Teempä uuden aloituksen tästä vähäunisuudesta...

...tuohon yhteen ketjuun jo kävinkin kommentoimassa mutta tuntui, ettei meidän paikka ollut edes siellä.

Eletään aika extreme-elämää ainakin jos univelan määrää lasketaan. Ehkä kohtalotovereista olisi apua...?

Tilanne on siis sellainen että 1- ja 4-vuotiaat rakkaat poikani nukkuvat maksimissaan n. 8h yön aikana. Vanhempi ei nuku edes päikkäreitä enää ja nuorempi yhdet unet, joiden pituus n. 1-2h. Alkaa kohta oikeesti mamman psyyke olemaan koetuksella kun kaikkemme ollaan tehty ja tilanne pysyy samana.

Tietenkin mennään nukkumaan samaan aikaan kuin lapsetkin, mutta yön aikana herätyksiä tulee nuoremman taholta n. 3 kertaa. Puhumattakaan siitä, että ns. "omaa aikaa" ei sitten ole ollenkaan. Tiedän, että aika auttaa asiaan, vanhempi poika sentään nukkuu putkeen yön. Mutta, tämä jaksaminen ennen sitä helpompaa aikaa on todella koetuksella välillä.

Asutaan siis täällä pohjoisessa ja sukulaiset ovat etelässä. Kavereilla on omat lapset ja perhetyöntekijöitä ei ole. Palkattuun lapsenvahtiin ei ole varaa, eikä sitä päivä-aikaan tarttiskaan.

Oisko ketään, kenen kanssa vois vaihtaa ajatuksia aiheesta? Tai vaikka vaan purnata ja valittaa :headwall: :kieh:

Elämästä jaksan olla kiitollinen, mulla on ihanat lapset ja olen onnellinen, kun vaan joku lahjoittaisi edes jotenkin säännölliset yöunet... :heart:
 
moi
Voi ei :( Meillä on ollut yöt vaikeita, nyt on helpottanut. Meillä se meni niin, että yöunet olivat kyllä sen 12h pitkät, mutta herätyksiä ihan oikeasti saattoi olla tunnin välein! Eli illalla ei ehtiny nukahtaa ku koko ajan odotti millon kitinä alkaa, ja sit ku nukahti ni vähän väliä sai herätä. No se aika on takana päin ja jos asuisin pohjoisessa niin ottaisin kyllä sun lapsia vaikka päivällä joskus kylään että saisit itse nukkua! Harmi kun en asu.

Oletko varma ettei joku kaveri vois kuitenki ottaa poikiasi välillä kylään? Leikkikavereiksi omillensa?
 
vieras
tiedän tunteesi, meillä 5v ja 2v lapset ja unet on tosi vähäiset, mahtuu kymppiin yöt jolloin molemmat on nukkunut samaanaikaan koko yön putkeen, muuten herätyksiä noin 2-5 yössä! Meillä sukulaiset kyllä lähellä mutta tooosi harvoin ovat lapset yökylässä! :(
 
:hug:

No itellä takana 7kk tosi pätkä unta ja unettomiakin öitä.
Nuorin valvottaa siis tuo 7kk ikäinen.
Meillä 3v oppi vasta 11kk ikäisenä nukkuun kunnolla.
4v5kk nukkui vauvana kohtuu hyvin ja heräili 1v5kk ikäisenä(ollessani viimeisilläni raskaana)
Nykyisin nuo 3v ja 4v5kk onneksi nukkuvat ja harvoin heräävät öisin.20-8 on heidän unensa ilman päiväunia.

Purnata ja valittaa sopii =) :hug:
 
Kuukkeli
Mitä nuorempi tuumaisi, jos jättäisit päiväunet pois? Onko ollut mitään vinkeitä, että voisi pärjätä ilmankin? Meillä kolme vuotta täyttänyt kuopus lopetti päiväunet alta kahden vuoden (muistaakseni oli aika reilustikin alle) ja alkoi nukkua n. 10 tunnin yöunia - joskus jää yhdeksään, joskus taas saattaa nukkua melkein kellon ympäri, jos ollut runsaasti ulkoilua ed. päivänä. Ja ulkoilusta tuli mieleen, että riittääkö pojille tarpeeksi "väsytystä" päivän mittaan? : )
 
moi
Mäki lisään, eli meillä vanhempi jätti päikkärit pois ollessaan 2 (nyt on 4) ja toi nuorempi on nyt pikkasen yli kaks ja nukkuu viel tunteroisen päivällä. Miten teillä aamut, eli herääkö lapset aikasin? Mä joskus kokeilin sitä et vein lapset myöhemmin nukkumaan et jos sit nukkuisivat paremmin, ni EI TOD toiminu! Ne heräs vaan entistä aiemmin, eli kuuden maissa tai ennemminki. Sit kokeiltiin toisin päin, lyhennettiin iltaa ja pistettiin lapset seiskalta nukkuun ja sehän oliki hyvä ratkaisu :) Eli ne menee nukkumaan 19.00 ja herää aamulla siinä 7-8 maissa. Oletko sä kokeillu esim illalla laittaa aiemmin nukkumaan lapsiasi?

Mut onhan se niinkin, että jotkut vaan tarvii vähemmän unta. Mun mies on sellanen et aina nukkuu vähän ja aina ollut sellainen. Mä itse taas tartten unta paljo, et jaksan olla pirteä.
 
...ei voi ottaa nuoremmalta päikkäreitä pois kun juuri täytti 1v... Nukahtaa siis ihan istualteen jos yrittää valvottaa.

Kiitos vaan neuvoista, lähinnä kohtalotovereita tässä haeskelen kun tosiaan kaikkea on jo kokeiltu... :/
 
4n äiti
Alkuperäinen kirjoittaja Lappitar:
Allergiat ja sairaudet on selvitetty, terveitä ovat...
hienoa. mitä jos hyväksyisit tilanteen? ja nukkuisit päivällä lasten kanssa, puhelin kii yms. hyväksyminen on hyvä keino mielenrauhaan. lisäksi: tulet vielä muistelemaan tätä aikaa, usko vain.
 
Alkuperäinen kirjoittaja 4n äiti:
Alkuperäinen kirjoittaja Lappitar:
Allergiat ja sairaudet on selvitetty, terveitä ovat...
hienoa. mitä jos hyväksyisit tilanteen? ja nukkuisit päivällä lasten kanssa, puhelin kii yms. hyväksyminen on hyvä keino mielenrauhaan. lisäksi: tulet vielä muistelemaan tätä aikaa, usko vain.
Ei se hyväksyminen taida kauheasti auttaa, univelka on aika hirveää. Ja eihän tuo 4v edes nuku päiväunia.

Mä itse joskus kyl laitan pienemmän päikkäriajaksi isommalle dvd:n ja nukun sohvalla... Voisitko ap säki tehdä niin?

Toivottavasti helpottaa pian, on varmaan kauheaa kun ei ole omaa rauhoittumisaikaa illalla ollenkaan :( Oletko sä kysyny kavereilta et voisko joku joskus ottaa vaikka päivällä lapsia et saisit nukkua?
 
meillä eskoinen valvotti 1-8 kertaa yössä ekat 1v8kk ja uskokaan tai älkää mä en muista melkein mitään siittä ajasta ja neuvola ei puuttunut mitenkään asiaan eikä antanut neuvoja sanoi vaan että kyllä se ohi menee jossain vaiheessa .Ja sauraava muksukin syntyi vasta kun esikoinen oli 7.5V koska en halunnut ihan heti samaa rumbaa käydä läpi mutta 2 seuraavaa ovat tähän asti olleet helppoja nukkujia.
 
mama
Nukkuuko lapset samassa huoneessa? Ja oikeesti ihme kommentteja päiväunista :eek: 1v todellaki tarvii vielä ainaki yhdet päiväunet. Mun lapset on nukkunu ton ikäisenä vielä kahdet unet päivällä+normaalit yöunet. Jotkut lapset tosiaan ovat vaan yöherääjiä. Mut 4 vuotiaalle 8h yöunet kuulostaa melko vähältä määrältä. Ootko kokeillu, et laitat vauvan päikkäreille 4v:lle lasten leffan ja ite torkut vaikka sohvalla sen aikaa? Hätä ei lue lakia =)
Joskus voi olla niinki että liian vähät päiväunet vaikuttaa yöuniin pienillä? Tai sitte vaihtoehtoisesti että nukkuu liian myöhään, siis että on niin väsynyt että meinaa nukahtaa istualleen että tavallaan menee yliväsyneeksi.
Mulle on neljä lasta ja kyllä ne on vielä tossa eskari iässäki tarvinnu 12h yöunet jos on saanu nukkuu sen minkä nukkuu että itse herää. Toki unen tarve vaihtelee eri ihmisillä, mutta kuitenki.
 
ieras
Aika erikoisen vähillä unilla pärjäävät, mutta lapsetkin on yksilöitä... Ehkä tosiaan kantsis koittaa saada sitä hoitoapua jostain. Mulla pisti ekaksi silmään toi oman ajan uupuminen. Itellä on nimittäin ERITTÄIN loppu olo, jos lapset syystä tai toisesta ei mee ajoissa nukkumaan ja se illan oma aika, hetken rauhoittuminen, jää pois. Sillä on ainakin mulle erittäin suuri merkitys jaksamisen kannalta. Etenkin, kun sulla oo sitä omaa aikaa edes päikkyjen aikaan, jos kerta vanhempi on sillonkin hereillä :(

Vaikka ei perhetyöntekijöitä olekkaan niin kyllä kunnalta/kaupungilta pitäisi jotain apua saada... Oletko jutellut neuvolassa?

Ja minä tiedän, että lapset voivat olla kuin yö ja päivä nukkumisten suhteen, kun itsellä on 2 lasta, joista toinen on vauvasta asti nukkunut vähintään 12 tuntia yössä putkeen. Eikä herää MIHINKÄÄN! Nukkuu edelleen 2-luokkalaisena likimain 12 tunnin unet... Kuopus taas on nyt reilu 2 ja edelleen herää joka yö keskimäärin 10 kertaa... Eikä helpotusta näkyvissä...
 
Torkun kyllä useinkin silloin, kun pienempi nukkuu, lastenohjelmat pyörii isommalla... Torkkuminen ei oikeen vaan auta silloin, kun univelkaa on jo riittävästi.

Toi tilanteen hyväksymisen vaikeus on totta, sillä univelka tekee ihmisestä erilaisen, kuin se oikeasti olisi. Tietyllä tasolla olen tietenkin jo aikoja sitten hyväksynyt, että tällaista elämäni on, mutta univelan takia mieli tekee tepposia jatkuvasti, tulen vihaiseksi kaikille, kaikesta. Pahinta on katkeruus, jota alkaa tuntemaan muita ja etenkin paremmin nukkuvia kohtaan. :(
 
metsänpeitto
Mihin lapset herää aamulla, ja mihin aikaan illalla menevät nukkumaan?

Meillä on myös keskimmäisellä varsinkin lyhyet yöunet, välillä se on aika hankalaa :/ Siihen kun yhdistetään mun oma kroonistunut unettomuus, kuopus joka saattaa heräillä öisin ja niin edelleen.. Eiähän se juuri hymyilytä.
 
Rutiinit on todella selkeitä, se on ainoa tapa, millä pystyn edes jotenkin hahmottamaan tätä maailmaa tällä hetkellä... :(

Aamulla heräämisen jälkeen syövät aamupalaa n. klo 7, klo 10 ollaan joko ulkona tai kerhoissa. Sitten 12 maissa kotiin, ruokaa ja pienempi nukkuu. Klo 14 välipalaa jne... Normi "päiväkotirytmi", isompi tottui siihen ennen kuin pienempi syntyi. Rutiineissa ei siis ole vikaa.

Täytyy varmaan uudelleen kokeilla laittaa lapset aikaisemmin nukkumaan. Viimeksi kokeiltiin sitä kun oli vaan tuo isompi vasta ja tulos oli se, että herättiin n. klo 04. Kokeiltiin monta viikkoa mutta lopulta oli pakko luovuttaa... :eek:
 

Yhteistyössä