Teenkö ls-ilmotuksen äidistä, joka on nähteni tukistanut lastaan?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja entäs nyt
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
No voi jessus, kyllä meillä tukistetaan tai kädelle läppästään jos tyhmiä tekee, hyvä näpäytystapa eikä sellainen joka aiheuttaisi oikeasti fyysistä kipua. :) Lähinnä juuri näpäyttävä.

Höpö höpö, miksi äidit sitten halaavat ja pussaavat lapsiaan.

Koska laki myös velvoittaa että lapsi saa "iän mukaisesti hellyyttä osakseen".

Lastensuojelun tarvetta arvioitaessa ja lastensuojelua toteutettaessa on ensisijaisesti otettava huomioon lapsen etu.

Lapsen etua arvioitaessa on kiinnitettävä huomiota siihen, miten eri toimenpidevaihtoehdot ja ratkaisut turvaavat lapselle:

1) tasapainoisen kehityksen ja hyvinvoinnin sekä läheiset ja jatkuvat ihmissuhteet;

2) mahdollisuuden saada ymmärtämystä ja hellyyttä sekä iän ja kehitystason mukaisen valvonnan ja huolenpidon;

3) taipumuksia ja toivomuksia vastaavan koulutuksen;

4) turvallisen kasvuympäristön ja ruumiillisen sekä henkisen koskemattomuuden;

5) itsenäistymisen ja kasvamisen vastuullisuuteen;

6) mahdollisuuden osallistumiseen ja vaikuttamiseen omissa asioissaan; sekä

7) kielellisen, kulttuurisen ja uskonnollisen taustan huomioimisen.

Näin lukee laissa.

[QUOTE="tööt";24009542]Minä en ole minkään valtakunnan ammattilainen, mutta jos kyseinen lapsi ei kieltoja ja kehotuksia mitenkään noteeraa vaan jatkaa toimintaansa välittämättä niistä sekä vähän väliä keksii älyttömiä tempauksia, joiden varmasti tietää olevan kiellettyjä, niin minä pidän senkaltaista lasta ilkiönä. Ja varsinaiseen kysymykseen; en minä tiedä miksi hän haluaa olla tahallaan ilkeä. Huomiota hän saa osakseen siinä missä muutkin.[/QUOTE]

Ikävä kyllä jotkut lapset keksii mitä järjettömämpiä juttuja. Toiselle piisaa kun kiipeää puuhun, toinen kipuaa katolle tuoleista rakennetun tikasrakennelman varassa. Jonkun mielestä on jees tunkea jätemyllyyn ruoat jääkaapista, joku nakkelee kattilat alas parvekkeelta. Jos kiellot ja kehoitukset ei toimi, jossain kohdin kaiketi annetaan periksi? Palkitaanko lasta lainkaan oikeasta toiminnasta? Kannustetaanko siihen muuten kuin negatiivisin sävyin? Ymmärtääkö lapsi loppuun asti annetut ohjeet tai ovatko ne hänelle liian monimutkaisia? Se että isoveli- tai sisko on oppinut ja osannut tehdä jotain suht nopeasti ja helposti, ei meinaa että nuorimmainen kulkisi samoja latuja.

Vrt. onko uhmaikäinen susta ilkiö, ei hänkään tajua että jokin asia voi olla vaarallinen, tai tietää tasan tarkkaan ettei äidin meikkejä saa vetää pöntöstä alas ja tekee sen silti?

Ikävä kyllä jotkut lapset keksii mitä järjettömämpiä juttuja. Toiselle piisaa kun kiipeää puuhun, toinen kipuaa katolle tuoleista rakennetun tikasrakennelman varassa. Jonkun mielestä on jees tunkea jätemyllyyn ruoat jääkaapista, joku nakkelee kattilat alas parvekkeelta. Jos kiellot ja kehoitukset ei toimi, jossain kohdin kaiketi annetaan periksi? Palkitaanko lasta lainkaan oikeasta toiminnasta? Kannustetaanko siihen muuten kuin negatiivisin sävyin? Ymmärtääkö lapsi loppuun asti annetut ohjeet tai ovatko ne hänelle liian monimutkaisia? Se että isoveli- tai sisko on oppinut ja osannut tehdä jotain suht nopeasti ja helposti, ei meinaa että nuorimmainen kulkisi samoja latuja.

Vrt. onko uhmaikäinen susta ilkiö, ei hänkään tajua että jokin asia voi olla vaarallinen, tai tietää tasan tarkkaan ettei äidin meikkejä saa vetää pöntöstä alas ja tekee sen silti?

Kyllä on kannustettu ja palkittu eikä häntä kukaan vihaa, edes minä. Kieltäminen ja epätoivotun tekemisen estäminen tehdään - minun tietääkseni - loppuun asti.

Ohjeet ovat äärimmäisen yksinkertaisia tyyliin "Nasse, älä potki/riko/sotke" joita tuon ikäisen jo täytyy ymmärtää selittämättä miksei saa potkia/rikkoa/sotkeaJ.os tuo on uhmaikää, se on alkanut suunnilleen siitä lähtien, kun kyseinen yksilö on pystynyt tahtonsa ilmaisemaan.

[QUOTE="tööt";24009640]Kyllä on kannustettu ja palkittu eikä häntä kukaan vihaa, edes minä. Kieltäminen ja epätoivotun tekemisen estäminen tehdään - minun tietääkseni - loppuun asti.

Ohjeet ovat äärimmäisen yksinkertaisia tyyliin "Nasse, älä potki/riko/sotke" joita tuon ikäisen jo täytyy ymmärtää selittämättä miksei saa potkia/rikkoa/sotkeaJ.os tuo on uhmaikää, se on alkanut suunnilleen siitä lähtien, kun kyseinen yksilö on pystynyt tahtonsa ilmaisemaan.[/QUOTE]

Ainoa ohje minkä keksin on löytää tarpeeksi hyvä psykologi, lastenhoitaja tms ammattihenkilö. joka on paljon tekemisissä vaikeiden lasten kanssa, osaa neuvoa, antaa uusia toimintapoja käytettäväksi, ehkä löytääkin jonkun syyn käytökseen. Olipa syy mikä tahansa tuon käytöksen taustalla, se ei oikeuta vetelemään korville tai tukistamaan (mikä tässä ketjussa oli varsinaisena aiheena). Toivottavasti lapsi saa apua, tai järki kasvaa päähän ilman fyysistä kuritusta.

Rehellisesti sanoen eipä tulisi itselleni pieneen mieleenkään. Tosin olen ottanut sen elämän asenteen, että jokainen hoitaa oman elämänsä, en sekaannu toisten tekemisiin.

No.. Ehkä tulevaisuudessa saatan joskus poliisille soittaa, jos tilanne vaikuttaa akuutilta, mutten usko koskaan kilauttavani lastensuojeluun :)

No, en tekisi ilmoitusta.
Kyllä asia on sillälailla, että jos lapsi toistuvasti kielloista huolimatta tekee tuhmuuksia ja tyhmyyksiä, satuttaa vaikkapa toista eli sana ei mene perille niin silloin tukistaminen on ok. Ja harkitusti tukistaen.
Kyllähän eläinmaailmassakin emot kurittavat jälkeläisiään ja tukistaminen ei ole mikään kauhea "rikos". Eri asia jos sitä tapahtuu toistuvasti, päivittäin tai viikottain ja ilman mitään "oikeaa syytä".

Ei todellakaan ole ihme, jos nykyajan pennut "hyppivät silmille", kun ei älytä kunnioittaa vanhempia ihmisiä saatikka omia vanhempia. Ennen pennut olivat heti hiljaa, kun isä käski. Ja minkäänlaista fyysistä kuritusta ei ollut taustalla. Se oli se hänen auktoriteettinsa, joka jyräsi.

Tukistaminen ei ole sallittua eikä mukavaa, mutten itse lähtisi tuosta ilmoitusta tekemään, koska kyse ei kuitenkaan ole sen vakavammasta asiasta. Eri asia, jos tukistaa oikein kovaa.

Yhteistyössä