Tekisitkö lapsen minun sijassani?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vauvatoive
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vauvatoive

Vieras
Haluaisin kuulla mielipiteitänne tälläisestä asiasta. Anteeksi pitkä vuodatus aiheesta, mutta tämä palsta tuntuu hyvältä paikalta purkaa ajatuksiaan. Meitä vauvakuumeisia kun asuu täällä Suomessa niin erilaisissa oloissa ja tilanteissa, maalla ja kaupungissa :)

Olen 28 v. nainen, mies 31. Ei vielä lapsia. Yhdessäoloa yli 10 vuotta takana, ja naimisiinmenostakin puhuttu.

Lasten hankinta on ollut mielessä, mutta toimeen ei olla uskallettu tarttua vielä. Ehkäisyä (kondomia) ei silti olla aina välillä jaksettu käyttää, muuta kuin keskeytettyä yhdyntää... Lapsi ei kuitenkaan olisi katastrofi tässä vaiheessa :)

Minulla on vakityö, tosin pienipalkkainen, brutto 1890 e/kk, netto 1430 e/kk (+ muita kulukorvauksia n. 500-900 e/kk). Miehellä töitä keikkaluontoisesti, välillä 2-3 kk jaksojakin putkeen, muuten työttömänä. Palkkatulot yhteensä bruttona n. 45-50 000 e/v.

Asutaan syrjäisellä maaseudulla vanhassa omakotitalossa, asumiskulut on melko pienet. Lainaa joudutaan ottamaan lähiakoina talon remonttia varten 20 - 35 000 e. Muutoin meillä ei lainaa ole kuin 10 000. Kaksi autoa on välttämätöntä sillä kaupat, päivähoitopaikat, palvelut on kaukana, puolen tunnin ajomatkan päässä.

Mutta minua huolestuttaa kaikista eniten lapsenhoitojärjestelyt! Päiväkotiin emme lasta halua laittaa (lapselle tulisi niin pitkät päivät ja minun epäsäännöllisten työaikojeni ja työmatkojeni takia se ei olisi oikeen mahdollistakaan). Työpäiväni venyvät helposti matkoineen 10-12 tuntiin! Tosin työpäiviä pystyisin hieman lyhentämään jatkossa.

Mies jäisi mielellään lasta hoitamaan kotiin. Sitten kun hänellä olisi työkeikkaa, voisin minä olla kotona. Pystyisin kuitenkin itse järjestelemään töitäni ja tekemään töitä kotona. Vuodessa minulla kuitenkin on lomaa 8 viikkoa, vaikka tekisin täyttä työpäivää. Kuitenkin surettaisi se, että jäisin paitsi monesta, jos menisin töihin kun lapsi olisi n. 5-7 kk :(

Taloudellinen pärjääminen huolestuttaa myös. Minä en voisi olla töistä kovin kauan pois, työn luonteen takia (asiakassuhteet kärsisivät). Sen lisäksi jostainhan sitä rahaa olisi saatava elämiseen (kun miehellä ei vakityötä ole) jos vielä lainaakin joudutaan ottamaan. Täällä maalla kun työpaikat ovat kiven alla, ja oman alan töiden löytyminen onnenpotku, on omasta työpaikasta pidettävä kiinni. Mies kyllä tienaa ihan hyvin silloin kun töitä on, kun käy urakkaluontoisesti töitä tekemässä ja painaa pitkää päivää.

Työpaikkaa minulla ei ole mahdollista vaihtaa. Nämä asiat ahdistavat minua, kun päätöksiä olisi tehtävä suuntaan tai toiseen, ei kai näinkään voi jatkaa...?

Tekisitkö lapsia tälläiseen elämäntilanteeseen?

oho miten mietit asiaa...mä varmasti sinuna/teinä jättäisin ehkäisyn pois ja lapsi tulee jos on tullakseen.kyllä asiat aina järjestyy. mulla ja mun miehellä ei ollut edes yhteistä asuntoa kun tulin raskaaks. nyt meillä on kaksi tyttöä,oma asunto ja miehellä hyvä työ.

Musta tuntuu että pohjimmiltaan te haluatte lapsen mut ootte ehkä hieman liikaa lähteneet suremaan asioita etukäteen. Teillähän on asiat hyvin. Siitä vaan lasta yrittämään. Noi mietiskelyt hymyilyttää teitä vielä.

No eihän tuo kovin lohduttomalta kuullosta. Ja miehesi tuloista päätellen voisi ehkä jopa harkita lapsenhoitajan palkkaamista kotiin parina päivänä viikossa? Vaikka hoitopäivät olisivatkin pitkiä, lapsi saisi kuitenkin olla tutussa ympäristössään. Asioilla on aina taipumus järjestyä...

Terveisin kaksi matalapalkka-aloilla työskentelevää + neljännesmiljoonan asuntolaina + 3kk lapsi = ei pelota.

Jos olette epäsäännöllisesti ehkäisseet eikä lasta ole vielä tulossa, sanoisin että jättääkää se ehkäisy nyt pois - kaikki eivät tee=saa lasta ihan eka yrittämällä.

Kyllä talousasiat hoituu jotenkin ja saisittehan kotihoidontukea joka tapauksessa. Jos asutte maalla ja voit tehdä töitä kotonakin, eiähn tuossa tunnu olevan ongelmaa.

Onnea yritykselle!

No kumpi on sulle tärkeempää, oma työ vai perhe? Sun selostuksesta saa sen kuvan että maailma kaatuu jos et oo töissä...joten sinuna siirtäisin lasten saamista siihen kunnes olisin valmis, siis oikeasti valmis.

No haloo, kuulisitpa meidän tulot ja meillä 2 lasta! Todellakin voitte tehdä. Ja ei todellakaan ole pakko mennä töihin kun lapsi vasta vauva. Onko tärkeämpi sinun lapsesi vai asiakassuhteet??? Ihan oma valinta mikä ykkönen.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
No eihän tuo kovin lohduttomalta kuullosta. Ja miehesi tuloista päätellen voisi ehkä jopa harkita lapsenhoitajan palkkaamista kotiin parina päivänä viikossa? Vaikka hoitopäivät olisivatkin pitkiä, lapsi saisi kuitenkin olla tutussa ympäristössään. Asioilla on aina taipumus järjestyä...

Terveisin kaksi matalapalkka-aloilla työskentelevää + neljännesmiljoonan asuntolaina + 3kk lapsi = ei pelota.

Ei meillä ehkä lastenhoitajaan olisi varaa, mutta olen miettinyt, että jos voisimme hoitaa lasta vuorotellen.

Kun mies töissä, niin minä ottaisin lomaa/hoitovapaata siksi ajaksi. Työnantajani hyvin todennäköisesti joustaisi tässä asiassa.
Kun eikös se ole työnantajasta kiinni kuinka monta hoitovapaajaksoa saa pitää?? Kertokaa joku, jos tiedätte tarkemmin!! :)

Mies on töissä noin 5-6 kk/v, mutta silloin kun on tekee tosi pitkää päivää ja urakalla, kaukana kotoa.
Toisaalta olen ajatellut, että tilanne on tosi hyvä siltä kannalta, että tässä elämäntilanteessa mies voisi olla lapsen kanssa kotona.

Mielestäni on tärkeää miettiä asioita etukäteen. On ihan ok oikeastikin murehtia työn ja perheen sovittamista keskenään, typerää olisi ajatella että Suomessa ei näin tehtäisi! Työhän on suomalaisille erittäin tärkeä oman identiteetin määrittelijä ja hyvä niin.

Mun mielestä teidän tulojen kyllä hyvin pitäisi riittää ja lainaakin on hvyin maltillisesti. Voisitko aluksi tehdä lyhempää työpäivää, puolikasta?

Ja tosiaan..alat olemaan jo vanha, en mitenkään pahalla =) Mutta siis kun ikää tulee niin lapsensaamisongelmat kasvavat. Ei kannata odotella, että oot 35. Ja mitä tulee aikaan ,niin parantaako se käytännössä mitään? Muuta kuin ehkä lyhennätte pientä lainaa? Onko miehesi hakeutumassa toiselle alalle tms? Koska jos ei kummosta aika tuo..niin periaatteessa tilanne ei muutukaan.

Alkuperäinen kirjoittaja muhvi:
No kumpi on sulle tärkeempää, oma työ vai perhe? Sun selostuksesta saa sen kuvan että maailma kaatuu jos et oo töissä...joten sinuna siirtäisin lasten saamista siihen kunnes olisin valmis, siis oikeasti valmis.

Oma perhe on ehdottomasti tärkein.

Mutta kun asuu tälläisellä alueella missä työttömyysluvut hipoo pilviä, niin sitäkin puolta on pakko ajatella. Jos asuisin kaupungissa, minulla olisi hieman enemmän vaihtoehtoja, siellä menisin mielellään vaikka siivousfirmaan töihin, jos se olis perheen kannalta parempi.

Haluaisin tarjota lapselle kuitenkin kaiken välttämättömän. Itselläni ei ole ollut lapsena ylenmäärin rahaa, mutta en sentään köyhyydessäkään ole elänyt.

Kertokaas, joku joka tietää!!
Onko kellään kokemusta pätkittäisistä hoitovapaista?

Eikös se ole työnantajasta kiinni kuinka monta hoitovapaajaksoa saa pitää?

Minun työnantajan taloustilanne ei mikään paras mahdollinen, joten varmaan mielellään antaisivat hoitovapaata pitää, mikäli ei tarvitsisi palkata sijaista siksi aikaa.... Ja itse voisin työt hoitaa niin, ettei sijaisen tarvetta olisi.

Alkuperäinen kirjoittaja vauvatoive:
Kertokaas, joku joka tietää!!
Onko kellään kokemusta pätkittäisistä hoitovapaista?

Eikös se ole työnantajasta kiinni kuinka monta hoitovapaajaksoa saa pitää?

Minun työnantajan taloustilanne ei mikään paras mahdollinen, joten varmaan mielellään antaisivat hoitovapaata pitää, mikäli ei tarvitsisi palkata sijaista siksi aikaa.... Ja itse voisin työt hoitaa niin, ettei sijaisen tarvetta olisi.

oikeus on kahteen jaksoon mutta työnantajan kanssa voi sopia muustakin. pitää kestää kuitenkin vähintään kuukauden.

Aika monella paikkakunnalla kunta maksaa kuntalisää 100-200? alle kolmivuotiaan kotihoidosta, lisäksi kelalta saa kotihoidontukea, ja huom! nämä tuet eivät edellytä vanhempien kotona oloa. Jos hoitajan tarve on satunnaista, niin kyllä tuolla rahalla jo jotain saa.

Jos toimeentulo huolettaa, niin ehkä kannattaa ne lapset unohtaa, sitä rahanmenoa meinaan riittää lapsen syntymän jälkeen, eikä takuulla normi lapsiperhe mitenkään rahassa kylve.

Alkuperäinen kirjoittaja asiat tärkeysjärjestykseen:
Lyhyestä virsi kaunis: harva kuolinpedillä katuu tekemättömiä töitä, tekemättömiä lapsia kylläkin.

Peesi.
Ja sekin vielä että lapsia ei tehdä, niitä saadaan. Voihan mennä kuukausia ennen kuin nappaa.

Alkuperäinen kirjoittaja nöttiäinen:
Lyhyestä virsi kaunis: harva kuolinpedillä katuu tekemättömiä töitä, tekemättömiä lapsia kylläkin.

Peesi.
Ja sekin vielä että lapsia ei tehdä, niitä saadaan. Voihan mennä kuukausia ennen kuin nappaa.

Voi mennä vuosia ennekuin nappaa...

Alkuperäinen kirjoittaja Sisi:
Alkuperäinen kirjoittaja nöttiäinen:

Peesi.

Voi mennä vuosia ennekuin nappaa...

Tämänkin pelko on jossain vaiheessa käynyt mielessä.

Yhteistyössä