TEHY ja 20% palkankorotusvaatimus

  • Viestiketjun aloittaja Kysyn vaan
  • Ensimmäinen viesti
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Kysyn vaan:
Iltalehti tänään:

"Sairaanhoitajajärjestö Tehyn tavoitteena on nostaa hoitajien palkat samalle tasolle muiden teollisuusmaiden kanssa. Tämä tietäisi jopa 20 prosentin palkankorotuksia. Tehyn mukaan hoitohenkilöstön palkat ovat 17 prosenttia jäljessä teollisuusmaiden keskitasosta."

Suomessa ei ole muidenkaan palkat OECD-maiden keskitasoa. Miksi siis sairaanhoitajat katsovat, että he olisivat tässä asiassa jotenkin erioikeutettuja?

Sepä se.. Niin kuin täällä ei muiden korkeasti koulutettujen alojen ihmiset (huomattavasti korkeammin koulutetut kuin sairaanhoitajat) olisi palkkakuopassa.
Niinpä. Lääkäreilläkin on pienemmät palkat, vastaavaa prosenttiluokkaa. Ja harva ansiaitsee IS:n mainostamaa 5000-6000 euroa...VArsinkaan perustyöajalla se ei tule. Päivystykset ovat normaalituntimäärän lisäksi tehtäviä työtunteja.

Mutta, kyllä sh ansaitsee korotusta palkkaansa, enemmän kuin on tarjottu. Miksi naisten pitäisi aina tyytyä vähempään, kun vaativaa työtä tekevät? NAisissa on myös huomattavasti enemmän yksinhuoltajia, joten palkankorotus helpottaisi siltäkin osin. Tosin verotus ja esim. tarhamaksujen nousu söisi sitä palkankorotusta kiitettävästi.

 
lady of the lake
Kyllä tuntuviin palkankorotuksiin hoitoalalle on oikeasti antaa rahaa.Kun kuuntelin edellistä eduskunnan kyselytuntia niin meinasin tippua penkiltä kuullessani mihin Suomen valtio rahojaan syytää ja millaisia määriä!!! En ole koskaan tiennyt, että Suomi esim.maksaa Iso-Britannian EU-maksuja miljardien edestä?! :eek: Oppositio toi muutenkin esiin monia rahareikiä, joihin valtio rahojaan syytää ja joista helposti olisi annettavissa pallaratkaisuihin lisärahoja, jos niin halutaan. Suomi tukee ulkomailla monia muita valtioita ongelmissaan ja omiltaan ottaa pois...
 
vieras
Keikkafirman kautta tehdään töitä myös muista, kuin rahallisista syistä: joustavuus, jota ei kunta-alalla tavata, edes työvoimapulan uhatessa.

Mikä ihme siinä on, että jos virolainen tekee firman kautta töitä, on hän erinomainen ja jos suomalainen, on hän ahne?

Miksi ei taata omille kansalaislle riittävän hyvoä oloja, sen sijaan rahdataan tänne ulkomaisia tekemään paremmilla sopimuksilla työt?
 
Suomen terveydenhuoltomenojen osuus bruttokansantuotteesta on hävettävän pieni, noin 7,5%. Kuitenkin suomalaiset yleensä kertovat arvostavansa terveyttä ja siitä huolenpitoa. Miksi tästä ei siis olla valmiita maksamaan? Käykää katsomassa valtiovarainministeriön budjettikatsauksesta mihin verorahanne todella menevät ja miettikääpä uudelleen olisitteko ehkä valmiita ottamaan jostain muusta pois ja antamaan lisää terveydenhuoltoon.

http://www.vm.fi/vm/fi/04_julkaisut_ja_asiakirjat/01_julkaisut/01_budjetit/20070116Budjet/Budjettikatsaus2007.pdf

Tosiasia on kuitenkin se, että tällä palkalla ei saada lisää hoitajia töihin. Kuinka moni sitten on todella valmis antamaan terveytensä filippiineiltä tuotujen halvempien hoitajien käsiin, jotka eivät tule halvalla oppimaan tämän maan kieltä?? Hintansa tuontityövoimallekin tulee. Valitettava fakta on se, että suuri osa osastoista toimii vajaamiehityksellä ja tuplavuoroin, sillä sijaisia ei ole eikä tule. Uskon, että hoitajien irisanomiseen tuskin mennään, vaan aikanaan myös toimien määrä nousee hoitoalan työmotivaation myös noustessa paremman palkan myötä. Budjetin laatiminen on niemnomaan se järjestelykysymys, jostain pois ja lisää suomalaisten terveydelle.

Lakko tuskin hirveästi auttaa ketään, jotain hyötyä olisi ehkä nähtävissä sillä, että todella lyötäisiin laput luukulle ja potilaat kotiin. Valitettavasti hyvin moni osasto joutuu kuitenkin pyörimään täysillä, ainoastaan vähemmillä hoitajilla -> suuremmalla työmäärällä.

Laadukkaan hoitotyön puolesta!! Sh/klö
 
Piitu
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Ihan vain tiedoksi.... moni kunta on täysin riippuvainen vation tuista. Eli ei ne pelkillä veroilla toimeen tule. J

Eli jotta sairaanhoita N.N saa 20% palkankorotuksen, niin siitä hyvästä:

- Korotetaan jokaisen suomalaisen veroprosenttia
- Vähennetään sairaanhoitajien määrää
- Vähennetään sairaaloiden investointeja (= käytetään vanhoja laitteita niin kauan kun ne pysyvät kasassa ja säästetään kaikissa muissakin tarpeellisissa menoissa)
- Lisätään maksuja (korotetaan sairaalamaksuja ja keksitään mistä muista asioista voisi veloittaa)

Siis, kuinka moni suomalainen (joka ei ole terveydenhoitoalalla töissä) on ihan oikeasti näiden korotusten puolella vielä senkin jälkeen kun miettii, miten suuren hinnan itsekin tulee niistä maksamaan???
Ihan oikeassahan sä olet =) Siksi pistinkin edelliseni loppuun tuon "Onko siitä pidemmän päälle mitään hyötyä, niin se on sitten ihan toinen juttu."

En usko että tulevat saamaan tuota vaatimaansa palkankorotusta. Toisaalta ihmettelen miksi ei tarjottu korotus nyt kelvannut? Olisihan sekin ollut askel parempaan. Seuraavalla kerralla taas sitten vähän lisää korotusta, vähitellen eteenpäin. Kertarysäyksellä sitä ei tulla saamaan. Ja veikkaan että myönteinen ilmapiiri kääntyy vielä jos ja kun lakko alkaa ja jatkuu pitempään. Ja varsinkin siinä vaiheessa tämä kampanjointi kääntyy itseään vastaan kun kunnat alkavat tehdä noita yllämainittuja toimenpiteitä käyttäen syynä tätä tilannetta.
Uskokoon ken haluaa, mutta näin todennäköisesti tulee käymään.
En ole hoitajien vaatimuksien puolella enkä oikeastaan vastaankaan. Ovat varmaan korotuksensa ansainneet, mutta niin olisi moni muukin. Itse arvostan suuresti esim. perhepäivähoitajien työtä.
Omassa kunnassa ainakin tilanne sairaalassa, vanhusten hoidossa ja terveyskeskuksessa on sellainen että jos niihin vielä jotain säästötoimenpiteitä tulee, menee melko huonoksi. Nyt jo välttää viimeiseen asti terveyskeskukseen menoa...
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja äiti täälläkin:
Alkuperäinen kirjoittaja äiti täälläkin:
Alkuperäinen kirjoittaja irstas tehy:
Jos tämä TEHYn ahneus menee läpi, hoitoalalla tulee varmasti irtisanomisia, koska kunnat ovat jo nyt tiukilla pitääkseen yllä yleistä hoitojärjestelmää.
Hoitajapulaa on pienissä terveyskeskuksissa, mutta ei ole varaa palkata uusiakaan. Nyt korotusten myötä kaatuu sekin mitä on pidetty pystyssä. Pieniltä kunnilta tämä on pois, asuu ihmisiä muuallakin kuin kehä III:n sisäpuolella.
Näin voi puhua vain sellainen henkilö, joka ei tiedä, miten vähäisellä väellä ihmisiä jo hoidetaan. Osastoilla mennään jo nyt henkilökunnan suhteen lakisääteisellä minimimiehityksellä. Ei henkilökuntaa voi olla yhtään vähempää. Minä en ainakaan ole sellaisessa paikassa vielä työskennellyt, jossa on ollut ylimääräistä väkeä vuorossa.
Lisään tähän esimerkin. Jos osastolla on 28 potilasta, vuorossa voi olla jopa vain 2 sairaanhoitajaa, mikä menee jo riskirajoilla. Ei siinä ole enää varaa ottaa toista pois! Kyseessä vanhuspuolen osasto, jossa infuusioita ym.

Täällä 1sh +1ph illassa, paikkamäärä sama + ylipaikoilla olevat. Syöpäpotilaita terminaalivaiheessa, diabeetikkoja säärihaavojen kanssa, avuttomia vanhuksia vaipoissa, katkolaisia jne. Eli ihan perinteinen tk vuodeosasto, jossa ihmiset käyvät lisäksi hoidattamassa hoitajilla pieniä vaivojaan päivystysaikaan (eli klo16 jälkeen, kun lähin lääkäri muka liian kaukana) Tai jotkut tulevat suihkuttamaan ja hoidattamaan esim säärihaavojaan osastolle kaksi kertaa vuorokaudessa. Joskus on jopa osastolta käynyt ph antamassa iltainsuliinit lähialueen hoidettavalle, kun johtava hoitaja niin luvannut. Eli tuon aikaa on sh yksin vastuussa koko osastosta. Henkilökunnan keski-ikä jo vanha, ja harva on käynyt lähihoitajakoulutusta, ovat siis perushoitajia :)
 
Gluteus maximus
Olen sairaanhoitaja ja oikein tyytyväinen palkkaani. Olen sitten varmaan ainoa. En kuulu Tehyyn ja minulle on aivan yksi ja sama mitä järjestö touhuaa. Aina ollut niiden touhut muutenkin tosi takapuolesta. :whistle: Tekisi mielei palata töihin juuri nyt jos lakko tulee. Ihan lakkoilijoiden KIUSAKSI!

Koulutukseen nähden ihan hyvä palkka jo nyt!
 
vieras
terveydenhuolto pitäisi kyllä yksityistää. Veroprosentti pienenisi huomattavasti, kun niihin palkankorotuksiin ei hassattaisi koko valtionkassaa. Hoitajia ei vedettäisi niin ahtaalle, kun työhön tulijoita olisi. Palvelu olisi paljon parempaa ja ystävällisempää. Jos ei olisi varaa yksityisten maksuihin, niin uskon kyllä, että joku on niin kiltti perustaa näitä ilmaisklinikoita.
 
Keittiönoita
Mulla yks tuttu hoitaja teki ensin keikkafirmojen kautta ja nyt freelancerina. Hinnoittelee työnsä itse, tosin tekee hommia vain yksityiselle. Joustoa riittää ja toistaiseksi ainakin myös töitä. Palkkakin on hyvä.

Kollegat hiljattain kertoivat, että jossain pohjoisemmassa on joku yksityinen ryhtynyt saneluttamaan röntgenkuvat intialaisilla lääkäreillä. Kuva liikkuu verkossa eikä ole niin väliä, missä päin maailmaa radiologi sitä tutkii. Mietin mielessäni, että kuinkahan monen tavallinen keuhkokuume saakaan diagnoosiepäilyksi lintuinfluenssan :D Noh, tuota sanelua nyt ei voi rinnastaa potilastyöhön, kunhan kerroin.

Luitteko muuten nyt viikolla iltapäivälehdestä niiden kolmen suomalaisen, Ruotsissa työskentelevän sairaanhoitajan haastattelun? Mulle tuo Ruotsin kuvio on ollut täysin tuntematon ja lehtijuttu vähän avarsi asiaa. Toki siellä on peruspalkkakin suurempi kuin Suomessa, mutta näiden kolmen hoitajankin palkkojen välillä oli suuria eroja. Ruotsissa kun ensinnäkin hoitajat sopivat palkoistaan itse suoraan työnantajan kanssa ja kuten yksi haastatelluista sanoikin: palkka on sen mukainen, miten kovasti työnantaja haluaa juuri sinut palvelukseensa. Palkkaa nosti myös erilaiset vastuulisät, eli yksi hoitaja kertoi olevansa osastonsa varastotilausvastaava ja siitä maksettiin sitten erikseen. Muistaakseni hän oli lisäksi myös kipuhoitaja, joten siitäkin tuli lisää liksaa. Heidän palkkansa ei siis muodostu pekästään peruspalkasta ja vuorotyölisistä vaan monesta muustakin.
 
äiti täälläkin
Alkuperäinen kirjoittaja Gluteus maximus:
Olen sairaanhoitaja ja oikein tyytyväinen palkkaani. Olen sitten varmaan ainoa. En kuulu Tehyyn ja minulle on aivan yksi ja sama mitä järjestö touhuaa. Aina ollut niiden touhut muutenkin tosi takapuolesta. :whistle: Tekisi mielei palata töihin juuri nyt jos lakko tulee. Ihan lakkoilijoiden KIUSAKSI!

Koulutukseen nähden ihan hyvä palkka jo nyt!
En minäkään ole kuulunut tehyyn enää vuosikausiin. Olen jo aikoja sitten kyllästynyt tämän lälläriliiton tehottomuuteen monissakin asioissa, ei tosiaankaan vain palkkajutuissa. Siksi olenkin positiivisesti yllättynyt tästä tehokkuudesta, jota Tehy nyt osoittaa.

Ehdottomasti olen sairaanhoitajien palkankorotusten puolella!
 
Gluteus maximus
Alkuperäinen kirjoittaja äiti täälläkin:
Alkuperäinen kirjoittaja Gluteus maximus:
Olen sairaanhoitaja ja oikein tyytyväinen palkkaani. Olen sitten varmaan ainoa. En kuulu Tehyyn ja minulle on aivan yksi ja sama mitä järjestö touhuaa. Aina ollut niiden touhut muutenkin tosi takapuolesta. :whistle: Tekisi mielei palata töihin juuri nyt jos lakko tulee. Ihan lakkoilijoiden KIUSAKSI!

Koulutukseen nähden ihan hyvä palkka jo nyt!
En minäkään ole kuulunut tehyyn enää vuosikausiin. Olen jo aikoja sitten kyllästynyt tämän lälläriliiton tehottomuuteen monissakin asioissa, ei tosiaankaan vain palkkajutuissa. Siksi olenkin positiivisesti yllättynyt tästä tehokkuudesta, jota Tehy nyt osoittaa.

Ehdottomasti olen sairaanhoitajien palkankorotusten puolella!

Joo, nythän ne näyttää yrittävän, mutta kyllä tosipaikan tullen ne luovuttavat. Sanokaa minun sanoneen :whistle: Sitten otetaan se 0,5% palkankorotus nöyrinä vastaan. :LOL:
 
Onkos muuten muissa maissa joihin nyt tätä palkkasummaa vertaillaan kunnallinen terveydenhuolto, vai näitä "maksa itsesi kipeäksi-vakuutuksia jos aiot sairastaa"
Koska jos kyseessä on "tuottava" sairaanhoito järjestelmä, eikä valtion rahoittama, niin tottakai silloin palkat on korkeammat..
 
ap
Minun mielestäni julkisella puolella olisi ensimmäiseksi nostettava lääkäreiden palkkoja ja etuja. Nyt ne ovat niin surkeita, että kunnon lääkäreitä ei siltä puolelta enää tahdo löytää.

Kukaan lääkäri EI ENÄÄ TAHDO olla julkisella puolella töissä, jos ei ole aivan pakko. Ja tämä näkyy kyllä hyvin lääkäreiden ammattitaidossa. Itse käytän julkista terveydenhuoltoa ainoastaan silloin kun on pakko. Ja tämäkin yleensä vain päivystystapauksissa, jolloin yksityiselle ei pääse.

Yliopistollisten sairaaloiden lääkäreistä en pysty sanomaan. He ehkä ovatkin ammattitaitoisia, mutta terveyskeskusten puolella lääkärien taso on ihan ala-arvoista.
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Mulla yks tuttu hoitaja teki ensin keikkafirmojen kautta ja nyt freelancerina. Hinnoittelee työnsä itse, tosin tekee hommia vain yksityiselle. Joustoa riittää ja toistaiseksi ainakin myös töitä. Palkkakin on hyvä.

Kollegat hiljattain kertoivat, että jossain pohjoisemmassa on joku yksityinen ryhtynyt saneluttamaan röntgenkuvat intialaisilla lääkäreillä. Kuva liikkuu verkossa eikä ole niin väliä, missä päin maailmaa radiologi sitä tutkii. Mietin mielessäni, että kuinkahan monen tavallinen keuhkokuume saakaan diagnoosiepäilyksi lintuinfluenssan :D Noh, tuota sanelua nyt ei voi rinnastaa potilastyöhön, kunhan kerroin.

Luitteko muuten nyt viikolla iltapäivälehdestä niiden kolmen suomalaisen, Ruotsissa työskentelevän sairaanhoitajan haastattelun? Mulle tuo Ruotsin kuvio on ollut täysin tuntematon ja lehtijuttu vähän avarsi asiaa. Toki siellä on peruspalkkakin suurempi kuin Suomessa, mutta näiden kolmen hoitajankin palkkojen välillä oli suuria eroja. Ruotsissa kun ensinnäkin hoitajat sopivat palkoistaan itse suoraan työnantajan kanssa ja kuten yksi haastatelluista sanoikin: palkka on sen mukainen, miten kovasti työnantaja haluaa juuri sinut palvelukseensa. Palkkaa nosti myös erilaiset vastuulisät, eli yksi hoitaja kertoi olevansa osastonsa varastotilausvastaava ja siitä maksettiin sitten erikseen. Muistaakseni hän oli lisäksi myös kipuhoitaja, joten siitäkin tuli lisää liksaa. Heidän palkkansa ei siis muodostu pekästään peruspalkasta ja vuorotyölisistä vaan monesta muustakin.
Entäs oletteko kuulleet, että Saksassa insinöörin palkka on 30% parempi kuin Suomessa?
 
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Tämä palsta notkuu TEHY:läisiä, mutta yksikään ei osannut/halunnut vastata kysymykseeni.

Tätä minä juuri odotinkin. :)

Kovat ovat TEHY:n vaatimukset, mutta mistä hyvästä!
Jep..täällä TEHY:n opiskelijäsen. Ja sanompa, että naisvaltaisena liittona/alana oleme pioneereja! JOspa esim. Pam saisi esimerkistämme vähän puhtia parantaa jäsentensä työoloja.

Ja mistä hyvästä korotus hoitajille.. Oletko jotenkin vajaa kun et käsitä työnkuvaa ja kiristynyttä työtahtia ja vastuuta.. sitä on kiristetty melkoisesti vuosien varrella ja hiljaa ja huolella ovat hoitajat työnsä tehneet! Mutta jossakin vaiheessa on mitta täysi. Ja se on juuri täyttynyt.

Entäpä koulutustaso? kerrohan missä korkeakoulu ammatissa tienaat peruspalkallisena 1800? bruttona (-verot)? Koulutus on myöskin koventunut työelämän vaatimusten mukaisiksi.

Ja entä vastuu..muille tuskin tätä tarvitsee selventää/toistaa, mutta kysymyksessä on myös sinun ja lastesi terveys! Mielipiteesi olisi eri, jos joultuisitte onnettomuuteen ja tarvit akuuttia apua ja asiantuntevaa hoitoa, sillon ymmärtäisit.

Ja tiedoksi: Myös sinulla on oikeus vaatia samoja asiooita, ja kyllä sinun asiaasi kuunnellaan, mikäli siihen on järkevät perustelut.

 
Keittiönoita
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Entäs oletteko kuulleet, että Saksassa insinöörin palkka on 30% parempi kuin Suomessa?
En ole kuullut, mutta ei ole yllätys. Tosin en ole koskaan kuullut kenestäkään, joka tekisi insinöörin töitä eli en tiedä, mitä insinöörin työ on tai miten insinöörin palkka määritellään. On mullakin ollut monia insinöörin koulutuksen saaneita työkavereina, mutta heilläkin on ollut mitä erilaisimpia palkkoja riippuen siitä, mitä ovat työkseen tehneet. Heidän palkkansa on siis määräytynyt muilla perustein kuin että ovat koulutukseltaan insinöörejä. Jotkut inssit tienasivat enemmän kuin minä tradenomikoulutuksellani ja toiset taas vähemmän.

Ja lisään vielä, että paljon oli palkka kiinni siitäkin, missä oli töissä. Viimeisimmässä työpaikassani tienasin reippaasti enemmän kuin sitä edellisen työpaikkani esimiestehtävissä työskentelevä DI.

 
Gluteus maximus
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Minun mielestäni julkisella puolella olisi ensimmäiseksi nostettava lääkäreiden palkkoja ja etuja. Nyt ne ovat niin surkeita, että kunnon lääkäreitä ei siltä puolelta enää tahdo löytää.

Kukaan lääkäri EI ENÄÄ TAHDO olla julkisella puolella töissä, jos ei ole aivan pakko. Ja tämä näkyy kyllä hyvin lääkäreiden ammattitaidossa. Itse käytän julkista terveydenhuoltoa ainoastaan silloin kun on pakko. Ja tämäkin yleensä vain päivystystapauksissa, jolloin yksityiselle ei pääse.

Yliopistollisten sairaaloiden lääkäreistä en pysty sanomaan. He ehkä ovatkin ammattitaitoisia, mutta terveyskeskusten puolella lääkärien taso on ihan ala-arvoista.
Olen harvinaisen samaa mieltä lääkäreiden palkankorotuksista Ja jos tosiaan aletaan vertailemaan muihin maihin niin esim. juuri insinöörit tienaavat ulkomailla ainakin sen 30% enemmän kuin täällä suomessa.

Esim. Diplomi-insinöörin palkka Saksassa on yli 5000 euroa kun taas täällä suomessa hiukan yli 2000 euroa. Siksi mekin mietitään juuri Saksaan muuttoa. Siellä elinkustannuksetkin puolet halvempaa.
 
piushka
Kyllähän tässä itsekin joutuu ulkomaille muuttamaan parin kuukauden päästä ihan vaan siksi että saan insinöörin palkkani tuplana, lisäksi verotuskin kevyempi.
Että palkkakuopassa taidetaan olla kaikki Suomessa ;)
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja Ninsku05:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Tämä palsta notkuu TEHY:läisiä, mutta yksikään ei osannut/halunnut vastata kysymykseeni.

Tätä minä juuri odotinkin. :)

Kovat ovat TEHY:n vaatimukset, mutta mistä hyvästä!
Jep..täällä TEHY:n opiskelijäsen. Ja sanompa, että naisvaltaisena liittona/alana oleme pioneereja! JOspa esim. Pam saisi esimerkistämme vähän puhtia parantaa jäsentensä työoloja.

Ja mistä hyvästä korotus hoitajille.. Oletko jotenkin vajaa kun et käsitä työnkuvaa ja kiristynyttä työtahtia ja vastuuta.. sitä on kiristetty melkoisesti vuosien varrella ja hiljaa ja huolella ovat hoitajat työnsä tehneet! Mutta jossakin vaiheessa on mitta täysi. Ja se on juuri täyttynyt.

Entäpä koulutustaso? kerrohan missä korkeakoulu ammatissa tienaat peruspalkallisena 1800? bruttona (-verot)? Koulutus on myöskin koventunut työelämän vaatimusten mukaisiksi.

Ja entä vastuu..muille tuskin tätä tarvitsee selventää/toistaa, mutta kysymyksessä on myös sinun ja lastesi terveys! Mielipiteesi olisi eri, jos joultuisitte onnettomuuteen ja tarvit akuuttia apua ja asiantuntevaa hoitoa, sillon ymmärtäisit.

Ja tiedoksi: Myös sinulla on oikeus vaatia samoja asiooita, ja kyllä sinun asiaasi kuunnellaan, mikäli siihen on järkevät perustelut.
Korkeakouluammatti? AMK on alempi korkeakoulututkinto, kuten on myös esim. tradenomin tutkinto. Jos puhutaan supistetusti "korkeakoulututkinnosta" niin silloin on paras puhua yliopistotason tutkinnosta.

Itse jatkoin yliopistoon AMK-tutkinnon jälkeen. Yliopistossa hetken oltuani en voinut kuin nauraa niille, jotka tosiaan kutsuvat AMK-tutkintoa korkeakoulututkinnoksi. Kyseessä on aika lailla eri luokan koulutukset.

 
piushka
Haha! Nimen omaan MIKÄ KORKEAKOULUAMMATTI?
Kyllä se kuuluu alempaan korkeakoulu tutkintoon. Eikö teille opetettu koulussa miksi valmistutte? vai onko kouluhierarkkia jäänyt opiskelematta?
 
niinpä
Alkuperäinen kirjoittaja akattaasvauhdissa:
Ei nosteta koskaan kenenkään palkkoja, kielletään korotusten vaatiminenkin, kun sittenhän ne kuvittelevat olevansa parempia kuin toiset....kaikille vaan todetaan, itsepä olet alasi valinnut. Turha siis siivojien, opettajien, kaupan kassojen tai kenenkään muiden koskaan marista mistään.

Tää on aina tätä, ja lyödäänkö vetoa, että reilusti yli puolet näistä Tehyn vaatimusten (tai ylipäätään hoitajien palkankorotusten) sättijät ovat naisia. "Jos emme me saa, ei saa kukaan muukaan saada" --> tyypillinen asenne naisvaltaisilla aloilla. Eikä mikään koskaan muutu. Kukaan ei voi kuvitella, että kaikki naisvaltaiset alat nostettaisiin palkkakuopasta yhdellä kertaa. Tällä kertaa se lupaus (tyhjä sellainen) ja vuoro annettin hoitajille vaalien alla. Jostain ryhmästähän se aina on aloitettava. Nykytilanne: Ukot nauravat partaansa, kun naiset tappelevat keskenään.

Minusta on hyvä, että "munaton" liitto kerrankin repäisee. Eikä se ole yhden liiton syytä, jos muut liitot ovat sopimuksen allekirjoittaneet. Valittakaa omiin liitoihinne, älkääkä Tehyn kimppuun hyökätkö. Tehy ajaa jäsenistönsä etuja, kerrankin. Ja joo, olen entinen Tehyläinen, entinen vanhuspuolen sairaanhoitaja. Lähdin jo muutama vuosi sitten vaihtamaan alaa (uudestaan koulun penkille siis), enkä ole sekuntiakaan sitä katunut.


PEESI!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
 
Keittiönoita
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Korkeakouluammatti? AMK on alempi korkeakoulututkinto, kuten on myös esim. tradenomin tutkinto. Jos puhutaan supistetusti "korkeakoulututkinnosta" niin silloin on paras puhua yliopistotason tutkinnosta.
Mä olen aivan samaa mieltä. Ylemmällä ja alemmalla korkeakoulututkinnolla on vinha ero ja se näkyy ihan oikeasti myös työelämässä. Mulla on tietojenkäsittelyn tradenomin tutkinto eli AMK-tutkinto ja kyllä sen koulutuksen antama osaaminen on ihan eri kuin kollegoillani, jotka ovat opiskelleet tietojenkäsittelytiedettä yliopistossa tai teknillisessä korkeakoulussa. Tämä mun suoritama tutkintoni on ihan passeli mulle näihin tehtäviin, mitä nyt teen, mutta en missään tapauksessa voi sanoa, että mulla olisi korkeakoulututkinto tietojenkäsittelyn alalta, koska kuulija kuvittelisi mun olevan joko FM tai DI.

 

Yhteistyössä