[QUOTE="Maitotyttö";29576731]Kyllä minä niin ymmärrän sitä tunnetta, kun lapsia käy tytön luona leikkimässä ja aikuiset vielä mukana niin. Koko talo on kuin hävityksen kauhistus kun vieraat ovat lähteneet kotiin. Ihan meillä on käynyt opettajienkin lapsia kylässä ja yhtään lelua ei ole viety paikoilleen leikkien jälkeen. Itse olen näyttänyt aina esimerkkiä, kun olemme olleet vierailulla niin kahvipöydän kuppeja myöten kiikuttelen astiapesukoneeseen ja valvon siinä juttelun sivussa, ettei lapseni kovin sotke pöytää ja lattiaa. Jos sotkee niin putsaan lopuksi. Periaatteenani, että paikat ovat vähintäänkin yhtä puhtaassa kunnossa kuin meidän sinne tullessa. Oon muuten huomannut, että koko vierailun ajan tunnelma pysyy mukavana ja saamme kyläkutsuja aina uudestaan ja uudestaan ja ihan yönylikyläkutusjakin.
Mutta siis minun ongelma on siinä, että kun nämä samaiset henkilöt tulevat meillä käymään niin ollaan tosi nolosti. Tässä yksi esimerkki: vieraan api syö aamiaiseksi mustikkapuuroa, jonka änen äitinsä on laittanut niin ei sitten vahdi perään kun lapsi heittelee mustikkaa mattoon ja jättää ne siihen. Saatika leikkikalut ovat ympäri asuntoa ja asunto vieraiden lähtiessä kuin pommin jäliltä. Minäpä oon muuten alkanut sanomaan, että laitetann leluja paikoilleen ja jos on leivottu yhdessä tai oon laittanut ruuat ja päiväkahvit syömisineen niin ei kannata nyt olettaa, että yksin tässä laittaisin kaikki 'asiat ' järjestykseen. No kuule arvatkaapa mitä...? Muutama 'ystäväni' onkin suuttunut tästä. Heille kyllä on kelvannut kaikki talon palvelut tykötarpeineen, mutta oma osallistuminen poislaitoihin on ollut toodella matalaa. Minä en kutsu tällaisia vieraita meille enää jatkossa. Olen ajatellut, että omalla käytöksellään tavallaan paljastavat itsensä.
Oon minä muutaman vieraan perheineen vienyt mökeillemmekin ja jos ei ruokahuoltopalveluiden ja majoituspalveluiden jälkeen heille ole jäänyt yhtään talkoohenkeä loppusiivouksista niin mökkikutsuja ei enää ole tullut. Olemme oman perheemme kanssa viettäneet tuntuissa lomia hiihdellen tai rannoilla aurinkoaottaen ja grillaten, kun ystävämme jäävät viikonloppu toisensa jälkeen kotiinsa aikaa viettämään ja valittavat vielä kun on niin tylsää. Meillä ei ole.
Paras on, kun appivanhemmat tulevat tänne meidän lapsiperheeseen vierilulle. Heille laitetaan hyvät ruuat, leivotaan kakut ja muutenkin nostetaan tunnelmaa mukavilla tarjoiluilla ja seurallakn...uskokaa vain pois. Nämä meidän appivanhemmat kehtaavat kieltäytyä lapsemme leikkitoiveista tai ulkona pulkkkamäessä käymisestä. Istuvat tuvassa viikonlopun ja odottavat seuraavaa kattausta.... Minä olen alkanut kertomaan, että meillä täällä vähän toimitellaan hommia ja osallistutaan lasten kanssa leikkeihin... Ja saa tuoda mukanaan ruokaakin, kun viikonloppua meillä viettävät. Sanon myös jos juovat olutta ja viinejä niin keräävät kaikki sotkunsa poissa ja minulle ei kannata jättää tähän mitään kerättävää ihan hymyssä suin. Se anoppi tuntuu joka kerta vähän suutahtavan vaan mulle on aivan sama, sillä siivoilen heiltä lähtiessäni paikat kuntoon ja katson, että paremmassa järjestyksessä on hommat kuin meiän sinne tullessa. Autan ruokien valmistuksessa vien muutaman kassillisen ruokaa sinne, mukavia lahjoja ja herkkuja vien ja käyttäydyn mukavasti tunnelmaa kohottaen kyläillessäni. Kokeilkaapa : ) semmosella saa paljon hyvää aikaan : )
Ja se mun ongelmani on, etten saa lähimainkaan htä hyvää 'palvelua'takaisin, mitä itse tullessani vien. Se harmittaa...[/QUOTE]
Kukin tyylillään, mutta minua moni sinun tavoistasi ärsyttäisi emäntänä suuresti.
Ensinnäkin, jos olen kutsunut väkeä viikonlopuksi olen silloin myös varautunut ruokkimaan heidät. Jos joku tuo mukanaan kassikaupalla ruokaa niin en todellakaan ilahdu. Minulla on ollut menu mielessä mikä menee uusiksi, kaikki ei millään mahdu kylmään ja ruuat menee vanhaksi ennen kuin ne on syöty. Jos haluaa niin pullan voi tuoda tullessaan, se on kohteliasta. Enempi ei ole, mitä vikaa minun kokkailuissani.
Mitä tulee siistimiseen, en todellakaan halua että vieraat siivoavat ruokia jääkaappiin, astioita tiskikoneeseen tai tavaroita paikoilleen - ne kun eivät mene paikoilleen vaan sinne tänne mikä on vain HANKALAA. Astiat voi tuoda tiskipöydälle, siitä eteenpäin haluan hoitaa ne itse. Että kiitos vaan mutta ei kiitos. Apua voi tarjota, mutatoituvat n kohteliasta kysyä ennen kuin alkaa vaan höösäämään - kyläpaikassa kyläpaikan tavalla tässäkin asiassa.