Tempur/ memory foam sänky kokemuksia?

Ostettiin viime joulukuussa olevinaan hyväkin sänky, mutta oon alkanut epäillä että tämä aiheuttaa jatkuvaa hartiajumia ?? ja näin raskaana ollessa kärsin enemmän jalkojen kivuista nukkuessa sängyssä kuin vaikka sohvalla...
herätessä on olo että koko yläkroppa on jumissa ja hartiat korvissa. Ja vähän samaa on tuo toinenkin puolisko valitellut.
Onko muilla vastaavia kokemuksia? Harmittaa vaan kun maksettu sängystä ihan hieno hinta ja tulos on jumissa olevat ihmiset :LOL: auttaiskohan yhtään jos edes petarin vaihtaisi johonkin normaaliin paksumpaan vai meneekö nukkumiskokemus vaan kummallisemmaksi?
 
r0s
Mulla on kokemusta noista tempur-patjoista siivouspuolelta. Olen siis pedannut useita moisia elämäni aikana.

Ja aina ne ovat jotenkin "vanuneet" jommankumman -ilmeisesti painavamman- puolelle. Patjan päällinen kiertää ja petari on ihan soirossa ja vitsi että ne painavat kun pitäisi siirtä/siistiä/putsata/tuulettaa.

En harkitsisi itselle.

Nii ja omaakokemusta tempur-kopiosta, JYSKin petarista siis. Talvella kohtuullinen mutta kesällä on ku makaisi hautomossa.
 
Mulla on kokemusta noista tempur-patjoista siivouspuolelta. Olen siis pedannut useita moisia elämäni aikana.

Ja aina ne ovat jotenkin "vanuneet" jommankumman -ilmeisesti painavamman- puolelle. Patjan päällinen kiertää ja petari on ihan soirossa ja vitsi että ne painavat kun pitäisi siirtä/siistiä/putsata/tuulettaa.

En harkitsisi itselle.

Nii ja omaakokemusta tempur-kopiosta, JYSKin petarista siis. Talvella kohtuullinen mutta kesällä on ku makaisi hautomossa.
joo ja arvaa mikä homma siinä on käännellä noita patjoja ettei niihin linttaannu sitä koloa ajan myötä... hyvä kun ei ite jää samalla sinne patjan alle ja kuole kun ne painaa niin paljon. Ja odotin kyllä ettei näihin tulisi heti semmosia omia koloja nukkumisen ansiosta, mutta kyllä näyttää jo olevan ja keskellä on kovempi ja tasaisempi kohta.
 
  • Haha
Reactions: Lispetti
r0s
Kannattaa ehkä kokeilla ottaa vaikka se petari veks ja virittää tilalle vaikka pari paksua peittoa. Tai jos on ottaa vaikka lasten/vieras-sängyistä tavallinen petari ja kokeilla muutama yö.
 
vierailija
Meillä on jyskin versiot. Erilliset patjat, niin ei kierry mihinkään, välillä vaihdellaan ja käännellään. Ollaan tykätty tosi paljon, mukava nukkua etenkin treenien jälkeen, meillä molemmilla antaa hyvät unet. Vaahtomuoviin ainakaa en enää ikinä palaa.
Näissä kuuluu olla vain ohut peteuspatja ja tyyny. Muuten lämpömuokkautuvuus kärsii.
Ylipainoisilla ei toimi niin hyvin, se oli sukukaisen päätelmä parin yön jälkeen.
 
vierailija
Täällä myös yksi Tempurin petauspatjaan pettynyt. Tein tarkkaa pohjatyötä, luin käyttökokemuksia, joita oli puolesta ja vastaan ja sain petarin 7 cm yhden yön lainaan myyjältä, siitä pointsit Metropolille. Petauspatja toimi testissä ja maksoin melkein 1000 euroa 120 cm petarista, kovuus 11 eli pehmeämpi kuin Original.
Petari oli uutena ihana ja toimi hyvin 6 kk vanhan joustinpatjasänkyni päällä - olo oli rentounut eivätkä paikat puutuneet. Patja ei ollut myöskään hikikaukalo enkä maannut kuopassa.

Reilun 3 kk kuluttua tapahtui jotain? Olkapäät puutuivat kyljellä ja selällään maatessa, myös oikea jalka ja lantio tuntui puutuvan yö yöltä. Tempur muuttui sietämättömäksi nukkua eikä enää tuntunut tukevan kehoa. Kituutin yö toisensa jälkeen ja ostin lopulta tilalle Ikean Tusseaun, joka toimii 150 euron patjana paremmin!

Yritin kysyä patjan myyneestä myymälästä, että mistä muutos johtui, ostinko kenties liian löysän patjan? Kyselin Tempurin solukon avautumisesta ja sanoin, että uskon niin tapahtuneen mutta miksi tuki katoaa täysin? Myyjä on myynyt Tempuria 17 vuotta eikä ollut koskaan edes kuullut Tempurin avosolukosta. Hän ei kommentoinut patjan kovuuden merkitystä lässähdykseen tai mihin muuhunkaan. Pyysi vain reklamoimaan suoraan Tempurille ja pesi kätensä asiasta ilmoittaen, että hänen mielestään äänensävyni oli jo varsin riitaisa (kumma homma...).
Eli omalla kohdallani Tempurin petauspatja kovuudella 11 petti täysin muutaman kuukauden jälkeen. Tiedän jo nyt, etten saa rahojani koskaan takaisin mistään suunnasta ennakkotapauksista päätellen. Aion silti reklamoida asiasta kirjallisesti liikkeeseen, Tempurille ja kuluttajanvalituslautakuntaan. Pakkohan tähän asiaan on Tempurinkin reagoida, jos näitä reklamaatioita tulee riittävästi.

Itseäni kiinnostaisi tietää, että kun on kyseessä Tempurin petauspatjaan tyytyväiset käyttäjät, niin mikä petauspatjatyyppi heillä on ja mikä on kovuus? Sama myös varsinaisten patjojen suhteen: mikä malli ja mikä kovuus? Sama vielä myös Tempurin sänky+petari yhdistelmät: mikä sänky ja kovuus?
Itse en voi suositella ainakaan Tempurin petauspatjaa kenelläkään, koska 1000 euroa ja 3 kk käyttöaika tulee aika kalliiksi. Olen tyytyväinen, etten ostanut paksumpaa 3000 euron arvoista patjaa, olisi kyllä ottanut päähän vielä enemmän.
Seuraan myös Tori.fi Tempur myyntipalstaa ja aika monet myyvät paksuja patjojaan noin 2-3 vuoden jälkeen, petareita vähän aiemminkin.
 
SPPX
Nuo Tempurin patjat ovat aivan järjettömän kalliita.
Esimerkiksi vastaavia (myös kiinassa tehtyjä) viskoelastisia petauspatjoja on tarjolla muuallakin, vaikkapa Ikeassa.
80x200 kokoinen maksaa 110, kun Tempurin vastaava maksaa 700.
On siinä Tempurin pojilla katteet kohdallan!
 
vierailija
Tempur tilattu, luvattu toimitusaika on nyt venynyt pidemmälle ja heidän käytännön mukaan 6-8 viikon toimitusaika voi venyä jopa 12 viikkoon,
Joten jos olette aikomassa ostaa tempur niin varautukaa mitä ihmeellisempiin selityksiin ja ilmeisen pitkiin ja muuttuviin toimitusaikoihin.
Palvelu on hyvää siihen asti kunnes olette maksaneet puolet ( puolet maksetaan kaupanteon yhteydessä ja loput myöhemmin)
 
vierailija
Tempur koe makaamisessa hyvä, paras ikinä, Tempurin runko ja 10cm petari . Kun sänky tuli kotiin Iskun kautta oli se ensimmäiset kuukaudet aivan loistava. Mutta sen jälkeen kun avosolu rakenne aukesi käytössä painon ja lämmön vaikutuksesta avosolurakenne lässähti(8-12 kk). Löysä ”monttu” keskellä sänkyä. Minä painan n. 87 kg . Tempur kertoo että sängyn avosolu kuulukin aueta käytössä, ja solukon kuuluukin jäädä auki. Valmistajan palautus takuu loppuu kuuteen kuukauteen, sen ajan sänky oli ok.
Kun kokeilet sänkyä kaupassa on se tukiominaisuudeltaan loistava, mutta varaudu pettymykseen kun olet nukkunut siinä 8 kk.
Olen lukenut täällä että muillakin on aivan samoja kokemuksia.
Patja hiostaa myös melkoisesti!!
Tempur edustajan sain kotiin 9 kuukautta pyynnöstä? kokeili kädellä patjan pintaa. Hänen mielestä ei ollut vikaa sängyssä eikä patjassa(Ihme käsi, Hänen ei tarvinnut koe maat käsi kertoi kaiken 😊). Minun olisi pitänyt maksaa 700 euroa että patja lähtee tehtaalle tutkittavaksi 😊 . . Edustaja kertoi että minulla olisi pitänyt olla vähemmän tempuria... Kysyin että mitä tarkoittaa vähemmän tempuria--onko sama kuin vähemmän löystymistä tukiominaisuudessa---en saanut vastausta- Ei koskaan missään sängyssä aiemmin ole ominaisuudet kadonneet puolessa vuodessa!!!
Älkää ihmeessä ostako. Kalliskokeilu. Joillekin se ilmeisesti on hyvä, mutta kannattaako ottaa tuhansien eurojen kokeilua kun avosolukon aukeaminen selviää vasta 8-12 kuukauden päästä.

Minulla olisi kuvia joissa näkee miten patjat antaa periksi painon alla 5 senttiä alaspäin enemmän kuin reunoilla jossa ei ole avosolut auenneet.
 
vierailija
Tempur koe makaamisessa hyvä, paras ikinä, Tempurin runko ja 10cm petari . Kun sänky tuli kotiin Iskun kautta oli se ensimmäiset kuukaudet aivan loistava. Mutta sen jälkeen kun avosolu rakenne aukesi käytössä painon ja lämmön vaikutuksesta avosolurakenne lässähti(8-12 kk). Löysä ”monttu” keskellä sänkyä. Minä painan n. 87 kg . Tempur kertoo että sängyn avosolu kuulukin aueta käytössä, ja solukon kuuluukin jäädä auki. Valmistajan palautus takuu loppuu kuuteen kuukauteen, sen ajan sänky oli ok.
Kun kokeilet sänkyä kaupassa on se tukiominaisuudeltaan loistava, mutta varaudu pettymykseen kun olet nukkunut siinä 8 kk.
Olen lukenut täällä että muillakin on aivan samoja kokemuksia.
Patja hiostaa myös melkoisesti!!
Tempur edustajan sain kotiin 9 kuukautta pyynnöstä? kokeili kädellä patjan pintaa. Hänen mielestä ei ollut vikaa sängyssä eikä patjassa(Ihme käsi, Hänen ei tarvinnut koe maat käsi kertoi kaiken ). Minun olisi pitänyt maksaa 700 euroa että patja lähtee tehtaalle tutkittavaksi . . Edustaja kertoi että minulla olisi pitänyt olla vähemmän tempuria... Kysyin että mitä tarkoittaa vähemmän tempuria--onko sama kuin vähemmän löystymistä tukiominaisuudessa---en saanut vastausta- Ei koskaan missään sängyssä aiemmin ole ominaisuudet kadonneet puolessa vuodessa!!!
Älkää ihmeessä ostako. Kalliskokeilu. Joillekin se ilmeisesti on hyvä, mutta kannattaako ottaa tuhansien eurojen kokeilua kun avosolukon aukeaminen selviää vasta 8-12 kuukauden päästä.

Minulla olisi kuvia joissa näkee miten patjat antaa periksi painon alla 5 senttiä alaspäin enemmän kuin reunoilla jossa ei ole avosolut auenneet.
Nyt kuulostaa aika erikoiselta. Meillä ei ole 10 cm petareita ollenkaan. Patjojen Pro rata -takuu kestää 15 vuotta, Ergo-takuuohjelmamme koko vuoteen ostaneille on neljän kuukauden mittainen. Ei myöskään veloiteta patjan tutkimisesta mitään, tehtaalle patjat palautuvat hyvin harvoin tutkittavaksi. Yleensä teemme testaukset joko paikan päällä tai maahantuonnissamme Vantaalla.

Laittaisitko viestiä meille asiakaspalvelu@tempur.fi niin selvitetään homma.
 
vierailija
Täällä myös yksi Tempurin petauspatjaan pettynyt. Tein tarkkaa pohjatyötä, luin käyttökokemuksia, joita oli puolesta ja vastaan ja sain petarin 7 cm yhden yön lainaan myyjältä, siitä pointsit Metropolille. Petauspatja toimi testissä ja maksoin melkein 1000 euroa 120 cm petarista, kovuus 11 eli pehmeämpi kuin Original.
Petari oli uutena ihana ja toimi hyvin 6 kk vanhan joustinpatjasänkyni päällä - olo oli rentounut eivätkä paikat puutuneet. Patja ei ollut myöskään hikikaukalo enkä maannut kuopassa.

Reilun 3 kk kuluttua tapahtui jotain? Olkapäät puutuivat kyljellä ja selällään maatessa, myös oikea jalka ja lantio tuntui puutuvan yö yöltä. Tempur muuttui sietämättömäksi nukkua eikä enää tuntunut tukevan kehoa. Kituutin yö toisensa jälkeen ja ostin lopulta tilalle Ikean Tusseaun, joka toimii 150 euron patjana paremmin!

Yritin kysyä patjan myyneestä myymälästä, että mistä muutos johtui, ostinko kenties liian löysän patjan? Kyselin Tempurin solukon avautumisesta ja sanoin, että uskon niin tapahtuneen mutta miksi tuki katoaa täysin? Myyjä on myynyt Tempuria 17 vuotta eikä ollut koskaan edes kuullut Tempurin avosolukosta. Hän ei kommentoinut patjan kovuuden merkitystä lässähdykseen tai mihin muuhunkaan. Pyysi vain reklamoimaan suoraan Tempurille ja pesi kätensä asiasta ilmoittaen, että hänen mielestään äänensävyni oli jo varsin riitaisa (kumma homma...).
Eli omalla kohdallani Tempurin petauspatja kovuudella 11 petti täysin muutaman kuukauden jälkeen. Tiedän jo nyt, etten saa rahojani koskaan takaisin mistään suunnasta ennakkotapauksista päätellen. Aion silti reklamoida asiasta kirjallisesti liikkeeseen, Tempurille ja kuluttajanvalituslautakuntaan. Pakkohan tähän asiaan on Tempurinkin reagoida, jos näitä reklamaatioita tulee riittävästi.

Itseäni kiinnostaisi tietää, että kun on kyseessä Tempurin petauspatjaan tyytyväiset käyttäjät, niin mikä petauspatjatyyppi heillä on ja mikä on kovuus? Sama myös varsinaisten patjojen suhteen: mikä malli ja mikä kovuus? Sama vielä myös Tempurin sänky+petari yhdistelmät: mikä sänky ja kovuus?
Itse en voi suositella ainakaan Tempurin petauspatjaa kenelläkään, koska 1000 euroa ja 3 kk käyttöaika tulee aika kalliiksi. Olen tyytyväinen, etten ostanut paksumpaa 3000 euron arvoista patjaa, olisi kyllä ottanut päähän vielä enemmän.
Seuraan myös Tori.fi Tempur myyntipalstaa ja aika monet myyvät paksuja patjojaan noin 2-3 vuoden jälkeen, petareita vähän aiemminkin.
Koulutettu Nukkumisergonomian asiantuntija -koulutuksen saanut vastaa: 3 asiaa tulee käytännön tasolla mieleen heti: 1. Tempur petarin toimivuus on kiinni alla olevan patjan kunnosta. Jos se väsähti, niin petari ei auta. Suurin osa kauppojen runkopatjoista ei kestä hyvänä paria vuotta kauempaa. 2. Toinen seikka on tyyny, Se on n. 50% nukkumisergonomiasta/se ohjaa asentoa. Liian matala tai korkea tyyny haitaa selän asentoa. 3. Yleinen syy on tottumus nukkua epäedullisessa asennossa. Monet nukkuvat asennossa joka itsessään aiheuttaa venytystä, jäykkyyttä ja kipua.
Nämä tulee myymälässä selvittää. Se että Tempur materiaalin "solukko avautuu" ei vaikuta tuen määrään vaan muotoutumis nopeuteen. Jos tuotteessa on vikaa, sen voi tarkastuttaa myyjällä tai Tempurin omassa myymälässä. Tempurin laatu on paljon parempaa kuin halpajäljitelmien, joten yleensä vika on muualla - eli noissa kolmessa asiassa kun kyseessä on petari. Sijauspatjoja on hieman erilaisia - valinnassa auttaa myyjä. Se että joku on myynyt huonekaluja pitkään ei kerro onko hän koulutettu ja osaava.
 
vierailija
Älkää ostako!! Tempurin patja on selälleni hyvä, minulla 180 cm leveä, kahdella patjalla ja yhdellä isolla sijauspatjalla. Ongelma on että sijauspatja ei pysy paikoillaan vaan valuu jalkopäästä alas lattian suuntaa vaikka minulla Tempurin suojalakana ja aluslakana jotka kuulemma piti estää valumisen. Eli moottoria ei voi käyttää tästä syystä. Tempur ei ole vielä kyennyt asiaa korjaamaan, sitä odotellessa. Asiakaspalvelu ollut aivan järkyttävään huonoa niin myymälän kuin TJ puolesta. Eli asia on pahasti kesken. Ostos kaduttaa. Mielummin annan rahan jonnekin joka vastaa laatua ja minua kohdellaan asianmukaisesti ja jämptisti.
 
vierailija
Älkää ostako!! Tempurin patja on selälleni hyvä, minulla 180 cm leveä, kahdella patjalla ja yhdellä isolla sijauspatjalla. Ongelma on että sijauspatja ei pysy paikoillaan vaan valuu jalkopäästä alas lattian suuntaa vaikka minulla Tempurin suojalakana ja aluslakana jotka kuulemma piti estää valumisen. Eli moottoria ei voi käyttää tästä syystä. Tempur ei ole vielä kyennyt asiaa korjaamaan, sitä odotellessa. Asiakaspalvelu ollut aivan järkyttävään huonoa niin myymälän kuin TJ puolesta. Eli asia on pahasti kesken. Ostos kaduttaa. Mielummin annan rahan jonnekin joka vastaa laatua ja minua kohdellaan asianmukaisesti ja jämptisti.
Siis ootko sä reklamoinut ketjun toimarille siitä että sun petauspatja ei pysy paikallaan? 😛
 
vierailija
Samanlainen kokemus, patja painui melkeen heti lontolle.
Nyt ootte ostaneet muuta kuin Tempuria. Tai sitten ootte töissä unikulmassa tai maskussa. Mielten myrkyttäjillä. Jos tempurilta ostaa niin asiakaspalvelu ja mahdolliset reklamaatiot hoituu nätisti ja helpostieikä oikeat asiakkaat huutele somessa. Asiakkaat palaa myyjän luo ja asiat ratkaistaan. Somessa huutelee ne jotka puhuu soopaa. Eihän somesta löydy asiantuntemusta tai apua vaan liikkeestä. Olkaa kriitisiä kun luette haukkuma viestejä. Kukaan ei somessa vastaa sanoistaan. Likakaivo.
 
vierailija
Mulla on kokemusta noista tempur-patjoista siivouspuolelta. Olen siis pedannut useita moisia elämäni aikana.

Ja aina ne ovat jotenkin "vanuneet" jommankumman -ilmeisesti painavamman- puolelle. Patjan päällinen kiertää ja petari on ihan soirossa ja vitsi että ne painavat kun pitäisi siirtä/siistiä/putsata/tuulettaa.

En harkitsisi itselle.

Nii ja omaakokemusta tempur-kopiosta, JYSKin petarista siis. Talvella kohtuullinen mutta kesällä on ku makaisi hautomossa.
Tää on somea vaarallisimmillaan ja rumimmillaan. Esimerkissä Siivouksen ammattilainen (kaikki kunnia hänelle ja hänen työlleen) antaa tuotekritiikkiä ja siten terveydenhoidollisia, nukkumisergonomiaan, uneen ja palautumiseen vaikuttavia ohjeita sen perusteella että on vaihtanut lakanoita ja nostellut patjaa ja tehnyt havaintoja päällisen kiertymisestä (ei asiallista vaan suutari pysyköön lestissään). Keskustelkaa näistä asioista sen sijaan siellä Tempur kaupassa. Siell on koulutusta saanut henkilökunta. Katso nukkumisergonomia.fi. Vaatikaa koulutettu myyjä. Älkää ostako bulkkia. Sänky, patja ja tyyny on nukkumisen apuväline eikä vain huonekalu. Paras ja uusin teknologia ei löydy bulkki myymälöistä joissa ikuinen ale (ostamisen syy on halpahinta eli heikko laatu, eikä se että auttaako tuote nukkumaan/ edistääkö terveyttä). Valitkaa asiantuntija.
 

Yhteistyössä