Tekisitkö toisen lapsen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

Vieras

Vieras
jos olisit minä?

Tilanne on seuraava:
mulla vakava periytyvä mielisairaus, joka onneksi lievä. Pärjään hyvin tämän toistaiseksi ainokaisen kanssa eikä hän ole joutunut kärsimään. Mutta kauhistuttaa ajatus, että lapsi sairastuisi, koska minulla on ollut todella, todella vaikea elämä enkä toivo tätä kenellekään.

Ikää on kohta 40v. En todellakaan halua toista lasta eikä myöskään mies.

Sairauteni takia työelämä on takunnut kohdallani pahasti ja nyt on viimeiset mahdollisuudet vielä päästä töihin kiinni. Jos vielä teen lisää lapsia, alkaa olla jo todella huonot näkymät työrintamalla ja meidän talous on muutenkin täysin kuralla.

Sitten taas toisaalta, joka puolelta kuuluu että tee toinen, kadut vielä, ajattele esikoistasi joka jää ainoaksi lapseksi jne. Ja olen itsekin samaa mieltä. Mutta, toi tauti. Ja kaikki muu. Olen koko elämäni ollut niiiiin köyhä. Olisi ihanaa jos saisi joskus jopa asiallista kuukausipalkkaa eikä aina tarvitsisi laskea joka penniä.

Jos et todellakaan halua toista lasta eikä miehesikään, niin mitä enää täältä kyselet. Siks toiseks ainoat lapset ei aina kärsi sisarettomuudestaan. Olen ainoa lapsi ja todella tykkäsin ollakin. Aina toivoin ettei vanhemmat vaan saa päähänsä ruveta toista tekemään.

Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
jos olisit minä?

Tilanne on seuraava:
mulla vakava periytyvä mielisairaus, joka onneksi lievä. Pärjään hyvin tämän toistaiseksi ainokaisen kanssa eikä hän ole joutunut kärsimään. Mutta kauhistuttaa ajatus, että lapsi sairastuisi, koska minulla on ollut todella, todella vaikea elämä enkä toivo tätä kenellekään.

Sairauteni takia työelämä on takunnut kohdallani pahasti ja nyt on viimeiset mahdollisuudet vielä päästä töihin kiinni. Jos vielä teen lisää lapsia, alkaa olla jo todella huonot näkymät työrintamalla ja meidän talous on muutenkin täysin kuralla.

Sitten taas toisaalta, joka puolelta kuuluu että tee toinen, kadut vielä, ajattele esikoistasi joka jää ainoaksi lapseksi jne. Ja olen itsekin samaa mieltä. Mutta, toi tauti. Ja kaikki muu. Olen koko elämäni ollut niiiiin köyhä. Olisi ihanaa jos saisi joskus jopa asiallista kuukausipalkkaa eikä aina tarvitsisi laskea joka penniä.

Eikö tässä ole vastauksesi? Ei lapsia sen takia tarvitse "tehdä" että ulkopuoliset sitä haluaa.

Alkuperäinen kirjoittaja erin-:
Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
jos olisit minä?

Tilanne on seuraava:

Eikö tässä ole vastauksesi? Ei lapsia sen takia tarvitse "tehdä" että ulkopuoliset sitä haluaa.

Juuri näin.

Yksinmielistä tuntuu olevan. Enkä minä sitä toista ihmisten painostuksen takia tekisikään, mutta mietityttää että ovatko he oikeassa. Eli kaduttaako sitten myöhemmin katkerasti, kun asiaa ei voi enää korjata.

En missään tapauksessa tekisi sinuna lisää lapsia.

tarvitseeko vastausta perustella?

"Yksi lapsi on harrastus, kaksi työtä, kolme hulluutta".

Yksi lapsi saa aina tarpeeksi huomiota ja aikaa ja materiaa, vaikka molemmat vanhemmat tai yh olisivat palkkatöissä jne (jos suunnilleen normaali työ), yksi lapsi on helppo huomioida ja hoitaa omien voimavarojen kannalta. Kaksi kirkuvaa suuta, jotka haluavat eri paikkaan, ja tarvitsevat eri ikäisinä eri juttuja, on jo raskas työ. (Vaikka eihän lastenhoitoa työnä pidetä)

Ja jos olet jo iällä, ei lastensaanti ole niin turvallistakaan, suurempi mahdollisuus saada kaksoset tai vaikka downin syndrooma.

Lisäksi tietysti jos et ole tuon ikäisenä vielä töihin kyennyt, ja nyt tuntuu, että siihen olisi mahdollisuus, ja HALUJA (???), kannattaa tottakai mennä töihin.

Jos aiot tehdä toisen lapsen, kannattaa muistaa, että koskaan ei äitiysloma eikä hoitovapaa ole samanlaista, jos lapsia on enemmän kuin yksi. Isompi lapsi vaatii yhtä paljon jollei enemmän kuin vauva.

Jos aikoo tehdä toisen lapsen, pitäisi olla joko rahaa tai tukiverkkoja, jotka auttavat jos vauva on sairas viikkokausia, tai jopa kroonisesti sairas, joku joka auttaa isomman ulkoiluttamisessa ym, koska yhden ihmisen voimat ovat todellakin rajalliset. JOs mies on töissä, illat ja viikonloput ovat todella lyhyet, ja äidillä on kova työ tehdä kaikki yksin. Jos jo nyt sairautta ym. niin en todellakaan tekisi lisää lapsia. Riippuen tietysti tukiverkoista, koska mainitsit, että rahaa ei ole.

Mutta siis isompaa yleensä kuljetellaan kerhoissa ym. ja se on todella raskasta, jos vauva on paljon sairaana tai kuumeessa, ja muutenkin raskasta, vaikka olisi tervekin. Varsinkin jos ei tukiverkkoja tai tuttuja.

En sinuna tekisi lisää lapsia, paitsi jos vauvakuume olisi mieletön, ja päätös yhteinen.

Yhteistyössä