Te keillä on 3v jolla ei ole pikkusisaruksia (tai muutki)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Kaisa"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

"Kaisa"

Vieras
Mitä oletatte että se 3v tekee itse.. tai mitä ylipäätään teil 3v:t tekevät itse.

Meil tilanne et on 3v, 1v ja 1½kk ikäiset. Mietityttää et tuleeko vaadittua tuolta 3v:ltä liikaa.

Osaa pukea itse, syödä ite, mennä nukkuun ite, on lähes päiväkuiva jne.

Mut ajottain heittäytyy (tai itseasiassa aika usein), ettei saa vaatteita päälleen ite, haluaa että syötetään jne.

Sit ku ollaan esim. lähdössä ulos ni mä puen käytännössä kaikki kolme. Oon yrittäny keppiä ja porkkanaa, mut esim. nämä uloslähtemiset (ja ruokailut) on yhtä piiitkää hermojen koettelemista (tai sitä et äiti yrittää pitää hermonsa kasassa ettei suuttuisi).

Tiedän meil on kolme pientä mut yritän mahdollisuuksien mukaan antaa huomiota tälle 3v:lle esim. askartelemme kun pienemmät nukkuvat, saa tehdä "isojen tyttöjen juttuja" kuten auttaa astianpesukoneen tyhjentämisessä, vauvan hoidossa jne.

Koko ajan on sellainen olo et pidän tuota 3v:tä liian isona vaik se todellisuudessa on vielä pieni, mut si ku katsoo jotain kaverin 3v:tä joka reippaasti nykäsee ulkovaatteet päälle, syö temppuilematta jne :(

Meillä 3 vee poika käy itsenäisesti vessassa, tarvitsee kyllä apua pyllyn pyyhkimiseen. Täyskuiva on ollut jo 2,5 vuotiaana. Osaa pukea ja riisua omatoimisesti. Osaa tehdä voileivän vaikka voiteleminen on vähän niin ja näin. Syöttää sitä ei oo tarvinnut yli 2 vuoteen. Hakee omatoimisesti tavaraa keittiön kaapeista. Leikkii vaivatta isompien lasten kanssa. Pulkkamäessä juoksee mäen ylös pulkan kanssa ja laskee omatoimisesti alas. Osaa käydä omatoimisesti suihkussa.
Kyllä mä pidän omaa 3 vuotiastani hyvinkin omatoimisena.

Meillä 3,5 v. vielä ainokainen. Kuukauden sisällä tulossa vauva. Oon yrittänyt opettaa itsenäisyyttä pukemisessa, ruokailussa yms. Pukeminen sujuu silloin kun hän haluaa itse lähteä, muutoin temppuilee ja hermostunkin välillä siihen. Ruokailu, noh se on vielä opetteluvaiheessa. Osaa kyllä syödä itse tottakai, kyse enemmin viitseliäisyydestä. Oon paljon miettinyt miten sitten käy kun on vauva eikä esikoinen suostu syömään : /Täytyykö syöttää vai antaa vaan olla syömättä?
Joissakin asioissa huomaan, että "passaan" poikaa liikaa, mutta joissakin asioissa vaadin jo nyt aika paljon. Esim. tottelemisessa. Hermostun tosi helposti jos poika ei kuuntele ja tekee oman pään mukaan. En tiedä vastasiko ollenkaan kysymykseen. Mutta meillä näin.

muoks. Niin ja on päiväkuiva ja 90% yökuiva. Käy itse vessassa, muttei pese käsiään eikä huuhtele vessaa vaikka oon yrittäny opettaa:confused:
Nukkuu omassa sängyssä, paitsi hiippailee aamuyöllä meidän viereen.

Viimeksi muokattu:
Meillä on vain yksi lapsi, pian 5v täyttävä poika jolle minä puen aina vaatteet, joskus harvoin pukee ulkovaatteet itse. Päiväkodissa hän pukee itse, kotona haluaa niin paljon läheisyyttä ettei mikään riitä, siksi puen hänet.
Ehkäpä sinä oletat 3v liikaa... Itselläni lapsuuden traumat, kun olin 3.5v, veli 1v8kk ja syntyi vielä vauva niin minun piti tehdä kaikki ITSE, siksi itse olen halunnut antaa lapseni olla pieni ja passata häntä. Jonkun mielestä liikaakin, mutta päiväkodissa sanovat hänen olevan hyvin kehittynyt ja osaavan juuri ne mitä hänen ikäisensä pitääkin.

Minulla oli joskus sama tilanne kuin sulla ap. Esikoinen oli 3½v, sitten kaksi sitä nuorempaa. Vaadin esikoiselta sellaista, mikä tuolle iälle ei ollut mahdollista. Esim. valvoa pikkusisaria sen aikaa, kun saunoimme (kuinka uskalsin, en tiedä). Vaadin että on siisti ja osaa käyttäytyä kuin iso. Hmmm...
Neljäs lapsi vuosien päästä tipautti minut maankamaralle. Viimeisin on 3 vuotiaana avuttomaksi heittäytyvä kitisijä. Välillä reipas pieni neiti. Välillä täysin vauva, syötettävä, puettava. Enimmäkseen reipas. Mutta en vaadi häneltä kuin esikoiselta aikanaan.

Kiitos vastauksista!!

Meilki on paljon kiinni siitä ettei laps viitsi, osaa kyllä! Mut oon väliin miettiny et onko tämä nyt huomionhakemista vai oikeesti sitä et lasta laiskottaa, helpompi et äiti syöttää/pukee.. vai haluaako samaistua pienempiin sisaruksiin?

Väliin sanoo monta kertaa päivässä et hän on iso ja pikku sisarus pieni..

Mut sit taas oon miettiny sitäki et onko tämä esikoisen paikka silleen "hankala" et ei ole sitä kenestä ottais mallia. Keskimäinen tyttö on monessa suhteessa oppinu asioita nopeammin mitä esikoinen tai on kiinnostunu asioita aikaisemmin. Esim. itse syömisestä, riisumisesta, potkuautosta jne

Muista, että 3v on vielä pieni älä kokoajan vaadi häntä olemaan liian iso, sillä hän ei sitä oikeasti ole. 3v on OIKEUS olla välillä pieni ja haluta äidin huomiota, syöttämistä ja sylissä istumista.

Alkuperäinen kirjoittaja lähes 5v äiti;23091730:
Meillä on vain yksi lapsi, pian 5v täyttävä poika jolle minä puen aina vaatteet, joskus harvoin pukee ulkovaatteet itse. Päiväkodissa hän pukee itse, kotona haluaa niin paljon läheisyyttä ettei mikään riitä, siksi puen hänet.
Ehkäpä sinä oletat 3v liikaa... Itselläni lapsuuden traumat, kun olin 3.5v, veli 1v8kk ja syntyi vielä vauva niin minun piti tehdä kaikki ITSE, siksi itse olen halunnut antaa lapseni olla pieni ja passata häntä. Jonkun mielestä liikaakin, mutta päiväkodissa sanovat hänen olevan hyvin kehittynyt ja osaavan juuri ne mitä hänen ikäisensä pitääkin.

3,5 vuotiaan kuuluukin tehdä lähes kaikki jo itse, koska hän kykenee siihen.
5 vuotiasta ei todellakaan kannata passata, sillä tekee vaan karhunpalveluksen lapselleen.
Tärkempää olis kannustaa lasta ( missä iässä tahansa) olemaan omatoiminen. Monesti vanhemmat tuntuvat aliarvioivan lapsiensa kykyjä. Ne pienetkin muksut ovat yllättävän fiksuja ja osaavat paljon. Ja vielä nauttivatkin siitä kun vanhemmat luottavat heidän kykyihinsä.

Alkuperäinen kirjoittaja tsemiä;23091735:
Minulla oli joskus sama tilanne kuin sulla ap. Esikoinen oli 3½v, sitten kaksi sitä nuorempaa. Vaadin esikoiselta sellaista, mikä tuolle iälle ei ollut mahdollista. Esim. valvoa pikkusisaria sen aikaa, kun saunoimme (kuinka uskalsin, en tiedä). Vaadin että on siisti ja osaa käyttäytyä kuin iso. Hmmm...
Neljäs lapsi vuosien päästä tipautti minut maankamaralle. Viimeisin on 3 vuotiaana avuttomaksi heittäytyvä kitisijä. Välillä reipas pieni neiti. Välillä täysin vauva, syötettävä, puettava. Enimmäkseen reipas. Mutta en vaadi häneltä kuin esikoiselta aikanaan.

Tuota en tee, et vaatisin vahtimaan pikkusisaruksia.. sen saatan joskus sanoa et käy kattoon kattoon mitä pienempi sisarus tekee tai poista pikku sisarus esim. vessasta jos en pääse ite just sillon hakemaan. Vauvalta saa joskus vahdittuna ottaa vaipan pois ja sylitellä, mut muuten on ehdoton kielto olla koskemasta vauvaan..

[QUOTE="vieras";23091770]Muista, että 3v on vielä pieni älä kokoajan vaadi häntä olemaan liian iso, sillä hän ei sitä oikeasti ole. 3v on OIKEUS olla välillä pieni ja haluta äidin huomiota, syöttämistä ja sylissä istumista.[/QUOTE]

3 vuotiaalla on oikeus olla 3 vuotias. Meillä sen ikäinen istuu usein sylissä ja saa äidiltä paljon huomiota. Mutta samalla annan hänen olla iso ja tehdä itse asiat joihin lapsi kykenee. Joten en todellakaan ala syöttämään 3 vuotiasta!! Siihen ei ole mitään tarvetta.

[QUOTE="Kaisa";23091775]Tuota en tee, et vaatisin vahtimaan pikkusisaruksia.. sen saatan joskus sanoa et käy kattoon kattoon mitä pienempi sisarus tekee tai poista pikku sisarus esim. vessasta jos en pääse ite just sillon hakemaan. Vauvalta saa joskus vahdittuna ottaa vaipan pois ja sylitellä, mut muuten on ehdoton kielto olla koskemasta vauvaan..[/QUOTE]

Hävettää...

[QUOTE="vieras";23091770]Muista, että 3v on vielä pieni älä kokoajan vaadi häntä olemaan liian iso, sillä hän ei sitä oikeasti ole. 3v on OIKEUS olla välillä pieni ja haluta äidin huomiota, syöttämistä ja sylissä istumista.[/QUOTE]

Tätä yritän itelle muistuttaa!! Samoten ku sitä et ottaisin soponttaanisti aina ajottani tän 3v:n syliin.. pienemmät ku saa huomiota useita kertoja päivässä ns. pyytämättä tai tekemättä mitään, ni isompi tahtoo "unohtua". Eli pienemmille automaattisesti vaihdat vaippa, syötät ja nukutat.. ni pitää itseä ihan muistuttaa siitä et huomio isompaa muulloinkin kuin sillon ku on "pakko" eli kun tehdään jotain ei sallittua

Meillä on 5 vuotias ja sit 3 vuotiaat kaksoset.... Esikoinen ilmoitti tuossa 3 vuotiaana, jos kerran kaksosilla on vaipat niin hänkin saa sen pitää. Enpä jaksanut asiasta nostaa sen enempää mökkälää vaan vaihtelin tarvittaessa ja puin siten kun sen tartti. Neljä vuotiaana olis sitten jo iso ja vaipat jäi kerrasta ku halus ja puki kaikki vaatteet. Osaaminen oli se tiedettiin, mutta ku halut puuttu niin ei voinut vaatia. Kaksoset ovat taas sen verran topakoita eikä toistaiseksi ole pikkusisaria, niin he pukevat, käyvät pissillä ja menevät kakalle itsekseen. Ulkovaatteet näin talvella puen kaikille.... Mut sehän on sitä äitinä olemista:)

[QUOTE="Horuksen silmä";23091787]3 vuotiaalla on oikeus olla 3 vuotias. Meillä sen ikäinen istuu usein sylissä ja saa äidiltä paljon huomiota. Mutta samalla annan hänen olla iso ja tehdä itse asiat joihin lapsi kykenee. Joten en todellakaan ala syöttämään 3 vuotiasta!! Siihen ei ole mitään tarvetta.[/QUOTE]

Väliin tuntee ittensä niin riittämättömäksi kun oikeasti tämä 3v on se joka tarvisi eniten sitä äidin huomiota, mut äidin aika tahtoo mennä siihen et saa kodin pysymään edes jonkulaisessa kunnossa ja pikkusisarusten tarpeisiin.

Onneksi näil 1v:llä ja 3v:llä alkaa olla paljon yhteisiä leikkejä et saan sillon tehtyä kotihommia ni sit 1v:n päikkäreiden aikaan on mahdollisuus olla 3v:n kanssa

minusta on ihan normaalia, et 3v haluaa läheisyyttä vielä ja olla pieni. Ja onhan se 3v vielä pieni. Itsekkin huomaan kyllä välillä vaativan aika paljon meidän lapselta, mutta tämmöstä tämä on. Esikoinen joutuu vaan siihen asemaan , että vanhemmatkin vielä vähän harjottelee, et mikä juttu on sopivaa meidän perheelle. Välillä sitä sitten tulee tilanteita et vaatii liikaa huomaamattaan, mutta nämäkin voi sit korjata.

Lapseni täyttää kuukauden päästä 3 vuotta ja on päivä- ja yökuiva. Käy itsenäisesti vessassa. Osaa pukea sisävaatteet päälle mutta ulkovaatteiden kanssa autan aina, varsinkin jos laitetaan haalari. Kaksiosaisen puvun housut osaa pukea itsekin mutta takin kanssa jeesaan. Syö tietenkin itsenäisesti, mutta joskus haluaa olla "vaavi" ja että syötetään. Minusta se on ok. En odota lapseltani itsenäisyyttä ja omatoimisuutta joka asiassa kun kyse on kuitenkin pienestä lapsesta joka tarvitsee vanhempien apua ja turvaa. Ja mihinkäs sitä on kiire, valmiissa maailmassa. :) Minusta näissä asioissa kannattaa edetä lapsentahtisesti. Sitä paitsi jos perheessä on pienempiä lapsia, voi esikoiselle tulla vielä suurempi tarve olla joskus se "vauva" ja saada sellaista huomiota.

Meillä on muutamaa päivää vaille kolmevuotias ja vauva tulee milloin tahansa. Tyttö osaa pukea itse, jos on halua. Välillä vaatii vieressäoloa pukemiseen, välillä vaatteet vaihtuu täysin yksin ja välillä pitää pukea. Napitus, vetoketjut, sukkahousut... kaikki onnistuu ja oikeinpäin silkasta vaatekasasta.

Vessakäynneistään tyttö ilmoittaa itse. Juuri oppi (=ylettyy) kiipeämään pytylle. Pyllynpyyhkiminen ei onnistu, kun pelkää tipahtavansa pyttyyn, mutta vetää vessan ja pesee kädet. Päiväkuiva ollut 22 kuisesta, yövaippa jäi 2,5-vuotiaana ja pari viikkoa sitten lopetti yöllä potallakäynnin.

Äidin kanssa tyttö on omatoimisempi kuin isän kanssa. Äiti ei liikoja passaa ja on muutenkin tiukempi, joten isä kiepautetaan pikkusormen ympärille ;)

Eli eipä tuo sinun lapsesi minusta kummalta kuulostanut, kunhan muistat antaa hellyyttä ja höpsötellä vauvaleikkejä myös hänen kanssaan.

Tuo on juuri niin surullista, kun lapset tehdään pienillä ikäeroilla. Esikoinen joutuu yhteen yöhön kasvamaan niin isoksi ja omatoimiseksi. Ja kun vielä tulee lisää pienellä erolla, saa hän pärjätäkin yksin. Jopa osaa mennä itse nukkumaan, kuten ap sanoi. Eikös ainakin iltasatu pitäis olla ja peittelemiset, hyvät yöt.

Sehän se hankaluus onkin esim. tuossa ulos lähtemisessä, et se jos tämä 3v pukis ite nopeuttas ihan hirveästi ulkos lähtemistä, eivätkä pienemmät joutuisi odottamaan vaatteet päällä.

Toinen on et ruokailut menee väliin siihen et syötän keskimmäistä ja esikoista (tai huolehdin siitä et hänki syö) ja yritän jossain välissä lappaa ruokaa omaanki suuhun..

no mulla on vain yksi lapsi, tulee kohta neljä.. ja kyllä se "joutuu" itse pukemaan, syömään jne koska sen osaa itse tehdä. miksi ei vaatisi alsta tekemään asioita itse kun kerran osaa?
kyllähän poika yrittää heittäytyä välillä "vauvaksi" mutta silti vaaditaan että se tekee itse

Alkuperäinen kirjoittaja sydän särkyy;23091942:
Tuo on juuri niin surullista, kun lapset tehdään pienillä ikäeroilla. Esikoinen joutuu yhteen yöhön kasvamaan niin isoksi ja omatoimiseksi. Ja kun vielä tulee lisää pienellä erolla, saa hän pärjätäkin yksin. Jopa osaa mennä itse nukkumaan, kuten ap sanoi. Eikös ainakin iltasatu pitäis olla ja peittelemiset, hyvät yöt.

TOTTAKAIT.. on iltasatu, peittelemiset ja hyvät yöt.. yksin nukkumaan menemisellä tarkoitan sitä et mennään ite sänkyyn ja jäädään sinne, eikä vaadita et joku nukuttaa. Tosin meil nyt aika usein menee niin et 1v nukahtaa itekseen mut 3v nukahtaa äidin ja isän sänkyyn joko yksin tai sit niin et toinen meistä on kaverina.

[QUOTE="Neith";23092001]no mulla on vain yksi lapsi, tulee kohta neljä.. ja kyllä se "joutuu" itse pukemaan, syömään jne koska sen osaa itse tehdä. miksi ei vaatisi alsta tekemään asioita itse kun kerran osaa?
kyllähän poika yrittää heittäytyä välillä "vauvaksi" mutta silti vaaditaan että se tekee itse[/QUOTE]

tämähän se hassu juttu onki, et sä saat vaatia et tekee ite.. mut mä en sais vaatia koska tytöllä on pikkusisaruksia.

Yhteistyössä