN noin korkea verenpaine on hyvä ajoissa hoitaa kuntoon!

jos ovulaatio testiin on saanut plussan kp16 voiko silti munasolu jäädä irtoamatta ja odotella sielä ja irrota vaikka vasta viikon kuluttua? vai säilyykö silloinkin munasolu vain sen 24h?

Onko näin että virtsaPUTKENtulehdus ei näy pissakokeessa. Eli jos on pahat pissitysoireet eli pissattaa yhtenään ja kovalla vauhdilla tulee se hätä MUTTA ei kirvelyä, kuumetta jne. niin se on yleensä virtsaPUTKENtulehdus. Kun mulla oli tommoset oireet, jopa niin pahat että pissa tuli housuun kun se ylty niin äkkiä se hätä - ja kun sain antibiootit ni se on pysyny poissa (toivottavasti myös pysyy)...mulla ei siis otettu näytettä kun oli lähtö lomalle ni sain oireiden perusteella kuurin.

[QUOTE="vieras";23859822]Moi!
Olen raskaana viikolla 28. Verenpaine on ollut 80/60 luokkaa. Onko mitään hyviä kotikonsteja nostaa sitä? Silmissä pimenee ja huimaa jatkuvasti, sekä päänsärky on lähes päivittäistä. Onko matalasta verenpaineesta vauvalle haittaa? Suolaa en mielelläni hirveästi söisi, janottaa ja turvottaa kuitenkin herkästi.[/QUOTE]

Matalasta verenpaineesta ei ole terveydellistä haittaa sinulle tai vauvalle. AINOA vaara on se, että pyörryt/kaadut. Muuten voit olla onnellinen matalasta paineestasi, se on vain terveellistä. MUISTA aina nousta hitaasti ylös ja aina istua ennen hetken kuin lähdet liikkeelle, tämä hieman vähnetää huimausoireita. Kotikonsteista verenpaineen nostoon ei suositellakaan suolan syöntiä, se ei ole terveellistä. Voit toki kokeilla juoda kahvia kupin-kaksi päivässä, mikäli tätä et jo tee. Huolellinen juominen (vesi) on tärkeää ja myös suolojen saaminen, tässä hyvänä apuna esim. kivennäisvedet. Veden juominen tärkeää myös päänsäryn ehkäisemiseksi. Tsemppiä raskauteen!

Kannattaako kuparikierukkaa ottaa jos on usein emätintulehduksia? Olen kuullut että kuparikierukka voi lisätä niitä ja jopa aiheuttaa kohtutulehduksen?

Tärkeintä on saada emättimen ph tasapaino normaaliksi, toivottavasti sinulla on selvitelty mistä tulehdukset johtuvat? Kuparikierukka voi lisätä emätintulehduksia, sillä se hieman muuttaa emättimen ph-tasapainoa. Kohtutulehduksen riski kierukoiden yhteydessä on hyvin pieni, joten siitä en olisi huolissani.

Yhteistyössä