Terolut mimmit

another No problems :) Siksi tämä vertaistuki on täällä palstalla! :) Sullakin vielä kuitenkin mahikset plussaan, jos dpo:t on 5 tai 11 tällä hetkellä :) Ja jos ei nyt tärppää (mitä en toivo sulle), niin ensi kierrossa oot fiksumpi terojen ym. suhteen :) Paljon plussapuhureita :)

Ja kiitos, vietetään rentouttava Tallinnan reissu :) Tuleekin ihan oikeaan saumaan, että saa muuta ajateltavaa, vaikkei tässä masis iskekään :) Jos minusta ei viimeistään ens tiistaina kuulu mitään, niin oon jääny Tallinnaan :D
 
niin, en vaan usko niihin mahiksiin jos huomenna tulee täti.. jotenkin tuntuu vain sille että nuo terot toimii yhtä kellon tarkasti kun pillerit aikanaan..

ja totta, ensi kierrossa olen jo ovela kettu ja huijaan itselleni oviksen ja olen maltillisempi :D metkuja tiiossa sekä karppauksen että muidenkin juttujen muodossa :D haha.

okei, osataan olla sitten huolissaan tiistaina jos sinua ei ala tänne takasin kuulua! ;) toivottavasti säät paranee, että laiva pysyy pystyssä tuommosella säällä! (täällä savossa on ainakin tänään ollut aika kurja ilma, lunta pyryttää vaakasuunnassa)
 
kivaa ja rentouttavaa reissua hennulle! :)

another ai karppausta, mua ei noihin hömppädieetteihin sais huijattua mitenkään perin :D Luotan siihen että kun syö monipuolisesti ja kohtuudella, pysyy painokin kurissa ja elimistö saa kaiken tarvittavan toimiakseen normaalisti. Eikä mulla ole ihan järjettömiä plussauspaineita, on niin mahtavaa kun tietää ettei enää kauaa niin päästään polille hoitoihin. On vähän turvaton olo ollu yrittää raskautta kun huomannu että aina menee pieleen. Nyt kun saatiin gyne avuksi niin ei se negakaan niin haittaa, kun tilanne on kaiken kaikkiaan nyt hyvä ja oma mielialakin on kohonnut tosi korkealle yrittämisen suhteen verrattuna aiempaan. :)

Mittasin äsken lämmöt, oon hyvin tarkkaan seurannu aamu-, päivä- ja iltalämpöjä tän kierron ja poikkeuksetta on klo 22 lämpö 36.6-36.9. Nyt oli klo 22:30 lämmöt 37.3. Joko oon oikeesti tulossa kipeäksi kun kurkkua kivistää tai mun aavistelut aamupäivän kipuilun syistä osui nappiin ja meitin kaunis munasolu lähti nuijapäätreffeille =)
 
pikkuinen12 en minäkään karppaa siis siksi että tarvitsisi laihtua (mun painon pitää ennemminkin pysyy just tässä tai jopa lihoa vähän).. ajattelin vain kokeilla jos siitä apua pcossään olisi kun netissä siitä apuna niin paljon kerrotaan. kun mie oon semmoinen sokeri-karkki-leivos-herkku -syöppö.. monipuolinen ruokavalio ei oo ikinä kuulunut miun tapoihini.. valitettavasti. jospa siihen nyt tulis muutos..

voi voi iiks, onnea nyt vaan paaaaljon matkaan kropan reffeille ;)
 
mä oon myös hirvee karkkisyöppö, samoin suolaset herkut uppoo oikein hyvin.. siitä pitäisi päästä eroon vaikka hoikka olenkin, raskauden aikana aineenvaihdunta ei ole niin hyvä kuin normaalisti. Tokassa raskaudessa tuli 20 kg painoa, olin hirveä tankki! Ne onneksi lähti parissa kuukaudessa pois mutta silti. Jos vielä joskus tulen raskaaksi niin yritän vähän malttaa herkkujen kanssa. Melkoinen stressi oli laihtua synnytyksen jälkeen kun on tottunut olemaan siro.

Oon lukenut muuten että d-vitamiini suurina annoksina auttaisi pco ongelmaan. Googleta another josko löydät jotain hyviä vinkkejä siitä aiheesta. Itse oon tän kierron syönyt d-vitaa 50mikrogrammaa per päivä. Pcota ei ole todettu mutta mun ovulaatiotikutukset viittaa omasta mielestäni vähän siihen vaivaan. Nyt en oo karkkiakaan syönyt niin paljon kuin yleensä. Vaikka mieli tekeekin melkein jatkuvasti :D
 
mie oon syöny nyt tuota pirkan monivitamiinia ja siinä on d-vitamiinia 5 µg. pitäisköhän miunkin sitten ostaa sielä lisää d-vitamiinia vaikkapa erillisenä tuon lisäksi. Kuinkahan paljon uskaltaisi sitä lisätä kun kuitenkin maitoakin juon aika paljon päivässä.. Foolihappoa tuossa monivitamiinissä on 300µg kun sen suositus vissiin on 400, eli siinä ei ole iso heitto.

niin, oishan se hyvä välttää sekä suolaisii että makeita herkkuja.. ettei tosiaan lihois ihan yltiöpäisesti. on se tosiaan niin outoa nähdä itsensä lihavampana kuin mitä on tottunut.
 
Viimeksi muokattu:
another siinä on siis 5mikrogrammaa siinä sun vitamiinilisässä sitä. Mä syön raskausvitamiinia jossa on itsessään 10 mikrogrammaa d-vitaa ja 400mikrogrammaa foolihappoa. Siihen päälle otan minisun d-vitaa 40mikrogrammaa ja foolihappoa 400mikrogrammaa. E-vitamiinia otan kerran viikossa yhden kapselin 200mg, se on rasvaliukoinen joten kertyy elimistöön jos liian usein nappailee.

Huomenna pitäis nappaa eka tero.. maanantaille neuvo lääkäri mutta oon aika varma että ovis meni jo kun ei enää tee muuta kun vähän kirvelee vasen munis välillä. Alkoiko sulla another jo terovuoto?
 
Viimeksi muokattu:
Alottelija kyselee täällä taas tyhmiä :wave: ;)

Mulle siis määrättiin ne terot alkamaan kp15 mikä vissiin aika yleinen käytäntö? Mutta pitäiskö periaatteessa ne alottaa vasta kun ovis menny vai? En enää viiti testailla ovista kun pää sekos siinä touhussa, mutta silloin kun testailin niin se oli siinä kp17 suunnilleen. Vai oonko vaan kuuliainen ja noudatan lääkäriä ja toiveet sitten vasta ens kiertoon? :)
Nii, ja toinen kysymys myös. Olen lähdössä ens viikolla laivalle ja silloin just noi terot päällä. Saankos siis juoda alkoholia yhtään? En pakkausselosteesta löytäny mitään mainintaa tästä. Vaikka ei se nyt mikään iso menetys olis vaikka en mitään ottaiskaan kun muutenkin juon niin vähän, mutta tuli vaan mieleen että uskaltaako :)

Kiitos jos viititte vastailla :)
 
täällä tänään digillä hymynaama, eli ovisplussa. Talletuksia ollaan tehty sillä joka toinen päivä taktiikalla ja eilen olikin se joka toinen päivä :) mies kyllä aikoi vahvistaa armeijan määrää :) nyt sitten vaan piinailua ja testata saa 24.12 :) mut voi lisätä piinailijoihin huomenna dpo 1

ja syön nyt terolutteja tosiaan, eli 4 päivä tänään niissäkin.. jospa nyt :) eli ei näytä terolutit minun ovulaatiota estävän.. ja nyt vois niidenkin auttaa tukemaan raskautta ;)
 
  • Tykkää
Reactions: Hennu86 ja another
synttärionnittelut ladyblue ja ovisonnittelut myös :D nyt pidetään vain peukkuja!

nellinu kyllähän täällä kysellä saa eikä täällä niin sen perään katsota mikä kysymys on typerä ja mikä ei :D

miulle ainakin määrättiin tuolleen samoin että 15.päivä alkaen terot sen 10päivää kerrallaan. mie tienkin niin nyt kaksi kiertoa. nyt kolmannessa kierrossa meinasin kuitenkin testata ennemmin sitä ovista ja aloittaa terot vasta sitten oviksen jälkeen. kun mulla ilmeisesti oli ovis vasta jossain 19 päivän jälkeen (jos oli ollenkaan)..

kyllä mie luulisin ettei teroilla tule alkoholin kanssa mitään ongelmia.. noh, itse olen ainakin juonut terojen aikaan ;D olishan se tietty kiva tietää jos niin ei saisi tehdä!

pikkuinen12 syötpäs sie paljon vitamiineja! etkö pelkää että syöt niitä liikaa.. kun netistä kun löytyy vaikka mitä keskusteluja esim siitä miten liiallinen d-vitamiinin käyttö voi olla jopa tappavan vaarallista ja aiheuttaa sikiölle vaurioita.. mutta ilmeisemmin niissä puhuttiin paljon reippaammista ylityksistä, esim jotain 500mg. kun ilmeisestikin suositeltava raja on 50mg.
taidanpa itse ostaa tuota d-vitamiinia 20mg tuohon tuon monivitan lisäksi. sitten miulla on vielä kalanmaksaöljytabletteja, mutta niissä ei (vissiinkään) oo lisättyä a tai d-vitamiinia, ainakaan pakkausselosteessa ei niin lue!

on: tänään alkoi sitten tosiaan minulla jo tuhruttelu, eli kyllä se täti vain käymään tulee, huomenna varmaankin kp1 , noh mutta "eteenpäin, sanoi mummo lumessa": tänään sille oikeesti tuntuikin tuolla lumimyrskyssä!
 
Aloin taas pohtimaan asioita liikaa ja nyt aloin miettimään noita teroja. Siis olen syönyt nyt 3 tabl. ja tänään pitäisi illalla ottaa 4 tabl. ja tänään oli se ovi plussa ja musta tuntuu vahvasti siltä että vasemmalta on varmaan taas irronut munis, kun sen verran juilii, niin kannattaako mun jatkaa nyt teroja vai? siis kyllähän ne sitä omaa keltarayhashormonin määrää lisää.. mut en tiedä sit. Argh.. mietin vaan, että voi ne nyt jotenkin negatiivisesti vaikuttaa raskaaksi tulemisen mahdollisuuteen ja jos jatkan? kääk! mut ainakaan ne ei sitä ovulaatiota estäneet, tämä on jo 4 ovulaatio teroilla ja aina olen kp 15 aloittanut.. ehkä mä syön nyt kuurin loppuun ja katson mikä on tulos..
 
pikainen ON: lämmöt nousivat jo eilen päivällä keikkumaan siellä oviksen jälkeisessä 37.3-37.6. Ja aamulämmötkin on nyt siellä missä pitäisi oviksen jälkeen, noussut normaalista 36.5 --> 37.0. Happy :heart: keltarauhanen on ruvennut tykyttelemään vasemmassa muniksessa ja illalla alan syömään teroja. Tuotti tää ovulaatio tulosta tai ei, oon tosi iloinen että se ylipäätään tapahtui näinkin pitkällä kierrolla. DPO2 menossa =)

another oon hyvinkin tarkkaan tutkinut minkä verran mitäkin vitamiinia tarvitsee/saa syödä, sen verran varovainen olen kaikkien lääkeaineiden ja luontaistuotteiden suhteen ettei multa voi mitään ylilyöntejä odottaa ;) Raskausaikana en aio syödä muuta kuin raskausvitamiinia ja tarvittaessa rautaa. Nyt syön vain niitä vitamiineja joiden uskotaan auttavan kohdun ja munasarjojen toimintaan, ja niitäkään en niin paljoa mitä on suositeltu monelle toistuvia keskenmenoja kokeneelle. D-vitamiinin vaikutuksesta raskauteen en tiedä mutta muistan lukeneeni jostain että c-vitamiini, vaikka vesiliukoinen onkin, saattaa todella suurina annoksina aiheuttaa keskenmenoja. E-vitamiini aiheuttaa verenvuototaipumusta jos sitä ottaa pidemmän aikaa myrkyllisen suuria annoksia. Foolihappoa määrätään 1milligramman päiväannos keskenmenojen estohoitona, mutta ilman reseptiä saa vain tuota 400 mikrogrammaista.

d-vitamiinista taas löytyy infoa tuolta D-vitamiini - Saantisuositukset

Työni puolesta olen hyvinkin tutuksi tullut lääkkeiden ja vitamiinien kanssa ;)

Ensi vuonna kun aletaan käymään tutkimuksissa ja hoidoissa, jätän kaikki muut vitamiinilisät pois paitsi raskausvitamiinin. Todennäköisesti hormonihoidoilla jatketaan yritystä joten en viitsi alkaa enempää ahtamaan ylimääräisiä aineita kehooni.
 
Viimeksi muokattu:
pikkuinen12 kiitos lisätiedosta noista vitamiineista :) mie luotankin siihen että täällä monet muutkin oikeesti etsii tietoa ennenkuin tekee päätöksiä, ja onkin siksi lohduttavaakin että täältä löytyy myös ihmisii, joilla on töidensäkin pohjalta tietoa asioista :)
eli ei kun vitamiinikauppaan :D hih

ladyblue miten sie nyt teit? jatkoitko terojen syöntiä vai et?

ON: täällä kp1 tänään, valmiina uuteen nousuun ;D
eikä tuo vauvakuume ainakaan vähene kun ympärillä vain lisääntyy koko ajan nuo raskaaksitulleet tuttavat!
 
Vitamiinit

tuolta linkistä löytyy e-vitamiinista ja muistakin paljon juttua.

Another, paljon tsemppiä ja positiivista mieltä uuteen kiertoon! Meinaatko nyt alkaa ovulaatiota tikuttamaan? Mä ainakin suosittelisin alottamaan terot vasta ovulaation jälkeen, ne kun ihan oikeasti saattaa ovulaation estää, lh-huipusta huolimatta. Munarakkula ei välttämättä pääse puhkeamaan jos elimistössä on keltarauhashormonia niin paljon että munasarjat luulee ovulaation jo tapahtuneen.
 
pikkuinen12 kiitos! mie kävinkin tuossa kaupasta ostamassa 25mg lisää tuota d-vitamiinia, eli nyt määrä on sitten päivässä 30mg monivitamiinin kanssa yhteensä. jospa se olis riittävä määrä. pitää lisätä määrää vielä sitten jos näyttää olevan tarvetta lisämäärälle..
kyllä mie meinasin tikutella kerran päivässä, ajattelin aloittaa varmaan siinä 11. päivä, jos samalla lailla kävisi kuin viime kierrossa näytti että loppukierrosta mahdollinen ovis. niin, kyllä mie tässä kierrossa ajattelin nyt sitten aloittaa terot vasta kunhan näen paremmin tapahtuuko sitä ovista ollenkaan, aloitan sitten tuurilla joku päivä jos sitä plussaa ei tule.
 
Ja sellasta kyselisin vielä että jos on tälläsiä myrskyjä vielä ens viikollakin, niin mitenkäs ton pahoinvointilääkkeen laita? Sitä ei varmaankaan saa ottaa? ..voi mitenköhän selviän risteilystä hengissä :D
 
jatkoin terojen syöntiä ja syön nyt se 10 tabl. Mulla on kait ihan normaali keltarauhashormoni tuotanto, joten jos hedelmöitys on tapahtunut, niin eiköhän tuo 10 tabl. riitä. Mittailin lämpöjä ja tänään aamulämpö 37.1 en ole varma mitä mulla on normaalisti, kun en harrasta mittaamista, mutta joskus on ollut jotain 36.2 joten nousussa kai ne on.. eli voisin uskoa munasolun irroneen.. tänään vihlonut muniksia.. jospa siellä olisi taas kaksi irronnut? :)
 
nellinu terolut on hormonivalmiste, ja ymmärtääkseni saa syödä, juoda, ottaa lääkkeitä ja olla miten päin tahtoo sen syömisen aikana. Sehän on samaa hormonia mitä elimistö itsekin tuottaa ovulaation jälkeen. Toki jos mahdollisen alkavan raskauden vuoksi haluaa välttää lääkkeitä ja alkoholia, se on asia erikseen mutta terolut ei minun tietääkseni aiheuta mitään rajoituksia elämään.

ladyblue mulla on myös näennäisesti normaali keltarauhastuotanto. Menkat alkaa kertatulvalla eli ei ole loppukierron tiputtelua tms. ja luteaalivaihe kestää 13-14vrk. Silti gyne epäili ettei se välttämättä ole riittävä tukemaan raskautta. Tuosta ovulaatiosta terolutien aikana, kannattaisi ehkä kysellä siltä taholta joka sinulle terot määräsi, että alkaisitko jatkossa syömään sitä vasta o-plussan jälkeen. Olen tosi paljon lukenut ja lääkäreiltäkin kysellyt teroista ja lopputulos on että jos oma ovulaatio toimii, ei teroja kannata aloittaa kuin vasta ovisplussasta 2-3 päivän päästä.

Uskoisin kuitenkin että sulla ovulaatio toimii vaikka teroja ehdit ottaakin sitä ennen, mutta ideaali-tilanne on jos terot aloittaisi vasta oviksen jälkeen kun omakin keltarauhastuotanto starttaa.

hennun reissukuulumisia odotellaan! Alkoiko uusi kierto vai plussasitko kuitenkin? :)
 
Viimeksi muokattu:
Täällä testattiin nega perjantaina... Mutta edellisen kerran kp45 näytti vielä testi negaa, joten testailen taas viikon päästä uudelleen jos täti ei ole siihen mennessä tullu. Ja kohtahan on jo taas "lupa" ruveta yrittämään uudestaan :D

Kovasti pukkaa flunssaa päälle. Olin tuossa aamusella palokatkokurssilla ja tulin loppu päiväks kotiin sairastamaan, ehkäpä sitä sitten huomenna taas sorvin ääreen joutas...
 
fossiili harmi että tuli nega! :( jospa se vielä pian plussaksi muuttuisi!
uteliaana mietin että miten sie sen luvan määrittelet? :D

pakko kysyä teiltä muiltakin tero-naisilta että onko teillä ollu hurjia heittoja vuodon kanssa noissa terokierroissa?

kun miulla oli viimeksi eka tero kierto ja silloin vuoti 3 päivän ajan aivan hurjasti ja nyt kun on toisen terokierron aikainen vuototauko niin eilen vuoti paljon ja tänään ei sitten läheskään niin paljon. mietiskelinkin että olisko tuo eka kerran vuodon paljous voinut johtua siitä kun kunnollisia kuukautisia ei ollut 10kuukauteen..
mitään menkkakipuja ei oo kummallakaan kerralla sen suuremmin ollut!
 
another mulla oli aika niukka vuoto terojen jälkeen verrattuna normikuukautisiin vaikka oli kemiallinen keskenmenokin siinä samassa, olisin odottanut runsaampaa vuotoa. Yhden päivän runsasta mustaa tuhrua, sitten yksi aamupäivä reilua verenvuotoa ilman hyytymiä ja loput 7 päivää ihan pientä punaista vuotoa silloin tällöin, ei sidettäkään tarvinnu vaihtaa päivän aikana muuten kuin oman mukavuuden vuoksi ja öisin ei vuotanut mitään. Aiemmissa kemiallisissa vuoto on ollut todella reipasta, sidettä saanu vaihtaa koko ajan ja silti sottaantui kaikki paikat.

Olisko sitten terot voinu vaikuttaa vuodon niukkuuteen.. kipuja mulla oli, kovia vatsakouristuksia mutta ne meni täysin keskenmenon piikkiin. Mun ainoo menkkaoire on aina ollut vähän ennen vuodonalkua tullut alaselkäjomotus joka jatkuu ekan vuotopäivän, ja alapääkipu joka tulee vuodon alkaessa. Samat tuntemukset mulla on ovulaatiossa mutta silloin on myös toinen munasarja ihan järkky kipeä.
 
pikkuinen12 eli se vois kyllä sitten tosiaan olla mahdollista että terot myös voi pienentää vuotoa.. ja on kai normaaliakin ettei kaikki terokierrot ole samanlaisia!

täytyypä tarkkailla itsekin vähän oloja sitten keskemmällä kiertoa että oliskohan miullakin samanmoisia tuntemuksia myös mahdollisen oviksen aikaan.. (tosin uskon kyllä edelleen etten ovuloi ollenkaan)
 
pikkuinen12 mitä teet työkses? pisti tuo d-vitamiini juttu nimittäin silmään, enkä tahtois alkaa väittelee jos oot alalla töissä :LOL:
Mä en nimittäin usko pskaakaan suomen saanitsuosituksiin. Iralnnissa (äitipuoli sieltä) on esim paljon suuremmat suositukset d3-vitamiinin kanssa, ja oon niiden mukaan tässä menny.

Foolihappoa mulle on määrätty 5mg vuorokaudessa.

Mutta se vitamiineista.

Tänne ei uutta, vuodon loppua odotellessa.
Tässä kierrossa sitten kiltisti terot kp 15.. vajaa kuukaus lääkäriin!!!
 

Yhteistyössä