Te jotka vaaditte lastenne vieraita siivoamaan lelut leikin jälkeen teillä...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
miten huolehditte oman jälkikasvunne käytöksestä kylässä?

Meidän tyttö on ihan hermona yhden kaverin luona olosta, kun siellä äiti pitää vieraalle reippaan puhuttelun, jos leikkejä ei siivota asianmukaisesti.

[QUOTE="vieras";28121425]miten huolehditte oman jälkikasvunne käytöksestä kylässä?

Meidän tyttö on ihan hermona yhden kaverin luona olosta, kun siellä äiti pitää vieraalle reippaan puhuttelun, jos leikkejä ei siivota asianmukaisesti.[/QUOTE]

Höh, karkasi, kävi alle metrinmittainen enterinpainaja :D.

Eilenkin tämä toinen tyttö oli meillä leikkimässä, en käynyt erikseen valvomassa tyttöni huoneessa kun olivat lähdössä. Yllätys oli illemmalla melkoinen, kun kaikki oli jäänyt riipin raapin. Luulisi, että tytölle olisi annettu ohjeet siivota jälkensä myös kyläillessään ;).

Otan kyllä puheeksi tytön kanssa kun tulee seuraavaksi mutta ihan mielenkiinnosta kyselen muiden toimintatapoja. Ohjeistatteko omaanne näissä asioissa vai odotatteko kyläpaikan huolehtivan valvonnasta :)?

[QUOTE="vieras";28121436]Höh, karkasi, kävi alle metrinmittainen enterinpainaja :D.

Eilenkin tämä toinen tyttö oli meillä leikkimässä, en käynyt erikseen valvomassa tyttöni huoneessa kun olivat lähdössä. Yllätys oli illemmalla melkoinen, kun kaikki oli jäänyt riipin raapin. Luulisi, että tytölle olisi annettu ohjeet siivota jälkensä myös kyläillessään ;).

Otan kyllä puheeksi tytön kanssa kun tulee seuraavaksi mutta ihan mielenkiinnosta kyselen muiden toimintatapoja. Ohjeistatteko omaanne näissä asioissa vai odotatteko kyläpaikan huolehtivan valvonnasta :)?[/QUOTE]

Siis mikä oli se ongelma? Se että kyläpaikassa puhutellaan jos sun tyttö ei siivoa, vai se että teillä ollessaan kumpikaan ei siivonnut?

Jos sun tyttö ei kylässä ollessaan siivoa, eikä nytkään teillä ruvennut siivoamaan, niin oletettavasti vieras lapsi kuvitteli ettei teillä tarvitse siivota.

Oikeastiko ajattelit pitää vieraalle lapselle puhuttelun että kun meidän lapsi ei siivoa teillä eikä kotonaan, mutta sun äitis vaatii että teillä siivotaan, niin sun ois pitänyt siivota meilläkin?

Meillä myös käy samantapainen vieras kylässä, aina haluaa tulla meille mutta ei ikinä vaikka minä vahtisin vieressä, ei siivoa.
Käy itkeä pillittämään ja lähtee pois.
Jos omani on heillä, lapseni ei pääse ennekuin on kaikki siivottu, ja kunnolla.
Nyt olenkin sitten tehnyt järjestään niin ettätuo lapsi ei meille tule leikkimään.
Äitinsä tässä kerran kysyikin miksi meille ei enään saa tulla ja kerroin syyn,
ei uskonut.
No ihan sama minulle,eipä tarvitse sitten meille tulla jos minua ei uskota vaan itkeä pillittämään käydään ja karataan tilanteesta.

Siis mikä oli se ongelma? Se että kyläpaikassa puhutellaan jos sun tyttö ei siivoa, vai se että teillä ollessaan kumpikaan ei siivonnut?

Jos sun tyttö ei kylässä ollessaan siivoa, eikä nytkään teillä ruvennut siivoamaan, niin oletettavasti vieras lapsi kuvitteli ettei teillä tarvitse siivota.

Oikeastiko ajattelit pitää vieraalle lapselle puhuttelun että kun meidän lapsi ei siivoa teillä eikä kotonaan, mutta sun äitis vaatii että teillä siivotaan, niin sun ois pitänyt siivota meilläkin?

Siis häh? Mun mielestä on ongelma, jos toinen tyttö 'uhkailee' äidillään meidän tyttöä siivoamaan heillä mutta tulee sitten meille elämään ihan pellossa :D.

Toki meidän tyttö siivoaa itse huoneestaan ne leikit mutta mun mielestä ei mene ihan tasaisesti, että meidän lapsi käy siivoamassa kaverilla (lähinnä sitten kaveri katsoo päältä, että mihin mikäkin lelu laitetaan, kuulemma) mutta liukenee meiltä liukkaasti kun siivoamisen aika tulee ;).

Ja tosiaan vähän käyn läpi tuon vieraan kanssa vielä käytöstapoja, jos kinutaan heti ovelta välipalaa, niin sitten se tarjottu välipala syödään, eikä jemmailla puoliksi syötyjä hedelmiä takaisin hedelmäkulhoon :D. Eikä meillä heitellä leluja ikkunoista pihalle...

Onpas taas vaikeaa. Heillä siivotaan ja äiti asiasta huolehtii.

Säkin haluaisit että teillä siivottaisiin, mutta sä et asiaa viitsinyt lapsille ohjeistaa.

Olen päiväkodissa töissä, enkä koskaan oleta että lapset osaa itse toimia oikein ilman ohjeiden antoa, vaikka teemme samat asiat päivittäin. Siis, ei saa närkästyä ellei itse edes ole valmis ohjeistamaan. Jos toimii vastoin ohjeita niin sit voi puhutella.

• Tykkää
Reactions: Lispetti
Meillä on ohjeistettu ihan pienestä pitäen, että leikin jälkeen siivotaan tavarat paikoilleen - oltiinpa sitten kotona tahi kylässä. Eri asia on toki se, jos on esim. sellainen leikki menossa jota vois jatkaa seuraavana päivänä - silloinkin katsotaan kuitenkin ettei se huone jää kaaoksen valtaan vaan jätetään ne leikin pääraamit paikoilleen. Ja kylässä tietenkin avustetaan leikinjälkien siivouksessa ellei toisin siellä taas ohjeisteta - usein vain tahtovat kyläpaikan vanhemmat sanoa, ettei tarvitse siivota kun leikit jatkuvat omalla porukalla... :)

Mutta todellakin - sen ohjeistuksen mukaan mennään :).

Meillä on useamman äidin kanssa sovittuna asia, että kun kyläillään, niin molemmissa paikoissa yhdessä siivotaan leikit. Enään ei juurikaan tartte edes sanoa, vaan siivoavat jälkensä. Kun on se niin kurja sitten yksin lapsen niitä sotkuja ruveta siivoamaan. Meillä siis siivoavat leikkinsä jäljet aina. Eipä ole kyllä koskaan ollut mitään ongelmaa asian kanssa. Toki toinen ei niin kovasti mielellään sitä tee, mutta yhdessä leikitään ja yhdessä siivotaan.

[QUOTE="noh";28125539]Onpas taas vaikeaa. Heillä siivotaan ja äiti asiasta huolehtii.

Säkin haluaisit että teillä siivottaisiin, mutta sä et asiaa viitsinyt lapsille ohjeistaa.

Olen päiväkodissa töissä, enkä koskaan oleta että lapset osaa itse toimia oikein ilman ohjeiden antoa, vaikka teemme samat asiat päivittäin. Siis, ei saa närkästyä ellei itse edes ole valmis ohjeistamaan. Jos toimii vastoin ohjeita niin sit voi puhutella.[/QUOTE]

eli uskotte siihen behavioristiseen kasvatukseen ja ihminen on todella tyhmä olento, ei muista eikä opi?
ja kaikki tehdään vain jos joku valvoo ja käskee?

minä olen olettanut aina että lapset ovat mua viisaampia parempimuistisempia ja automaattisesti osaavat olla ihmisiä. ovat osanneetkin.

[QUOTE="hmmm";28125641]eli uskotte siihen behavioristiseen kasvatukseen ja ihminen on todella tyhmä olento, ei muista eikä opi?

minä olen olettanut aina että lapset ovat mua viisaampia parempimuistisempia ja automaattisesti osaavat olla ihmisiä. ovat osanneetkin.[/QUOTE]

Se että aikuisen pitää aina olla valmis ohjeistamaan, ei tarkoita etteikö lapsi voisi ilman ohjeistustakin osata/muistaa toimia oikein :)

Joskus lapset tekee oikein ihan itsestään ja huomioin tämän kehuilla, mutta koskaan en OLETA että he osaa toimia ilman ohjeistusta, ja sit vedä tikkua nekkuun kun toimivatkin väärin.

[QUOTE="vieras";28121425]miten huolehditte oman jälkikasvunne käytöksestä kylässä?

Meidän tyttö on ihan hermona yhden kaverin luona olosta, kun siellä äiti pitää vieraalle reippaan puhuttelun, jos leikkejä ei siivota asianmukaisesti.[/QUOTE]

Ihan oikein että pitää puhuttelun, kylässä ollaan kyläpaikan säännöillä, ja jos nämä säännöt ei miellytä niin ei siellä tarvitse käydä!!

Ei todellakaan ainoakaan lasteni kaveri tule meille sotkemaan, ja lähde pois ilman siivoamati omia jälkiään! On mulla muutakin tekemistä 4-lapsen kanssa kun siivoilla 24/7 ja vielä vieraiden aiheuttamaa sotkua.:D

Viimeksi muokattu:
[QUOTE="hmmm";28125641]eli uskotte siihen behavioristiseen kasvatukseen ja ihminen on todella tyhmä olento, ei muista eikä opi?

minä olen olettanut aina että lapset ovat mua viisaampia parempimuistisempia ja automaattisesti osaavat olla ihmisiä. ovat osanneetkin.[/QUOTE]

No tässä ap:n tapauksessa ei vanhat opit toimineet.

Ihan oikein että pitää puhuttelun, kylässä ollaan kyläpaikan säännöillä, ja jos nämä säännöt ei miellytä niin ei siellä tarvitse käydä!!

Ei todellakaan ainoakaan lasteni kaveri tule meille sotkemaan, ja lähde pois ilman siivoamati omia jälkiään! On mulla muutakain tekemistä 4-lapsen kanssa kun siivoilla 24/7 ja vielä vieraiden aiheuttamaa sotkua.:D

Samaa mieltä. Aikuisten homma on vahtia että tulee siivottua, jos haluaa että lapset siivoavat jälkensä.

Et mitenkään voi olettaa että tuo naapurin lapsi kykenisi vastaamaan siivouksesta teillä ja heillä kotona yksin. Kyläpaikan aikuinen katsoo lasten perään ja huomauttaa jos leikit meinaavat lopuksi jäädä levälleen.

Kyllä meillä leikkiä saa mutta leikkien lopuksi ne siivotaan pois. Jos jotain on illalla vielä levällään ne siivotaan ennen nukkumaanmenoa. Lattialle ei saa jäädä mitään, jotta seuraavana päivänä on helppoa pyyhkäistä mopilla sänkyjen ja pöytien alta.

• Tykkää
Reactions: Rockwood
Voi luoja teillä on kyllä vaikeaa. Jokainen siivoaa sotkut omasta kotonaan, ei tulisi mieleenkään käydä lasten kavereille jotain puhutteluja pitämään tuollaisesta.
Käskettekö te omia vieraitannekin tiskaamaan ja siivoamaan omat jälkensä, ennen kun päästätte kotiin lähtemään?

• Tykkää
Reactions: satutytti
Voi luoja teillä on kyllä vaikeaa. Jokainen siivoaa sotkut omasta kotonaan, ei tulisi mieleenkään käydä lasten kavereille jotain puhutteluja pitämään tuollaisesta.
Käskettekö te omia vieraitannekin tiskaamaan ja siivoamaan omat jälkensä, ennen kun päästätte kotiin lähtemään?
En tietenkään käske.
Lasten leikit on silti eri asia, heillä kun on tapana levitellä huoneeseen koko lelu varasto, mun mielestä kuuluu hyviin käytöstapoihin siivota omat jäljet ja opettaa se lapsillekkin.:)

En tietenkään käske.
Lasten leikit on silti eri asia, heillä kun on tapana levitellä huoneeseen koko lelu varasto, mun mielestä kuuluu hyviin käytöstapoihin siivota omat jäljet ja opettaa se lapsillekkin.:)

Meillä on sama juttu. Eräs kaveri kyllä yleensä vetoaa, että "minä en sotkenut", vaikka tasan tarkkaan oli leikissä mukana... Aina on auttanut lapsiani siivoamaan, ei minun ole tarvinnut kuin nätisti pyytää auttamaan siivoamisessa, en siis ole joutunut komentamaan.

Hassu vertaus tuo "käskettekö omien vieraidenne tiskata". Ensiksikään ei kukaan varmaan lapsiakaan käske tiskaamaan tai pyyhkimään jotain muruja tai sormenjälkiä ovenkahvasta. Toiseksi, kukaan ei varmaan käske vieraan lapsen siivota yksin, vaan tyyliin "siivotkaapas yhdessä", eli oma osallistuu yhtä lailla. Kolmanneksi, harvemmin kai aikuiset vieraat levittelevät kyläpaikan tavaroita, vaan laittavat heti paikoilleen jos katsovat jotain, eivätkä pengo kaappeja, laatikoita tms. Ei siis ole tuo vertaus aivan tilanteeseen sopiva.

• Tykkää
Reactions: Nanemone
Meillä jos lapsia vieraana niin sanon että kerätäänpä yhdessä leikit pois kun on yhdessä leikittykin. Jos ollaan itse kylässä niin sama homma. Monissa paikoissa tosin vanhemmat sanoo että ei tarvtse kerätä kun lapset levittävät ne ennen iltaa vielä uudestaan, mutta silti meidän lapset kerää osansa ja sillä selvä. Minusta ei ole kiva jättää kamalaa siivoa.

Jos lapseni menevät kylään niin ohjeistan heitä keräämään lähtiessä lelut pois, mutta en tokikaan voi sitä vahtia tekevätkö niin. Se on kyläpaikan aikuisen tehtävä sitten huomauttaa jos homma ei toimi. Itkun kanssa kukaan ei ole tullut kotiin kun on pitänyt kerätä.

Mitenkään isommin en ala kyllä vieraita lapsia komentelemaan. Jos ei kerää niin ei kerää ja se on sitten hänen oma päätöksensä.

Kyllä minä niin ymmärrän sitä tunnetta, kun lapsia käy tytön luona leikkimässä ja aikuiset vielä mukana niin. Koko talo on kuin hävityksen kauhistus kun vieraat ovat lähteneet kotiin. Ihan meillä on käynyt opettajienkin lapsia kylässä ja yhtään lelua ei ole viety paikoilleen leikkien jälkeen. Itse olen näyttänyt aina esimerkkiä, kun olemme olleet vierailulla niin kahvipöydän kuppeja myöten kiikuttelen astiapesukoneeseen ja valvon siinä juttelun sivussa, ettei lapseni kovin sotke pöytää ja lattiaa. Jos sotkee niin putsaan lopuksi. Periaatteenani, että paikat ovat vähintäänkin yhtä puhtaassa kunnossa kuin meidän sinne tullessa. Oon muuten huomannut, että koko vierailun ajan tunnelma pysyy mukavana ja saamme kyläkutsuja aina uudestaan ja uudestaan ja ihan yönylikyläkutusjakin.

Mutta siis minun ongelma on siinä, että kun nämä samaiset henkilöt tulevat meillä käymään niin ollaan tosi nolosti. Tässä yksi esimerkki: vieraan api syö aamiaiseksi mustikkapuuroa, jonka änen äitinsä on laittanut niin ei sitten vahdi perään kun lapsi heittelee mustikkaa mattoon ja jättää ne siihen. Saatika leikkikalut ovat ympäri asuntoa ja asunto vieraiden lähtiessä kuin pommin jäliltä. Minäpä oon muuten alkanut sanomaan, että laitetann leluja paikoilleen ja jos on leivottu yhdessä tai oon laittanut ruuat ja päiväkahvit syömisineen niin ei kannata nyt olettaa, että yksin tässä laittaisin kaikki 'asiat ' järjestykseen. No kuule arvatkaapa mitä...? Muutama 'ystäväni' onkin suuttunut tästä. Heille kyllä on kelvannut kaikki talon palvelut tykötarpeineen, mutta oma osallistuminen poislaitoihin on ollut toodella matalaa. Minä en kutsu tällaisia vieraita meille enää jatkossa. Olen ajatellut, että omalla käytöksellään tavallaan paljastavat itsensä.

Oon minä muutaman vieraan perheineen vienyt mökeillemmekin ja jos ei ruokahuoltopalveluiden ja majoituspalveluiden jälkeen heille ole jäänyt yhtään talkoohenkeä loppusiivouksista niin mökkikutsuja ei enää ole tullut. Olemme oman perheemme kanssa viettäneet tuntuissa lomia hiihdellen tai rannoilla aurinkoaottaen ja grillaten, kun ystävämme jäävät viikonloppu toisensa jälkeen kotiinsa aikaa viettämään ja valittavat vielä kun on niin tylsää. Meillä ei ole.

Paras on, kun appivanhemmat tulevat tänne meidän lapsiperheeseen vierilulle. Heille laitetaan hyvät ruuat, leivotaan kakut ja muutenkin nostetaan tunnelmaa mukavilla tarjoiluilla ja seurallakn...uskokaa vain pois. Nämä meidän appivanhemmat kehtaavat kieltäytyä lapsemme leikkitoiveista tai ulkona pulkkkamäessä käymisestä. Istuvat tuvassa viikonlopun ja odottavat seuraavaa kattausta.... Minä olen alkanut kertomaan, että meillä täällä vähän toimitellaan hommia ja osallistutaan lasten kanssa leikkeihin... Ja saa tuoda mukanaan ruokaakin, kun viikonloppua meillä viettävät. Sanon myös jos juovat olutta ja viinejä niin keräävät kaikki sotkunsa poissa ja minulle ei kannata jättää tähän mitään kerättävää ihan hymyssä suin. Se anoppi tuntuu joka kerta vähän suutahtavan vaan mulle on aivan sama, sillä siivoilen heiltä lähtiessäni paikat kuntoon ja katson, että paremmassa järjestyksessä on hommat kuin meiän sinne tullessa. Autan ruokien valmistuksessa vien muutaman kassillisen ruokaa sinne, mukavia lahjoja ja herkkuja vien ja käyttäydyn mukavasti tunnelmaa kohottaen kyläillessäni. Kokeilkaapa : ) semmosella saa paljon hyvää aikaan : )

Ja se mun ongelmani on, etten saa lähimainkaan htä hyvää 'palvelua'takaisin, mitä itse tullessani vien. Se harmittaa...

• Tykkää
Reactions: Gaijin
[QUOTE="Maitotyttö";29576731]Kyllä minä niin ymmärrän sitä tunnetta, kun lapsia käy tytön luona leikkimässä ja aikuiset vielä mukana niin. Koko talo on kuin hävityksen kauhistus kun vieraat ovat lähteneet kotiin. Ihan meillä on käynyt opettajienkin lapsia kylässä ja yhtään lelua ei ole viety paikoilleen leikkien jälkeen. Itse olen näyttänyt aina esimerkkiä, kun olemme olleet vierailulla niin kahvipöydän kuppeja myöten kiikuttelen astiapesukoneeseen ja valvon siinä juttelun sivussa, ettei lapseni kovin sotke pöytää ja lattiaa. Jos sotkee niin putsaan lopuksi. Periaatteenani, että paikat ovat vähintäänkin yhtä puhtaassa kunnossa kuin meidän sinne tullessa. Oon muuten huomannut, että koko vierailun ajan tunnelma pysyy mukavana ja saamme kyläkutsuja aina uudestaan ja uudestaan ja ihan yönylikyläkutusjakin.

Mutta siis minun ongelma on siinä, että kun nämä samaiset henkilöt tulevat meillä käymään niin ollaan tosi nolosti. Tässä yksi esimerkki: vieraan api syö aamiaiseksi mustikkapuuroa, jonka änen äitinsä on laittanut niin ei sitten vahdi perään kun lapsi heittelee mustikkaa mattoon ja jättää ne siihen. Saatika leikkikalut ovat ympäri asuntoa ja asunto vieraiden lähtiessä kuin pommin jäliltä. Minäpä oon muuten alkanut sanomaan, että laitetann leluja paikoilleen ja jos on leivottu yhdessä tai oon laittanut ruuat ja päiväkahvit syömisineen niin ei kannata nyt olettaa, että yksin tässä laittaisin kaikki 'asiat ' järjestykseen. No kuule arvatkaapa mitä...? Muutama 'ystäväni' onkin suuttunut tästä. Heille kyllä on kelvannut kaikki talon palvelut tykötarpeineen, mutta oma osallistuminen poislaitoihin on ollut toodella matalaa. Minä en kutsu tällaisia vieraita meille enää jatkossa. Olen ajatellut, että omalla käytöksellään tavallaan paljastavat itsensä.

Oon minä muutaman vieraan perheineen vienyt mökeillemmekin ja jos ei ruokahuoltopalveluiden ja majoituspalveluiden jälkeen heille ole jäänyt yhtään talkoohenkeä loppusiivouksista niin mökkikutsuja ei enää ole tullut. Olemme oman perheemme kanssa viettäneet tuntuissa lomia hiihdellen tai rannoilla aurinkoaottaen ja grillaten, kun ystävämme jäävät viikonloppu toisensa jälkeen kotiinsa aikaa viettämään ja valittavat vielä kun on niin tylsää. Meillä ei ole.

Paras on, kun appivanhemmat tulevat tänne meidän lapsiperheeseen vierilulle. Heille laitetaan hyvät ruuat, leivotaan kakut ja muutenkin nostetaan tunnelmaa mukavilla tarjoiluilla ja seurallakn...uskokaa vain pois. Nämä meidän appivanhemmat kehtaavat kieltäytyä lapsemme leikkitoiveista tai ulkona pulkkkamäessä käymisestä. Istuvat tuvassa viikonlopun ja odottavat seuraavaa kattausta.... Minä olen alkanut kertomaan, että meillä täällä vähän toimitellaan hommia ja osallistutaan lasten kanssa leikkeihin... Ja saa tuoda mukanaan ruokaakin, kun viikonloppua meillä viettävät. Sanon myös jos juovat olutta ja viinejä niin keräävät kaikki sotkunsa poissa ja minulle ei kannata jättää tähän mitään kerättävää ihan hymyssä suin. Se anoppi tuntuu joka kerta vähän suutahtavan vaan mulle on aivan sama, sillä siivoilen heiltä lähtiessäni paikat kuntoon ja katson, että paremmassa järjestyksessä on hommat kuin meiän sinne tullessa. Autan ruokien valmistuksessa vien muutaman kassillisen ruokaa sinne, mukavia lahjoja ja herkkuja vien ja käyttäydyn mukavasti tunnelmaa kohottaen kyläillessäni. Kokeilkaapa : ) semmosella saa paljon hyvää aikaan : )

Ja se mun ongelmani on, etten saa lähimainkaan htä hyvää 'palvelua'takaisin, mitä itse tullessani vien. Se harmittaa...[/QUOTE]

Kukin tyylillään, mutta minua moni sinun tavoistasi ärsyttäisi emäntänä suuresti.

Ensinnäkin, jos olen kutsunut väkeä viikonlopuksi olen silloin myös varautunut ruokkimaan heidät. Jos joku tuo mukanaan kassikaupalla ruokaa niin en todellakaan ilahdu. Minulla on ollut menu mielessä mikä menee uusiksi, kaikki ei millään mahdu kylmään ja ruuat menee vanhaksi ennen kuin ne on syöty. Jos haluaa niin pullan voi tuoda tullessaan, se on kohteliasta. Enempi ei ole, mitä vikaa minun kokkailuissani.

Mitä tulee siistimiseen, en todellakaan halua että vieraat siivoavat ruokia jääkaappiin, astioita tiskikoneeseen tai tavaroita paikoilleen - ne kun eivät mene paikoilleen vaan sinne tänne mikä on vain HANKALAA. Astiat voi tuoda tiskipöydälle, siitä eteenpäin haluan hoitaa ne itse. Että kiitos vaan mutta ei kiitos. Apua voi tarjota, mutatoituvat n kohteliasta kysyä ennen kuin alkaa vaan höösäämään - kyläpaikassa kyläpaikan tavalla tässäkin asiassa.

Yhteistyössä