Tekisitkö sinä tästä ls-ilmoituksen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Pohdintaa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

Pohdintaa

Vieras
Pidempään jo kyseisen perheen touhuja seuranneena monen muun ihmisen kanssa.
Viime kesänä perheen 1,5-vuotias haahuili ilman valvotaa autotielle ja parkkipaikalle.
Naapuri pelasti tytön autotieltä kotiin.
Tuolloin hänen isompi sisarus n.3.v oli ulkona usein pissasissa/oksennetuissa vaatteissa.
Nyt sisarukset on 4.v ja 2,5v isompi vahtii pienemmän perään ulkona ovat aina ilman valvontaa pihalla.
Pienempi ei puhu vieläkään kuin kaksi sanaa,usein ulkona ilman kenkiä.
Isompi on sulkeutuneen oloinen ja arka.
Äiti huutaa lapsille todella paljon ja kielenkäyttö on erittäin räikeää.
Tässä muutamia asioita mitkä oli kielenpäällä..
Niin ja perheestä on tehty 1 tai 2 ilmoitusta,mutta tilanne ei vaan parane..

jos on tehty ilmoituksia ja ei ole jatko toimenpiteitä tehty, niin niille ei ole ollut aihetta. Lopeta tuo muiden elämän kyttääminen.

Lopeta itse ameebana olo. Em. tilanteessa todellakin ls-ilmoitus kehiin. Se on jokaisen meidän asia, jos näkee että lapset on heitteillä. Jos asiat todella on noin kuin ap sanoo, ihmettelen tosissaan miten tällaisessa "hyvinvointiyhteiskunnassa" tollaselle asialle ei ole tehty mitään!!

jos on tehty ilmoituksia ja ei ole jatko toimenpiteitä tehty, niin niille ei ole ollut aihetta. Lopeta tuo muiden elämän kyttääminen.

Eihän tuo ole muiden elämän kyttäämistä, vaan muista ihmisistä ja varsinkin pienistä lapsista välttämistä. Ehdottomasti tekisin minäkin ilmoituksen tai voisin saada omantunnontuskia jos jotain lapsille sattuisi.

tekisin jos ovat liian vähällä huolehtimisella. Äiti voisi saada tukea ja apua lapsien hoitoon ja se olisi lasten etu. Tietysti voisi yrittää tutustua ja tarjotakin apua, mutta itselläni ei ainakaan riittäisi kaikille resursseja...

Tekisin ehdottomasti. Se, että ilmoituksia on tehty useammin eivätkä asiat ole muuttuneet, ei kerro mitään. Äiti on ehkä skarpannut tilapäisesti sossujen käynnin jälkeen tai onnistunut jotenkin selittämään asian parhain päin, tai sitten on kieltäytynyt ottamasta apua vastaan eikä sossuilla ole ollut perusteita ryhtyä vielä mihinkään toimiin väkisinkään.

"Pienempi ei puhu vieläkään kuin kaksi sanaa"
en viitsi ees sanoa mitä mieleni teki, mutta tuo nyt ei jestas sentään voinut liittyä aiheeseen!! kehitys on yksilöllistä ja sitäpaitsi en usko että sinä olet edes puoliakaan kuullut sen lapsen sanavarastosta!!

[QUOTE="...";24417869]"Pienempi ei puhu vieläkään kuin kaksi sanaa"
en viitsi ees sanoa mitä mieleni teki, mutta tuo nyt ei jestas sentään voinut liittyä aiheeseen!! kehitys on yksilöllistä ja sitäpaitsi en usko että sinä olet edes puoliakaan kuullut sen lapsen sanavarastosta!![/QUOTE]

Kyllä itse asiassa liittyy..
Ennen kun nämä lapset rupesivat olemaan keskenään ulkona niin olivat aina sisällä ja ainoastaan vanhempien seurassa.
Ei siis minkäänlaista kontaktia mihinkään,nämä kyllä vaikuttaa kehitykseen.
Jos saisi esim.tukea puheenkehitrykseen niin olisi hyvä juttu.
Ja kyllä olen kuullut paljonkin kyseisen lapsen kommunikointia.

Oletko tarjonnut apua? Kahden ehkä vilkkaankin, alle kouluikäisen kanssa ei ole helppoa.

Mutta noin muuten.. Irrallisina asioina nuo ovat ihan ymmärrettäviäkin: lapset sotkevat vaatteensa helposti, eivätkä vanhemmat välttämättä ehdi huomata asiaa. 4-vuotias voi hyvinkin avata itse ulko-oven ja lähteä pihalle (väittäisin näin, sillä oma 3-vuotiaanikin tekee samaa..), pienempi menee helposti perässä. Puheenkehitys nyt ei välttämättä liity vanhempiin mitenkään, tiedän joitakin lapsia jotka alkaneet puhumaan vasta 4-vuotiaana ja silti ovat täysin terveitä - harrastuksista ja päivähoidosta huolimatta ;)

Jos sosiaalitoimeen on jo tehty ilmoituksia on tilanne varmaan jo käyty tarkistamassa. Kaikki ei aina ole niin mustavalkoista kuin näyttää olevan.

Tekisin ilmoituksen.

Olen tehnyt ilmoituksen jopa parhaan ystäväni lapsesta. Se johti kiireelliseen huostaanottoon. Ystäväni oli tuolloin käärmeissään ja luojan kiitos tein ilmoituksen nimettömänä. Ystäväni miesystävä "metsästi" tätä ilmoituksen tekijää, eli minua. Tiedän että huonosti olisi käynyt minulle ja perheelleni, kun se mies on väkivaltainen hullu. Hakkasi ystävääni, alisti, joi, lapsi näki nälkää, oli likaisissa vaatteissa ja perheessä oli huumeet arkipäivää...

Nyt ystäväni on saanut lapsen huoltajuuden takaisin, on onnellisesti naimisissa uuden miehen kanssa ja elämä hymyilee. Olen onnellinen ja iloinen siitä että puutuin peliin ja asiat lopulta järjestäityivät. Ehkä joskus pystyn kertomaan, että se olin minä, joka ilmoituksen teki. Ystäväni lapsi oli ja on vieläkin minulle rakas. Itkin itseni usein uneen, kun murehdin ystävääni ja hänen lasta, mutta nyt kaikki on hyvin. :)

Eikö sinun mielestäsi ap:n kertoman perusteella ole aihetta huoleen? Toivottavasti sinun laillasi ajattelevia ihmisiä ei ole paljon.

Noista pissaisista ja oksennellusita vaatteista olisi aiheellista tehdä ilmoitus, kuten on ilmeiseti tehtykin, niin ap:n kertomasta ymmärsin. Nyt kuitenkin on katsottava tän hetkistä tilannetta. Ei ole mikään ihanne, että 2,5v. ja 4v. ulkoilevat keskenään. Kyse on kuitenkin omasta pihasta! Äiti huutaa lapsille... hmm. niin huutaa monessa muussakin perheessä. Eli tällä htekellä ei ole mitään erityisen akuuttia tilannetta päällä.
Kun kerran ilmoituksia on aiemmin jo tehty, kaiken järjen mukaan perhe on seurannassa. Jotain parannusta kai on tapahtunut, jos lapsilla on puhtaammat vaatteet päällä jne. No, eihän sitä sivusta voi tietää miltä tilanne todella näyttää.

Kyllä itse asiassa liittyy..
Ennen kun nämä lapset rupesivat olemaan keskenään ulkona niin olivat aina sisällä ja ainoastaan vanhempien seurassa.
Ei siis minkäänlaista kontaktia mihinkään,nämä kyllä vaikuttaa kehitykseen.
Jos saisi esim.tukea puheenkehitrykseen niin olisi hyvä juttu.
Ja kyllä olen kuullut paljonkin kyseisen lapsen kommunikointia.

Eipä tuo vaikuta puheen kehitykseen mitenkään,onko kotona vai muualla.
Meilläkin naapurin lapsi yli 2v puhuu vain pari sanaa,nekin huonosti,ja kontakteja muihinkin on kuin vain vanhempiinsa.
Mistä tiedät käykö lapsi esim terapiassa? Kyllä ne ovat tuossa vaiheessa jo neuvolasta ohjanneet terapiaan,jos ovat katsoneet tarpeelliseksi.lapsi voi myös olla jonossa terapiaan,jossain sitä saa jonottaa vuodenkin.

[QUOTE="...";24417869]"Pienempi ei puhu vieläkään kuin kaksi sanaa"
en viitsi ees sanoa mitä mieleni teki, mutta tuo nyt ei jestas sentään voinut liittyä aiheeseen!! kehitys on yksilöllistä ja sitäpaitsi en usko että sinä olet edes puoliakaan kuullut sen lapsen sanavarastosta!![/QUOTE]

tuo on kyllä totta, että tuo lapsen puhumattomuuteen viittaus, ei kuulu mitenkään tähän itse asiaan. kaikki ton ikäiset ei vielä puhu mitään.

Yhteistyössä