• Palvelimen ylläpitotöiden johdosta Kaksplussan keskustelut ovat pois käytöstä aamulla 8.10. n. klo 6.00-7.00. Pahoittelemme tästä mahdollisesti aiheutuvaa haittaa.

    Kaksplus-toimitus

Teinkö oikein vai väärin?

  • Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti
harmaa
Alkuperäinen kirjoittaja Aurinkokunta:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Äsken kun tulimme kotiin ja sanoin 6veelle joka pyysi omenaa, että saat omenan kun olet siivonnut nuo olohuoneessa olevat lelut ensin pois. Ja mitä tekee poika. No siivoaa ne sekalaiset lelut niihin kahteen romukoppaan jotka on jo täynnä sekalaisia leluja.
Tuota... ketähän se nyt mahtaa eniten häiritä, etteivät ne lelut ole just oikeissa koreissa / kopeissa?
Eikös se ole pää-asia, että ne on kerätty, eikä pitkin lattioita. Niitä lapsia itseäänhän se sit kiukuttaa jos autoja ei löydy autoleikkiin, tai maatalon eläimiä eläinleikkiin jne.
Minusta tuo on nyt vähän kohtuutonta pyytää ja vaatia leluissa vielä "tiettyä järjestystäkin" - muinusta sen pitäisi riittää, että ne on pois lattioilta ja sänkyjen / sohvien alta, että voi imuroida.
JUURI NÄIN.

Lapsen leluja ne on. Turhaa ja väärin käytettyä auktoriteettiä. VIhaa ja katkeruutta taatusti saa aikaan tuollainen.
 
*
Aika rankkaa vaatia tuon ikäisiä osaamaan lajitella lelut, kun ei siihen aikuisetkaan pysty esim. työelämässä on monet tavarat levällään kun ei ymmärretä laittaa niitä paikoilleen. Mieti sitä ja mieti, mitä voi vaatia noin nuorilta.
 
ap
Minä menen kyllä auttamaan sinne jahka tuo saa itsensä rauhoittumaan mutta on ihan tahallaan jatkanut ja jatkanut tuota koko ajan vaikka olen ihan nätisti sanonut asiasta. Ja huutanut en ole, ei lähde ääntäkään tällä hetkellä edes sen verran että korottaisin ääntäni.

Ja jos sukupuolilla oli jotain merkitystä niin 6v on poika ja 4v tyttö.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Silmukka-:
Just noin saadaan lapset inhoamaan kotitöitä ja isompina kun tajuavat miten vanhemmat käyttävät auktoriteettiään räikeästi väärin niin arvostuskin heitä kohtaan katoaa.

Anna se omena sille lapselle, kone kiinni ja menet lastesi kanssa lajittelemaan leluja.
Juuri näin! Auttamaan siitä, olet itse sotkenut huoneen lattian kippaamalla sinne roinaa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
En minä tuota olohuonetta sotkenut. Sen olivat lapset eilen illalla sotkeneet kun minä olin kaupassa. Ja minä kävin kaatamassa ne lelukopat lastenhuoneen lattialle koska jälleen kerran 6v tunki vain kaikki niihin ja se ei ole mitään siivoamista.
6veen ei tarvi osata siivota, mee itte lajitteleen lelut "oikeisiin" paikkoihin, jos lapsen tekemä työ ei kelpaa.

 
harmaa
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Minä menen kyllä auttamaan sinne jahka tuo saa itsensä rauhoittumaan mutta on ihan tahallaan jatkanut ja jatkanut tuota koko ajan vaikka olen ihan nätisti sanonut asiasta. Ja huutanut en ole, ei lähde ääntäkään tällä hetkellä edes sen verran että korottaisin ääntäni.

Ja jos sukupuolilla oli jotain merkitystä niin 6v on poika ja 4v tyttö.
Anyway väärin on!!!

Miksi annat 4 vuotiaan luistaa hommasta?

Miksi haluat sisaruksien kesken eripuraa? Tiesitkö, että jo 2v osaa auttaa siivoamisessa..

Pian sulla ei ole ketää siivoamassa vaan pelkkää vihaisuutta jos tuota jatkat.
 
minä
Pääasia luulisi olevan, että ne lelut on pois lattioilta, ja sellaisessa paikassa, että lapset ne leikkiinsä löytävät.

Tietysti jos niitä leluja on niin paljon, että sellaista sekalaista rojuakin kertyy useampi kopallinen, niin olisi ehkä aihetta viedä osa vaikka vähäksi aikaa varastoon tai kirpparille osa.
 
Hei
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Ihanaa kun te muut jaksatte aina olla niin järkeviä ja fiksuja ja filmaattisia ja minä olen tämän maan ainut paska äiti. Ai niin... siis hullu kuten joku sanoi.
Miksi sitten kysyt kerta saamasi vastaukset ovat "vääriä"? Hulluksi haukkuminen ei ole korrektia, mutta enemmistö antaa hyviä neuvoja, menisit kokeilemaan niitä etkä inttäisi vastaan.
 
harmaa
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Ihanaa kun te muut jaksatte aina olla niin järkeviä ja fiksuja ja filmaattisia ja minä olen tämän maan ainut paska äiti. Ai niin... siis hullu kuten joku sanoi.
Taputtaako sua pitäisi, jos selkeesti teet väärin? Ja kehoittaa sun tekemään toisekkin niin?

Miksi kysyt, jos et kestä vastauksia.?
 
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Ihanaa kun te muut jaksatte aina olla niin järkeviä ja fiksuja ja filmaattisia ja minä olen tämän maan ainut paska äiti. Ai niin... siis hullu kuten joku sanoi.
No jos sun pieni poika nyt huutaa siellä yksinään ja on sitä tehnyt jo lähemmäs puoli tuntia niin eihän se ole fiksua ettet mene hänen luokseen. Jos olet liian kiukkuinen auttamaan lasta niin vapauta hänet edes siivoustehtävästä kunnes molemmat rauhoitutte ja voitte tehdä hommasta mukavaa.

Kun ihan oikeasti tällaiset konfliktit ovat isku lapsen luottamukselle vanhempaansa kohtaan, kun vanhempi käyttäytyy aivan järjenvastaisesti (kaataa lelut ja käskee siivota) niin kyllä sitä isompikin ihminen hämmentyy.
 
Alkuperäinen kirjoittaja harmaa:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Ihanaa kun te muut jaksatte aina olla niin järkeviä ja fiksuja ja filmaattisia ja minä olen tämän maan ainut paska äiti. Ai niin... siis hullu kuten joku sanoi.
Taputtaako sua pitäisi, jos selkeesti teet väärin? Ja kehoittaa sun tekemään toisekkin niin?

Miksi kysyt, jos et kestä vastauksia.?
varmasti jokainen äiti on kohdannut tälläisen tilanteen, ja huomannut tekevänsä väärin, mutta sitä en ymmärrä että tullaan palstalta kysymään että teinkö väärin, ihan ku ei omat rattaat rullaa yhtään.
 
ehkä otti mallia äidistä?
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja sef:
Mä olisin tehnyt samoin...mutta onko ne rojut sen 6v:n jälkiä vai 4v:n? Jos isomman, niin mun mielestä sä toimit ihan oikein.
Äsken kun tulimme kotiin ja sanoin 6veelle joka pyysi omenaa, että saat omenan kun olet siivonnut nuo olohuoneessa olevat lelut ensin pois. Ja mitä tekee poika. No siivoaa ne sekalaiset lelut niihin kahteen romukoppaan jotka on jo täynnä sekalaisia leluja.
no niinhän säkin olet tehnyt, siivonnut sekalaista sälää niihin kahteen koppaan kiiresiivouksissa, ymmärsinkö oikein?
Toisekseen, kannattaako nälkästä lasta (pyysi omenaa) laittaa siivoomaan?
Menisitte nyt yhdessä siivoomaan. Ja 4v myös mukaan!
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja ehkä otti mallia äidistä?:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja sef:
Mä olisin tehnyt samoin...mutta onko ne rojut sen 6v:n jälkiä vai 4v:n? Jos isomman, niin mun mielestä sä toimit ihan oikein.
Äsken kun tulimme kotiin ja sanoin 6veelle joka pyysi omenaa, että saat omenan kun olet siivonnut nuo olohuoneessa olevat lelut ensin pois. Ja mitä tekee poika. No siivoaa ne sekalaiset lelut niihin kahteen romukoppaan jotka on jo täynnä sekalaisia leluja.
no niinhän säkin olet tehnyt, siivonnut sekalaista sälää niihin kahteen koppaan kiiresiivouksissa, ymmärsinkö oikein?
Toisekseen, kannattaako nälkästä lasta (pyysi omenaa) laittaa siivoomaan?
Menisitte nyt yhdessä siivoomaan. Ja 4v myös mukaan!
Ei. En ole laittanut noihin koppiin lelun lelua.
 
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja ehkä otti mallia äidistä?:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja sef:
Mä olisin tehnyt samoin...mutta onko ne rojut sen 6v:n jälkiä vai 4v:n? Jos isomman, niin mun mielestä sä toimit ihan oikein.
Äsken kun tulimme kotiin ja sanoin 6veelle joka pyysi omenaa, että saat omenan kun olet siivonnut nuo olohuoneessa olevat lelut ensin pois. Ja mitä tekee poika. No siivoaa ne sekalaiset lelut niihin kahteen romukoppaan jotka on jo täynnä sekalaisia leluja.
no niinhän säkin olet tehnyt, siivonnut sekalaista sälää niihin kahteen koppaan kiiresiivouksissa, ymmärsinkö oikein?
Toisekseen, kannattaako nälkästä lasta (pyysi omenaa) laittaa siivoomaan?
Menisitte nyt yhdessä siivoomaan. Ja 4v myös mukaan!
Ei. En ole laittanut noihin koppiin lelun lelua.
no miksi sellaiset romukopat on olemassa jos niitä ei saa käyttää?
 
vieras
Onko ne lelut nyt pakko olla just oikeilla paikoilla? Ihme nipotusta. Mun sisko oli just tuommoinen. Lasten lelut piti aina olla paikoillaan ja aina koti piti olla vimosen päälle siisti. Ja lapsista tulikin vähän outoja...raukat eivät saaneet koskaan rauhassa leikkiä ja sotkea.
 
vieras
höh, on meilläkin pojalla eri laatikot autoille, pehmoleluille ym. mutta joskus se vaan päättää, että tämä auto menee nyt tuonne toiseen laatikkoon, ja tämä nalle menee tuonne hyllylle istumaan. mitä väliä sillä on missä laatikoissa ne lelut on, kun ne kuitenkin aina siivoaa pois lattialta? ja todella epäreilua tuo että molemmat illalla sotkeneet ja vain toinen siivoaa koska on kiukutellut.
itse lapsena olen tuota samaa kokenut jatkuvasti, ja voin kertoa että katkeroitti kyllä ja pikkusisko osasi taatusti hyödyntää tuon että isompi joutuu aina vastuuseen vaikka pienenpi on yhtälailla hommassa syyllinen.
 
Blue
Ei rangaistukseksi saa laittaa lasta siivoamaan. Toisekseen, molempien lasten pitää siivota yhteiset lelut, siitäkin huolimatta että vain toiseen meni hermo kun kiukutteli kauppamatkalla. Kolmanneksi, äidin pitää olla näyttämässä mallia siivouksessa: minne tavarat kuluu, mitä sinne "romukoppaan" sitten saa laittaa jos ei saa sinne leluja siivota yms.
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Onko ne lelut nyt pakko olla just oikeilla paikoilla? Ihme nipotusta. Mun sisko oli just tuommoinen. Lasten lelut piti aina olla paikoillaan ja aina koti piti olla vimosen päälle siisti. Ja lapsista tulikin vähän outoja...raukat eivät saaneet koskaan rauhassa leikkiä ja sotkea.
Noi kopat sisältää pääasiassa sellaista pientä sälää joka on vaarallista tuon 1,5veen saada käsiinsä ja niitä on nyt jatkuvaan tuon pienen käsissä kun ne ei ole pysyneet oikealla paikallaan.
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja Smeagol:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja ehkä otti mallia äidistä?:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja sef:
Mä olisin tehnyt samoin...mutta onko ne rojut sen 6v:n jälkiä vai 4v:n? Jos isomman, niin mun mielestä sä toimit ihan oikein.
Äsken kun tulimme kotiin ja sanoin 6veelle joka pyysi omenaa, että saat omenan kun olet siivonnut nuo olohuoneessa olevat lelut ensin pois. Ja mitä tekee poika. No siivoaa ne sekalaiset lelut niihin kahteen romukoppaan jotka on jo täynnä sekalaisia leluja.
no niinhän säkin olet tehnyt, siivonnut sekalaista sälää niihin kahteen koppaan kiiresiivouksissa, ymmärsinkö oikein?
Toisekseen, kannattaako nälkästä lasta (pyysi omenaa) laittaa siivoomaan?
Menisitte nyt yhdessä siivoomaan. Ja 4v myös mukaan!
Ei. En ole laittanut noihin koppiin lelun lelua.
no miksi sellaiset romukopat on olemassa jos niitä ei saa käyttää?
Minä itseasiassa vein ne pois mutta ne on huomaamatta haettu uudelleen käyttöön sinne.
 
harmaa
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
höh, on meilläkin pojalla eri laatikot autoille, pehmoleluille ym. mutta joskus se vaan päättää, että tämä auto menee nyt tuonne toiseen laatikkoon, ja tämä nalle menee tuonne hyllylle istumaan. mitä väliä sillä on missä laatikoissa ne lelut on, kun ne kuitenkin aina siivoaa pois lattialta? ja todella epäreilua tuo että molemmat illalla sotkeneet ja vain toinen siivoaa koska on kiukutellut.
itse lapsena olen tuota samaa kokenut jatkuvasti, ja voin kertoa että katkeroitti kyllä ja pikkusisko osasi taatusti hyödyntää tuon että isompi joutuu aina vastuuseen vaikka pienenpi on yhtälailla hommassa syyllinen.
Kuin myös. Vieläkin olen katkera siitä, että mää siivosin asuntoa ja veli ei siivonnut edes omaa huonettaan. Veli vanhempi. Enkä kiukutellut sen enempää, paitsi tuollaisten vaatimuksien vuoksi. Vieläkin kehnot välit, veli ei siivoa kotiaan edelleenkään vaan vaimo sen tekee.

Veli lähinnä irveili yms. vierellä kun äiti katseli muualle. Mää siivosin ja jos en tehnyt olin ties mikä surkea ja kaikkea, veli sai rahaa, jos sai yhden kirjan paikoilleen. Katkeruutta vieläkin vaikka asiasta aikaa jo parikymmentä vuotta.

Eli oikeasti ala miettiin nyt käytöstäsi.
 
harmaa
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja Smeagol:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja ehkä otti mallia äidistä?:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja sef:
Mä olisin tehnyt samoin...mutta onko ne rojut sen 6v:n jälkiä vai 4v:n? Jos isomman, niin mun mielestä sä toimit ihan oikein.
Äsken kun tulimme kotiin ja sanoin 6veelle joka pyysi omenaa, että saat omenan kun olet siivonnut nuo olohuoneessa olevat lelut ensin pois. Ja mitä tekee poika. No siivoaa ne sekalaiset lelut niihin kahteen romukoppaan jotka on jo täynnä sekalaisia leluja.
no niinhän säkin olet tehnyt, siivonnut sekalaista sälää niihin kahteen koppaan kiiresiivouksissa, ymmärsinkö oikein?
Toisekseen, kannattaako nälkästä lasta (pyysi omenaa) laittaa siivoomaan?
Menisitte nyt yhdessä siivoomaan. Ja 4v myös mukaan!
Ei. En ole laittanut noihin koppiin lelun lelua.
no miksi sellaiset romukopat on olemassa jos niitä ei saa käyttää?
Minä itseasiassa vein ne pois mutta ne on huomaamatta haettu uudelleen käyttöön sinne.
Ja kukakohan antoi kopat takaisin?? Tai miksi veit liian helppoon paikkaan? JOs on ennen saanu laittaa sinne, niin helposti tekee toistekin niin.
 
samanlainen äiti

Minä olen kuule tehny saman pariinki oteeseen!! satatuhattakertaa olen sanonu että kamat paikoilleen. sit ku siivotaan ni kaikki änkevät samaan. noh, pari kertaa ole sit kipannu ne lattialle et järjestelevät!! 7v ja 5v. ja varmana on taas samanlainen kippausoperaatio edessä vielä ennen joulua, samalla kattovat turhat ja rikkinäiset rojut pois
 

Yhteistyössä