teinköhän pahan virheen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ap
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Maira:
Joo et sä siihe kuole, kaikkee saa syödä, kohtuudella. Sit ei oo terveellistä jos syöt 4 paketti maksalaatikkoo joka päivä tai 5 kalaa päivittäin...

No se sääntö ei päde listerian uhkaan. :|

Älä hätäile. Siitä ei todennäköisesti aiheudu mitään haittaa vauvalle.
Minäkin söin tietämättäni ensimmäisen raskauden aikana ihan sellaista vakuumipakattua graavilohta. Siinähän on juuri se listeria riski olemassa.
Nyt tietenkin kannattaa vältellä kun asiasta tiedät ja osaat varoa.
Kaikki on mitä todennäköisimmin aivan ok :)

Alkuperäinen kirjoittaja 4n äiti:
minä olen joka raskaudessa syönyt. 90-luvulla ei ollut kiellettyjen listaa ja sanoohan raskaanaolevan herkkä maku- ja hajuaisti, jos jokin on pilalla.

Listeriaa ei voi haistaa eikä maistaa. Todennäköisyys on kuitenki aika pieni, että ap olisi sen saanut. Oletusarvo on että kaikki on kunnossa ja ei kannata huolehtia turhaan. Kunhan vaan jatkossa jätät tyhjiöpakatut kalat syömättä.

minä olen joka raskaudessa syönyt. 90-luvulla ei ollut kiellettyjen listaa ja sanoohan raskaanaolevan herkkä maku- ja hajuaisti, jos jokin on pilalla.

Listeriaa ei tunnista makuaistin avulla.

Ap: on tosi tosi tosi huonoa tuuria, jos listerian saisit. Juuri luin terv.alan ammattilaisen haastattelun, jossa todettiin, että raskausaikana tuijotetaan yksittäisiin "vaarallisiin" ruoka-aineisiin liikaa kuin esimerkiksi ´kiinnitetään huomiota kokonaisvaltaisesti terveellisiin ruokatottumuksiin. Artikkelissa todettiin, että todennäköisemmin kokonaisvaltaisesti huonot ruokatottumukset aiheuttavat enemmän hallaa sikiölle kuin mahdollinen listerian vaara juuri esim. vakuuumipakatuista tuotteista.

Itsekin jätin varmuuden vuoksi syömättä raskausaikana vakuumipakatut tuotteet, paitsi että onhan moni esim. leikkeleistäkin vakuumipakattuja... Syömättä jätin syystä, että "jos kuitenkin"...

Alkuperäinen kirjoittaja feger:
Joo et sä siihe kuole, kaikkee saa syödä, kohtuudella. Sit ei oo terveellistä jos syöt 4 paketti maksalaatikkoo joka päivä tai 5 kalaa päivittäin...

no nimenomaan!!! maksalaatikkoa voi syödä pieniä määriä ilman mitään riskiä, mutta listerian saattaa saada jo pienestä murusesta.

Alkuperäinen kirjoittaja :

Listeriaa ei tunnista makuaistin avulla.

Ap: on tosi tosi tosi huonoa tuuria, jos listerian saisit. Juuri luin terv.alan ammattilaisen haastattelun, jossa todettiin, että raskausaikana tuijotetaan yksittäisiin "vaarallisiin" ruoka-aineisiin liikaa kuin esimerkiksi ´kiinnitetään huomiota kokonaisvaltaisesti terveellisiin ruokatottumuksiin. Artikkelissa todettiin, että todennäköisemmin kokonaisvaltaisesti huonot ruokatottumukset aiheuttavat enemmän hallaa sikiölle kuin mahdollinen listerian vaara juuri esim. vakuuumipakatuista tuotteista.

Itsekin jätin varmuuden vuoksi syömättä raskausaikana vakuumipakatut tuotteet, paitsi että onhan moni esim. leikkeleistäkin vakuumipakattuja... Syömättä jätin syystä, että "jos kuitenkin"...

Tarkennan vielä, että siis on todennäköisempää että sikiö kärsii yleisesti ottaen enemmän epäterveellisestä ruokavaliosta kuin että saisi listeriatartunnan äidin syömästä vakuumipakatusta kalatuotteesta. Ääh, onpa tällä kertaa vaikea selittää ja tuoda ilmi mitä tarkoitan...

Jos ruoka-aineeet on oikein säilytetty niin listerian riski on minimaallisen pieni.Olen raskaana ja syön edelleen graavilohta silloin tällöin

Alkuperäinen kirjoittaja ll:
Kuinka moni oikeasti tuntee jonkun listerian saaneen?

Terve henkilö ei sitä välttämättä tosiaan edes huomaa. Mutta listeria voi olla vaarallinen mm. heikkokuntoisille ja sikiölle.

No minä ainakin olin kakkosta odottaessa perusterve ja hyvä yleiskuntokin minulla oli.
Mulle tuli tosi herkästi syömistäni ruuista oireita.

Alkuperäinen kirjoittaja Huopatossu harmaana:

Jos ruoka-aineeet on oikein säilytetty niin listerian riski on minimaallisen pieni.Olen raskaana ja syön edelleen graavilohta silloin tällöin

No se on sinun oma asiasi. Et voi tietää kuinka herkkä esim. tuo ap on.

Niin ja se listeria voi vaania siellä jääkaapissa, jonkun muun tuotteen ohessa.

Alkuperäinen kirjoittaja ll:
Kuinka moni oikeasti tuntee jonkun listerian saaneen?

Terve henkilö ei sitä välttämättä tosiaan edes huomaa. Mutta listeria voi olla vaarallinen mm. heikkokuntoisille ja sikiölle.

Tiedän tuon kyllä (ei ole kauaa siitä, kun itse odotin) mutta joskus tuntuu, että vaara on jonkin verran liioteltu. Siis tartunnan saamisen vaara. Jännää sekin, että mulle kanssa luennoitiin graavikalat sun muut riskit, mutta elukoiden hoidosta ei sanottu mitään. Mulla on siis muutama lemmikkilammas ja kestopehku kuivikkeena, sieltä on varmasti helpompi saada listeriabakteeri kuin ruoasta...

Alkuperäinen kirjoittaja Limone:
Alkuperäinen kirjoittaja niin:
Listeria vaara on suuri.

Listerian vaara on mahdollinen, muttei kovin suuri. Listeriaa on käsittääkseni enemmän ulkolaisissa pakastemarjoissa kuin kotimaisessa vakuumipakatussa graavilohessa.

Näin. Listerian vaara on kyllä mahdollinen. Ulkomaisissa pakestemarjoissa (vadelmat) ei käsittääkseni listerian vaaraa ole, vaan noro-viruksen.

Raskaana olevien ravinto suositukset/kiellot muuttuvat joka vuosi, mutta vakuumikalat on ja pysyvät juurikin listeria vaaran vuoksi. Monesta muustakin sen voi saada, mutta vakuumipakatut on niistä todennäköisimpiä.

Se, että joku "uskaltaa" syödä vakuumipakattua kalaa on tietoinen siitä, että hän ottaa riskin, vaikka hyvin minimaalisen sellaisen. Joku taas haluaa välttää kaikkein pienimmätkin tiedossa olevat riskit, mitkä ovat mahdollisesti sikiölle vaaraksi. Ne ovat valintakysymyksiä.

Ymmärrän ap:n huolen. Riski on olemassa, vaikkakin se on kovin pieni. On hyvin pieni todennäköisyys, että olet voinut saada listeriatartunnan syömästäsi kalasta.

Yhteistyössä