Tehdäänpäs pientä tutkimusta: Te joilta maito loppui kesken

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Imetyskeskustelija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Tyttö oli rinnalla ihan koko ajan pitkiäkin aikoja varmmaan viikon ajan. Kokeilin sitten pumppaamalla molemat rinnat ja ei sieltä tullu ku liru molemmista. Oletin tässä vaiheessa ettei se oikein riitä, neidin ollessa viel eritoten erityisen ärttyinen jatkuvasti. Neiti oli himpun vajaa 3 kk.

Mulla kun ei kummallakaan kerralla edes noussut maito rintoihin, niin miten sieltä voisi mitään tullakaan. Silti, imetin--> vauvan paino vaan laski. Oli lääkkeet käytössä, joiden piti auttaa maidon tuloon ja herumiseen, ei mitään vaikutusta. Mulla oli sairaalasta vuokrattu pumppukin, siis sellainen sähkökäyttöinen, jota käytin joka ikinen päivä monta kertaa. Ei mitään.
Siinä sitä terveydenhoitajakin ihmetteli, kuinka voi olla ettei mitään tule. Sanopas se!
Ja molemmilla kerroilla ollut siis tämmöistä heti synnytyksestä asti.

Alkuperäinen kirjoittaja Wilpuri:
Maito oli sellaista haaleaa niinkuin greippilimpparin väristä eikä sitä tullut kerralla kuin joku 20ml

ei mullakaan ole sen kummemman väristä ollut ja pumppaamalla ei tahdo irrota yhtään mitään. Itsekin olen joskus miettinyt samaa ku ap.

Alkuperäinen kirjoittaja Venefica:
Tyttö oli rinnalla ihan koko ajan pitkiäkin aikoja varmmaan viikon ajan. Kokeilin sitten pumppaamalla molemat rinnat ja ei sieltä tullu ku liru molemmista. Oletin tässä vaiheessa ettei se oikein riitä, neidin ollessa viel eritoten erityisen ärttyinen jatkuvasti. Neiti oli himpun vajaa 3 kk.

edelleen se pumppaus pumpulla tai käsin ei kerro mitään siitä onko maitoa vai ei.
sun vauvalla oli varmaan tiheän imun kausi ( joka taitaa olla tällä palstalla kirosana ).
luulisin tänkin ketjun perusteella tosiaan, että suurin syy imetysten lopettamiseen on se tiedon puute.
avaanko sateenvarjon ? ei kai tartte ?

Alkuperäinen kirjoittaja endie:

edelleen se pumppaus pumpulla tai käsin ei kerro mitään siitä onko maitoa vai ei.
sun vauvalla oli varmaan tiheän imun kausi ( joka taitaa olla tällä palstalla kirosana ).
luulisin tänkin ketjun perusteella tosiaan, että suurin syy imetysten lopettamiseen on se tiedon puute.

Elä suotta avaa, mutta kiinnostaisi tietää iten kauan se tiheän imun kausi kestää? Viikko rinnalla tunnin välein, lapsella jatkuva nälkä ja viikon jälkeekin oltiin tissillä vaikka tuttelia saikin aina imetyksen jälkeen. Eli tissi ei riittänyt. Eli loppuiko kesken vai oliko nyt laiskuudesta sitten taas kyse? Tai tietämättömyydestä? Ku pulloakin oli vaikea tarjota, neiti ei koskaan huolinu ensiks pulloa, vasta kun oli tissillä hetken roikkunu ja tajus et ruoka tuleekin nyt tosta kumisesta typeestä vemputtimesta.

Tuosta pumppauksesta on omakohtainen kokemus että en koskaan saanut pisaraakaan pumpulla tulemaan, mutta täysimetin kaksoset 5kk asti ja kiinteitä syöden 1v ikään asti.

Se, että lapsi on rinnalla paljon ja itkee kun ottaa pois, ei tarkoita, että maito on loppunut. Vauvat nyt vaan viettävät pieninä paljon aikaa rinnalla. Kyllä, korvikkeella lapsi on tyytyväinen eikä ole rinnalla enää, mutta se vaikuttaa äidin maitomääriin pienentävästi. Jos vauva viettää paljon aikaa rinnalla suht tyytyväisenä, ei ole mitään syytä olettaa, että maito on loppu tai vähissä.

Se, että paino ei nouse, on selkeä merkki, että jokin on hätänä. Silloinkaan tosin maidon loppuminen ei ole pakosti syynä, mutta tietenkin aika yleinen syy se on.

Pumppaamalla ei välttämättä irtoa mitään vaikka olisi kuinka paljon maitoa.

Maidon väri ei kerro siitä oikeastaan mittään. ÄM koostumus on aikalailla sama kaikilla äideillä.

Keltaisuuteen auttaa nimenomaan ÄM, ei korvike.

Suurin syy imetyksen lopettamiseen taitaa olla tiedon puute ja asennekysymys, niin äideillä kun ammattilaisilla. Annetaan liian herkästi korviketta "varmuuden vuoksi". Mielestäni ammatti-ihmisiä pitäisi kouluttaa paremmin, sillä he voivat vaikuttaa äitien tietotaitoon ja asenteisiin. Jos on vallalla asenne, että lapsi ei saa olla rinnalla "kokoajan" ja että maito tosiaan vaa loppuilee vähän kenellä tahansa, niin ei pitäisi tulla yllätyksenä, että äideillä on ongelmia imetyksen kanssa.

Ja tähän loppuun. En halua syyllistää ketään, ei kukaan yksittäinen äiti aina voi ja pysty kaikkeen, älkää nyt hermostuko. Nyt vaan keskustellaan ja puhutaan imetyksestä.

Mun mielestä tän ketjun vastauksista suurin osa on sellaisia, joihin ei olisi tieto auttanut millään tavalla.

Elä suotta avaa, mutta kiinnostaisi tietää iten kauan se tiheän imun kausi kestää? Viikko rinnalla tunnin välein, lapsella jatkuva nälkä ja viikon jälkeekin oltiin tissillä vaikka tuttelia saikin aina imetyksen jälkeen. Eli tissi ei riittänyt. Eli loppuiko kesken vai oliko nyt laiskuudesta sitten taas kyse? Tai tietämättömyydestä? Ku pulloakin oli vaikea tarjota, neiti ei koskaan huolinu ensiks pulloa, vasta kun oli tissillä hetken roikkunu ja tajus et ruoka tuleekin nyt tosta kumisesta typeestä vemputtimesta.

voi kestää parikin viikkoa - ja ehkäpä pitempäänkin ? jos vauvan paino on kokoajan noussut, niin ei se maito silloin ole ollut riittämätöntä. tosin sitähän ei voi esim sun kohdalla varmaksi tietää, kun on saanut myös pulloa ( et tosin kertonut millaisia määriä joi tissin jälkeen ).
kyllä mä edelleen pysyn omassa mielipiteessäni, että tietämättömyyttä pohjimmiltaan . mutta ei se tee kenestäkään laiskaa tai huonoa.
((ja minä pohdin nyt äitejä jotka olisivat halunneet jatkaa imetystä, mutta ovat lopettaneet koska "maito loppui". . ))

Alkuperäinen kirjoittaja Rytkäätys:
Eiköhän jokainen imetystä haluava äiti tee kaikkensa että pystyisi sitä rintaa lapselle antamaan! Jokainen tuntee oman lapsensa parhaiten ja huomaa kyllä jos hälle jää nälkä yms!

Tässä olen samaa mieltä. Kaksi epäonnistunutta imetystä takasin, mutta jos kolmas tulee yritän taas, yhtä itsestään selvästi kuin kahta ensimmäistä, joista molemmat valitettavasti epäonnistui.

Alkuperäinen kirjoittaja pallero:
Alkuperäinen kirjoittaja Wilpuri:
Maito oli sellaista haaleaa niinkuin greippilimpparin väristä eikä sitä tullut kerralla kuin joku 20ml

samanlaista minulla. kerran verrattiin synnärillä lypsykoneen ääressä yhden äidin kanssa, kun hän sai desin irti sellaista rasvaista, valkoista maitoa. Mutta tuollaisella greippimehulla olen kyllä kaksi vauvaa täysimettänyt 4kk ikään.

Maidon väri ei kerro mitään sen laadusta. Maidon väri voi vaihdella paljonkin lirusta kermankeltaiseen ja kaikki yhtä hyvää.

Alkuperäinen kirjoittaja Imetyskeskustelija:
vaikka olisitte halunneet imettää, mistä päättelitte että maito on loppunut? Näitä imetyskeskusteluja seuratessa herää karmea epäilys, että moni on luullut maidon loppuneen ja siirtynyt korvikkeeseen, kun on ollut esim. tiheän imun kausi, vauva on alkanut kiukutellut rinnalla tms. Ja kertoisitteko, minkä ikäinen vauva oli ja millainen tilanne muuten oli? ENKÄ nyt aio syyllistää ketään enkä väittää, että kyllä kaikki voivat imettää kun vain viitsivät. Vaan tämäkin nykyisten ja tulevien imettäjien avuksi, itsennekin, jos vielä tulee ensi kerta.

hmm, no ensinnäkin meillä ei toi imetys oikeastaan lähteny hyvin alkuun, sai jo sairaalassa lisämaitoa.. joten site kun kotiuduttiin ja imetin niin tuntu ettei poika saa tarpeeks maitoa.. sinnikkäästi imetin myös päivisin ja sai sitte korviketta lisäks.. yöt mentiin pelkällä imetyksellä 3kk ikään asti kunnes poika itse lopetti rinnan imemisen.. joten sitte siirryttiin kokonaan korvikkeeseen... pumppaamalla mä sain 10-20ml kerrallaan että ei sitä ny ihan hirveästi tullu... jos vielä saan lapsen niin koitan toki imetystä mutta en mitään ressiä aiheesta ota :) ja onhan se hyvä jos ees sen 3kk yölä sitten imettää :)

Alkuperäinen kirjoittaja Tiskirätti:

Mun mielestä tän ketjun vastauksista suurin osa on sellaisia, joihin ei olisi tieto auttanut millään tavalla.

Mun mielestä nimenomaan tässä on tullut esille tietämättömyyttä. Muutamia ihan selkeitäkin tapauksia, mutta se, että pumpulle ei heru paljoa ja lapsi viettää paljon aikaa rinnalla ei suinkaan viittaa maidon riittämättömyyteen vaa lapsen/äidin normaaliin suhteeseen.

Alkuperäinen kirjoittaja ninaTT:

Mene kertomaan tuo Tyksin lapsivuodeosaston lääkäreille ;)

Homma nyt vaan on niin, että jos vauva on keltaisuuden takia yliväsynyt, eikä äidin maito ole vielä noussut kunnolla, eikä luovutettua äidinmaitoa ole tarpeeksi (ne menee keskosille yleensä, täysiaikaisille ei riitä ) niin se on korvikemaito mitä annetaan. Nesteytys on erittäin tärkeää keltaisen vaavin hoidossa. Tottakai ensisijaisesti annetaan oman äidin lypsämää maitoa, mutta sitä ei kaikilla tule tarpeeksi vauvan ekoina vuorokausina. Lastenlääkärin ehdoton määräys kuulemma oli että "lisämaitoa, ja asiasta ei edes neuvotella". Ja lisämaito nimenomaan pullosta, koska siitä se menee nopeiten alas: hörpyttämistä käytetään silloin, kun ei ole hätä.

Se, että lapsi on rinnalla paljon ja itkee kun ottaa pois, ei tarkoita, että maito on loppunut. Vauvat nyt vaan viettävät pieninä paljon aikaa rinnalla. Kyllä, korvikkeella lapsi on tyytyväinen eikä ole rinnalla enää, mutta se vaikuttaa äidin maitomääriin pienentävästi. Jos vauva viettää paljon aikaa rinnalla suht tyytyväisenä, ei ole mitään syytä olettaa, että maito on loppu tai vähissä.

Se, että paino ei nouse, on selkeä merkki, että jokin on hätänä. Silloinkaan tosin maidon loppuminen ei ole pakosti syynä, mutta tietenkin aika yleinen syy se on.

Pumppaamalla ei välttämättä irtoa mitään vaikka olisi kuinka paljon maitoa.

Maidon väri ei kerro siitä oikeastaan mittään. ÄM koostumus on aikalailla sama kaikilla äideillä.

Suurin syy imetyksen lopettamiseen taitaa olla tiedon puute ja asennekysymys, niin äideillä kun ammattilaisilla. Annetaan liian herkästi korviketta "varmuuden vuoksi". Mielestäni ammatti-ihmisiä pitäisi kouluttaa paremmin, sillä he voivat vaikuttaa äitien tietotaitoon ja asenteisiin. Jos on vallalla asenne, että lapsi ei saa olla rinnalla "kokoajan" ja että maito tosiaan vaa loppuilee vähän kenellä tahansa, niin ei pitäisi tulla yllätyksenä, että äideillä on ongelmia imetyksen kanssa.

Ja tähän loppuun. En halua syyllistää ketään, ei kukaan yksittäinen äiti aina voi ja pysty kaikkeen, älkää nyt hermostuko. Nyt vaan keskustellaan ja puhutaan imetyksestä.

peesi tälle :flower:

No okei, mä myönnän, että voisihan sitä istua 12 tuntia imettämässä, ja varmasti vauva saisi ravintoa vaikka maitoa tulisi vähän, mutta ei kai kukaan sellaistakaan jaksa?

Itselle jo se 4 tunnin imetyssessio (jonka jälkeen vauva veti ahnaasti pullosta vielä 50 ml) oli aika rankka.

Maitoa meni pullosta desi tai yli heti tississä roikkumisen jälkeen. En tarkkaa muista, kun siitäkin ajasta on jo liki 5 vuotta. Mutta sen muistan, että tytöllä kesti kauan oppia pullolle. Eli koko ajan se tissi oli ensimäisenä vaihtoehtona. Maidon olisi siis pitänyt nousta jo sinä aikana jos olisi itä nousta.

No okei, mä myönnän, että voisihan sitä istua 12 tuntia imettämässä, ja varmasti vauva saisi ravintoa vaikka maitoa tulisi vähän, mutta ei kai kukaan sellaistakaan jaksa?

Itselle jo se 4 tunnin imetyssessio (jonka jälkeen vauva veti ahnaasti pullosta vielä 50 ml) oli aika rankka.

Harmi :( Mä tykkäsin loikoilla tyttösen kanssa ekojen kolmen kuukauden aikana, tuli luettua hirmuisasti kirjoja :D Nyt tuo vetäsee satsinsa parissa minuutissa, on todella ikävä niitä 1-3 tunnin aikoja kun oltiin vaa. Seuraavan lapsen kanssa onkin pakko hankkia rengasliina, mä en pitkällä liinalla osaa imettää pientä vauvaa ja taitaa makoilu silloin olla vähän mahdotonta (paitsi jos tää esikoinen vielä vetää pitkiä päikkäreitä :) )

Miksi sä koit sen rankaksi? Oliko vaikeuksia saada mukava asento vai oliko niin paljon muuta tekemistä vai...?

Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:

Homma nyt vaan on niin, että jos vauva on keltaisuuden takia yliväsynyt, eikä äidin maito ole vielä noussut kunnolla, eikä luovutettua äidinmaitoa ole tarpeeksi (ne menee keskosille yleensä, täysiaikaisille ei riitä ) niin se on korvikemaito mitä annetaan. Nesteytys on erittäin tärkeää keltaisen vaavin hoidossa. Tottakai ensisijaisesti annetaan oman äidin lypsämää maitoa, mutta sitä ei kaikilla tule tarpeeksi vauvan ekoina vuorokausina. Lastenlääkärin ehdoton määräys kuulemma oli että "lisämaitoa, ja asiasta ei edes neuvotella". Ja lisämaito nimenomaan pullosta, koska siitä se menee nopeiten alas: hörpyttämistä käytetään silloin, kun ei ole hätä.

Pitää mennä kertomaan :D

Ja en mä ny ajattele että sun lapses on traumatisoitunut ja kärsii kauheasti mutta siis tietenkin ideaali tilanne olis, että olis saanu ÄM korvikkeen sijaan. Sen takia mä aion luovuttaa maitoa ens kerralla (jos menee yhtään niiku viimeks) jotta sitä sitten olisi sitä tarvitseville. Luovuttamisesta sairaalassa pitäis tehdä helpommaksi...

Ja en mä ny ajattele että sun lapses on traumatisoitunut ja kärsii kauheasti mutta siis tietenkin ideaali tilanne olis, että olis saanu ÄM korvikkeen sijaan. Sen takia mä aion luovuttaa maitoa ens kerralla (jos menee yhtään niiku viimeks) jotta sitä sitten olisi sitä tarvitseville. Luovuttamisesta sairaalassa pitäis tehdä helpommaksi...

Luovuttaminen ON helppoa kuin heinänteko, mutta katsos kun isossa sairaalassa on paljon keskosia ja vastasyntyneiden teholla olevia vauvoja. Eli ei vaan riitä maitoa täysiaikaisille :/

Harmi :( Mä tykkäsin loikoilla tyttösen kanssa ekojen kolmen kuukauden aikana, tuli luettua hirmuisasti kirjoja :D Nyt tuo vetäsee satsinsa parissa minuutissa, on todella ikävä niitä 1-3 tunnin aikoja kun oltiin vaa. Seuraavan lapsen kanssa onkin pakko hankkia rengasliina, mä en pitkällä liinalla osaa imettää pientä vauvaa ja taitaa makoilu silloin olla vähän mahdotonta (paitsi jos tää esikoinen vielä vetää pitkiä päikkäreitä :) )

Miksi sä koit sen rankaksi? Oliko vaikeuksia saada mukava asento vai oliko niin paljon muuta tekemistä vai...?

Mä olin hyvin väsynyt (suuri syy varmaan se verenhukka ym, josta tulla ylempänä kerroin), vauva halusi olla rinnalla KOKO ajan, huusi sen aikaa kun kävin vessassa ym. Nukkui 10 minuutin pätkiä. Kerrankin muistan kun imetyssessio alkoi siinä seitsemän maissa illalla, ja imetin vielä klo 12 yöllä, ja joka kerran kun yritin lopettaa, vauva alkoi huutamaan... Sitten vetäistiin korviketta, ja sen jälkeen tuli rauha taloon. Minä itkin väsymyksestä ja turhautumisesta, vauva nälästä.

Luovuttaminen ON helppoa kuin heinänteko, mutta katsos kun isossa sairaalassa on paljon keskosia ja vastasyntyneiden teholla olevia vauvoja. Eli ei vaan riitä maitoa täysiaikaisille :/

joo itse maidon luovuttaminen onkin varmaan helppoa, mutta eipä sitä pahemmin siellä osastoilla äideille "mainosteta". siis että niinkin voisi halutessaan tehdä.joku kellastunut hikinen lappulippu synnytysosastonkäytävän ilmoitustaululla ei oikeen välttämättä osu kaikkien silmiin. :snotty:

Ei mulle edes mainittu luovuttamisesta vaikka maitoa olis riittäny vaikka kolmosille =/ Jos olisin jo sairaalassa päässy alkuun niin olis helpompi jatkaa kotona. Nyt havahduin siihen vasta muutama viikko synnytyksen jälkeen ja se kuulosti todella vaikealta. Olis pitäny käydä testattavana (vaikka testattiin jo raskauden aikana) ja maitokeskukseen oli hankala saada yhteyttä. Jos sairaalassa olis kätilö tullu sanomaan, että muuten, jos rintoja pakottaa ja sua ei kovasti haittais, niin tuolla on lypsyhuone niin voit luovuttaa maitoa sellasille joilla sitä ei ole... Olis ollu huomattavasti helpompaa ja luontevampaa jatkaa sitten kotiopäästyä kun olis ollu kaikki kontaktit jo.

Yhteistyössä