Terassille vaunujen kanssa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja -mössö-
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Olen käynyt terassilla vaunujen kanssa muutamia kertoja. Nyt kun lapset on vähän isompia niin ei ole tullut enää käytyä. Ei kylläkään mielestäni eroa mitenkään esim ruokaravintolasta jossa hyvinkin usein juodaan siideriä/olutta/viiniä.

Itsekin alkoholistiperheestä muttei siinä yhdessä juomassa ole todellakaan mitään pahaa... Arvostelijoita on monenlaisia; viimeksi eilen joku pappa tönäisi bussissa tahallaan rattaita joissa lapsi nukkui, me kun kuulemma ollaan niitä "ilmaismatkustajia"... joita saa sitten ilmeisesti kohdella miten vaan!!

Myöskään minä en näe terassillakäymisessä mitään pahaa. Kuten moni muukin on kirjoittanut; humaltuminen täysin eri asia! Mielestäni juuri se,että Suomessa jo sanasta "alkoholi" tehdään tabu, vaikuttaa suuresti siihen, miten monet täällä siihen suhtautuvat. Terve "alkoholikasvatus" (lasillinen silloin tällöin;ruoan yhteydessä,saunan jälkeen,muuten vain) opettaa toivottavasti lapsillemme sen, että alkoholia voi nauttia viisaasti! Omien traumojen siirtämistä lapsille tulisi mielestäni välttää! Ymmärrän kyllä, että lapsiaan haluaa säästää asioilta, jotka itseään on satuttanut, mutta tekemällä jostain täysin kielletyn, pelottavan ja pahan asian vain siksi, että jokin siihen liittyvä on itseään loukannut, tekee mielestäni toiselle vain karhunpalveluksen!

Ehkä tällaiset alkoholiin täysin kielteisesti suhtautuvien vanhempien lapset "kasvavat" itsekin absolutisteiksi. Ehkä!Ehkä jopa pystyvät alkoholiin suhteellisen positiivisesti suhtautumaan. Itse kuitenkin olen sitä mieltä,että kaikki kielletty houkuttaa sallittua enemmän ja jos ei johonkin asiaan ole tervettä suhtautumistapaa edesauttaa se henkilöä kokeilemasta ääripäitä (esim.liikäkäyttö) Itse myös alkoholistiperheen lapsena, toivon kuitenkin onnistuvani opettamaan lapsilleni terveen suhteen alkoholiin.

Ja voi sitä poloista, vierasta ihmistä, joka minulle tulee kasvotusten jakelemaan "kasvatusneuvojaan"! ;D

Linnin ja muiden kirjoittajien kanssa siinä, että kyllä saunasiideri ja viini ruokajuomana myös lasten seurassa on ok, eihän tarkoituksena ole päihtyminen. Täytyyhän lasten oppia fiksu alkoholin käyttö ja terve suhde alkoholiin, eikä sitä suinkaan opita, jos ollaan liian mustavalkoisia, ehdottomia ja tiukkapipoja. Kaikki ns. tabuhan kiinnostaa, ja jos kotona alkoholista on tehty salaisuus voi käydä niin, että lapsi murroikään päästessään on liikaakin kiinnostunut alkoholista; kaikki kielletyhän kiinnostaa.

Euroopassa viini kuuluu jokapäiväiseen elämään ruokajuomana ja yleensäkin alkoholinkäyttö on hallittua, eikä sitä lapsilta salata. Humalahakuista juominne ei siellä ole ja lapset oppivat pienestä pitäen miten alkoholia käytetään oikein. Siellä harvoin nuoret Suomen tapaan ryypiskelee.

No, sitten pääasiaan eli minun mielestäni vanhemmat voivat ihan hyvin esim. ruokaravintolan terassilla olleessaan nauttia lasin viiniä, siideriä tai olutta, useinhan ollaan koko perheen kanssa ruokailemassa. Mutta itsekään en vaunujen knassa lähtisi ns terasille, mutta jokainen tyylillään.

miksi lapsilla pitäisi olla suhde alkoholiin ?! alkoholi on aikuisten juttu ei suinkaan lasten.
ja luettuani noita juttujanne, eihän kyse ollutkaan sauna ja ruokajuomista vaan nimenomaan terassilla lasten kanssa notkumisesta...

Ja joku hyväkäs vielä kehui imettävänsä ihan yhden tai kahden annoksenkin jälkeen, voi hyvä luoja...

Niin peitelty totuus kyllä on ettei parilla annoksella alkoholia saa maitoon juurikaan alkoholia, alkoholijuomissahan alkoholi lasketaan prosentteina, veressä (josta maitoon erittyy) taas promilleina. Eli d-vitamiinitipoissa on enemmän etanolia kuin rintamaidossa, jos äiti on tajuissaan. En itse juo lasta hoitaessani (tai paljon muutenkaan), enkä siis myöskään imettäessäni, mutta äskeinen viesti kielii 70-80 -luvun terveyskasvatustuntien mentaliteetista, eli pelottelu on parempi kuin totuus. Yhdestä marisätkästähän voi jo jäädä huumekoukkuun..

Yksi alkoholiannos ei estä imettämistä. Ei edes kaksi. Edellinen kirjoittaja on tässä ihan oikeassa.

Koko kansan ei tarvitse hiihdellä alkoholin ongelmakäyttäjien ja heidän (syystä) traumatisoituneiden lastensa auraamia latuja. Normaali ihminen voi kesäpäivänä piipahtaa siistille, rauhalliselle, viihtyisälle terassille hetkeksi ja ottaa lasiinsa, mitä mieli tekee. Ei se yksi alkoholiannos julkisella paikalla ole lapselle sen pahempi asia kuin kotioloissa. Eli jos voit juoda saunakaljan, niin miksipä et voisi istua terassille. Ulkopuolisten kommentaattorien varaan ei kannata elämäänsä rakentaa. Äitien ei pidä suostua siihen, että ympäristö määrittelee yhtäkkiä olemista enemmän kuin oma järki ja moraali.

Sen sijaan kaikenikäisten lasten raahaaminen terassille tai ravintolaan pitkäksi aikaa, humalaan tai edes selkään huppeliin hankkiutuminen tai lasta ehkä pelottavassa, ryyppyhenkisessä ympäristössä hengailu on musta yksinkertaisesti väärin. Tämä koskee myös ei-julkista tissuttelua, näitä mainittuja saunakaljoja yms. yksityisesti nautittuja juomia.

Toivottavasti mahdollisimman moni lapsi saa viettää rauhallisen kesäloman ilman pelkoa vanhempien käsistä riistäytyvästä grilli-/terassikarjoittelusta. Ja toisaalta toivottavasti suomalaiset pikkuhiljaa pääsevät eroon on-off-juomisesta ja kieroutuneesta alkoholisuhteesta.

Sopivana annoksena alkoholia lasten seurassa voidaan pitää alkoholimäärää, jossa aikuinen ei muutu yhtään. Aikuisen vähänkin erilainen käyttäytyminen voi pelottaa lasta, vaikka aikuinen olisi hyvällä miellellä ja mukava. Tässä siis tärkeintä on lapsen näkökulma.

Ottakaamme siis sen verran, että alkoholi ei saa aikaan vaikutusta eikä ns. tunnu päässä mitenkään. Tällöin emme myöskään lapsen näkökulmasta muutu, vaan olemme ihan yhtä turvallisia kuin aina.

Itselläni raja on 0,5 annosta alkoholia eli noin 1,5 dl III-olutta. Lasten kanssa käytänkin aina alkoholitonta olutta.

Mitä tulee terassilla oloon, en itse kyllä näe mitään pahaa siinä, että aikuinen nauttii juoman lapsen seurassa terassilla, mikäli terassi täyttä lapsen ehdot ja on lapsen kehitykselle turvallinen. Hkissä esim. Espalla on mielestäni parikin hyvää paikkaa, jotka ovat riittävän siistejä ja lapset on huomioitu ko paikoissa. Meidän aikuistenhan tulee huomioida oman käytöksemme lisäksi muiden aikuisten käytöksen vaikutus lapsiimme. Mikäli siis siistilläkin terdellä joku on humalassa, on vanhemman syytä arvioida onko paikka lapselle sopiva. Sama koskee esim. sukujuhlia.

Sääntöhän tietysti on, että aina on jomman kumman vanhemman syytä olla selvin päin, jotta pystyy havainnoimaan olosuhteita (esim. juhlissa) ja tarvittaessa viemään lapsen pois tilaisuudesta.

Yhteistyössä