Tekeekö kukaan itse joulukarkkeja, muuta kun marmeladia?

Alkuperäinen kirjoittaja piitu pipari:
Minusta tuntuu että itse tehdyt karkit ovat monelle makeankipeälle mammalle vain tekosyy mässätä entistä enemmän joulun aikaan... Tammikuussa sitten itketään kun joululahjaksi saatu toppapuku ei mahdu päälle ja pyydetään muilta palstamammoilta laihdutusvinkkejä. :whistle:

Katsos, eihän niitä kaikkia tarvitse itse syödä. Mä olen ainakin antanut lahjaksi suurimman osan niistä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja tää vieras:
tahtois marmelaadien teko ohjeen!!!! ei kellään ois
Toisesta ketjusta:

Löysin vanhasta Pirkka-lehdestä Kotoiset marmelot ohjeen. Netissä on vastaavia ohjeita vaikka kuinka paljon. Tässä esimerkiksi marttojen sivuilta. Soseeksi voi käyttää ihan mitä vain hedelmäsosetta, aprikoosia, omenaa, vadelmaa. Varsinkin nyt omenasadon aikaan voisi omenasosetta pakastaa tätä varten!



Marjaisa marmeladi

5 dl vettä
15 g (30 ml) agar-jauhetta (apteekista)
500 g sokeria
2 dl karviaismarjasosetta (tai mustaherukkasosetta)
1 tl viinihappoa
sokeria

Mittaa vesi ja agar-jauhe kattilaan ja kuumenna koko ajan sekoittaen, lisää sokeri ja jatka keittämistä, kunnes seos kirkastuu, noin puoli tuntia. Anna sokeriliemen jäähtyä hetki ennen kuin lisäät marjasoseen ja viinihapon. Kaada seos reunalliselle vadille hyytymään.
Leikkaa hyytynyt marmeladi pieniksi neliöiksi tai ota pienillä muoteilla kuvioita. Sokeroi marmeladit ja pane ne ilmavaan paikkaan kuivumaan. Tarvittaessa sokeroi marmeladit parin päivän jälkeen uudestaan.


 
Sokeripala
Minä olen tehnyt ihan perus riisisuklaita ja tryffeleitä. Viime jouluna kokeilin sellaisia salmiakkitryffeleitä, joihin tuli turkinpippureita, ohje oli Hesarissa jonkun huippukonvehtitekijän kehittelemänä. Ne oli aika isotöisiä, mutta eka maistui kyllä tooosi hyvältä, toka jo vähän tökki ja kolmas jäi sit syömättä...
 
Alkuperäinen kirjoittaja minä:
ohje on tupperin, eli siihen "koristeluihmeeseen" tehtynä

VADELMA-KONJAKKI TRYFFELIT

Ainekset:
150g tummaa suklaata 60%
100g vaaleaa suklaata
20g voita
0,5dl vispikermaa
50g sulatettuja vadelmia
2tl konjakkia
Koristeeksi:
50g vaaleaa suklaata

Valmistus:

Sulata tumma suklaa mikrossa. Sekoita.
Voitele silikoni koristeihme (tai muu) ja laita kylmään, n. 5 min. Toista voitelu.
Sekoita kerma, voi ja vaalea suklaa ja lämmitä mikrossa. Sekoita massa tasaiseksi ja niin että suklaa on sulanut.
Pursota täyte koristeihmeeseen. Jätä tilaa kansille. Laita kylmään 15-20min. Levitä kannet lopusta tummasta suklaasta (sulata mikrossa jos liian jähmeää) ja laita vielä 15min kylmään ennen vuoasta poistamista.
Sulata vaalea suklaa ja koristele pursottimen avulla konvehdit
Voitelu varmaankin kylmällä vedellä eikä rasvalla? Tossa ohjeessa kun on jo rasvaa eikä Tupperwaren silikonituotteita tarvi voidella. (paitsi konepesun jälkeen vähän öljytä, että pysyy hyvänä )
 
Teille, jotka kyselitte Baileys-konvehtien perään! Löysin kaksi erilaista ohjetta.

Baileys-kuulat

200g Marsipaania

0,5 dl Baileys-likööriä

Maitosuklaata

Sekoita likööri ja marsipaanimassa. Tarkista maku ja lisää tarvittaessa likööriä. Pyöritä massasta palloja. Anna pallojen kovettua hiukan jääkaapissa. Sulata suklaa ja kasta pallot yksitellen suklaaseen. Laita vielä jääkaappiin kovettumaan.


Baileys-tryffelit (valmistettu Silikoni-vuoka Koristeihmeessä )


180 g pehmeää nougat'ta
50 g tummaa suklaata
1 dl kuohukermaa
25 g suolatonta voita
1 appelsiini
1 sitruuna
Bailey's -likööriä

Kaada kerma MicroPlus Kannuun ja lämmitä mikroaaltouunissa kiehumispisteeseen. Anna jäähtyä hieman.
Raasta ½ appelsiinin ja ½ sitruunan kuori.
Vatkaa pehmeä nougat, tumma suklaa ja sitrushedelmien kuoret kermaan Vispilällä.
Vatkaa voi ja mausta Baileys-liköörillä.
Kaada tryffeliseos Silikonivuoka Koristeihmeeseen.

 
kolmen äiti
Huh, nuo itsetehdyt makeiset on kyllä hurjia kaloripommeja... laskin että niiss on rutkasti enemmän kaloreita kuin valmiissa suklaakonvehdeissa ym. makeisissa. Mitä järkeä on antaa niitä lahjaksi, kun todennäköisesti lahjan saajakaan ei niitä voi kovin montaa syödä. Ja suomalaiset on valmiiksi jo niin lihavia. Mieluummin annan joululahjaksi jotain muuta kun syötävää, koska sitä syötävää saa jouluna muutenkin niin paljon...
 
Alkuperäinen kirjoittaja kolmen äiti:
Huh, nuo itsetehdyt makeiset on kyllä hurjia kaloripommeja... laskin että niiss on rutkasti enemmän kaloreita kuin valmiissa suklaakonvehdeissa ym. makeisissa. Mitä järkeä on antaa niitä lahjaksi, kun todennäköisesti lahjan saajakaan ei niitä voi kovin montaa syödä. Ja suomalaiset on valmiiksi jo niin lihavia. Mieluummin annan joululahjaksi jotain muuta kun syötävää, koska sitä syötävää saa jouluna muutenkin niin paljon...
Ei niitä kaloreita kaikki laske. Miulle on ihan sama onko itsetehdyissä karkeissa enemmän kaloreita kuin ostetuissa. Eikä niitä tarvi isoa rasiallista antaa lahjaksi vaan pienikin riittää.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Myy-80:
Alkuperäinen kirjoittaja minä:
ohje on tupperin, eli siihen "koristeluihmeeseen" tehtynä

VADELMA-KONJAKKI TRYFFELIT

Ainekset:
150g tummaa suklaata 60%
100g vaaleaa suklaata
20g voita
0,5dl vispikermaa
50g sulatettuja vadelmia
2tl konjakkia
Koristeeksi:
50g vaaleaa suklaata

Valmistus:

Sulata tumma suklaa mikrossa. Sekoita.
Voitele silikoni koristeihme (tai muu) ja laita kylmään, n. 5 min. Toista voitelu.
Sekoita kerma, voi ja vaalea suklaa ja lämmitä mikrossa. Sekoita massa tasaiseksi ja niin että suklaa on sulanut.
Pursota täyte koristeihmeeseen. Jätä tilaa kansille. Laita kylmään 15-20min. Levitä kannet lopusta tummasta suklaasta (sulata mikrossa jos liian jähmeää) ja laita vielä 15min kylmään ennen vuoasta poistamista.
Sulata vaalea suklaa ja koristele pursottimen avulla konvehdit
Voitelu varmaankin kylmällä vedellä eikä rasvalla? Tossa ohjeessa kun on jo rasvaa eikä Tupperwaren silikonituotteita tarvi voidella. (paitsi konepesun jälkeen vähän öljytä, että pysyy hyvänä )

Tupperwaren silikonituotteet tulisi huuhdella kylmällä vedellä ennen ja jälkeen käytön, sitä varmaankin tarkoitettiin.. ? ei tarvtse erikseen öljytä pesun jälkeen.
 
Turkilmas
Mä mietin että tekisin itse tänä vuonna lahjoja. Ja esikoisen kanssa. Suunnittelin jo vääntäväni ainakin sinappia ja mietin myös salaattikastikkeen tai jonkun mausteöljyn tai muun väsäämistä. Poitsun kanssa voitais tehdä jotain kivoja makeisia tms.

Siksi merkkailenkin tämän muistiin :)
 
Alkuperäinen kirjoittaja piitu pipari:
En ole ikinä tajunnut mitä ideaa on sulattaa valmista suklaata ja sitten jäähdyttää se uudelleen... Luulisi suklaan maunkin kärsivän siitä.
Mä en ole ikinä tajunnut ideaa että kauheesti pitää näpertää kun kaupasta saa valmiina ja paljon kalliimmaksikin monesti tulee jos tekee itse karkkeja :ashamed: *laiska*

Piparkakkuja ehkä jotenkuten jaksan tehdä itse, siksi että niitä on mukava koristella :p
 
vieras
Vinkki noihin perinteisiin riisimurokarkkeihin. Laittakaa siihen kaakao,tomusokeri, kookosrasvaseokseen muutama tippa piparminttuöljyä sekaan ja sitten murot. Tulee hieman erilaisia, minttusuklaariisimuroja ! Nam !
 
Fleur de la Cour
Erilaisia suklaakonvehtiohjeita mulla on, sit teen perinteisesti joka joulu pähkinäsuklaata, lisäksi keittelen yleensä toffeeta. Ikinä en ole marmeladia tehnyt..
 
Fleur de la Cour
Alkuperäinen kirjoittaja piitu pipari:
En ole ikinä tajunnut mitä ideaa on sulattaa valmista suklaata ja sitten jäähdyttää se uudelleen... Luulisi suklaan maunkin kärsivän siitä.
Mun suklaajuttuihin kyllä yleensä sekoitetaan kermaa ja kaikenmoista maustetta joten siitä tulee ihan eri asia sen jälkeen kuin tumma leivontasuklaalevy..
 
Fleur de la Cour
Alkuperäinen kirjoittaja piitu pipari:
Suoraan sanoen minusta nuo omatekemät karkit on harvoin hyviä. Ne eivät kauaa tuoreina säilykään, minkä takia ne usein päätyvät roskiin, jos eivät tule syödyiksi saman tien.
Ikävää, että olet saanut huonoja itsetehtyjä karkkeja. Mulla joulun alla alkaa tekstarit piipata kun ystävät muistuttaa, että muistathan tehdä niitä pähkinäsuklaita. Lisäksi joudun vahtimaan, ettei kotiväki syö samantien kaikkia suklaita ja toffeita, eli pitää piilotella tekemänsä jutut aina jonnekin, että edes hiukan jäis jouluksikin. Se on kyllä totta, että ne ei kauaa säily (meillä tosin säilyvyysongelma johtuu tuosta, että kaikki tulee syödyksi)
 
irjavaittinen@suomi24.fi
Alkuperäinen kirjoittaja Estu:
Voin laitella sulle erilaisia ohjeita, jos haluat? Läysin muutamia esim. suklaasuukot, mantelikrokanttivuoat, krokanttituutit, punssisuklaapallot, suklaapötkö, mantelimassatryffelit, kova pähkinä-nugaalevy, herkulliset kookospallot...tällaisia löysin kätköistäni =) Oisko joku, mikä kiinnostais?
 

Yhteistyössä