Erimielisyydet tupakoinnista vaunujen lähellä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kitt
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Kitt

Uusi jäsen
12.02.2012
3
0
1
Hei,

Meillä on parikuukautinen vauva. Lastenhoito sujuu muuten yhdessä malliikaasti, mutta erimielisyyksiä on, joista ei päästä sopimukseen, ja mua vituttaa mieheni asenne!

Hän tupakoi vaunujen vieressä. Olen sanonut että niin ei tekisi, mutta vastaus on vaan ylimielinen ja niinkuin olisin jokin turha napisija ja ainut äiti joka huomauttaa vaunujen vieressä tupakoinnista (kuulemma olen). Viimeksikin kuulemma ei savut sinne mee kun vastatuuleen menee. Tai kun työntää vaunuja, niin savut jää kuulemma taakse. Jos minäkin sen tupakan metrin päähän haistan vaikka eri suuntaan meneekin, niin miten ei vauva? Riita heti päällä, kun asiasta sanoo ja mitätöi minua. Sanoin että jos neuvolasta tai lääkäri tms soittaisi ja sanoisi oman mielipiteensä niin se ei minun mielipiteeni ole, niin sanoi että laita vaan soittamaan, sanoo heille suorat sanat (hei kuka voi suhtautua asiaan noin?).
Muutenkaan kyllä hänen kanssaan ei voi mistään keskustella tai jutella, kun lääkärit, neuvolatyöntekijät tai terapeutit tai mitkään nyt mistään mitään tiedä kun hän kyllä tietää...
Vai onko se vika sitten vaan minussa, onko se ihan ok vetää tupakkaa siinä vaunujen vieressä? Olen sortunut tupakkaan itsekin sen jälkeen kun lopetin imettämisen, enkä polta koskaan päivällä koska jos joudun koskemaan vauvaan samantien, illalla korkeintaan kun miehenikin on kotona tai itse jos käyn jossain ja voi pitää väliä ettei koske, ja aina pesen kädet ja hampaat sen jälkeen (ja tiedän ettei ne silti kaikki lähde ihosta, hiuksista yms..). Tässäkin asiassa mieheni mitätöi minua, eikä välitä siitä vaikka itse koskee vauvaan vaikka juuri tullut tupakalta vaikka sen voisi ajoittaa niin ettei tarvitse koskea sitten hetkeen. En ole tästä enää jaksanut taistella koska saan vaan vittuilut ja riidan aikaiseksi, mutta tuo vaunujen vieressä polttaminen on kyllä jo liikaa. Vai olenko vaan nipo tämän asian suhteen, mitä te muut äidit olette mieltä ja miten teidän miehet suhtautuvat??

Mielestäni et ole nipottaja,vaan valitat ihan syystä. Oma mieheni polttaa ja hän ei todellakaan saa polttaa vaunujen luona kun vauvaa niissä tulevaisuudessa kuljettaa. Itse pistän miehen pesemään kädet joka kerta kun tulee ulkoa tupakalta, itse kun en polta niin nään reiluksi sen ettei minun tarvi savun käryjä haistella. Sama pätee vauvaan :)

Suomalaislapsista noin 10 prosenttia altistuu jatkuvasti tupakansavulle. Tupakointi kotona voi kaksinkertaistaa lapsen sairastamien tartuntatautien määrän. Tyypillisiä tupakansavulle altistumisesta johtuvia sairauksia a lapsilla ovat keuhkoputkentulehdus sekä välikorvantulehdus ja sen aiheuttama liimakorva. Perheen tupakointi lisää lasten yskää ja hengitysteiden yliaktiivisuutta. Erityisesti äidin tupakointi lisää lasten oireilua. Pitkään jatkunut passiivinen tupakointi vaikuttaa lasten keuhkojen toimintaan pysyvästi.

Et siis ole nipo, vaan huolehtiva ja rakastava äiti joka on TARPEEKSI KYPSÄ suojelemaan lastaan omalta tupakoinniltaan. Miehesi on lapsellinen typerys.

Laitappa se lukemaan vaikka pari artikkelia aiheesta tai lue itse ääneen jollei hupiveikko viitsi itse vaivautua:

Passiivinen tupakointi vaarallista lapsille | yle.fi

Ty

Passiivinen tupakointi saattaa lisätä lapsen nenäsyöpäriskiä :: Terveyskirjasto

Lapsen konkreettista elini

LAPSET KÄRSIVÄT MONIN TAVOIN | raitis.fi

Passiivinen tupakointi yhteydessä lasten oppimisvaikeuksiin ja käytöshäiriöihin

Poliklinikka.fi - Terveysuutiset

...astmaa, syöpää, oppimisvaikeuksia, käytöshäiriöitä, korvatulehduksia, infektioita, älykkyysosamäärän laskua jne....

fiksut ei polta vaunujen lähellä ja viisaat ei polta ollenkaan.
Mutta jos pitää itse olla tyhmä, ei tarvitse silti lastaan vahingoittaa tahallaan.
Ja sanon tahallaan, koska nämä vaikutukset lapsen terveyteen ovat yleisessä tiedossa. Ja jos se on tiedossa, mutta ei vaan kiinnosta, niin se on varmaan laiha lohtu esim astmaan sairastuvalle lapselle.

Yhteistyössä