Pyysit ettei sinua haukuttaisi, mutta siis ihan oikeasti nyt. Millainen tyyppi tekee työtä kolme kertaa työnantajan oletusta hitaammin? Työnantaja ei varmaan olettaisi ja vaatisi kolmea kertaa nopeampaa työskentelyä, ellei hän tietäisi sen olevan realistisesti toteutettavissa. Siis että muutama muukin tekee sillä vauhdilla tai ainakin aikaisemmin on tehnyt.
Työtahtisi ei siis ole ollut huonoa, vaan aivan äärimmäisen huonoa. Niin huonoa, että työnantajallakin on aivan ymmärrettävästi mennyt hermo ja hän on sinua ääneen siellä panetellut. Noin heikko työsuorite antaa selviä viitteitä siitä, että sinä et aidosti ole edes halunnut tehdä työtäsi kunniakkaasti.
Työtekijöiden tehokkuudessa on tottakai eroja. Se että joku 10-20% tehokkuus vaihtelee, on vielä aivan normaalia. Mutta kun työn tehokkuudessa alkaa olla jo esimerkiksi -25% oletettuun ja tavanomaiseen tekemiseen verrattuna tehohävikkiä, niin hälytyskellojen pitää soida. Tuokin tarkoittaisi jo esimerkiksi sitä, että kun normaali siivooja siivoaa 4 hotellihuonetta tunnissa, niin tämä siivooja kykenisi vain 3 huoneeseen per tunti. Eli normaalin siivoojan 30 huonetta päivässä muuttuisi 22 huoneeksi. Aika lailla tulisi työnantajalle tappioita.
Mutta tuo sinun tapauksesi on omassa luokassaan. Jos ajatellaan että työsi olisi ollut vaikkapa siivota noita hotellihuoneita, niin sinä olisit siivonnut niitä päivätasolla sen 10 huonetta normaalin 30 huoneen sijaan. Mietihän itseäsi työnantajana! Ihan varmasti ajattelisit, että ei tuo laiska edes viitsi yrittää.
Sen lisäksi minua kyllä sylettää kommentit, joissa voivotellaan miten työ vie voimat. Ei jaksa enää nauraa päivästä toiseen ja miten reippauteni murenee ja lysähdän työpäivän jälkeen vain sohvalle katsomaan laiskasti telkkaria. Se on työtä! Sen kuuluukin väsyttää ja sen kuuluukin rasittaa. Ihan sama onko rasitus henkilstä vai fyysistä, niin se kuuluu siihen pakettiin. Niitä voimaannuttavia ja rentouttavia asioita ei näet kutsuta töiksi. Ne ovat harrastuksia, tai jotain muuta, muttei kuitenkaan työtä.
Jotenkin mä vahvasti veikkaan, että sun on todella vaikeaa löytää mieluistasi työtä. Se ei ehkä oikeasti ole tämä aikaisempi työpaikkasi, mutta kaiken kaikkiaan sen oikean löytyminen vienee aikaa. Ja kyllä mä nyt rumasti sanon, että syypää voi löytyä sieltä peilistä. Sinun on kyettävä työskentelemään normaalilla ja odotetulla työtahdilla ja sinun on päästävä sinuiksi sen faktan kanssa, että välillä työ vituttaa. Kyllä mä tiedän tunteen, kun mennessäsi töihin on säkkipimeää ja tullessasi töistä on säkkipimeää. Töissä on ollut kiire ja silti asioita on jäänyt rästiin. Tulee tunne että tämä ei ole kivaa. Mutta kun se kuuluu siihen pakettiin jota työn tekemiseksi kutsutaan.