Teinien alkoholin käyttö..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja keppälerttu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja meah ei jaksa kirjautua:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Tämä on ihan tutkittu juttu. Nuoret ja lapset, joiden vanhemmat antavat maistaa alkoholia kotona, juovat sitä enemmän kaveriporukassa. Vanhemmat ovat antaneet hyväksyntänsä alaikäisen alkoholinkäyttöön.

Saisinko jotain lähdeviitettä, haluaisin todella nähdä nämä tutkimukset.

Ei sillä, etteikö näinkin voisi olla. Mun alkoholinkäyttö oli teininä varsin kohtuullista verrattuna moniin muihin, jotka joutuivat pummaamaan alkon nurkalla just sitä, mitä kiinni saivat ja mitä oli helpoin "salakuljettaa" kotiin ja pitkin kaupunkia.

Mulle (ja muutamalle kaverillekin) mun mutsi osti sitä, mitä pyydettiin. Ei tarvinnut vetää vodkaa, sammua hankeen, oksentaa pitkin puskia tai muutakaan älytöntä. Saatiin rauhassa "harjoitella" niillä miedommilla juomilla mukavasti sisätiloissa.
Kimbleä ei kyllä pelattu, mutta marjapussia tai ristiseiskaa mutsin ja faijapuolen kanssa useinkin :D

Nyt en ehdi etsiä, mutta stakesin kyselyjen tuloksia löytyy myös netistä.

meillä on teinien kanssa hyvin avoimet ja luottavaiset välit; 19 v. tytär kertoo paljon asioita mulle. omat kokeilunsa on kaikilla ollut, vähillä vaikeuksilla on onnex selvitty.
mutta keskusteluissa tulee hyvin esiin miten hyvin nuoret pystyy sumuttamaan omia vanhempiaan; monen teinin äidin kanssa olen jutellut " onnex meidän matti ei vielä ole kokeillut" ja tytär saattaa kertoa että niin oli taas naapurin mattikin huonossa kunnossa.. vaikka me luullaan tuntevamme nuoremme, niillä on oikeesti sitä "omaa elämää" josta ei vanhemmat tiedä

Alkuperäinen kirjoittaja hepsukka:
Itse vissiin maistelin jotain noin 15v. mut kunnon kännin otin 16v.
Toki toivoisin ettei oma lapsi kovin aikaste aloita kännäämistä.

kyllä mäkin join joskus 14-15v mutta enmä ikinä mitään koomia ottanut. ehkä sitten myöhemmin tuli ne vasta mukaan. sitä halus vähän niinkuin olla kunnossa kun meni takas kotiin.

Alkuperäinen kirjoittaja kitty:
meillä on teinien kanssa hyvin avoimet ja luottavaiset välit; 19 v. tytär kertoo paljon asioita mulle. omat kokeilunsa on kaikilla ollut, vähillä vaikeuksilla on onnex selvitty.
mutta keskusteluissa tulee hyvin esiin miten hyvin nuoret pystyy sumuttamaan omia vanhempiaan; monen teinin äidin kanssa olen jutellut " onnex meidän matti ei vielä ole kokeillut" ja tytär saattaa kertoa että niin oli taas naapurin mattikin huonossa kunnossa.. vaikka me luullaan tuntevamme nuoremme, niillä on oikeesti sitä "omaa elämää" josta ei vanhemmat tiedä
siis nimenomaan tätä... meidän matti on nyt kiltisti naapurin pekan luona yötä ja se ei polta tai juo... juu juu.

Alkuperäinen kirjoittaja kyselen vaan:
itse olen saanut kotona juoda alaikäisenä ja oma äiti on ostanut mulle kaljaa. mutta ennen sitä ehdin jo kokeilla kavereiden kanssa sitä kännäämistä. ja kyllä se kaveriporukka oli suuri houkutus tehdä samaa mitä muut. kun minun kavereista kyllä kaikki joi viikonloppuna. onko teillä myös sama suhtautumineen seksiin? että teidän lapsi ei saa harrastaa seksiä ennen kuin on täysi ikäinen?
Kyllä mä aika tiukka olen suhteessa alle 16 veen seksiin. Koska seksissä on aina omat riskinsä ja ainakaan mun nuoreni eivät olisi alle 16 veenä kyenneet olemaan vastuullisia vanhempia. Syy on varmaan siinä, että mun lasteni ei ole tarvinnut "aikuistua liian aikaisin". 16-18 onkin jo ikä, jossa voisi kuvitella nuoren muistavan ehkäisystä huolehtimisen. Pojan suhteen olen jyrkempi seksin harrastamiseen alaikäisenä kuin tytön suhteen. Seksiä en pidä kiellettynä ( kuten pidän alkoholia, tupakkaa, huumeita, varastamista, pahoinpitelyitä yms), mutta ei-toivottavana kuitenkin. Tietenkään en voi estää nuoriani tekemästä mitään noista em asioista, mutta tietävät kyllä tasan tarkkaan, että jos tekevät, en ainakaan heidän päätään taputtele.

Alkuperäinen kirjoittaja meah ei jaksa kirjautua:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Tämä on ihan tutkittu juttu. Nuoret ja lapset, joiden vanhemmat antavat maistaa alkoholia kotona, juovat sitä enemmän kaveriporukassa. Vanhemmat ovat antaneet hyväksyntänsä alaikäisen alkoholinkäyttöön.

Saisinko jotain lähdeviitettä, haluaisin todella nähdä nämä tutkimukset.

Ei sillä, etteikö näinkin voisi olla. Mun alkoholinkäyttö oli teininä varsin kohtuullista verrattuna moniin muihin, jotka joutuivat pummaamaan alkon nurkalla just sitä, mitä kiinni saivat ja mitä oli helpoin "salakuljettaa" kotiin ja pitkin kaupunkia.

Mulle (ja muutamalle kaverillekin) mun mutsi osti sitä, mitä pyydettiin. Ei tarvinnut vetää vodkaa, sammua hankeen, oksentaa pitkin puskia tai muutakaan älytöntä. Saatiin rauhassa "harjoitella" niillä miedommilla juomilla mukavasti sisätiloissa.
Kimbleä ei kyllä pelattu, mutta marjapussia tai ristiseiskaa mutsin ja faijapuolen kanssa useinkin :D
Tuollainen tutkimus on oikeesti tehty. :) Koitin googlettaa, mutten osaa ilmeisesti käyttää oikeita hakusanoja. :ashamed:

Alkuperäinen kirjoittaja keppälerttu:
Luin lehdestä tuon jutun kun oli ilotulite räjähtänyt pojan suussa, ja siinä sitten Santtu 15v kertoo kuinka kännissä oltiin ja että nyt jää juominen vähäksi aikaa :o

Onhan se tietysti yksi teinien juttu tuo ryyppääminen, mut jotenkin tuntuu niin typerältä et tuossakin jutussa taas "pidetään vähän taukoa" eikä ymmärretä ettei olis pitänyt juoda ollenkaan :whistle:

Sama aikoinaan kun se Raisa Räsänen katos, olikos se 16v, niin kaikki lehdet kirjoitti että oli alkuillan viettänyt yökerhossa, mitä hittoa se siellä teki??vai onko se paikka joku missä ei ole 18v ikärajaa?

niin ja tässä tää linkki tuosta jutusta..

http://www.iltalehti.fi/uutiset/200801047045530_uu.shtml

mut siis miksi sitä teinien ryyppäämistä pidetään niin itsestään selvyytenä ja välillä jopa "hyväksyttynä"?
Kyllä minäkin aikoinaan teininä ryyppäsin, mut kyllä täytyy sanoa et olen todella onnellinen ja jopa ylpeä siitä,et Sällillä on sen verran älliä, et sitä ei tippaakaan kiinnosta alkoholi,päinvastoin se itsekkin ihmettelee miksi nuoriso ryyppää ja rellestää..

Samaa mieltä ja samoin :)

Alkuperäinen kirjoittaja täh:
siis nimenomaan tätä... meidän matti on nyt kiltisti naapurin pekan luona yötä ja se ei polta tai juo... juu juu.
Matin äidin kannattaa tutustua Pekan äitiin =) Kyllä mun lasteni kavereiden vanhemmat voivat olla ihan varmoja siitä, että kun heidän lapsensa on meillä, täällä ei alaikäiset alkoholia käytä eivätkä polta tupakkaa. Mä tapaan myös tenieni kavereiden vanhempia sen verran usein, että nuoriso narahtaisi aika nopeasti, jos sanoisivat olleensa meillä vaikka olivatkin jossain muualla.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Matin äidin kannattaa tutustua Pekan äitiin =) Kyllä mun lasteni kavereiden vanhemmat voivat olla ihan varmoja siitä, että kun heidän lapsensa on meillä, täällä ei alaikäiset alkoholia käytä eivätkä polta tupakkaa. Mä tapaan myös tenieni kavereiden vanhempia sen verran usein, että nuoriso narahtaisi aika nopeasti, jos sanoisivat olleensa meillä vaikka olivatkin jossain muualla.

Niinpä :D

Alkuperäinen kirjoittaja HERNETÄTI:
Alkuperäinen kirjoittaja Rosalee:
Juotiin mekin tuon ikäisenä. Kuuluu nuoruuteen. Tietysti koetan omien lasten kohdalla niitä kokeiluja viivästyttää mahdollisimman pitkälle.
just :headwall:

peräänkuulutan sitä vanhempien tietämistä. jos lapsella on hyvä tvälit vanhemppiinsa hänen eit arvitse manneä kylille juomaan vaan voi sen ensikokeilunsa tejhdä vanhempien valvonnassa.

Mulla on aina ollut superhyvät välit vanhempieni kanssa.
Siltikin halusin tehdä tietyt asiat ihan muualla kuin heidän valvonnassaan. Kuten alkoholin juomisen. Mun vanhemmat kyllä tiesin että juon, jopa mitä juon koska kävivät aika usein hakemassa mulle ja bestikselleni viinipullot (bestiksen vanhempien luvalla) kun oltiin 16-17 v. Mutta mielummin me mentiin keskustaan tai jonnekin bileisiin juomaan, kuin istuttiin olkkarin sohvalla äidin ja isän keskellä Napakymppiä katsoen ja viiniä litkien. Usein kyllä otettiin pohjia omassa huoneessa, kaverin kanssa, vanhemmat kotona.
Tämä oli ihan normaali käytäntö oikeastaan kaikkien kavereideni perheessä. Ja me kaikki ollaan hyvistä perheistä, meistä on välitetty ja meidän perään on katsottu, mutta meihin ja arvostelukykyymme on myös luotettu. Ja ollaan oltu luottamuksen arvoisia =). Kukaan meistä ei tullut hakatuksi, raiskatuksi tai ryöstetyksi. Koulu meni kaikilla hyvin, ylioppilaiksi kirjoitettiin ja jatkettiin opiskelua sen jälkeenkin. Yksikään ei pamahtanut teini-iässä paksuksi, mä itse asiassa olin ainoa joka oli seksuaalisesti aktiivinen tuossa iässä (oli poikaystävä ) ja ehkäisy oli kunnossa.

ite kun join ekan kerran oli mun mutsi siinä kotona ja me 6kaverii oltiin koko ilta kotona.

sorry en lukenu koko ketjuu mutta siis mun mielestä vielä 15-16v tajuaa JONKUN VERRAN kun juo mutta siis se on järkkyä kun tuol kaupungilla on näkyny ihan 9-13v jotka ovat siis vielä ala asteella. ja mitä oon nuorilta kuullu niin kyllä on aina joku joka käy ostaa kaljaa/siideriä. Yks järjestysmies kerto että yhdessä diskossa oli tullu käsky että jokainen joka vähänkin haisee alkoholille puhallutetaan ja sit sielä oli tullu yks 8v tyttö joka oli puhaltanu 0,9promillee että kyllä se jo aika hurjaa on :o
ja nää lapset/nuoret keiden kans oon jutellu kun oon kysyny että mistä saavat rahat ja eikö vanhemmat ihmettele miks eivät oo kotona niin sanovat että äiti/iskä anto rahaa kun ne on pitkään töissä tai joku on lähteny baarin ite ym...

Kännäämättömyys on epänormaalia niiden nuorten mielestä, jotka kännäävät. Ja päinvastoin. Ei kännäämättömyys mikään poikkeus ole tämän päivän nuorten joukossa, se vaan ei pääse iltapäivälehtien lööppeihin eikä näy katukuvassa.

Alkuperäinen kirjoittaja kitty:
no tässä mä paitanotan sitä ettei surtta uskota, vaan mös otetaan niihin vanhempiin yhteyttä jonka luona nuoro sanoo olevansa, koska vain silloin voidaan tietää missä alspet oikeasti on.

Alkuperäinen kirjoittaja Åboriginal:
Juotiin mekin tuon ikäisenä. Kuuluu nuoruuteen. Tietysti koetan omien lasten kohdalla niitä kokeiluja viivästyttää mahdollisimman pitkälle.

peräänkuulutan sitä vanhempien tietämistä. jos lapsella on hyvä tvälit vanhemppiinsa hänen eit arvitse manneä kylille juomaan vaan voi sen ensikokeilunsa tejhdä vanhempien valvonnassa.

Siltikin halusin tehdä tietyt asiat ihan muualla kuin heidän valvonnassaan. Kuten alkoholin juomisen. Mun vanhemmat kyllä tiesin että juon, jopa mitä juon koska kävivät aika usein hakemassa mulle ja bestikselleni viinipullot (bestiksen vanhempien luvalla) kun oltiin 16-17 v. Mutta mielummin me mentiin keskustaan tai jonnekin bileisiin juomaan, kuin istuttiin olkkarin sohvalla äidin ja isän keskellä Napakymppiä katsoen ja viiniä litkien. Usein kyllä otettiin pohjia omassa huoneessa, kaverin kanssa, vanhemmat kotona.
Tämä oli ihan normaali käytäntö oikeastaan kaikkien kavereideni perheessä. Ja me kaikki ollaan hyvistä perheistä, meistä on välitetty ja meidän perään on katsottu, mutta meihin ja arvostelukykyymme on myös luotettu. Ja ollaan oltu luottamuksen arvoisia =).

no tätä lähnnä tarkoitin, toki voiliikua jossain, mutta vanhempien o tiedettävä etä juo. toki nuoeri maistaa aj tekee virheitä, utta nuoren ei kuulu ostarin kulmalal räkä poskella kontata ja ksentaa, siloin on jotakin pielessä

Alkuperäinen kirjoittaja RouvaRajatapaus:
Tuollainen tutkimus on oikeesti tehty. :) Koitin googlettaa, mutten osaa ilmeisesti käyttää oikeita hakusanoja. :ashamed:

Enhän mä sitä epäillytkään.

Olisin vaan mielelläni nähnyt prosenttilukuja ja sen, minkälaisia kysymyksiä on esitetty.

Omalla kohdallani järjestely toimi hienosti niin, että sain kotona avoimesti ottaa sen minkä otin. Ja muuallakin, käytiin me kavereiden kanssa paremmilla keleillä paljon parjatulla "pussikaljallakin",
Edelleen niin että äiti osti.

Kotiin sai aina mennä silti, eikä tarvinnut vetää askillista minttupastilleja pelko perseessä, että huomaakohan ne.

Se on myös kiinni teinin omasta luonteesta, mikä tapa alkoholikasvatukseen sopii. Ei mun tarvinnut kokeilla, kuinka paljon kykenen vetämään väkevää viinaa tai mitään sellaista. Jos olisi tarvinnut, niin tuskin mutsikaan olisi kantanut kaupasta mitään.
Tiesin, että saan ottaa, ja mulla oli kotoa esimerkki avoimesta, kohtuullisesta alkoholinkäytöstä.

Kännäämättömyys on epänormaalia niiden nuorten mielestä, jotka kännäävät. Ja päinvastoin. Ei kännäämättömyys mikään poikkeus ole tämän päivän nuorten joukossa, se vaan ei pääse iltapäivälehtien lööppeihin eikä näy katukuvassa.

aivan, edelleenkin mua ottaa päähän se viime kesän viimeinen viikonloppu ennen koulujen alkua, kun joka uutisissa tuli juttua nuorisosta ryyppäämässä mut ei sanaakaan ropeconista, jossa tuhannet nuoret vietti selvinpäin aikaansa :/

Mut, ehkä sillä ei ole uutisarvoa, mut ärsyttää et nuorisolle annetaan sellainen kuva, että et ole normaali jos et ryyppää..

aivan, edelleenkin mua ottaa päähän se viime kesän viimeinen viikonloppu ennen koulujen alkua, kun joka uutisissa tuli juttua nuorisosta ryyppäämässä mut ei sanaakaan ropeconista, jossa tuhannet nuoret vietti selvinpäin aikaansa :/

Mut, ehkä sillä ei ole uutisarvoa, mut ärsyttää et nuorisolle annetaan sellainen kuva, että et ole normaali jos et ryyppää..
Ei lehdet myy asioilla, joita lukija ei voi kauhistella :D Eipä noista Ropeconeista ole pahemmin aiemminkaan kirjoiteltu, joskus vuosia sitten oli paikallislehdessä muutaman rivin uutinen.

Ei lehdet myy asioilla, joita lukija ei voi kauhistella :D Eipä noista Ropeconeista ole pahemmin aiemminkaan kirjoiteltu, joskus vuosia sitten oli paikallislehdessä muutaman rivin uutinen.

niin, eihän niistä uskalla kirjoittaa, ties mitä saatananpalvojia ovat :headwall: :D

Pitää ens kesänä lähettää iltapäivälehtiin juttu ehdotus :whistle:

En viitsi alkaa jauhamaan tähän enää mitään, kun olen ollut niin samoilla linjoilla tuon keppälertun kanssa.

Huomasin muuten, että olen tainnut olla aina ennenkin, kun olen tekstejäsi lukenut. Löytyipä sentään näköjään ainakin yksi täältä palstalta, jota voi peesailla.

niin, eihän niistä uskalla kirjoittaa, ties mitä saatananpalvojia ovat :headwall: :D

Pitää ens kesänä lähettää iltapäivälehtiin juttu ehdotus :whistle:
No mutta niitä saatananpalvojia nyt ainakin voisi kauhistella :D :D Eli laitapa ehdotusta lehtiin ens kesänä.

no tässä mä paitanotan sitä ettei surtta uskota, vaan mös otetaan niihin vanhempiin yhteyttä jonka luona nuoro sanoo olevansa, koska vain silloin voidaan tietää missä alspet oikeasti on.
Olen samoilla linjoilla. Yleensäkin on hyvä tuntea lastensa ja nuortensa kavereiden vanhempia ainakin sen verran, että on käsitys näiden perheiden tavoista ja arvoista. Ts joa Matti sanoo, että Pekkakin saa olla aina klo 01 asti ulkona, niin jos tuntee Pekan vanhemmat ja tietää, että Pekka sanoo samaa Matista, voi aika yksinkertaisesti sopia, että sekä Matin että Pekan kotiintuloaika on klo 22.

Koulujen vanhempainillat ovat sikäli hyvä juttu, että vaikka siellä ei kovin hyvin kehenkään tutustukaan, oppiipahan tietämään, kuka on kenenkin äiti/isä. Ja jos sen äidin/isän näkee heiluvan kulmilla kännissä joka viikonloppu, voi jo siitä päätellä jotain. Myös kavereiden sisaruksilla on merkitystä eli jos kaverin isosisko/veli on niitä ostarilla kaljakassin kanssa heiluvia, on melko todennäköistä, että kaverikin siihen suuntaan on ainakin menossa. Lapsia voi ohjata "hyvään seuraan", teinien kanssa se ei niinkään enää onnistu. Mutta jos sieltä lapsuudesta on se hyvä kaveriporukka löytynyt, teininäkään ei ole tarvetta sitä vaihtaa.

Mä oon teininä ollut kyllä melko rauhallinen ton alkon kanssa, en juuri käyttänyt muutamia hyvin hallittuja kertoja lukuunottamatta. En myöskään tehnyt mitään tyhmää sitten niillä reissullani, en mitään älytöntä.

Mutta sen verran otan tähän ketjuun osaa, että sellainenkin teini joka nyt sanoo ettei ymmärrä alkon käytön ideaa ollenkaan, saattaa jo kuukauden päästä olla eri mieltä. On tullut nähtyä.

Koulujen vanhempainillat ovat sikäli hyvä juttu, että vaikka siellä ei kovin hyvin kehenkään tutustukaan, oppiipahan tietämään, kuka on kenenkin äiti/isä. Ja jos sen äidin/isän näkee heiluvan kulmilla kännissä joka viikonloppu, voi jo siitä päätellä jotain. Myös kavereiden sisaruksilla on merkitystä eli jos kaverin isosisko/veli on niitä ostarilla kaljakassin kanssa heiluvia, on melko todennäköistä, että kaverikin siihen suuntaan on ainakin menossa. Lapsia voi ohjata "hyvään seuraan", teinien kanssa se ei niinkään enää onnistu. Mutta jos sieltä lapsuudesta on se hyvä kaveriporukka löytynyt, teininäkään ei ole tarvetta sitä vaihtaa.

Mulla se oli nimenomaan tämä jo lapsena löydetty, hyvä kaveriporukka (ehjistä kodeista, hyviltä asuinalueilta, hyvin toimeentulevista perheistä, koulussa pärjääviä, harrastavia jne) jonka kanssa teininä sitten ryypättiin :xmas: . Ja kaikki muuten oltiin vielä perheidemme esikoisiakin, kenenkään vanhemmat eivät harrastaneet pubireissuja viikonloppuisin tai viikollakaan. Ja vanhemmat tunsivat toisensa, jopa niin hyvin että mökkeiltiin koko perheen voimin toistemme luona, tehtiin kesälomareissuja jne.
Meistä kukaan ei ollut, eikä ole, ongelmatapaus vaikka joimmekin teini-iässä.

Alkuperäinen kirjoittaja Åboriginal:

Tämä oli ihan normaali käytäntö oikeastaan kaikkien kavereideni perheessä. Ja me kaikki ollaan hyvistä perheistä, meistä on välitetty ja meidän perään on katsottu, mutta meihin ja arvostelukykyymme on myös luotettu. Ja ollaan oltu luottamuksen arvoisia =).

no tätä lähnnä tarkoitin, toki voiliikua jossain, mutta vanhempien o tiedettävä etä juo. toki nuoeri maistaa aj tekee virheitä, utta nuoren ei kuulu ostarin kulmalal räkä poskella kontata ja ksentaa, siloin on jotakin pielessä

paljon sulla on nyt promilleja??

Yhteistyössä