Terveydenhoitaja ällistyi 4 v. neuvolassa,koska meillä...

• Viestiketjun aloittaja "hei vaan"
  • Ensimmäinen viesti
Meillä on aina kyselty ruokailutottumuksia jokaisessa neuvolassa, molempien lasten. Myös maidosta on ollut puhetta ja sanoin että pienin juo punaista ja me muut kevyttä (sinistä) eikä kukaan meillä juo rasvatonta eikä mitään kevyttuotteita. Tästä on monesti neuvolan täti sanonut että kun suositusten mukaan pitäisi juoda rasvatonta kaikkien..joopa joo. Minusta on hassua antaa rasvatonta maitoa ja kuitenkin pienimmälle pitää antaa rasvalisää painon takia.. :) "MUTTA KUN NE SUOSITUKSET.."
Suositus on käyttää esim. kasviöljyjä, ei kovaa eläinrasvaa.

"susu"
muistan lukeneeni tutkimuksen, jossa todettiin terveysvaikutteisien ainesosien olevan juurikin siinä maidon rasvassa. Rasvaton maito- sama kun joisi kalkilla terästettyä vettä.

fgh
Alkuperäinen kirjoittaja Mörköäiti;30378454:
Suositus on käyttää esim. kasviöljyjä, ei kovaa eläinrasvaa.
Mutta ei kaikki elä ja syö SUOSITUSTEN mukaan. Myös leivän ihmeellinen puputtaminen ja puuro kuuluu suosituksiin, mutta ei meillä niitäkään syödä suositusten mukaan.

"pipari"
Meillä äimistellään kun isommille ei juoteta maitoa ollenkaan ja 1v juo punaista maitoa, härreguuuud! Tällä koulutuksella ja järjellä en enää kanna kaupasta värjättyä vettä kotiin.

[QUOTE="kikka";30377745]Mä nauroin terkalle kun se aikoinaan sanoi että nyt pitäis imetyksestä siirtyä lipittämään rasvatonta maitoa... siis what!? Mitään järkeä tuossa, äidinmaitohan se vasta rasvaista on ja miten sitten se on terveellistä lapselle mutta lehmänmaidon rasva onkin yhtäkkiä myrkkyä!? Ja nykyään on tutkittu että maitorasva onkin terveellistä. Monet terkat ei vaan uskalla muuta kuin toistella niitä thl:n ravitsemussuosituksia jota onkin aivan perseestä.[/QUOTE]

Se rasvojen laatu, se rasvojen laatu... Äidinmaidossa on vähemmän tyydyttyneitä rasvahappoja ja enemmän yksittäistyydyttymättömiä ja monityydyttymättömiä rasvahappoja kuin täysmaidossa. Vertaa itse: T vs. http://www.fineli.fi/food.php?foodid=33872&lang=fi

"terkka"
Meidän työ on antaa suositusten mukainen tieto eikä laukoa omia mutu mielipiteitä. Tiedon tulee olla näyttöön perustuvaa. Neuvolassa ei ole pakko käydä. Itse harvoin kysyn kovin tarkkaan ruokavaliosta vauvaiän jälkeen muuten paitsi yli-ja alipainoisten sekä allergisten kohdalla. Onneksi osa vanhemmista kuuntelee ja tekee muutoksia. Näiden turvin jaksaa.

fgh
[QUOTE="terkka";30378803]Meidän työ on antaa suositusten mukainen tieto eikä laukoa omia mutu mielipiteitä. Tiedon tulee olla näyttöön perustuvaa. Neuvolassa ei ole pakko käydä. Itse harvoin kysyn kovin tarkkaan ruokavaliosta vauvaiän jälkeen muuten paitsi yli-ja alipainoisten sekä allergisten kohdalla. Onneksi osa vanhemmista kuuntelee ja tekee muutoksia. Näiden turvin jaksaa.[/QUOTE]

no kyllähän sekin tiedetään että ylemmiltä tahoilta ne sanat tulee enkä mä ainakaan terkkaa syytä mistään. käyn neuvolassa muiden kuin ravintoasioiden takia ja minusta on tärkeää seurata esim. lasten kasvua. hyvää työtä tekevät, ei sillä! ;)

terkkari täälläkin
minusta on hauska lukea näitä aloituksia siitä kuinka joku palstamamma muka saa neuvolat sekaisin omilla ratkaisuillaan :) oikeesti, ei ketään kiinnosta työntekijänä joku maidon väri. enemmän varmaan ap:n reaktio siihen kysymykseen luulisin.

huoh?
Sitä minäkin kyllä olen ihmetellyt, että miksi te siellä neuvolassa lainkaan käytte, jos kerran koette neuvolatoiminnan ihan typeränä kyttäämisenä. Älkää sitte kiikuttako sitä ipanaanne sinne neuvolaan ollenkaan. Kasvaahan ne ihan ilman neuvojakin.

Palveluja voi toki myös ostaa. Ja monessa maassa, missä neuvolapalvelua ei ole, niin tehdäänkin.

"pipari"
[QUOTE="Joojoo";30378727]Miksi käytte siellä neuvolassa, jos ei suositusten mukainen info kelpaa? Haluaisitko kuulla siellä terveydenhoitajan omia mielipiteitä?[/QUOTE]

Kasvun seuranta on tärkeää. :) Samoin monet rokotukset.

"vieraz"
Lienee lienee suomen kielen vaikein sana, koska sitä käytetään niin päin persettä koko ajan. *huokaus*

Tässä kaikille väärin kirjoittaville pari esimerkkiä sanan oikeasta käytöstä:
Palloni lienee kierinyt eteiseen.
Missä lie on lapseni luuhannut.
Liekö ollut kylillä?
"Missä lie on lapseni luuhannut."

Kröh. Eikös tässä nyt ole juuri se tyypillinen virhe, kun olla-verbi on toistettu lie-muodon kanssa?

Yhteistyössä