Teinien alkoholin käyttö..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja keppälerttu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
jokainen kokeilee ennemmin tai myöhemmin..ihan varmasti.
tiedän uskovaisten perheiden lapsia jaotka ovat olleet aikuisikään asti juomatta, mutta sitten kun maistetaan onkin meno aikamoista, toki ovat jo aikuisia.
teinit kokeilevat, jotkut rajummin ja jotkut rauhallisemmin. ja se mikä on kiellettyä on kivaa ja kokeilemisen arvoista.
se on vaan elettevä se vaihe ja uskottava että jokainen löytää rajansa kunnialla

Alkuperäinen kirjoittaja keppälerttu:
Alkuperäinen kirjoittaja täh:
Alkuperäinen kirjoittaja -k-:
Mua lähinnä siis ärsyttää just tuo aikuisten (ja nuorten ) asenne,et kaikki NORMAALIT teinit ryyppää |O

Sälli on moneen kertaan jo joutunut tilanteeseen jossa aikuinen on kysynyt viikonloppu suunnitelmista "onkos pussikaljat jo hommattu" tms ja ihmettelee sitten, et miten hän nyt sit on outo, ja jotenkin huono, kun ei tee jotain niin typerää.

Missään tapauksessa ei mun mielestä voi sellaisia vanhempia syyllistää joiden lapset kokeilee sitä alkohlia jossain vaiheessa, mut ärsyttää tuollainen "painostus" et kun olet teini sun KUULUU ryypätä |O

Tätä peesaan täysillä!!

Ikävä kyllä tiedän tapauksia joissa vanhemmat mieluummin päästävät teininsä (kera pussikaljan) viikonlopuksi pois, kun ovat heidän kanssaan kotona. Näin saavat itse rauhassa mennä ja tehdä mitä lystäävät....

siis normaaliteini pelaa kotona viikonloppuna äitin ja isän kanssa kimblee...? tuskin ne vanhemmat tuppaavat muksuilleen kaljaa ja ajavat kotoa pois. itse varmaan nämä nuoret haluavat mennä

MIKSI TEINI EI SAA VIIHTYÄ KOTONA??? |O

Miksi on normaalia teinille ryypätä kaupungilla kuin olla kotona?
Kyllä saa viihtyä, ja se on suotavaakin.

Mua lähinnä siis ärsyttää just tuo aikuisten (ja nuorten ) asenne,et kaikki NORMAALIT teinit ryyppää |O

Sälli on moneen kertaan jo joutunut tilanteeseen jossa aikuinen on kysynyt viikonloppu suunnitelmista "onkos pussikaljat jo hommattu" tms ja ihmettelee sitten, et miten hän nyt sit on outo, ja jotenkin huono, kun ei tee jotain niin typerää.

Missään tapauksessa ei mun mielestä voi sellaisia vanhempia syyllistää joiden lapset kokeilee sitä alkohlia jossain vaiheessa, mut ärsyttää tuollainen "painostus" et kun olet teini sun KUULUU ryypätä |O

Tätä peesaan täysillä!!

Ikävä kyllä tiedän tapauksia joissa vanhemmat mieluummin päästävät teininsä (kera pussikaljan) viikonlopuksi pois, kun ovat heidän kanssaan kotona. Näin saavat itse rauhassa mennä ja tehdä mitä lystäävät....

siis normaaliteini pelaa kotona viikonloppuna äitin ja isän kanssa kimblee...? tuskin ne vanhemmat tuppaavat muksuilleen kaljaa ja ajavat kotoa pois. itse varmaan nämä nuoret haluavat mennä

siis saa viihtyä... mutta suurinosa nuorisosta kuitenkin on kavereillaan tai jossain kaupungilla viikonloppuna....

Tätä peesaan täysillä!!

siis saa viihtyä... mutta suurinosa nuorisosta kuitenkin on kavereillaan tai jossain kaupungilla viikonloppuna....

pisti vaan silmään tuo "siis NORMAALIteini pelaa kotona viikonloppuna.."

Tätä peesaan täysillä!!

Tuo Kimblen pelaaminen tosiaan osui kuin nyrkki silmään. Minäkin kyllä olin vanhempieni kanssa mökkeilemässä, mutta mieluummin kavereiden kanssa kaupungilla kuljailemassa. En aina juomingeissa, mutta kyllä sitäkin tuli tehtyä ja silti ihan vastuuntuntoinen ja järkevä aikuinen tuli.
Valitettavasti minua ihmetyttäisi jos 16-vuotias teinini ei olisi kiinnostunut vastakkaisen sukupuolen jahtaamisesta (kuuluu ikään sekin!) ja kaveriporukan kanssa pyörimisestä.... Ja en saisi slaagia siitäkään jos alkoholiin tutustuminen siinä iässä tapahtuisi... Tietenkään päätä en asiasta silittelisi, mutta YMMÄRTÄISIN.

Tämä on ihan tutkittu juttu. Nuoret ja lapset, joiden vanhemmat antavat maistaa alkoholia kotona, juovat sitä enemmän kaveriporukassa. Vanhemmat ovat antaneet hyväksyntänsä alaikäisen alkoholinkäyttöön.

Meidän Sälli, kk päästä 15v, ei hillu kaupungilla, ei kiinnosta alkoholi tai tupakka, viihtyy kotona illat,ja sillä on tyttöystävä, joka asuu pidemmällä, viettää siellä sit viikonloppuja, mut sielläkin ovat "kotona" eikä missään kaupungilla.

Ei se vastakkaisen sukupuolen tarvii vastaan siellä kaupungilla kännissä tulla, löytyy niitä muualtakin :whistle:

Alkuperäinen kirjoittaja HERNETÄTI:
Alkuperäinen kirjoittaja Rosalee:
Juotiin mekin tuon ikäisenä. Kuuluu nuoruuteen. Tietysti koetan omien lasten kohdalla niitä kokeiluja viivästyttää mahdollisimman pitkälle.
just :headwall:

peräänkuulutan sitä vanhempien tietämistä. jos lapsella on hyvä tvälit vanhemppiinsa hänen eit arvitse manneä kylille juomaan vaan voi sen ensikokeilunsa tejhdä vanhempien valvonnassa.

höpönlöpön. mulla on mitä loistavimmat välit ollut mun porukoihin. mä tiesin et saan ottaa kotona ekat kokeilut jos ja kun sitä haluan, mut enpä halunnut vaan halusin tehdä sen kavereiden kanssa. siinä kun oli oma jännityksensä. kyllä minä tulen tarjoamaan lapsilleni sen mahdollisuuden että kun ovat siinä iässä että alkoholi alkaa kiinnostamaan niin saavat sitä minulta maistaa, mutta tiedän, että paljon todennäköisemmin he sen kavereidensa kanssa tulevat tekemään.

Meidän Sälli, kk päästä 15v, ei hillu kaupungilla, ei kiinnosta alkoholi tai tupakka, viihtyy kotona illat,ja sillä on tyttöystävä, joka asuu pidemmällä, viettää siellä sit viikonloppuja, mut sielläkin ovat "kotona" eikä missään kaupungilla.

Ei se vastakkaisen sukupuolen tarvii vastaan siellä kaupungilla kännissä tulla, löytyy niitä muualtakin :whistle:

Onpas kiltti poika.... onnea siitä.

Meillä ei tuo 16 v ryyppää eikä notku viikonloppuisin ostareilla. Eikä se myöskään pelaa äidin ja isän kanssa kimblee. Mitä ihmettä siis noin totaalisen epänormaali nuori sitten tekee? Kas, sillä on kavereita tuolla omassa huoneessaan, pelaavat netissä, katsovat leffoja, soittavat sähkökitaraa ym teinille luonnotonta =)

Alkuperäinen kirjoittaja Rosalee:

Onpas kiltti poika.... onnea siitä.

no, kiltti ja kiltti, omat ongelmansa sillä on silti vaikkei kotiintuloajoista tai ryyppäämisestä ongelmaa olekkaan ;)

Jostain kumman syystä junnun kaverit viihtyvät erinomaisen hyvin meillä. Vaikkei meillä alaikäiset saa ottaa pisaraakaan alkoholia. Myös junnun kavereiden vanhemmat tykkäävät siit, että heidän nuorisonsa on meillä, koska tietävät asenteeni alaikäisten alkoholinkäyttöön. Varsin usein meillä on kolleja perjantaista sunnuntaihin eli ovat koko viikonlopun.

Olen tätä asiaa miettinyt aika paljon, vaikka ei ole vielä ajankohtaista meillä.
Minusta tuo totaalinen kieltäminenkään ei oikein toimi. Niitä tapauksia, missä vanhemmilla ei ole mitään realistista käsitystä siitä mitä omat lapset tekee on liian paljon. Teinit on aika vekkuleita vakuuttamaan omat vanhempansa puhtoisuudestaan.
En tosin nää järkevänä vaihtoehtona sitäkään kotona "juottamista", enkä sitä kautta asian hyväksymistä.
Asian kokonaan kieltäminen luultavasti kuitenkin vaan lisää sen viehättävyyttä monessa tapauksessa.

En usko että sillä on niin hirveästi merkitystä, antaako teinin kokeilla kotona turvallisesti vai ei. Luulen että lähes jokaista teiniä ne kännit kiinnostaa enemmän kuin pari pulloa olutta kotona. Se sitten on eri asia, ketkä jää siihen humalatunteeseen "koukkuun" ja ketkä ei. Kavereilla varmasti iso merkitys tuossa. Jos on ainoa joka ei juo, eikä saa hillua kaupungilla yöllä, voi toiset v.ttuilla. Enemmän pitäis yrittää kasvattaa lapselle tarpeeksi hyvä itsetunto, ettei ainakaan kavereiden painostuksen takia juo. Mutta ei tuohon nyt mitään huonoja kotioloja tarvi, että teini juo.

Alkuperäinen kirjoittaja Viblsp:
En usko että sillä on niin hirveästi merkitystä, antaako teinin kokeilla kotona turvallisesti vai ei. Luulen että lähes jokaista teiniä ne kännit kiinnostaa enemmän kuin pari pulloa olutta kotona. Se sitten on eri asia, ketkä jää siihen humalatunteeseen "koukkuun" ja ketkä ei. Kavereilla varmasti iso merkitys tuossa. Jos on ainoa joka ei juo, eikä saa hillua kaupungilla yöllä, voi toiset v.ttuilla. Enemmän pitäis yrittää kasvattaa lapselle tarpeeksi hyvä itsetunto, ettei ainakaan kavereiden painostuksen takia juo. Mutta ei tuohon nyt mitään huonoja kotioloja tarvi, että teini juo.

Nuorten alkoholinkäyttöä on tutkittu aikalailla, ja todella selvä yhteys on sillä, antaako käyttää kotona vai ei.

Alkuperäinen kirjoittaja RitiRalla:
Olen tätä asiaa miettinyt aika paljon, vaikka ei ole vielä ajankohtaista meillä.
Minusta tuo totaalinen kieltäminenkään ei oikein toimi. Niitä tapauksia, missä vanhemmilla ei ole mitään realistista käsitystä siitä mitä omat lapset tekee on liian paljon. Teinit on aika vekkuleita vakuuttamaan omat vanhempansa puhtoisuudestaan.
En tosin nää järkevänä vaihtoehtona sitäkään kotona "juottamista", enkä sitä kautta asian hyväksymistä.
Asian kokonaan kieltäminen luultavasti kuitenkin vaan lisää sen viehättävyyttä monessa tapauksessa.

meillä on puhuttu aina paljon asioista, lapset tietää mitä alkoholi aiheuttaa, tietää mitä vaaroja sen käytössä on, ovat nähneet kännisiä ihmisiä eivätkä pidä sitä minään tavoiteltavana olotilana..

jos sitä pidettäis jotenkin salaisena asiana et jotkut ryyppää, tai nauttii alkoholia, niin kiinnostus vois ollakkin eriluokkaa..meillä saatetaan ottaa illalla vaikka lonkeroa tai olutta, kännejä ei kyllä juoda..

ehkä se "terve" suhtautuminen siihen alkoholiin on se paras, ei salailla mut ei myöskään käytetä liikaa..en tiedä..

veikkaan kyllä, et tuon Likan kanssa teiniaika ei tule menemään yhtä helposti, luonteeltaan niin erilainen kuin veljensä,eli ei se kasvatus aina sitä takaa miten teinit käyttäytyy :whistle:

Alkuperäinen kirjoittaja Viblsp:
Kavereilla varmasti iso merkitys tuossa. Jos on ainoa joka ei juo, eikä saa hillua kaupungilla yöllä, voi toiset v.ttuilla. Enemmän pitäis yrittää kasvattaa lapselle tarpeeksi hyvä itsetunto, ettei ainakaan kavereiden painostuksen takia juo. Mutta ei tuohon nyt mitään huonoja kotioloja tarvi, että teini juo.
Kavereilla on erittäin suuri merkitys. Kummankin lapseni kohdalla olen huomannut, että ne on eri porukat jotka notkuu kaljakassien janssa ostareilla ja eri porukat, jotka ei notku. Tämä kaveripiirijako tapahtuu jo ala-asteen lopussa, viimeistään yläasteen alussa. Saa olla pelkästään iloinen, jos oma lapsi kaveeraa niiden ei-ostarilla-notkuvien kanssa. Yksi merkittävä syy siihen, miksi mä en keväällä myynyt tätä asuntoa ja muuttanut pienempään on se, että junnulla on niin hyvät kaverit täällä, etten halunnut ottaa edes sitä riskiä, että kaveripiiri muuton myötä vaihtuisi huonompaan.

itse olen saanut kotona juoda alaikäisenä ja oma äiti on ostanut mulle kaljaa. mutta ennen sitä ehdin jo kokeilla kavereiden kanssa sitä kännäämistä. ja kyllä se kaveriporukka oli suuri houkutus tehdä samaa mitä muut. kun minun kavereista kyllä kaikki joi viikonloppuna. onko teillä myös sama suhtautumineen seksiin? että teidän lapsi ei saa harrastaa seksiä ennen kuin on täysi ikäinen?

mun sisko teki tutkimuksen eräässä ylä-asteen koulussa jossa huomas että teinien ryyppääminen on suorassa yhteydessä sosiaaliseen tilanteeseen.
eristäytyneet ja / tai yksinäiset oppilaat olivat lähes kaikki kokeilleet kerran ja lopettaneet kun taas "kaikkien kaverit" joi eikä aikonu lopettaa.

aika jännä.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Tämä on ihan tutkittu juttu. Nuoret ja lapset, joiden vanhemmat antavat maistaa alkoholia kotona, juovat sitä enemmän kaveriporukassa. Vanhemmat ovat antaneet hyväksyntänsä alaikäisen alkoholinkäyttöön.

Saisinko jotain lähdeviitettä, haluaisin todella nähdä nämä tutkimukset.

Ei sillä, etteikö näinkin voisi olla. Mun alkoholinkäyttö oli teininä varsin kohtuullista verrattuna moniin muihin, jotka joutuivat pummaamaan alkon nurkalla just sitä, mitä kiinni saivat ja mitä oli helpoin "salakuljettaa" kotiin ja pitkin kaupunkia.

Mulle (ja muutamalle kaverillekin) mun mutsi osti sitä, mitä pyydettiin. Ei tarvinnut vetää vodkaa, sammua hankeen, oksentaa pitkin puskia tai muutakaan älytöntä. Saatiin rauhassa "harjoitella" niillä miedommilla juomilla mukavasti sisätiloissa.
Kimbleä ei kyllä pelattu, mutta marjapussia tai ristiseiskaa mutsin ja faijapuolen kanssa useinkin :D

kyllä meidän luokalla ainakin ne yksinäiset tai muuten hiljaiset nuoret eivät juoneet tai ei heitä näkynyt discossa... kai ne sitten harrasti jotain muuta viikonloppuisin.

Alkuperäinen kirjoittaja kyselen vaan:
itse olen saanut kotona juoda alaikäisenä ja oma äiti on ostanut mulle kaljaa. mutta ennen sitä ehdin jo kokeilla kavereiden kanssa sitä kännäämistä. ja kyllä se kaveriporukka oli suuri houkutus tehdä samaa mitä muut. kun minun kavereista kyllä kaikki joi viikonloppuna. onko teillä myös sama suhtautumineen seksiin? että teidän lapsi ei saa harrastaa seksiä ennen kuin on täysi ikäinen?

Mutta kai sinä tiedät, että alkoholi on varsin haitallinen aine alaikäiselle? Maksa ei sitä vielä kovin hyvin käsittele, äärimmäisen harva sellainen alkoholisoituu, joka aloittaa alkoholinkäytön vasta täysi-ikäisenä, ja alkoholi vaikuttaa lapsen kehitykseen pituuskasvusta alkaen paljon.

Tämä on myös sellainen yhteiskuntaluokkiin liittyvä asia. Lukiolaiset käyttävät epätodennäköisemmin alkoholia kuin ammattikoululaiset, ja yliopistoon tai muihin korkeakouluihin menevät vielä epätodennäköisemmin. 15-vuotiaista puolet ei ole koskaan alkoholia maistaneetkaan, ja jos välttämättä haluatte lapsienne kuuluvan siihen 'spurgu'-porukkaan, jotka kännäävät viikonloppuisin, ja valittavat sitten kateellisena miten kouluja käyneillä on parempi palkka, niin mikäs siinä. Elämä on valintoja.

Alkuperäinen kirjoittaja nibbler:
mun sisko teki tutkimuksen eräässä ylä-asteen koulussa jossa huomas että teinien ryyppääminen on suorassa yhteydessä sosiaaliseen tilanteeseen.
eristäytyneet ja / tai yksinäiset oppilaat olivat lähes kaikki kokeilleet kerran ja lopettaneet kun taas "kaikkien kaverit" joi eikä aikonu lopettaa.

aika jännä.

hmm..itseasiassa aika loogista..kukas sitä yksin viittis ryypätä :whistle:

Sällillä taas kävi niin, et vaikka koulussa sillä on pari kaveria (tunteneet yli 10v) niin vapaa-ajalla sillä ei niistä ole seuraa, kun ei kiinnosta samat asiat.
Pojat ei halua tulla tänne kun mä olen kotona, ja Sälli ei taas halua mennä hillumaan kaupoille tms

Onneks sillä nyt tosiaan on se tyttöystävä ja muutama muukin kaveri, ettei ihan yksin jää

Yhteistyössä