Teiniraskaus

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Teiniäiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

Teiniäiti

Vieras
Tämä ei oikeastaan kuulu tänne. Olen 37 rv. Supistukset ja olo muutenkin on välillä melkein sietämätön. Mä en haluais millään tavalla poiketa mun kavereista ja siksi olen paljon kavereiden kanssa kaupungilla rällästämässä. Mä en todellakaan haluais hissutella kotonakaan mun pienessä kaksiossa.
Yhdelläkään mun kavereista ei ole vielä omaa kämppää ja aina kun menen ison mahani kanssa heille kylään, kaverieni äidit ovat heti kyttäämässä, että miten jaksan ja kyselemässä vointia. En mä tietenkään viitsi sanoa, että supistukset on aika kovia ja liikkuminen vaikeaa, kun maha on laskeutunut niin alas, ettei meinaa istuultaan ylös päästä, saatika kenkiä laitettua.
Yksikään mun kavereista ei ole samasa tilanteessa, ni ei nekään voi ymmärtää. En ole edes puhunut tästä oikein kenellekkään. Yritän vaan roikkua kavereitten perässä ja olla näyttämättä miten vaikeaa mulla oikeastaan onkaan.
Tottakai mä lähden kavereitten kanssa kaupungille, jos ne pyytää, kun lähtisin muutenkin ilman tätä isoa mahaakin.
En tiedä miten jaksan tälläistä rääkkiä. En vain pysty myöntämään itselleeni olevani heikko. Kotityöt ja kaupassa käynnit tämän kaiken päälle.
Synnytyskin pelottaa, enkä haluaisi astua jalallanikaan neuvolatädin huoneeseen.

Voisiko kivut olla vähäisemmät, jos kuitenkin hissuttelisin kotona?
Kommentoikaa, että olenko ihan seko kun teen tälläistä??
Ymmärtääkö kukaan tätä mun pointtia, että en halua jäädä yksin kotia ja vaan peloissani odottaa. Siksi yritän olla kavereiden kanssa kaupungilla, jotta unohtaisin heikkouteni! Ei muidenkaan mun ikästen ole vaikea liikkua, niin ei munkaan sillon ole vaikea liikkua! Joka päivä itkettää tää tällänen @!#$. Olenhan itsekkin melkein lapsi vielä.
Voiko tälläinen ns. ylisuorittaminen olla vaarallista vauvalle?

Koko ajan kauhee pelko, että kun olen yksin kaikki illat ja yöt kotona, että osaanko toimia järkevästi kun synnytys alkaa. Juuri tuon takia haluan olla ihmisten ilmoiila viimesiin päiviin asti. Se vaan on niin raskasta... Tämän ikäisen pitäisi vielä pelätä pimeääkin, eikä todellakaan miettiä mitään synnytystä!! Ei ole vanhemmistakaan pahemmin apua...
Eikä ystävät ymmärrä asioiden vakavuutta, vaikka niiltä muuten tukea saisinkin. Lapsi oli suunniteltu, mutta kaikki muuttui lapsen isälle tapahtuneen onnettomuuden myötä. Kaverit on mun ainoa tuki ja ne saa mut jaksamaan, mutta nekin on aina kaupungilla. En haluais niistäkään luopua yhden raskauden takia.

Rauhoitu, hyvä ihminen! Sun sisällä kasvaa pieni ihme, et ole enää entisesi. Ei sinun tarvitse juosta kavereiden perässä kaupungilla, josset halua. Kutsu kaverit luoksesi! Kuitenkin kun vauva syntyy, sinun pitää rauhoittua.

Et kertonut, minkä ikäinen olet ja mistäpäin?

Ja vielä yksi sana synnytyksestä: Kaikkia se omalla tavallaan jännittää. Jos jännitys muuttuu peloksi, kannattaa mennä ns. pelkopolille synnytyssairaalaan, eli juttelemaan jo etukäteen kätilöiden ja lääkäreiden kanssa. Sekin voi helpottaa.

Voimia sinulle!

Sari

Minäkin olen sitä mieltä et kannattaa pyytää jos kaverit tulis sun luokse... Jos ovat oikeasti sulle kavereita, tulevat kyllä - onhan niiden ymmärrettävä että tarvitset seuraa etkä jaksa mennä kuten ennen! Tarvitset voimia synnytystä ja tulevia vauvahetkiä varten! Tavallaan ymmärrän oikein hyvin miltä susta tuntuu vaikka ikä meillä onkin eri iät. Mun kaverit ei ole saaneet lapsia vielä, mutta vauvan synnyttyä kaikki vaan jotenkin loksahtaa paikoilleen! Kun sulla on vauva niin et kuitenkaan pääse lähtemään iltaisin minnekään kavereiden kanssa...

Ei sun menemisestä ole haittaa vauvalle muuta kun sitä kautta et rasitat itseäs ja sitä kautta myös vauvaa... Äidin stressi ja mielialat vaikuttavat vauvaan kaikki! Lopussa liikkuminen on vaikeaa ja ihminen ei enää pysty siihen mihin ennen..

Minkälainen onnettomuus lapsen isälle satui? Onko isästä tulevaisuudessa apua lapsen hoidossa?

Tuo hirveä touhuaminen taitaa kuulua nuoruuteen. Itse en kyllä enää teiniäiti ollut, mutta kuitenkin ekaa ja vielä toistakin odottaessa oli kova näyttämisen tarve: en ole sairas, vaikka raskaana olenkin. Täys touhu oli opäällä loppuun asti. Nyt kun ikää on tullut ja on tarvinnut muissakin asioissa tunnusta, ettei tosiaankaan ole enää parikymppinen, on paljon helpompaa heittää itsensä kyljelleen sohvalle ja todeta että ei tunnu hyvältä.

raskautesi on jo niin pitkällä, että vauva voi syntyä minä hetkenä hyvänsä, joten kannattaisi malttaa lepäillä "nauttia viimeisistä vapaista hetkistä" enää et voi tietää mikä on viimeinen yö, jolloin saat nukkua koko yön :) Ja ennenkaikkea; voit koska tahansa päästä synnyttämään, ja kyllä se useimmiten melko rankkaa on, vaikka ei sen silti mitenkään kauheaa tarvitse olla. Joten kannattaa levätä!

Tosiaanki, pyydä ne kaverit sinun luoksesi, niin sinun ei tarvitse lähteä mihinkään. Voittehan te katsella elokuvia, kuunneela musiikkia ja jutella, tehdä kaikkea mitä ennenkin kotona ollessa teitte, vaikka raskaana oletkin. Voisitko pyytää jotakuta kaveriasi nyt loppuajoiksi vaikka yöpymään luoksesi, ettei tarvitsisi olla yksin? Jos koet, että se estää kavereitasi menemästä, pyydä vain yhdeksi yöksi kerrallaan ja seuravaksi yöksi joku muu. Kaverisikin ehkä mielellään kuulisivat miltä sinusta tuntuu, mutta koska tilanne on outo ja uusi, eivät uskalla lähestyä sinua, turhaan arastelet, jos he todella ovat ystäviäsi, he jakavat asian mielellään sinun kanssasi!

Mä olen samaa mieltä kun muutkin, eli kutsu ihmeessä kavareitä kämpilles. Kattelette hyvää leffaa ja juttelette. Miksi pitää aina juosta kaupungilla kun voi olla sisälläkin välillä.

Sitten toinen asia joka tuli mulle mieleen. Pääseekö miehesi kuitenkin tulemaan mukaan synnytykseen? Jos ei pääse niin tuleeko joku muu? Ajattelin vain, että olisiko sulla joku kaveri niin läheinen ja luotettava, että voisit siltä kysyä voisiko se tulla mukaan synnytykseen, vaikka vaan varalle. Siinä vaiheessa ainakin tämä kyseinen kaveri varmaan tajuaa asian vakavuuden ja varmasti saattaa lähentääkin teitä jos joku ystävä on ollut jo syntymässä mukana. Kyllä siitäkin jonkinlainen side tulee myös vauvaan =)

Mutta yritä nyt tosiaan ottaa hieman rauhallisemmin tämä loppu aika. Uusiakin ystäviä varmasti saat vauvan syntymän jälkeen, jos jotkut vanhat päättävät hävitä :hug:

synnytys omalla tavalla voimia vievä, joten kerää nyt voimia siihen!!!! kasvaminen äidiksi alkaa viimeistään, kun lapsi on syntynyt, jos et vielä ole tuntenut itsessäsi niitä piirteitä. kun vauva syntyy ole 6kk:tta todella lapsessa kiinni. silloin sinulta kysytään voimia, mutta uskon että jaksat jos sinulla hyviä ystäviä tai mies jolle voit tunteita purkaa!!!!!!!!!!ÄLYTTÖMÄN tärkeää että voit olla oma itsesi ja kertoa tunteistasi.......
voimia koko perheelle!!!!!!!!!!!!!

Yhteistyössä