Teenkö ls-ilmotuksen äidistä, joka on nähteni tukistanut lastaan?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja entäs nyt
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="eee";24008336]Onpas sulla mustavalkoinen käsitys elämästä ja hyvästä äitiydestä. Mä olen saanut lapsena äidiltäni luunapin, muutaman kerran risusta ja kerran läpsäisyn poskelle. Parempaa äitiä en voisi toivoa. Vielä teini-iässäkin minä ja veljeni kömmimme viikonloppuaamuisin hänen peittonsa alle ja köllöttelimme siellä, halailimme paljon, rakkautta ei ole ikinä puuttunut. Nyt aikuisena koen äidin yhdeksi parhaista ystävistäni, näemme paljon, nauramme yhdessä, puramme huolemme, soittelemme, olemme mielettömän läheisiä. Siihen eivät ole muutamat luunapit vaikuttaneet pätkääkään.[/QUOTE]

Sun mielestä on mustavalkonen jos ei hyväksy lasten fyysistä kuritusta?

kun yksi kaverini ja hänen miehensä myös ovat lapsensa niskavilloissa kiinni tämän tästä.

Ei minusta ole ilmoituksen tekijäksi, mutta todella surullista katsottavaa on - muutenkin heidän vierailunsa ovat todella rasittavia, kun vanhinta lasta komennetaan koko ajan, vaikka mielestäni aina ei oolisi aihettakaan.

[QUOTE="...";24009003]kun yksi kaverini ja hänen miehensä myös ovat lapsensa niskavilloissa kiinni tämän tästä.

Ei minusta ole ilmoituksen tekijäksi, mutta todella surullista katsottavaa on - muutenkin heidän vierailunsa ovat todella rasittavia, kun vanhinta lasta komennetaan koko ajan, vaikka mielestäni aina ei oolisi aihettakaan.[/QUOTE]

Tiedätkö, turha sun on tekopyhänä lehmänä surkutella lasten tilannetta kun et tee asialle mitään. Jestas mitä lapamatoja.

No en kyllä tekisi mitään ls-ilmoitusta. Siinä vaiheessa, kun lapsella on vaikka epämääräisiä mustelmia ja hän käyttäytyy pelokkaasti vanhempaansa kohtaan, tai jos jopa itse näet, että lasta oikeasti LYÖDÄÄN tai muuten pahoinpidellään, niin sitten soittelemaan vasta. Tukistaminen on oikeasti kyllä pikku juttu, eikä vahingoita lasta mitenkään. Ja jos lapsi "aneli, ettei äiti taas tukistaisi", niin se ei välttämättä tarkoita sitä että siellä yhtenään tukistellaan. Voi toki tarkoittaakin, mutta lapset usein käyttävät sanaa "taas" vähän väljemmin perustein, kuten "ikinä" ja "koskaan" ilmaisujakin. Vähän maalaisjärkeä ihmiset, ja sitten vasta soittelemaan kun jossain on oikeasti joku hätänä!

Fyysisestä kurittamisesta tuli mieleeni, että onko sekin rikosilmoituksen paikka, jos ottaa lasta kädestä kiinni ja estää tätä lähtemästä vaikka kaupassa juoksentelemaan ja pitää tiukasti kiinni, vaikka lapsi vääntelee ja venkuilee vastaan? Pidin sukulaislasta kiinni, kun ei sana tehonnut ja lapsi väänteli ja sitten valitti, että käteen sattuu. Sanoin, että ei satu, jos lakkaat vääntämästä sitä, mutta jälkeenpäin tuli mieleen, että lapsi tietysti koki minun satuttavan häntä. Vihaista puhelua ei ole kuulunut kyllä perään, mutta periaatteessahan minun olisi pitänyt päästää irti ja antaa kersan painella riehumaan.

Sun mielestä on mustavalkonen jos ei hyväksy lasten fyysistä kuritusta?

Väännänkö rautalangasta? Kommentoimassani viestissä kysyttiin, että "Kuinka tukistava äiti voi olla loistava äiti?"
Mun mielestäni tuo on mustavalkoinen ajatustapa, että (lievä) fyysinen kuritus sulkisi pois hyvän vanhemmuuden. Mun mielestä tukistava äitikin voi olla hyvä äiti.

[QUOTE="...";24009079]Kun elää, niin oppii - usko pois.

Jos uskoisin ls-ilmon parantavan noiden lasten elämänlaatua, toki tekisin sen, mutta en usko niin.[/QUOTE]

Miksi?

[QUOTE="eee";24009078]Väännänkö rautalangasta? Kommentoimassani viestissä kysyttiin, että "Kuinka tukistava äiti voi olla loistava äiti?"
Mun mielestäni tuo on mustavalkoinen ajatustapa, että (lievä) fyysinen kuritus sulkisi pois hyvän vanhemmuuden. Mun mielestä tukistava äitikin voi olla hyvä äiti.[/QUOTE]

Miten voi olla? Se että äiti tekee terveellistä ruokaa, lapsilla on puhtaat vaatteet, kavereita, on kaikki kulissit pystyssä, mutta äiti ei kykene pitämään kuria / viemään viestiä perille asti kuin tehostamalla toimiaan kajoamalla lapseen? Eikös aikuisen pitäisi kyetä hillitsemään itseään jos pinna palaa ja etsiä uusia keinoja lasten kasvatukseen väkivallan sijaan?

Ja haluatteko antaa lapselle mallia että saavat aikanaan myös tukistaa omaa jälkikasvuaan koska heitäkin kohdeltiin samoin?

[QUOTE="...";24009003]kun yksi kaverini ja hänen miehensä myös ovat lapsensa niskavilloissa kiinni tämän tästä.

Ei minusta ole ilmoituksen tekijäksi, mutta todella surullista katsottavaa on - muutenkin heidän vierailunsa ovat todella rasittavia, kun vanhinta lasta komennetaan koko ajan, vaikka mielestäni aina ei oolisi aihettakaan.[/QUOTE]

Milla tavoin niskavilloissa?Millaisissa tilanteissa sinusta turhaan komentavat?

Mistäs sä tiedät että se on pelkkä tukistaja? Mistä tiedät mitä muuta se tekee lapselleen, vaikka olisi kuinka hullu seinien sisällä

No mistä sen tietää kenestäkään, esim hymyilevästä lepertelijä-äipästä. Pitäskö kaikista äideistä tehdä lastensuojeluilmotus vaikka ihan varmuuden vuoksi?!:headwall:
Ei pelkkä tukistus tee kenestäkään hullua.

Miksi tukistamisessa ei ole mitään väärää? Mitä oikeaa siinä on? Kuinka tukistava äiti voi olla loistava äiti, ei oikein toi yhtälö avaudu?

Ei se oikein ole, mutta teetkö sinä äitinä kaiken oikein?
Pitääkö kaikista äideistä joita ei omalla mittapuulla katso loistaviksi äideiksi, tehdä lastensuojeluilmoitus?
Tunnetko sinä perheen hyvin?
Onko se lasten etu että heidät pahimmillaan viedään kokonaan pois vanhemmiltansa, koska äiti on tukistanut joskus lasta?
Pitäisikö kaikista niistä kerroista kun SINÄ teet väärin lastesi kanssa, tehdä lastensuojeluilmoitus?
Tukistus ei minun mielestäno automaattisesti ole mikään kamala pahoinpitely, perhettä ja tapausta/lasta tuntematta.
Ei oikein, mutta virhearviointeja sattuu kaikille.
Jos joku vanhempi olisi vetäny lasta avarilla päin näköä tai piiskalla pyllylle, olisin minäkin tehnyt ls.ilmon samointein.
Ja ei,en itse tukista lastani enkä ole koskaan tukistanut.

[QUOTE="tööt";24009192]Mielikuvitushan on rajaton, onneksi laki on olemassa, että kuvittelun perusteella ei ketään tuomita.[/QUOTE]

Ja lain mukaan tukistaminen on kielletty

Miten voi olla? Se että äiti tekee terveellistä ruokaa, lapsilla on puhtaat vaatteet, kavereita, on kaikki kulissit pystyssä, mutta äiti ei kykene pitämään kuria / viemään viestiä perille asti kuin tehostamalla toimiaan kajoamalla lapseen? Eikös aikuisen pitäisi kyetä hillitsemään itseään jos pinna palaa ja etsiä uusia keinoja lasten kasvatukseen väkivallan sijaan?

Ja haluatteko antaa lapselle mallia että saavat aikanaan myös tukistaa omaa jälkikasvuaan koska heitäkin kohdeltiin samoin?

No tietenkään en kannusta mihinkään jatkuvaan fyysiseen kurittamiseen, mutta jotenkin kuitenkin ajattelen, että ihminen on erehtyväinen. Edelleen ajattelen tässä omaa äitiäni, joka kasvatti meidät rakkaudella ja huolenpidolla menestyviksi ja onnellisiksi aikuisiksi, mutta joka muutamia kertoja lapsuuteni aikana antoi mulle piiskaa ja veljelle luunappeja.

En osaa olla niin mustavalkoinen ja katkera, että tuomitsisin äitini huonoksi äidiksi siksi, että rakastavalta ja huolehtivalta, mutta yksinäiseltä ja rahahuolien kanssa kamppailevalta yksinhuoltajaäidiltä joitakin kertoja loppuivat muut kasvatuskeinot ja pinna paloi. Edelleen olen sitä mieltä, että oma äitini on tarjonnut mulle mahtavat mahdollisuudet elämään ja tehnyt kaikkensa meidän lapsien eteen. Maailman paras äiti, yksi elämäni tärkeimmistä ihmisistä, jollei se kaikkein tärkeinkin.

[QUOTE="vieras";24009193]Ei se oikein ole, mutta teetkö sinä äitinä kaiken oikein?
Pitääkö kaikista äideistä joita ei omalla mittapuulla katso loistaviksi äideiksi, tehdä lastensuojeluilmoitus?
Tunnetko sinä perheen hyvin?
Onko se lasten etu että heidät pahimmillaan viedään kokonaan pois vanhemmiltansa, koska äiti on tukistanut joskus lasta?
Pitäisikö kaikista niistä kerroista kun SINÄ teet väärin lastesi kanssa, tehdä lastensuojeluilmoitus?
Tukistus ei minun mielestäno automaattisesti ole mikään kamala pahoinpitely, perhettä ja tapausta/lasta tuntematta.
Ei oikein, mutta virhearviointeja sattuu kaikille.
Jos joku vanhempi olisi vetäny lasta avarilla päin näköä tai piiskalla pyllylle, olisin minäkin tehnyt ls.ilmon samointein.
Ja ei,en itse tukista lastani enkä ole koskaan tukistanut.[/QUOTE]

Miksi piiskaaminen on pahempaa kun tukistaminen, yhtä kiellettyjä ne on?

[QUOTE="eee";24009211]No tietenkään en kannusta mihinkään jatkuvaan fyysiseen kurittamiseen, mutta jotenkin kuitenkin ajattelen, että ihminen on erehtyväinen. Edelleen ajattelen tässä omaa äitiäni, joka kasvatti meidät rakkaudella ja huolenpidolla menestyviksi ja onnellisiksi aikuisiksi, mutta joka muutamia kertoja lapsuuteni aikana antoi mulle piiskaa ja veljelle luunappeja.

En osaa olla niin mustavalkoinen ja katkera, että tuomitsisin äitini huonoksi äidiksi siksi, että rakastavalta ja huolehtivalta, mutta yksinäiseltä ja rahahuolien kanssa kamppailevalta yksinhuoltajaäidiltä joitakin kertoja loppuivat muut kasvatuskeinot ja pinna paloi. Edelleen olen sitä mieltä, että oma äitini on tarjonnut mulle mahtavat mahdollisuudet elämään ja tehnyt kaikkensa meidän lapsien eteen. Maailman paras äiti, yksi elämäni tärkeimmistä ihmisistä, jollei se kaikkein tärkeinkin.[/QUOTE]

Eli voisit tukistaa omia lapsiasi tarvittaessa, etkä näe siinä mitään väärää?

Muistan kun lapsena pompin lasivillojen päällä jollain vieraalla rakennuksella kamun kanssa, ja vieras mies tuli ja ärjy ja nappas vielä tukasta.
Enpä enää mennyt pomppimaan lasivillojen päälle kaverin kanssa.=)

Yhteistyössä