Teetkö/teitkö itse soseet vauvalle?

Enimmäkseen en tehnyt. Joskus innostuin tekemään mutta tosi harvoin. Sit kun siirryttiin kokkareruokiin jne niin aloin tehdä paljon enemmän itse.. Ja siitä sitten siirryttiin syömään kaikki samaa ruokaa.
 
Rukoilijasirkka
Kyl me usein tehtiin, ihan maun takia. Bataattia, perunaa , porkkanaa ja lihaa vaikkapa.

Ja tosiaan, miksi ei perunaa? Käytetäänhän vauvanruokiin paljon tärkkelystä muutenkin, esim maissivelli ja kaikenlaiset maissi- tai perunajauholla suurustetut jutut.
 
Rukoilijasirkka
Alkuperäinen kirjoittaja ElämääniEksynyt:
Mä tein pitkälti ite, mutta myös kaupan. Peruna-porkkanaa ( peruna ei kyllä kestä pakastamista), parsakaalia, kukkakaalia. Lihan kypsensin uunissa, ja soseutin erikseen. Lihat pakastin jääpalamuotteihin, kasvissoseet pilttipurkkeihin.
Kyllä meillä peruna ainakin kesti sitä pakastamista ihan hyvin.
 
.
Joo, kaiken muun paitsi kalaruuat. Lempparia oli pasta ja jauhelihakastike, eli keitettyä pastaa, jauhelihaa, porkkanaa, sipulia, basilikaa, valkosipulia, tomaattisosetta, vähän pippuria. Toinen hyvä oli riisiä ja kanaa. Sitä en muista mitä muuta pistin tohon kana-juttuun.
 
T
Alkuperäinen kirjoittaja hilppa86:
Ajattelin tehdä isoja satseja kerralla, niin ei tarvis koko ajan olla värkkäämässä..

Mitä kannattaa huomioida ja miks ei perunaa?
Perunassa ei oo kovinkaan paljon ravintoaineita, esim. bataatti on parempi. Mä kyllä alottelin potulla ja porkkanalla kun poika oli 6 kk. Ja tein siis itse. Matkoille otin joskus purkkeja mukaan, ja hedelmäsoseet (puuron kanssa) ostettiin purkissa. Tein kanssa isompia eriä ja alussa, kun poika ei syönyt vielä paljon, pakastin niitä jääpalamuotteihin. Myöhemmin vaan jääkaappiin, kun söi isompia annoksia. Sit 10 kk eteenpäin pikkuhiljaa siirryttiin samoihin ruokiin kuin mitä me syötiin (miinus maitotuotteet ja suola), ja noin 1-vuotiaasta eteenpäin on syönyt samaa ruokaa kuin me (edelleen vähemmän suolaa lapsen ruoassa tosin).

Tosi helppoahan soseita on tehdä. Alussa, kun määrät on pieniä, voi kokeilla keittää vaikka yhden perunan ja muussata haarukalla, ja myöhemmin sitten isoja eriä väsätä sauvasekoittimella tms. :)
 
T
Kyllä meilläkin pottu kesti pakastamisen hyvin...

Ja lihaa meillä ei edes maisteltu ennen kuin poika oli noin 8-kuinen. Ne harvat kerrat poika sai isin ostamaa ja valmistamaa kalaa/lihaa tai purkista ruokaa, koska mä en tee liharuokia ollenkaan (kasvissyöjä). Nykyäänkin poika saa proteiininsa pitkälti muista lähteistä.
 
minä
Peruna on terveellistä:

Vähäkalorista ja ravitsemuksellisesti arvokasta
Sadasta grammasta perunaa saa energiaa vain 87 kcal (360kJ)! Vaikka perunoita söisi kilon päivässä, laihtuisi melkoista vauhtia. Sadassa grammassa raakaa perunaa on noin 77,8 grammaa vettä, 14,8 grammaa hiilihydraatteja, 2 grammaa valkuaisaineita, 1 gramma kivennäisaineita ja vain 0,1 grammaa rasvaa.

Kivennäisaineista tärkein on kalium, jota sadassa grammassa on noin 400 milligrammaa. Muita perunan kivennäisiä ovat kalsium, magnesium, rauta ja fosfori.

Vitamiinilähteenä peruna on merkittävä. Erityisen paljon siinä on C-vitamiinia, noin 11 milligrammaa sadassa grammassa. Muutaman perunan syöminen päivässä kattaakin C-vitamiinin minimitarpeen. Muita perunasta löytyviä vitamiineja ovat A-vitamiinin esiaste karoteeni, B1-, B2- ja B6 -vitamiinit, niasiini ja K-vitamiini.
 
peppi
Mä olen kummallekin lapselle tehnyt oikeastaan kaikki itse, paitsi hedelmä- ja marjasoseet. Tein aina ison satsin kerralla yhtä sosetta ja pakastin pilttipurkeissa, pakastimessa oli aina useampaa sorttia valmiina joista valita. Laitoin alusta asti yrttimausteita ja pippuria makua antamaan. Mun mielestä oli helpompaa kun sose oli ihan valmista eikä enää pakastimesta oton jälkeen tarvinnut yhdistellä eri raaka-aineita.
Meillä suosikkeja oli mm.
broileri-riisi-porkkana-ananas-parsakaali
nauta-tomaatti-parsa-peruna-porkkana
possu-peruna-omena-porkkana
lohi-riisi-porkkana-maissi
nauta-pasta-tomaatti-parsakaali
 
Laulava Lomittaja
Suurimman osan itse tein..perunat,porkkanat ym kasvikset..lihat,kalat...

En juurikaan pakastellut,vaan otin aina erilleen vauvan ruuan kattilasta ennen maustamista.
 
minä
Alkuperäinen kirjoittaja T:
Kyllä meilläkin pottu kesti pakastamisen hyvin...

Ja lihaa meillä ei edes maisteltu ennen kuin poika oli noin 8-kuinen. Ne harvat kerrat poika sai isin ostamaa ja valmistamaa kalaa/lihaa tai purkista ruokaa, koska mä en tee liharuokia ollenkaan (kasvissyöjä). Nykyäänkin poika saa proteiininsa pitkälti muista lähteistä.
Kyllä se on hyvä syödä lihaa

Lihan ravintoainetiheys on hyvä, eli energiaan nähden se sisältää runsaasti vitamiineja ja kivennäisaineita. Suomalaiset saavat suurimman osan proteiinistaan lihasta ja liha onkin erinomainen hyvälaatuisen proteiinin lähde. Tämä tarkoittaa, että lihan proteiinista saadaan kaikki elimistölle välttämättömät rakennusaineet eli aminohapot. Lisäksi liha on yksi tärkeimmistä B-vitamiinien, raudan, sinkin, seleenin, fosforin ja magnesiumin lähteistä. Lihan rauta on erityisen hyvin imeytyvää hemirautaa. Pienikin määrä lihaa edistää raudan imeytymistä myös muista lähteistä, kuten viljasta ja muista kasvikunnan tuotteista, joista rauta imeytyy muuten melko huonosti.

Liha varmistaa siis monen välttämättömän ravintoaineen saannin ilman lisäravinteita. Kun liha kuuluu ruokavalioon, pysyy kokonaisuus helpommin suositusten mukaisena!
 
vieras
Me ollaan tehty kaikki soseet itse. niitä on niin helppo tehdä ja tulee edullisemmaksi kuin valmiit.

Jos oma mielikuvitus tökkii eikä oikein tiedä mitä kaikkea voisi yhdistellä ja mitkä raaka aineet soveltuvat niin aiheesta löytyy myös näppäriä kirjoja. Kotiruokaa vauvalle on hyvä perus kirja, jos ei ole aiempaa kokemusta vauvan ruokien tekemisestä.

Pakastimeen on helppo tehdä isompia satseja ja soseita annoksen verran on helppo valmistaa mikrossa. Hedelmäsoseet ja kiisselit on niin maukkaita että niitä tulee tehtyä iso annos koko perheelle:)
 
Tein kaikki soseet itse siihen asti kunnes poika oli 10kk. Poitsu söi jo niin isoja annoksia että kerran viikossa oli keitettävä kolme kattilallista sosetta, purkitettava ja pakastettava. Plus hedelmäsoseet. Rupesin ostamaan kaupasta soseet ja pääsin vähemmällä. Poikaraukalla kun ei ollu vielä hampaita niin ei muuta voinu syödä kun soseita :)
 
en tehnyt
En tehnyt vaan vauvat on saaneet sormiruokana samaa ruokaa mitä muukin perhe syö; eli peruna perunana, porkkanat porkkanana jne. Jos on jotain tarvinnut soseuttaa niin haarukalla olen tilsannut.
 
meillä näin
Tehdään bataatti- ja parsakaalisoseita, sekaan jääpalamuotillinen keitettyä broileria tai porsasta. Perunaa ja porkkanaa ollaan käytetty vähemmän kun tulee vieläkin niistä maha kipeäksi.
 

Yhteistyössä