teinistä asti

  • Viestiketjun aloittaja yhdessä?
  • Ensimmäinen viesti
Niinpä
Olen lukenut koko viestiketjun. Ei Gigi ketään sormella osoitellut eikä haukkunut, pohdiskeli asioita ja kertoi omista kokemuksistaan. Onko se huono itsetunto ja epävarmuus, mikä pistää heti luulemaan, että ""nyt minua on haukuttu ja onneani vähätelty""?
 
Jan40
Mahoton keskustelu, =-), kokemuksiin perustuen tiedän että ne teiniliitot joilla on hyvä tuki molempien sukujen puolelta(asutaan kotiseudulla) kestävät hienostikkin , kun taas jossain opiskelukaupungissa solmitut ovat tuhoon tuomittuja, vähän kärjistetysti...
 
Elissa
En ole sama henkilö kuin nämä muut nimimerkit. Ainoastaan mielipiteet ovat samansuuntaiset.

En nyt ala kinaamaan näistä asioista enempää. Totean vain, että kukin näistä 20-vuotiaista tulee aikanaan huomaamaan sen, että mitä täällä on heille yritetty kertoa. Toivottavasti kullekin käy parhain päin.

Sinänsä huvittava huomautus Sivusta seuraajalta; heti vaaditaan ns. hankkimaan elämä, kun joku uskaltaa sanoa niin kuin asiat on:)
 
Elissalle
Vanhempana ja kokeneempana tietäisit myös sen, että kaikkien 20-vuotiaiden suhteet eivät hajoa. Todennäköisesti suurimman osan suhteet eivät kestä ajanhammasta. Omassa lähipiirissäni on esimerkkejä siitä, että 20-vuotiaana aloitettu suhde voi myös kestää. (Yksi pariskunta on ollut yhdessä n. 25 vuotta ja toinen n. 30 vuotta) Mutta on myös esimerkkejä siitä kuinka eivät kestä. Täällä olevat 20-vuotiaat tulevat kyllä huomaamaan, että 10 vuoden päästä elämä ei näytä enää siltä, miltä tällä hetkellä.

Aika kuluu ihmiset, ihmiset muuttuvat. 30-vuotiaana ei olla samanlaisia kuin 20-vuotiaana. 50-vuotiaana ei olla samanlaisia kuin 30-vuotiaana. Kyllä suurin osa ihmisistä ymmärtää, että vanhetessaan ihminen tuppaa muuttumaan. Etukäteen sitä on hieman vaikea ennakoida miten. ;) Etpä sinä Elissa luultavasti 20-vuotiaana tiennyt mihin suuntaan elämä sinua tulee heittämään, vai tiesitkö?

 
Elissa
Nimenomaan sitähän minä tässä olen koko ajan yrittänyt sanoa. Olet tässä kirjoituksessasi todennut sen, minkä minäkin lähes jokaisessa viestissäni.

Tietenkään kaikki teinisuhteet eivät hajoa. Tietenkään en 20-vuotiaana tiennyt, mihin suuntaan elämä oli minua vievä. Totesin vain, että hyvin on omalla kohdallani käynyt.

 
Niin
Tämäkin ketju meni näköjään riitelyksi. ""Viisaat aikuiset"" ottivat alle 25- vuotiaat hampaisiinsa. Emmähän me sovi neuvojiksi, olemme liian kokemattomia. Kaiken lisäksi väärässä. ""Viisaat aikuiset"" tietävät, että KAIKKI alle 25-vuotiaana solmitut suhteet ovat tuhoon tuomittuja.

Alkuperäinen, jos palaatte yhteen älkää tehkö sitä hätiköiden. Jos palaatte, niin olkaa varmoja siitä, että se on sitä mitä JUURI TE haluatte. Jos koette yhteenpaluun oikeaksi, niin palaatte. Siitä kestääkö teidän suhde, en minä eikä muutkaan tällä palstalla pysty sanomaan juuta taikka jaata. Se riippuu vain ja ainoastaan teistä kahdesta. Olette vielä nuoria, monet asiat ehtivät vielä muuttua. Teillä ei ole kiirettä mihinkään. Kokemukset tulevaisuudessa voivat joko lähentää teitä tai etäännyttää teitä toisistaan, mutta sitä ei tiedä ennen kuin ne kokemukset on eletty.

Totta on, että kerkiät vielä tavata paljon muita miehiä. Mutta ovatko he parempia kuin exäsi? Osa on ja osa ei. Ovatko he sellaisia kuin toivoisit? En tiedä.

Katso rauhassa mitä teet. Tee päätöksesi vasta sitten, kun olet aivan varma.
 
Janille
Hei vaan! Kokemuksesi ei sitten kuitenkaan ole riittävän laaja...

Me emme asuneet kotiseudulla, sen kummempaa tukea ei ollut takana (toisen vanhemmat kuolleet) ja niinpä vain hopeahääpäivää vietetään :)
 
Lilli
Itse tiedan lahipiirista kaksikin nuorena solmittua avioliittoa, jotka ovat pysyneet kasassa jo yli 40 vuotta.

Toinen on enoni ja hanen vaimonsa liitto, joka solmittiin miehen ollessa 19 ja naisen 17. Aitini meni naimisiin 21-vuotiaana isani kanssa, joka oli avioliiton solmimisen aikaan 23-vuotias.

Kumpaakaan liittoa en sano onnettomaksi, vaikka vuosiin on mahtunut vaikeitakin aikoja.
 
Catariina
Ei voi kyllä muuta sanoa kuin voi jeesus kristus, että toisten ihmisten on vaikeata kestää muiden onnea.

Onko se niin helvetin kauheeta, jos joku on onnellinen poikaystävänsä kanssa ja sattuu olemaan vielä nuori?

Huomaa kyllä sen yleisen asenteen siitä, miten ei toisten onnea millään suotaisi, jos ei sitä itselläkään ole ollut. Jokainen varmasti kohtaa elämässään vastoinkäymisiä, toiset enemmän kuin toiset ja toiset oppivat niistä paremmin kuin toiset.

En näe mitään syytä siihen, miksi täällä pitäisi katkerien vanhusten tulla muistuttamaan ketään kyynisyydestä. Onko se niin helvetisti hienompaa olla kyyninen ja epäileväinen ""aikuinen"" kuin elämään ja ihmisiin uskova nuori? Onko joku suuri tarve välttämättä tiputtaa nämä ihmiset tästä olotilastaan?

Miksi nuoret eivät saisi olla nuoria, kun jokainen kasvaa aikanaan. Varmasti näillä, joilla on nuoruudessaan onnistunut parisuhde ja kokemusta yhdessä kasvamisesta, voivat ihmissuhteeseen vanhempanakin suhtautua positiivisesti ja odottaa siltä hyvää. Joko saman tai eri ihmisen kanssa.

En ymmärrä tätä kärsimyksen yliarvostamista. Sitten olet aikuinen ja viisas, kun olet elämässäsi pettynyt kaikkiin ihmisiin ja kyyninen niiden suhteen. Niinkö se on?

Minä ainakin olen mieluummin naiivi nuorenmielinen ja hyvään uskova kuin kyyninen ja muodikas ""aikuinen"", jonka elämäntehtävä on kertoa, miten mistään ei kuitenkaan mitään tule, eikä mihinkään kannata uskoa ja luottaa. Eikä onnellinen ainakaan saa olla. Aina pitää tietenkin myös odottaa, että elämä alkaa vasta huomenna, kun on tarpeeksi valmis (eli on vielä kauempana siitä valmiudesta).

No ei liene epäselvää, kuka lopulta elämänsä elää onnellisempana. Se kaiketi lienee kuitenkin se tärkein tarkoitus täällä. Vaikka hiukan naiivina.
 
Jan40
Vanha pari sanoo nuoremmille : Sillä tiellä on vaarallisia mutkia... Nuori pari siihen: On se nyt perkele ettei me saada rauhassa ajaa suoraan... =)) Tältä tää kuulostaa.
 
miettikääpä
Tässä ketjussa on ollut tähän mennessä 1-2 sellaista 30-40 tai sen yli olevaa keskustelijaa, joka on yhä teininä tavatun kumppanin kanssa yhdessä ja hyvin menee. Sen sijaan tänne on vastannut n. 10-20 parikymppistä, jotka ovat ""yhä"" teini-ihastuksensa kanssa yhdessä ja jotka hehkuttavat onneaan. - Vaikka tämä keskustelu onkin aika pieni otos koko Suomen parisuhteista, niin miettikääpä hiukan, mitä tämä jakauma voisi kuitenkin merkitä...

Merkitsisiköhän se sitä, että teinisuhteet kestävät hyvin sinne 20 + ikään saakka, mutta sen jälkeen alkaa monilla tulla kapuloita rattaisiin. Kaikki eivät toki eroa tai ole onnettomia, mutta monet ovat. Omasta tuttavapiiristäni vain yksi teininä (nainen 18 v. ja mies 20 v.) suhteensa aloittanut pariskunta on enää yhdessä, ja hekin harkitsevat vakavasti avioeroa. Oma teininä (minä 17 v. ja mies 20 v.)alkanut suhteeni katkesi kolmen vuoden päästä, kun olimme eri paikkakunnilla opiskelemassa ja molemmilla menokenkä vipatti.

Hyvähän se on, jos on 16-vuotiaana aloittamassaan suhteessa vielä 2-kymppisenäkin onnellinen, mutta eihän se kerro vielä muuta kuin siitä, että teinisuhde on kestänyt NELJÄ vuotta.
 
katri
kylläpä tästäkin saatiin taas riita aikaiseksi.

onneksi on olemassa myös meitä, joilla (ainakin vielä) nuorena aloitettu suhde jatkuu ja voi hyvin. tapasimme miehen kanssa, kun olimme molemmat juhlimassa lakkiaisiamme baarissa, ja siitä eteenpäin olemme pitäneet yhtä. tähän väliin onkin mahtunut opiskeluja eri paikkakunnilla, vaihtariaikoja, kriisejä ja hampaiden kiristelyä.

nyt olemme jo (?) molemmat 27-v. ja naimisissa, ja suhteemme tuntuu vielä vahvemmalta kuin aikaisemmin. olemme toki kummatkin täysin eri ihmisiä kuin tavatessamme, mutta muuokset ovat vieneet silti meitä aina samaan suuntaan ja toivotvasti niin käy jatkossakin, kun asutumme pian aloilleen samaan kaupunkiin ja suunnittelemme perheen perustamista.

mullakin on vähän oli parikymppisenä vaihe, jonka aikana en ollut varma, mitä haluan ja kenen kanssa sen haluan, mutta onneksi mies tuki ja antoi minun löytää itseni uudelleen - vain huomatakseni että todellakin haluan hänet. tulemme molemmat rikkinäisistä perheistä, joten parisuhteen ylläpitäminen ja sen eteen töitä tekeminen on meille itsestään selvää kaiken pyörityksenkin keskellä.

toivottavasti myös sinulle selviää, mitä itse haluat ja kenen kanssa. sitä ei tiedä kukaan muu kuin sinä.
 
Liinu
Joo, ehkäpä minä olen myös vielä liian nuori (31 v.) mitään sanomaan, mutta kyllä minunkin mielestäni suurin osa tähän ketjuun vastanneista parikymppisistä kirjoitti ihan kypsän oloisesti omasta parisuhteestaan. Vaikea kai kenenkään meistä on tietää, mitä tulevaisuus tuo tullessaan, oli sitten minkä ikäinen tahansa.

Olen itse ruvennut seurustelemaan nykyisen aviomieheni kanssa 13 vuotta sitten, itse olin 18 ja mieheni 16. Totta kai yhteiseloon on mahtunut ylä- ja alamäkia, mutta niitä on ihan varmasti kaikilla riippumatta siitä, minkä ikäisena on seurustelun aloittanut.

Ja tuosta ihmisen muuttumisesta. Joku sanoi aiemmassa viestissään, että ihminen muuttuu etenkin 20-30 vuotiaana niin paljon, että suurimmalla osalla tiet lähtevät viemään täysin eri suuntiin... Meillä ei näin ole käynyt ja kyllä minä olisin myös valmis väittämään, että perusluonteeltani minä olen se ihan sama Liinu, mikä olen ollut parikymppisenä. Ihan kuin suurin osa muistakin tuttavistani.

Toisaalta tietysti vähän asiasta riippuen, mutta jos molemmat haluavat erilaisia asioita, niin aika moni juttu on kyllä ratkaistavissa, jos vain tahtoa riittää. Kyllä meilläkin on ollut aikoja, jolloin toisella on esim. ollut kiinnostava työtarjous ulkomailta ja toisella kotimaasta, ja ihan hyvin nekin tilanteet on aina saatu sovitettua yhteen. Myönnän tietysti, että tuollainen on helpompaa, kuin vaikkapa se, että toinen haluaa lapsen ja toinen ei.
 
Xy
Nykyin vaimoni täytti 18v ja minä 19v kun tapasimme. Ensivuoden alussa tulee täyteen 30v yhdessäoloa. Täytyy sanoa, että ei olisi voinut parempaa tuuria käydä. Näin jälkeen päin olen itseeni ja toki vaimooni tyytyväinen, että emme periaatteen vuoksi eronneet, vaan uskalsimme perustaa nuorena perheen. Nämä vuodet ovat olleet rakkauden ja seksin täyteiset, ja olen niistä vaimolleni ikuisesti kiitollinen. En ole uskovainen, vaikka uskollinen olen ollutkin. Olen elänyt päivä kerrallaan, enkä ole kuvitellut omistavani ketään ikuisesti. Parisuhteemme on kuitenkin parantunut kuin viini vanhetessaan. Seksin määrässäkään ei ole tarvinnut tinkiä, laadusta puhumattakaan.

Tietysti vieraita naisia on lähes aina tehnyt mieli, mutta en ole niihin sortunut, kun muissa naisissa ei ole mikään muu kiinnostanut, kuin pillu. Mutta kun sitäkin on kotona riittävästi rakkaudella tarjottu, niin miksi olisinkaan riskeerannut saavutettua onnea. Alunperin en ikinä olisi kuvitellut olevani yhden naisen mies. Vaimoni on kuitenkin onnistunut pitämään miehuuteni ja minut pauloissaan. Mitä muuta mies voi toivoa.
 
n78
Kannanpa oman korteni tähän korkeaksi kasvaneeseen kekoon. Aloin 14-vuotiaana seurustella mukavan, urheilullisen, hyvätapaisen ja hauskan pojan kanssa. Hän oli myös 14-vuotias. Yläaste loppui ja seurustelimme vieläkin. Painoimme ylioppilaslakit päähämme ja seurustelimme edelleen. Poika meni armeijaan ja minä opiskelemaan satojen kilometrien päähän. Seurustelimme yhä. Poikaystäväni opiseli myös, mutta eri paikkakunnalla kuin minä, ja suhde kesti.

Tällä hetkellä, kun ammatti on hankittu, työtäkin saatu, oma koti löydetty ja ikää on tullut lähes kaksinkertainen määrä (27 v.) tarinan alkupisteeseen nähden, nukun yöni vieläkin sen mukavan, urheilullisen, hyvätapaisen ja hauskan pojan kanssa, josta on vuosien varrella tullut turvallinen ja rakas mies.

Toivon, että kun ikämme taas kaksinkertaistuu, olisimme yhä onnellisina yhdessä, matkustelisimme, hoitaisimme lastenlapsia, nauttisimme eläkepäivistä ja ennen kaikkea toistemme seurasta.

(Alkuperäiselle kannustukseksi: omassa ystäväpiirissäni on äkkiseltään laskettuna neljä muutakin pariskuntaa, joiden yhteiselo on alkanut yläasteikäsinä. Mahdollisuuksia siis on!)
 
Gigi
Palasin lomalta ja ihmettelen miten järjetön haukkumis-riita tästäkin aiheesta on saatu aikaan. En ole katkera tai kateellinen kenenkään onnesta, ja toivon että suhteenne kestävät. Pohdiskelin vain sitä mitä olen ympärilläni havainnut.
 
Mitä sitten?
Olin 16 v, kun aloitin seurustelun mieheni kaa. Pari pennut siinä duunattiin. Ja kärsittiinkin hiukkasen, kun asuntolainat yms haittas. Onnex duunia on riittänyt....

No, 30 vuotta tuli täyteen ja edelleen yhdessä. Uskottomuuksista yms. nykypäivän paskoista huolimatta.

Jotenkin häiritsee tuo, että kysellään liiton kestävyydestä, kun yhteinen taipale vasta aluillaan. Kokeilkaa jotain radikaalia, tehkää lapsi+hankkikaa duuni+oma asunto. Paiskikaa töitä kellon kanssa, koska vekara on haettavat tarhasta jne. Ja sitten miettikää, kuinkas tästä eteenpäin....

Näin se on ennen ainakin mennyt. Joten emme olleet koskaan kovin helpolla teiniydestä yms selvinneet. Onneksi on ollut tavoitteet ja tarpeeksi pitkäjänteisyyttä rakentaa elämää.

Miettikää nuoret sitä. Tiedän, että mietitte, kun omakin nuori tekee samaa. Ja monet asiat askarruttavat. Opiskelut, työt ja mitä on vastassa kymmenen vuoden jälkeen.

Ei silloin ole muuta vastassa, kuin silloin oman ikäisesi kypsä ihminen, joka on ottanut vastuuta ja halua rakentaa rakkaansa kanssa elämää.

Toivottavasti en loukannut ketään, oli vaan pakko ottaa kantaa :=/
 
pelle
Mielestäni ei ole mitään järkeä pohtia sitä, että kestääkö suhteenne läpi elämän vai ei. Sitä kun ei kukaan koskaan voi tietää. Suhde kestää sen ajan, minkä kestää.

Miksi et voisi ajatella niin, että teet siten kuin sinusta tällä hetkellä tuntuu hyvältä ajattelematta, että oletteko mahdollisesti yhdessä 10 vuoden päästä?

Liian paljon ei kannata ruveta suunnittelemaan elämäänsä, huomaa kyllä nopeasti, että kaikki meni ihan toisin kuin on suunnitellut.

Mieti tosin ensin, välitätkö oikeasti tästä eksästäsi ja haluat palata rakastamisen vuoksi yhteen vai onko kyseessä yksinolemisen pelko. Sellaisiakin ihmisiä nääs näkee, jotka riippuvat kynsinhampain kiinni, kun yksinkään ei kestä olla.
 
kate
Ihana kuulla! Luulin jo palstoja lukiessa, että olen ainut yhden suhteen omistava, onnellinen elämässäni.

Ensirakkauteni kanssa astelimme vihille 18 vuotiaana. Ensimmäisen lapsemme saimme kaxkymppisinä. Nyt kolkytkax vee ja kolme lasta.

Ehdottoman hienoa, että molemmilla meillä on YKSI suhde, eikä muita juttuja. Ihana kuulla mieheni suusta, miten rakasti minua ""täysillä"" alussa, ja rakkaus on vain kasvanut, kun tuntee toisen enempi.

Minä tunnen samoin. Miten niin ihana voi olla, kuin mieheni! Huumaavaa läheisyyttä...

14 avioliittovuotta, lapset, yhteinen ihana koti, turvallinen suhde, turvallinen koti, eheys. Ei siis sanoja, jolla alkuperäiselle kertoisin, kuinka voi toimia.
-ehkä se onkin siinä. ettei ole rikkonaisia kokemuksia. Sillä en näe useita suhteita kasvattavana.
 
Kyllä se voi kestää
Itse olin 15 ja mies 18, kun aloimme seurustelmaan. Kaikenlaisia aikoja on nähty. Täysipäiväisesti yhteen asumaan muutimme vasta opiskelujeni jälkeen, kun olin 23 v. Opiskelin ja asuin opiskeluaikani viikot toisella paikkakunnalla kuin mies. Kaikenlaistahan sitä silloin tietysti tuli puuhattua... mutta koko ajan pysyttiin yhdessä. Ensimmäinen lapsi syntyi, kun oli 29 ja toinen kun olin 34. Nyt olen 43 ja mentiin vajaa vuosi sitten naimisiin, siis lähes 27 vuoden yhdessä olon jälkeen! Seksi on ihanampaa kuin koskaan. Onyhdessä keksitty kaikkea kivaa leikkiä. Tosin se on aina toiminut meillä, vaikka muu onkin aina välillä vähän tökkinyt.
 
tsemppiä
Siis mä en todellakaan ymmärrä tuota ajatusta, että jos lähdet seurustelemaan jonkun ihmisen kanssa, niin jo heti pitää miettiä, että voe kauheeta ollaankohan me yhdessä enää sitten kun täytetään 50 vuotta.

Mitä ihmiettä sillä on väliä.

Vai ovatko ihmiset todella niin laskelmoivia. Kun ei tiedä, että ollaanko seuraavat 40 vuotta yhdessä, niin sori, ei voida alkaa seurustelemaan. Ei tää juttu kestä kuitenkaan.

Sehän on ELÄMÄÄ! Vai ajatteletteko te, että se aika on hukkaan heitettyä, jos sattuu seurustelemaan 17-vuotiaana ja voe kauhiita, eroamaankin sitten, kun täyttää 30.

Miksi kummassa se on jotenkin niiiiin kamalan hirveän paha asia. Kuka tässä maailmassa tietää mistään pysyvästä. Ei kukaan.

Toimikaa niinkuin teistä nyt tuntuu hyvältä ja surkaa sitten, jos sen aika tulee. Mutta älkää jättäkö elämättä sen vuoksi, että voe kauhiita, kun siellä netissäkin joku sanoi, että melkein KAIKKI sen kamut on eronnut, jotka meni yhteen teininä.

Tuskinpa nämä 'kamut' katuvat sitä, että he rakastuivat ja aloittivat yhteisen elämän. Harmi että homma päättyi, mutta mitä sitten. Tuskin se 40-vuotiaanakaan löydetty elämän rakkaus välttämättä vanhainkotiin asti kestää.

Kummaa mustamaalailua seinille. Mutta ihminen on kait sellainen. Haluaa muille pahaa, kun itsellä on huono olo.
 
15 v
Oon ite nyt 18 v poika tapasin nykyisen kumppanini kun olin 15 v ja ollaan samana vuonna syntyneitä ollaan kunmpikin punkkareita ja tykätään bilettää ollaan oltu 3 v yhessä ja voisin sanoo että mulla ja mun mujjalla on käyny sen verran "hyvä tuuri" että ollaan tosi usein jos ei aina samaa mieltä asioista ja mennään ja tehään asioita yhessä mut mua vituttaa ku mun frendit on koko ajan vaa himas tyttö ystävien kaa eikä tee mitään ja sit saa kuulla puolen vuoden jälkeen että ne on eronnu me tavattiin ekan kerran mun tyttö ystävän kaa ku oltiin 15 me oltiin ihan kahestaan yhdellä kalliolla tämä kyseinen tyttö on äitini erittäin hyvän ystävän tytär :D ja siksi me lähinnä alettiin juttelemaan ja minä tiesin heti että tossa on mun elämäni nainen en tiiä kauan me sitten tullaan olemaan yhessä mutta ihan hyvin on tähän asti menny ja tulevaisuus näyttää hyvin valoisalta :D
 

Yhteistyössä