Terveydenhoitaja käytössänne

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Terkka
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

Terkka

Vieras
Sairaanhoitaja ja terveydenhoitaja käytössänne. Voit kysyä sairauksiin tai terveyteen liittyviä kysymyksiä. Myös ehkäisyasiat hyvin hallinnassa, pitkä kokemus nuorten ehkäisyneuvolasta, äitiys ja lastenneuvolasta sekä sairaalatyöskentelystä. Kysy rohkeasti.

voinko minä 25v 2lapsen äiti hankkia e-pillerit? minulla on aurallinen migreeni ja isoisäni saanut sydän infarktin 60v iässä? omat vanhempani on tiedettävästi ihan perusterveita ja luultavasti itsekin olen :D

Mikä ehkäisymuoto ja mikä niistä sopiva? kysyjällä voimakas nikkeliallergia ja raskauden aikana hepatogestoosi. Ehkäisy pitäisi olla myös purettavissa nopeasti jos lapsiluku ei olekaan vielä täynnä. Kysyjä 36v.

Hei

Olen raksaana viikolla 37 eikä vauva ole vielä laskeutunut, onko normaalia?

Kyllä, tämä on täysin normaalia. Toki olisi mukava tietää, onko kyseessä sinun ensimmäinen lapsi. Osalla vauvat laskeutuvat ja kiinnittyvät jo "hyvissä ajoin", jopa viikolla 33- eteenpäin. Joillakin meistä vauvat laskeutuvat kuitenkin vasta synnytyksen yhteydessä, joten aihetta huoleen ei ole. Tämän avulla ei voida ennustaa että esim. synnytys menisi yliajalle tai synnytyksestä tulisi pidempi. Muistahan liikkua omien voimiesi mukaan ja aina säännöllisin väliajoin myös lepäillä ja päästää elimistösi rennoksi. Paljon tsemppiä lähestyvään synnytykseen.

[QUOTE="katti";23859588]voinko minä 25v 2lapsen äiti hankkia e-pillerit? minulla on aurallinen migreeni ja isoisäni saanut sydän infarktin 60v iässä? omat vanhempani on tiedettävästi ihan perusterveita ja luultavasti itsekin olen :D[/QUOTE]

Hei

Mielellään e-pillereitä ei aloiteta aurallisesta migreenistä kärsiville, etenkin jos tupakoit. Ikäsi puolesta gynekologi voi kuitenkin riskinarvion jälkeen pillerit sinulle tarvittaessa aloittaa (olet nuori ja riskit näin vähäisempiä). Suositeltava ehkäisyvaihtoehto sinulle olisi niinkutsutut minipillerit.

Kuinka kauan yhdistelmäpillereitä määrätään? Olen 31-vuotias ja kun pyysin synnytyksen jälkeen niitä tk-lääkäriltä ehkäisyksi kun on kivulias endometrioosi, kirjoitti vain puoleksi vuodeksi kun olen näin "vanha". Mitään muita riskitekijöitä ei ole iän lisäksi.

Mitä mieltä olet klexanen käytöstä silloin jos on ollut toistuvia keskenmenoja joiden syytä ei ole
löytynyt? kaikki km alkuraskaudessa, pisin 11 vk. Kahdessa raskaudessa löytynyt sydänäänet ja muutamaa viikkoa myöhemmin vuoto alkanut. yritystä kestänyt nyt 5 vuotta ja perustutkimukset tehty.

Minulla tulee ajoittain navasta keltaista märkää. Mikähän mahtaisi olla syynä ja onko ongelmaan olemassa hoitoa?

En ole raskaana enkä ole muutamaan vuoteen ollut eli ei liity varsinaisesti palstan aihepiiriin.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras äiti;23859599:
Mikä ehkäisymuoto ja mikä niistä sopiva? kysyjällä voimakas nikkeliallergia ja raskauden aikana hepatogestoosi. Ehkäisy pitäisi olla myös purettavissa nopeasti jos lapsiluku ei olekaan vielä täynnä. Kysyjä 36v.

Onko sinun verenpaineesi normaali? Jos näin on, voidaan sinulle harkita hormonaalisten valmisteiden aloittamista, ikäsi puolesta suositeltavin vaihtoehto olisi minipillerit. Mysö e-pillerit sekä muut valmisteet (laastari, rengas jne) voivat tulla kysymykseen. Näiden molempien ehkäisyteho on hyvä ja ehkäisy nopeasti purettavissa. Myös hormonikierukka tai ehkäisykapseli ovat mahdollisia asettaa, mutta toki tulevat "suhteettoman kalliiksi" jos haluat ne poistattaa lähiaikoina.

[QUOTE="anna";23859620]Kuinka kauan yhdistelmäpillereitä määrätään? Olen 31-vuotias ja kun pyysin synnytyksen jälkeen niitä tk-lääkäriltä ehkäisyksi kun on kivulias endometrioosi, kirjoitti vain puoleksi vuodeksi kun olen näin "vanha". Mitään muita riskitekijöitä ei ole iän lisäksi.[/QUOTE]

Kuulostaa siltä, että sinulla ei aikaisemmin ole ollut käytössä tätä valmistetta? Silloin yleensä ensimmäinen "erä" on tuon puolivuotta, jonka jälkeen tehdään gynekologinen tuktimus sekä otetaan papa-näyte, jos kaikki ok, uusitaan resepti aina vuodeksi.

[QUOTE="vieras";23859621]Mitä mieltä olet klexanen käytöstä silloin jos on ollut toistuvia keskenmenoja joiden syytä ei ole
löytynyt? kaikki km alkuraskaudessa, pisin 11 vk. Kahdessa raskaudessa löytynyt sydänäänet ja muutamaa viikkoa myöhemmin vuoto alkanut. yritystä kestänyt nyt 5 vuotta ja perustutkimukset tehty.[/QUOTE]

Onko sinulle kokeiltu Primaspanhoitoa?
Klexane on siitä "asteen vahvempi" hoitomuoto, jota monet lääkärit suosittelevat toistuvien keskenmenojen hoidoksi. Primaspanhoito on kuitenkin yleensä ensisijainen, samaa tarkoitusta ajava (tablettilääkitys).

[QUOTE="kyselijä";23859625]Minulla tulee ajoittain navasta keltaista märkää. Mikähän mahtaisi olla syynä ja onko ongelmaan olemassa hoitoa?

En ole raskaana enkä ole muutamaan vuoteen ollut eli ei liity varsinaisesti palstan aihepiiriin.[/QUOTE]

Onko napasi niinkutsutusti syvä? tietynmuotoiset navat keräävät pöpöjä itseensä helpommin.
Tärkeintä on, että peset navan päivittäin, sormella navan sisältä. KUIVAAT erittäin huolellisesti jokaisen suihkureissun jälkeen, näin bakteereille ei jää elatusalustaa napaasi. Kun märkää tulee, voit pumpulipuikolla varovasti esim. käsidesin avulla puhdistaa napa-alueen ja kuivata sen, tämä nopeuttaa paranemista. Märkä sinänsä on vaaratonta, jos vaiva vain ajoittainen, se on kuitenkin kiusallinen vaiva ja napa saattaa haista. Huolellinen hygienia ja kuivauksen tärkeys siis!

Voiko joku vitamiini auttaa kun on rasvainen iho (aknea) edelleen vaikka ikää 30+ ?
Ja voiko joku vitsku myös auttaa pahanmakuiseen/hajuiseen suuhun? Ei auta kielen ja hampaiden pesu ja ham.langan käyttö.

Onko sinulle kokeiltu Primaspanhoitoa?
Klexane on siitä "asteen vahvempi" hoitomuoto, jota monet lääkärit suosittelevat toistuvien keskenmenojen hoidoksi. Primaspanhoito on kuitenkin yleensä ensisijainen, samaa tarkoitusta ajava (tablettilääkitys).

Nyt oli kyllä pakko kommentoida.. nämähän kaksi aivan eri asiaa vaikka molemmat periaatteessa ohentaa verta. ei primaspan korvaa millään muotoa klexanea.. monesti lääkäri saattaa määrätä molemmat, jolloin saadaan paras mahdollinen verenkierto laskimo sekä valtimopuolelle

Kuulostaa siltä, että sinulla ei aikaisemmin ole ollut käytössä tätä valmistetta? Silloin yleensä ensimmäinen "erä" on tuon puolivuotta, jonka jälkeen tehdään gynekologinen tuktimus sekä otetaan papa-näyte, jos kaikki ok, uusitaan resepti aina vuodeksi.

On ollut käytössä 16-vuotiaasta 26-vuotiaaksi saakka samat pillerit, tauko vaan raskauden yrittämisen, raskauden ja imetyksen ajan. Lääkäri vain sanoi, ettei yhdistelmäpillereitä voi loputtomiin (iän puolesta) syödä.. Syön niitä aina 3kk putkeen kivuliaan endometrioosin vuoksi (on leikattukin sitä).

Nyt oli kyllä pakko kommentoida.. nämähän kaksi aivan eri asiaa vaikka molemmat periaatteessa ohentaa verta. ei primaspan korvaa millään muotoa klexanea.. monesti lääkäri saattaa määrätä molemmat, jolloin saadaan paras mahdollinen verenkierto laskimo sekä valtimopuolelle

Kyllä, eivät ole sama asia, mutta harvoin keskenmenoista kärsivälle ensimmäisenä aloitetaan klexanea, vaan pyritään hyviin hoitotuloksiin lievemmällä vaihtoehdolla, eli primaspanilla.

käytän minipillereitä.. ensin oli cerazette sitten Mini-pill ja nyt microluton.. Ongelma on se että vuodan niistä kokoajan.. esim cerazetten kanssa vuosin runsaasti 4kk putkeen.. miksi minipillerit saa minut vuotamaan?

[QUOTE="lisa";23859677]Voiko joku vitamiini auttaa kun on rasvainen iho (aknea) edelleen vaikka ikää 30+ ?
Ja voiko joku vitsku myös auttaa pahanmakuiseen/hajuiseen suuhun? Ei auta kielen ja hampaiden pesu ja ham.langan käyttö.[/QUOTE]

En osaa sanoa, voisiko jostain tietystä vitamiinista olla apuja. Kannattaa tietenkin pitää huoli terveellisestä ruokavaliosta (paljon kasviksia ja hedelmiä, vain vähän rasvaisia liha- ja maitotuotteita) jolloin elimistön aineenvaihduntakin pysyy parhaana mahdollisena. Toki homronivalmisteista osa saa avun rasvaiseen ihoon.

Laitanpa tähän...onko normaalia kun mulla tulee nenästä aika-ajoin, esim, muutaman kerran viikossa niistäessä keltaista räkää - ja sitten taas ei. On vasomotorinen nuha ja kortisonisuihke mutta miksi tätä keltaista aina välillä tulee. Kun ei ole sellainen FLUNSSA päällä, vaan siis joskus varsinkin aamuisin, saattaa tulla ja limaa kyllä valuu kurkkuun pitkin päivää.

Onko tuo keltainen merkki aina bakteeritulehduksesta, onko mulla AINA tulehdus päällä...kun sitten voi olla monta päivää etteä tulee kirkasta/valkoista niistäessä.

Minulla oli 15 päivää sitten kuukautiset normaalisti ja eilen ne alkoivat heti erittäin runsaalla vuodolla uudestaan. Normaali kierto minulla on 30 päivää, eli 25 päivää kuukautisten loppumisesta kuukautisten alkuun ja menkat kestää 5päivää.
Minulla on myös nyt aivan hirveät menkkakivut, nivusiin ja alavatsaan sattuu.. Onko tämä ihan normaalia, pitääkö hakeutua johonkin lääkäriin, vai mitä pitää tehdä? Vai voinko kärvistellä ihan rauhassa kotona? ..=)

Alkuperäinen kirjoittaja rätti;23859695:
käytän minipillereitä.. ensin oli cerazette sitten Mini-pill ja nyt microluton.. Ongelma on se että vuodan niistä kokoajan.. esim cerazetten kanssa vuosin runsaasti 4kk putkeen.. miksi minipillerit saa minut vuotamaan?

Kaikille minipillerit eivät sovellu ja niiden yksi yleisimmistä sivuoireista onkin vuotohäiriöt. Jos minipillereitä on syönyt säännöllisesti 4kk ajan ja vuotohäiriöt edelleen jatkuvat, ei kyseessä ole sinulle sopiva ehkäisymenetelmä.

En osaa sanoa, voisiko jostain tietystä vitamiinista olla apuja. Kannattaa tietenkin pitää huoli terveellisestä ruokavaliosta (paljon kasviksia ja hedelmiä, vain vähän rasvaisia liha- ja maitotuotteita) jolloin elimistön aineenvaihduntakin pysyy parhaana mahdollisena. Toki homronivalmisteista osa saa avun rasvaiseen ihoon.

No entäs toi toinen kysymys? mikä avuksi?

Mikä on kun alapään karvoituksen alueella on kipeä patti ihon alla?

Oletko sheivaillut alapään karvoitusta? Tästä saattaa muodostua tulehdus karvatuppeen, tällöin patti muodostuu suurimmillaan noin pikkurillin pään kokoiseksi. Mikäli kyseessä on tulehdus, tulisi se hoitaa lääkärin vastaanotolla, etenkin jos patti ollut jo pitkään. Muutenkin kaikki "epämääräiset" patit on hyvä käydä näyttämässä, kyseessä saattaa hyvin olla ns. rasvapatti, jonaka poistaminen onnistuu paikallispuudutuksessa, nämä patit ovat vaarattomia.

Yhteistyössä