Tehdäänpäs pientä tutkimusta: Te joilta maito loppui kesken

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Imetyskeskustelija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Minä kyllä tunnen selvästi onko mussa maitoa vai ei. Silloin, kun tuntui ettei ole maitoa, vauva huusi nälkäänsä tissin päälle ja vetäisi aina koko pullon korviketta sen jälkeen. Minulle suositeltiin neuvolassa korvikkeen antamista, koska vauvan paino oli laskenut rajusti.

Lääkäri sanoi, että väsymys ja stressi voi hyvinkin aiheuttaa tällaista. Lisäksi se on jotenkin tissistäkin kiinni, minulla tuli aina toisesta tissistä paremmin maitoa kuin toisesta.

Olen kyllästynyt perustelemaan näitä asioita imetysfanaatikoille. Miten joku voi olla niin imetyksen perään, että jaksaa huolehtia toisten ihmisten imetyksistä.

Alkuperäinen kirjoittaja aina näitä saa perustella:
Minä kyllä tunnen selvästi onko mussa maitoa vai ei. Silloin, kun tuntui ettei ole maitoa, vauva huusi nälkäänsä tissin päälle ja vetäisi aina koko pullon korviketta sen jälkeen. Minulle suositeltiin neuvolassa korvikkeen antamista, koska vauvan paino oli laskenut rajusti.

Lääkäri sanoi, että väsymys ja stressi voi hyvinkin aiheuttaa tällaista. Lisäksi se on jotenkin tissistäkin kiinni, minulla tuli aina toisesta tissistä paremmin maitoa kuin toisesta.

Olen kyllästynyt perustelemaan näitä asioita imetysfanaatikoille. Miten joku voi olla niin imetyksen perään, että jaksaa huolehtia toisten ihmisten imetyksistä.

Ei tähän ollut mikään pakko vastata...

Pakko kommentoida että se greippimehun värinen maito on esimaitoa jota tulee helposti tisseistä lypsämällä jopa 100ml ennen kuin alkaa herua sitä rasvaista ja valkoista takamaitoa. Eli jos saa tissistä lypsämällä vaan sitä harmaata litkua ei se välttämättä tarkoita etteikö tisseistä tulisi myös sitä paksumpaa tavaraa.
Mä lypsin silloin kun imetin niin sen esimaidon aina pois että vauva sai sitä rasvaista takamaitoa. Sillä se esimaito ei pidä nälkää eikä nosta painoa vaan tulee nopeasti pissana läpi..

Alkuperäinen kirjoittaja Neppi:
Pakko kommentoida että se greippimehun värinen maito on esimaitoa jota tulee helposti tisseistä lypsämällä jopa 100ml ennen kuin alkaa herua sitä rasvaista ja valkoista takamaitoa. Eli jos saa tissistä lypsämällä vaan sitä harmaata litkua ei se välttämättä tarkoita etteikö tisseistä tulisi myös sitä paksumpaa tavaraa.
Mä lypsin silloin kun imetin niin sen esimaidon aina pois että vauva sai sitä rasvaista takamaitoa. Sillä se esimaito ei pidä nälkää eikä nosta painoa vaan tulee nopeasti pissana läpi..

Mut hei, kyl sitäkin tarvitaan, mitä varten sitä muuten tulis? Se on janojuomaa. Etumaito on vauvan juotavaa ja takamaito "syötävää".

Alkuperäinen kirjoittaja etukorttilainen:
Mut hei, kyl sitäkin tarvitaan, mitä varten sitä muuten tulis? Se on janojuomaa. Etumaito on vauvan juotavaa ja takamaito "syötävää".

Pointti olikin että jos sitä tulee liikaa, siis sitä etumaitoa, niinku mulla. Tiedän kyllä että se etumaito on sitä varten siinä tyrkyllä että vauva alkaa imeä tissiä kun sieltä tulee sitä sokerista etumaitoa ja imeminen heruttaa sitä takamaitoa :)

Ekan kanssa maito loppui jo 3 kk:n kohdalla, sitä ennen maitoa ei edes tullut kunnolla. Meillä kitistiin jatkuvasti, kunnes äitini vihjasi, että voisko olla nälkä. Sitä ennen olin jatkuvasti imettämässä. Kun vauva sai korviketta (=mahansa täyteen) loppui kitinäkin. Yritin pumpata ja vaikka mitä että maitoa olis alkanu tulla kunnolla, mutta mikään ei auttanut. Siitä tuli tietty kamala stressi. Kun lopetin koko höyryämisen, niin alkoi arkikin sujua vähän paremmin.

Useasti muuten luullaan maidon loppuneen kun rinnat tuntuvat "tyhjiltä", vaikka oikeasti maidon tulo on vaan tasaantunut vauvan kysyntää vastaavaksi. Itselle ainakin sellainen vaihe tuli vauvan ollessa n.4kk ikäinen.

Yhteistyössä