Teenkö ls-ilmotuksen äidistä, joka on nähteni tukistanut lastaan?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja entäs nyt
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
On se aika hauskaa, että kukkahattutädit ovat lastensuojeluilmoituksia kiljumassa tukistuksesta, kukaan ei kuitenkaan ole vielä antanut ohjeistusta kysymyksiini kohdassa #38.

[QUOTE="tööt";24008302]Sinulla mitä ilmeisimmin on keinot hallussa joten käytän tilaisuuden hyväkseni: tuttavallani on viisivuotias poika, hymyilevä pirulainen.

Kyseinen vesseli on täysin puukorvilla varustettu yksilö ja tiedostaa pahantekonsa, sillä katsoo silmiin ja hymyilee kun vaikkapa potkaisee sinua.

Hänellä ei ole todettu mitään ADD/ADHD -viitteistä oireyhtymää. Kakaralla riittää virtaa loputtomiin ja sanalla sanoen hän on pohjattoman ilkeä paskiainen.

Kerro minulle keinot laittaa lapsi ruotuun. Minä välitän neuvosi äidille, joka varmasti on niistä kiitollinen.

Tähän vielä lisättäköön, että kaksi vanhempaa lasta käyttäytyvät hyvin ja perheessä on ihan tervejärkinen kuri ja kotikasvatus.[/QUOTE]

No miten pieni lapsi on pohjattoman ilkeä paskiainen?
Mitä tarkoittaa tervejärkinen kuri ja kotikasvatus?
Miten lasta kohdellaan jos potkaisee sinua ja virnuilee päälle?

[QUOTE="eee";24008021]Itse en ilmoittaisi.[/QUOTE]

Eli itsekin tukistat, pahoinpitelet lastasi. Odotahan kun kasvaa murkuksi niin karkailee. Näitähän päivälehdet täynnä.

[QUOTE="vieras";24009232]Eli voisit tukistaa omia lapsiasi tarvittaessa, etkä näe siinä mitään väärää?[/QUOTE]

Mulla ei ole omia lapsia vielä. Tietysti toivon, että jonain päivänä olisin niin hyvä vanhempi, ettei minun tarvitsisi käyttää fyysisiä kurituskeinoja. Mun mielestä tukistus on väärin, mutta toisaalta onhan monen mielestä esim. äänen korottaminen ja lapselle huutaminenkin väärin, ja niin ruusunpunaisten lasien läpi en tätä maailmaa katso, että kuvittelisin voivani lapsia ääntäni korottamatta kasvattaa :D

Enkä siis usko, että luunappi kerran vuodessa lasta traumatisoi (joo, kärjistetty esimerkki, mutta tarkoitan siis, että säännölliset fyysiset kurittamiset ja hakkaamiset on sitten asia ihan erikseen).

No miten pieni lapsi on pohjattoman ilkeä paskiainen?
Mitä tarkoittaa tervejärkinen kuri ja kotikasvatus?
Miten lasta kohdellaan jos potkaisee sinua ja virnuilee päälle?

Ai miten pikku piltti on pohjattoman ilkeä paskiainen? Siten, että kyseinen yksilö tosiaan tiedostaa tekevänsä pahaa ja tekee sitä jokseenkin joka käänteessä.

Jollet tiedä, mitä on tervejärkinen kuri ja kotikasvatus, sinun on syytä kysyä sitä vaikka äidiltäsi.

Viimeiseen, niin miten?

Ja yhteenvetona: oliko sinulla neuvoja vai ei?

Onhan niitä vaihtoehtoisia kuritusmuotoja, eikös tuo tukistaminen ole aika typerää ja onko siitä oikeasti edes mitään apua. Itselle ei tullut mitään traumoja mistään tukistelemisista tai muustakaan, mutta kaikki eivät ole kuin minä ja monet ovat paljon herkempiä ihmisiä.

Onhan niitä vaihtoehtoisia kuritusmuotoja, eikös tuo tukistaminen ole aika typerää ja onko siitä oikeasti edes mitään apua. Itselle ei tullut mitään traumoja mistään tukistelemisista tai muustakaan, mutta kaikki eivät ole kuin minä ja monet ovat paljon herkempiä ihmisiä.

Muuhun en ota kantaa kuin siihen, että eiköhän nuo herkemmät säästyy luunapeilta ja tukistuksilta. Olettaisin, että ne kovaluontoisemmat luupäät niitä kerää.

[QUOTE="tööt";24009326]Ai miten pikku piltti on pohjattoman ilkeä paskiainen? Siten, että kyseinen yksilö tosiaan tiedostaa tekevänsä pahaa ja tekee sitä jokseenkin joka käänteessä.

Jollet tiedä, mitä on tervejärkinen kuri ja kotikasvatus, sinun on syytä kysyä sitä vaikka äidiltäsi.

Viimeiseen, niin miten?

Ja yhteenvetona: oliko sinulla neuvoja vai ei?[/QUOTE]

No enpä tiedä onko neuvoja vai ei kun et vastaa kunnolla. Tämän palstan perusteella normaalia kasvatusta on tukistaa lasta jos ei tottele tai jättää kuukauden ikäinen yöksi hoitoon muualle eikä se kulje sovussa mun arvomaailmassa.

Joten en tiedä muksivatko ne sun kaverit lapsiaan, antavatko kaikessa periksi, suhtautuvatko nuorimpaan samoin kuin vanhempiin lapsiin eivätkä etsi uusia keinoja kasvattaa tätä pirulaislasta vai mikä menee pieleen.

Ja en usko, että lapsi tahallaan on ilkeä, pieni paskiainen. Se on sun tai jonkun muun kehittämä pahansuopa nimitys lapsesta.
Hänellä voi ihan hyvin olla vaikka mielenterveyshäiriö, kykenemätön tuntemaan empatiaa etc.
En ole todellakaan oikea henkilö sanomaan mikä on pielessä, mutta toivoisin että voisit avartaa hieman katsantaasi ja asennettasi, HÄN on vasta PIENI LAPSI, joka mitä ilmeisimmin kaipaa apua, eikä tuomiota että on vain ilkeä paska.

Eli itsekin tukistat, pahoinpitelet lastasi. Odotahan kun kasvaa murkuksi niin karkailee. Näitähän päivälehdet täynnä.

No mun mielestä yksittäisestä tukistamisesta ei tarvi tehdä ilmoitusta mutta silti en itse tukista lapsiani. MÄ ensin puhuisin lapsen äidille asiasta ja jos tukistelu vielä jatkuu niin sitten ilmoittaisin. Sossun tädeillä on muutakin tekemistä kuin käydä kuulustelemassa äitiä joka kerran on tukistanu lastaan, kun maa on täynnä lapsia jotka elää juoppu/narkkariperheissä ja joita laiminlyödään eikä sossu ehdi ja voi auttaa kun pitää juosta kuulustelemassa kerran lapsensa tukkaan käyneitä äitejä..

Ilmeisen selvästi on käyttänyt tukistamista keinona muulloinkin, koska poika rupesi jo ennen tukistamista anelemaan ettei äiti tukistaisi. :(

Ja siinä välissähän ei mitään kurinpidollisia keinoja ole? Eli teidän mielestä pelkkä ruumiillinen kurittaminen on sääntöjen ja rajojen pitämistä? Onpa kapeakatseista. :O
Joo ja meillä 4-vuotias huutaa, että iskä älä lyö... Koskaa ei ole edes leikillään kohottanut kättä.

No, jos aikuinen hiukan nappaisi niskavilloista niin en kyllä mitään ilmoitusta tekisi, mutta jos näkisin että selvästi "pyörittää hiuksista lasta" niin harkitsisin vakavasti sen tekoa.
Eli jos lapsi vaikka lapsi koukkii toistuvasti kylässä keksiä pöydältä ja sen ottaminen on kielletty ja äiti näpäyttäisi sormille kun lapsi ei usko, niin eihän se toki kivaa ole, mutta musta ei vielä mikään lastensuojelun asia. Eli suhteellista tämä toiminta, mikä on oikein ja mikä väärin. Maalaisjärjellä olen koittanut toimia ja tähän asti olen pärjännyt ihan hyvin...

No enpä tiedä onko neuvoja vai ei kun et vastaa kunnolla. Tämän palstan perusteella normaalia kasvatusta on tukistaa lasta jos ei tottele tai jättää kuukauden ikäinen yöksi hoitoon muualle eikä se kulje sovussa mun arvomaailmassa.

Joten en tiedä muksivatko ne sun kaverit lapsiaan, antavatko kaikessa periksi, suhtautuvatko nuorimpaan samoin kuin vanhempiin lapsiin eivätkä etsi uusia keinoja kasvattaa tätä pirulaislasta vai mikä menee pieleen.

Ja en usko, että lapsi tahallaan on ilkeä, pieni paskiainen. Se on sun tai jonkun muun kehittämä pahansuopa nimitys lapsesta.
Hänellä voi ihan hyvin olla vaikka mielenterveyshäiriö, kykenemätön tuntemaan empatiaa etc.
En ole todellakaan oikea henkilö sanomaan mikä on pielessä, mutta toivoisin että voisit avartaa hieman katsantaasi ja asennettasi, HÄN on vasta PIENI LAPSI, joka mitä ilmeisimmin kaipaa apua, eikä tuomiota että on vain ilkeä paska.

Ihan lyhyesti tiivistettynä: oletko joutunut tekemisiin kuvaamanilaisen PIENEN LAPSEN kanssa pidempiaikaisesti? Minusta vähän jotenkin tuntuu, että et.

Milloinkahan meistä soitetaan...

leikki-ikäisemme on kova huutamaan tahtoaan lävitse ja tosi sisukas siinä hommassa sitten onkin. Kovaäänisenä saattaa huutaa 20-40 min pää punaisena ihan uupumiseen saakka. Huutovaiheessa ei auta minkään sortin rauhoittelu. Huutamisen saisi tietysti loppumaan sillä, että äiti teksisi ja toimisi juuri niin kuin lapsi tahtoo sillä hetkellä, mutta kun ei tee.....enää.

Kiitos naapurit kärsivällisyydestä!

Alkuperäinen kirjoittaja huutajan äiti;24009417:
Milloinkahan meistä soitetaan...

leikki-ikäisemme on kova huutamaan tahtoaan lävitse ja tosi sisukas siinä hommassa sitten onkin. Kovaäänisenä saattaa huutaa 20-40 min pää punaisena ihan uupumiseen saakka. Huutovaiheessa ei auta minkään sortin rauhoittelu. Huutamisen saisi tietysti loppumaan sillä, että äiti teksisi ja toimisi juuri niin kuin lapsi tahtoo sillä hetkellä, mutta kun ei tee.....enää.

Kiitos naapurit kärsivällisyydestä!

Meilä 3v pelkää tukan pesemistä yli kaiken ja aina kun sitä pestään niin se huutaa hysteerisenä että älä äiti, mä en halua mä en halua! ja kirkuu päälle. asutaan kerrostalossa, vielä ei oo sossun tätejä näkyny ovella... ilmeisesti jos joku palstalainen asuu seinän takana niin se asiaa sen enempää selvittämättä ilmoittais sossuun että täällä pahoinpidellään lasta.

[QUOTE="tööt";24009415]Ihan lyhyesti tiivistettynä: oletko joutunut tekemisiin kuvaamanilaisen PIENEN LAPSEN kanssa pidempiaikaisesti? Minusta vähän jotenkin tuntuu, että et.[/QUOTE]

Itse asiassa kyllä. Hän ei kykene ymmärtämään ettei saa satuttaa toista. Mutta kokonaistilanteen kun tiedän ja tunnen, hän ei todellakaan ole minulle mikään ilkeä pikku paskiainen joka hymyillen monottaa aamiaispöydässä.

Edelleen; kerropas sitten miten tuon ikäinen haluaa tahallaan olla ilkeä ja paha muille? Onko muidenkin aikuisten asenne lasta kohtaan samanlainen kuin sinulla?

Kiertelet ja kaartelet vain kysymyksiäni joiden tarkoituksena ei ole syyllistää vaan kartoittaa tilannetta sikäli kun niin voi netin välityksellä tehdä, turhahan minun on mitään mihinkään sanoa kun alat vain suomimaan millaiset kannukset minulla on sanojeni takana.

[QUOTE="tööt";24009369]Muuhun en ota kantaa kuin siihen, että eiköhän nuo herkemmät säästyy luunapeilta ja tukistuksilta. Olettaisin, että ne kovaluontoisemmat luupäät niitä kerää.[/QUOTE]

Minähän olisin jo kuollut aikoja sitten jos kuri ei olisi ollut kohdillaan, tajusi että vaikka minkälainen naulapää onkin, niin ihan kaikkeen ei lähtenyt kuitenkaan mukaan rangaistuksen pelossa, joten kiitos äiti että pidit minut hengissä :)

Mutta jotkut ovat herkempiä joten niitä ei varmasti kannata kurittaa niin kovasti, muistakaa että myös pojat voivat olla herkkiä.

[QUOTE="vieras";24009487]Ai niinkö se meni? Mun mielestä kun siellä lukee et "lapsella on oikeus fyysiseen koskemattomuuteen". Siinä missä aikuinenkin.[/QUOTE]

Onko lapsella oikeus kieltäytyä hänen terveydelleen ja kehitykselleen tärkeistä toimenpiteistä, kuten pesemisestä, hiusten harjaamisesta jne.? Loukkaavathan nekin hänen fyysistä koskemattomuuttaan. Moni täällä kertoo lasten kirkuvan hiuksia pestessä.

Entä saako ottaa käsivarresta kiinni, jos lapsi meinaa lähteä juoksemaan parkkipaikalla? Entä napata olkapäästä, jos lapsi meinaa lyödä sisarustaan? Entä ottaa tukasta kiinni?

Missä se lapsen fyysisen koskemattomuuden raja menee?

Itse asiassa kyllä. Hän ei kykene ymmärtämään ettei saa satuttaa toista. Mutta kokonaistilanteen kun tiedän ja tunnen, hän ei todellakaan ole minulle mikään ilkeä pikku paskiainen joka hymyillen monottaa aamiaispöydässä.

Edelleen; kerropas sitten miten tuon ikäinen haluaa tahallaan olla ilkeä ja paha muille? Onko muidenkin aikuisten asenne lasta kohtaan samanlainen kuin sinulla?

Kiertelet ja kaartelet vain kysymyksiäni joiden tarkoituksena ei ole syyllistää vaan kartoittaa tilannetta sikäli kun niin voi netin välityksellä tehdä, turhahan minun on mitään mihinkään sanoa kun alat vain suomimaan millaiset kannukset minulla on sanojeni takana.

Minä en ole minkään valtakunnan ammattilainen, mutta jos kyseinen lapsi ei kieltoja ja kehotuksia mitenkään noteeraa vaan jatkaa toimintaansa välittämättä niistä sekä vähän väliä keksii älyttömiä tempauksia, joiden varmasti tietää olevan kiellettyjä, niin minä pidän senkaltaista lasta ilkiönä. Ja varsinaiseen kysymykseen; en minä tiedä miksi hän haluaa olla tahallaan ilkeä. Huomiota hän saa osakseen siinä missä muutkin.

Alkuperäinen kirjoittaja entäs nyt;24007988:
Mitä mieltä olet. onko ls-ilmon paikka vai ei?
Ennenhän tuo on ollut ihan tavallinen kasvatusmetodi, itse en sitä käytä, mutta nykyään kai kielletty?

Voi helvetti sentään...tampio...

[QUOTE="vieras";24009487]Ai niinkö se meni? Mun mielestä kun siellä lukee et "lapsella on oikeus fyysiseen koskemattomuuteen". Siinä missä aikuinenkin.[/QUOTE]

Höpö höpö, miksi äidit sitten halaavat ja pussaavat lapsiaan.

Yhteistyössä