Te jotka kärsitte ummetuksesta jatkuvasti.. (Laiska suoli)

"Minna"
Itse olen kärisnyt laiskasta suolesta koko elämäni ja nyt 3-vuotias tyttöni. Meille lääkäri on sanonut että Levolacia voi ottaa päivittäin ettei vaikuttaisi siihen, että suoli tottuu. Sitä tyttö on ottanut mutta viime aikoina nihkeästi koska sehän on järkyttävän pahaa. Itsekään en sitä ota kun hätätapauksessa.

Sen olen itselläni huomannut että jugurttijuomat esim. Danone tai vastaava Rainbow mustikka auttaa. Siinä on sitä l-casei mitä lie.. kun ottaa säännöllisesti. Myös mustikat auttavat.
 
[QUOTE="Minna";29467661]Itse olen kärisnyt laiskasta suolesta koko elämäni ja nyt 3-vuotias tyttöni. Meille lääkäri on sanonut että Levolacia voi ottaa päivittäin ettei vaikuttaisi siihen, että suoli tottuu. Sitä tyttö on ottanut mutta viime aikoina nihkeästi koska sehän on järkyttävän pahaa. Itsekään en sitä ota kun hätätapauksessa.

Sen olen itselläni huomannut että jugurttijuomat esim. Danone tai vastaava Rainbow mustikka auttaa. Siinä on sitä l-casei mitä lie.. kun ottaa säännöllisesti. Myös mustikat auttavat.[/QUOTE]
Mustikkaa meilläkin syödään lähes päivittäin. Ja muitakin marjoja.
 
"Palapeli"
Tuossa aikaisemmin kirjoittelin tyttäreni sairaskertomuksen, niin lääkäri sanoi, että kun on näin kauan kestänyt ummetus, niin se ei mene ohi pelkällä ruokavaliolla yms, vaan se vaatii oikeat lääkkeet, ja sitä pitää antaa tarpeeksi pitkään (vuosia?) ja niin paljon, että suoli toimii. Suolihan venyy ja laiskistuu, jos se on koko ajan täynnä. Ja tosiaan Pegorionia, Movicolia, Levolaccia saa antaa pitkäänkin.
 
[QUOTE="Palapeli";29467733]Tuossa aikaisemmin kirjoittelin tyttäreni sairaskertomuksen, niin lääkäri sanoi, että kun on näin kauan kestänyt ummetus, niin se ei mene ohi pelkällä ruokavaliolla yms, vaan se vaatii oikeat lääkkeet, ja sitä pitää antaa tarpeeksi pitkään (vuosia?) ja niin paljon, että suoli toimii. Suolihan venyy ja laiskistuu, jos se on koko ajan täynnä. Ja tosiaan Pegorionia, Movicolia, Levolaccia saa antaa pitkäänkin.[/QUOTE]
Levolacia ainakin taitaa saada apteekista ilman reseptiä??
 
Tuntuu vaan ettei lasta hoideta oikein kun joskus se makaa vessassa ja itkee. Saattaa oksentaa... Alkanut jo pelätä syömistä. Js syö mahansa täyteen niin kakka ei tule.. Pituutta nyt 137cm ja painoa 29 kg, eli kauheasti ei kärsisi alkaa nyt kikkailemaan annoksensa kanssa..
 
vvvvvv
Tuntuu vaan ettei lasta hoideta oikein kun joskus se makaa vessassa ja itkee. Saattaa oksentaa... Alkanut jo pelätä syömistä. Js syö mahansa täyteen niin kakka ei tule.. Pituutta nyt 137cm ja painoa 29 kg, eli kauheasti ei kärsisi alkaa nyt kikkailemaan annoksensa kanssa..
Meidän tytöllä oli aika kovalla vatsa leikki-ikäisenä. Kun hän aloitti koulun ja tajusin, että saa liian vähän kalsiumia koska ei suostu juomaan maitoa ja aloin tyrkyttää sitä maitoa, niin siitähän maha meni ihan ummelle, tyttö alkoi kärsiä myös migreenistä ja oksentelusta. Laihtui, kävimme useammalla lääkärillä, kokeilimme ruokavaloita mutta mikäään ei tuntunut auttavan.

Sattumalta reilu vuosi sitten yksi tuttava kertoi että hän ei voi syödä raakoja kasviksia, maha ei jotenkin sulata niitä, niin mehän sitten kokeilimme sitäkin -ja tadaa, se auttoi! Kun lisäksi jätimme maidon pois, koska lopulta oksensi jo vähästä määrästä, niin tyttö alkoi toipua!

Pituutta on nyt 141cm ja painoa 29kg. Ruokavalio on maidoton ja kasvikset kypsennetään. Jossain vaiheessa on tarkoitus alkaa sitä purkamaan ja kokeilemaan, mutta nyt mennään näin. Kalkin lisään jauheena puuroon, koska ei siedä tabletin makua eikä osaa sitä vielä nielaistakaan.
 
"Minä vain"
Vanha ketju, mutta eikös mustikka ole myös "no-no" listalla jos on ummetusta? Meillä ainakin käskettiin sitä välttää kun kysyttiin neuvolasta apua ummetukseen. Itsellä pisti silmään myös tuo maidon määrä. Toivottavasti ap:n tyttären tilanne on helpottanut!
 
nii umpilampi
Ensin lääkettä/peräruiskeita niin että suoli tyhjenee kunnolla ja sitten vain ja ainoastaan helposti sulavaa ruokaa.ei lisä kuituja koska niillä saa tukkoon suolen ku suolen jos ei juo tarpeeksi (n 2-3 litraa) vettä.
Monivitamiini poretabletteja jos tuntuu että jää tarvittavat vitamiinit saamatta.
Näillä meillä saatiin siedettävä olo.
luumu on myös tehokas (pari ruokalusikallista luumu marmeladia ja päälle lasi vettä) helpottaja.
 
vieras vieras
Oma kokemus: maitotuotteet, valkoiset viljat eli keksit, pullat, piirakat, sämpylät pois ja alkaa helpottaa. Myös liha ja eläinperäiset tuotteet aiheuttaa vaikeeta ummetusta. Siis kasvisvoittoinen ruokavalio on auttanut mulla :) Edelleen jos tulee stressiä niin pakko turvautua apteekin lääkkeisiin :(
 
Hajatuksia
Banaani ja juusto ovat tosi pahoja ummettajia niin kuin täällä todettiin. Minä olen saanut myös mahani kipeäksi ja totaalisen jumiin pastan, vehnänleivän ja ranskanperunoiden kanssa. Noita kannattaisi käyttää vain pieniä määriä kerrallaan. Minä en tiedä miksi ranskalaiset aiheuttavat minulle lähes suolitukoksen, mutta peruna muissa muodoissaan menee. Perunaa on ennen vanhaan käytetty liimana, joten jos on oikein paha ummetus, niin ehkä voisi joskus koeluontoisesti koittaa vähentää sitä ja vaihtaa muihin kasviksiin tai riisiin? Ruisleipä on tosi hyvä ummetuksen hoidon kannalta. Minä yritin aiemmin hoitaa ummetusta kasviksia lisäämällä, mutta tuloksia tuli vasta, kun aloin syömään kahdella aterialla päivästä ruisleipää (ihan tavalliset ruispalat tms. riittävät).
 
vierailija Ayurveda-Hanna
Vanha ketju, mutta jos joku lukee, niin vinkiksi: googlaa 'ayurveda', määritä kehotyyppisi ja tiedät mikä ei ole hyväksi suolen toiminnalle. Itse kärsin ummetuksesta enää kerran kuussa, kun mun keho on 'vata' ja jos vedän vataa nostavia ruokia (kuivia muroja, poppareita, maissia etc.) saan mahani ummelle. Samoin jos 'pittaa' on liikaa, on uloste löysää. Kaphan suoli on laiskin ;)
 
vierailija
Vanha ketju, mutta jos joku lukee, niin vinkiksi: googlaa 'ayurveda', määritä kehotyyppisi ja tiedät mikä ei ole hyväksi suolen toiminnalle. Itse kärsin ummetuksesta enää kerran kuussa, kun mun keho on 'vata' ja jos vedän vataa nostavia ruokia (kuivia muroja, poppareita, maissia etc.) saan mahani ummelle. Samoin jos 'pittaa' on liikaa, on uloste löysää. Kaphan suoli on laiskin ;)
Voi hitto taas. Luuletko, että esim. kasvaimet, pesäkkeet ym. katoaa suolta kiusaamasta sinun hippigoogletteluillasi?
 
vierailija
Ruokavalio kuntoon. Maito juomana pois. Ei mitää lisäkuituja vaan kuidut hedelmistä ja kasviksista. Kunnon rasvaa, voita ja täysrasvaisia tuotteita ei margariiniä. Jos pelkää osteoporoosia, kovaa rasvaa niin ne ei tule kokeilu ajalla. Sitäpaitsi molemmat on todistettu, etteivät pidä paikkaansa. Ei mitää lääkkeitä.
 
vierailija
[QUOTE="Vieraana";29466770]Lisätkää reippaasti hyviä rasvoja ruokavalioon, kaikki hitaat/huonot hiilarit pois. Vettä ainakin litra päivään, maitoa vähentäisin ainakin puolet.
Meillä on nyt käytössä ruoanlaitossa öljy, leivällä kasvismargariini ja ruokakermana kaurakerma. Saa el.kunnan rasvaa vaan lihassa ja rahkassa.[/QUOTE]
Vaihtakaa margariini voihin ja kermaksi kuohukerma. Nuo teolliset ummettavat ihan hitosti. kasvava lapsi ei liho, ei sitä pidä pelätä jos hän liikkuu.

Suosittelisin myös maidon ja ns terävän kuidun eli viljakuidun vähentämistä. Eli lisää kasviksia (kurkku, tomaatti, salaatti, raasteet). Aloittakaa varovasti.
 
vierailija
[QUOTE="vieras.";29466744]Jättäkää maito pois, ummetus on yksi maitoallergian oireista, maito ei aina sovi vatsalle.

Pegorion tai vi-siblin säännölliseen käyttöön, niihin ei suoli totu sanoi lasten gastroenterologi, mein tytöllä käytössä pegorion.
Jos kokeilee maidotonta niin aloittaisko laktoosittomasta? Vai onko laktoosi-intoleranssin oireet aina ripuli ja ilmavaivat?[/QUOTE]
 
vierailija
Itsellä ollut pienestä saakka laiska suoli, nyt 23v. Mitään apua ei ole vielä löytynyt. Laxoberon ja peräruiskeet auttavat kyllä hätätilanteessa, kun ollut sen viikon-kaks ulostamatta, mutta yrittänyt pärjätä omin avuin ilman lääkkeitä. Lääkärit tyrkyttävät vain lisää kuituja ruikavalioon, joita jo vedänkin. Sitä päivää odotellessa kun suoli tulee paskan mukana pihalle...
 
vierailija
Itsellä ollut pienestä saakka laiska suoli, nyt 23v. Mitään apua ei ole vielä löytynyt. Laxoberon ja peräruiskeet auttavat kyllä hätätilanteessa, kun ollut sen viikon-kaks ulostamatta, mutta yrittänyt pärjätä omin avuin ilman lääkkeitä. Lääkärit tyrkyttävät vain lisää kuituja ruikavalioon, joita jo vedänkin. Sitä päivää odotellessa kun suoli tulee paskan mukana pihalle...
Lisää rilusti oikeeta voita, oikeeta kermaa ruokiin, loppuu vaiva. Eikä siihen tarvi lääkäriä, mut sitä ei lääkäri tietenkään kerro.
http://too-much-medicine.com/professori-teppo-jarvinen-hs-jopa-puolet-laake­tieteen-nimissa-tehtavista-toimista-turhia-tai-niiden-haitat-ovat-suuremmat-kuin-hyodyt/
 

Yhteistyössä