Te jotka kärsitte ummetuksesta jatkuvasti.. (Laiska suoli)

Alkoiko jo lapsena? Miten hoidattatte itseänne? Lääkitys?

Tytölläni on ollut ummetusta syntymästä asti. Ns.laiska suoli. Vauvana kaivettiin kuumemittarilla kakkaa ulos. On ollut sairaalassa suolilaman vuoksi kun kaikki vaan jysähti liikkumatta tukkien suolen. Välillä ei voi kävellä kipujen vuoksi jos ummettaa. Meillä ei ole säännöllistä lääkettä, kuin pegorion ja peräruiske pahimpaan jumiin tarvittaessa.

Lapsi nyt 9v ja harrastaa tanssia sekä liikkuu ulkona päivittäin. Kävelee kouluun jne.
Aamuisin syö kaurapuuroa jossa marjoja ja vehnälesettä. Illalla mustikkaa, rahkaa ja vehnälesettä. Hedelmää välipalalla ja salaattia kahdella pääruualla. Juo noin litran maitoa ja puoli litraa vettä päivässä. Saa sokeria pari kertaa viikossa joko maustettua jogurttia tai muroja viikolla ja karkkipäivänä jotain pientä kuten suklaapatukka tai pieni pussi irtokarkkia ( noin eurolla- max kaksi euroa). Sokeri jumittaa herkästi. Syö myös luumupiltin joka päivä. Limppaa saa perjantaina 0,33 tölkin. Mehua ei juo.

Eilen taas jäi koulusta pois vessaan makaamaan ja änkesi kivikovaa papanaa monta tuntia.. Lääkäri sanoo että kotikonstein hoidetaan ettei suoli opi lääkkeeseen.

Olisko vertaistukea ja vinkkejä miten teillä hoidetaan ummetusta??
 
"..."
Mulla on.

Tuo kuidun lisääminen on idiootein kommentti ikinä. Mulla meni entistä enemmän tukkoon vaikka join nestettäkin enemmän.

Vi-siblin ja smartlax on sellaisia johon suolen ei pitäisi tottua. Tulee tietty aika kalliiksi jatkuvasti käyttää.

Mulla on siis tutkittu kaikki ja sanottiin vaan että mun suoli vaan on tällainen. Mitkään peruskeinot ei auta tällaiseen. Mulla on ummetuksen vuoksi noussut kerran kuume likii 40 asteeseen ja sairaalassa sitten tyhjennettiin. Ja muitakin vaikeita oireiluja on tullut jos ei suoli toimi esim. viikkoon ollenkaan.

Mulla ongelma on tullut lähempänä aikuisikää vasta.
 
"..."
lisään vielä että aina sanotaan että liikunta, neste ja kuitu auttaa. Mutta ne auttaa varmasti vain satunnaiseen ummetukseen, ei todelliseen ongelmaan.

Mun kokemus on että sen kanssa on vaan elettävä. Vaikka kuinka ärsyttää. Tämä ei tietysti lohduta mutta ainakaan mulle ei ole löytynyt muita hoitokeinoja kun nuo apteekin ummetuslääkkeet. Itse käytän smartlaxia jos menee oikein tukkoon. Edes peräruiskeet ei auta minulla.
 
"vieras."
Jättäkää maito pois, ummetus on yksi maitoallergian oireista, maito ei aina sovi vatsalle.

Pegorion tai vi-siblin säännölliseen käyttöön, niihin ei suoli totu sanoi lasten gastroenterologi, mein tytöllä käytössä pegorion.
 
Tiedän että liika kuitenkin on pahasta. Kun vielä tietäs mikä on liikaa.. Aikuisen kuitumallit löytyy helposti, lasten ei.. Ravitsemusterapeutille ei päästä koska lapsi ei ole lihava ( lääkärin peruste) :O
Kokeilemalla, vaikka teelusikallinen alkuun. Pellavasta moni on saanut avun. Niitä liotetaan lasissa yön yli ja sitten juodaan. Kyllä ne apteekissa tai luontaistuotekaupassa opastavat.
Koko ikäni olen kärsinyt temppuilevasta suolistosta. Tiettyjen ruoka-aineiden välttely on hyväksi.
 
[QUOTE="vieras.";29466744]Jättäkää maito pois, ummetus on yksi maitoallergian oireista, maito ei aina sovi vatsalle.

Pegorion tai vi-siblin säännölliseen käyttöön, niihin ei suoli totu sanoi lasten gastroenterologi, mein tytöllä käytössä pegorion.[/QUOTE]

Jos kokeilee maidotonta niin aloittaisko laktoosittomasta? Vai onko laktoosi-intoleranssin oireet aina ripuli ja ilmavaivat?
 
[QUOTE="Vieraana";29466770]Lisätkää reippaasti hyviä rasvoja ruokavalioon, kaikki hitaat/huonot hiilarit pois. Vettä ainakin litra päivään, maitoa vähentäisin ainakin puolet.[/QUOTE]

Meillä on nyt käytössä ruoanlaitossa öljy, leivällä kasvismargariini ja ruokakermana kaurakerma. Saa el.kunnan rasvaa vaan lihassa ja rahkassa.
 
Lapsen on jostain se kalsium saatava luustoa varten eli itse en jättäisi maitoa pois ruokavaliosta ilman lääkärin tutkimusta. Maitoallergia ja laktoosi-intoleranssi on eri asiat.
Oletko käynyt lapsen kanssa hyvällä spesialistilla eli gastropuolen lääkärillä?
 
Lapsen on jostain se kalsium saatava luustoa varten eli itse en jättäisi maitoa pois ruokavaliosta ilman lääkärin tutkimusta. Maitoallergia ja laktoosi-intoleranssi on eri asiat.

Oletko käynyt lapsen kanssa hyvällä spesialistilla eli gastropuolen lääkärillä?
Ollaan käyty monella monella lääkärillä matkan varrella. Ongelma alkoi jo synnäriltä kotiutuessa. Lapsen veljellä on maitoallergia ( lääkärin diagnoosi löytyy) ja saa kalsiumin ja D-vitamiinin purkista. Imeytyy hyvin kun ottaa aamulla tyhjään mahaan.
 
Litra maitoa päivässä on aikas paljon lapselle. Kokeilkaa olla ilman, maitoa sekin laktoositon on. Mietin kun tuttutytöllä vetää mahan tukkoon jos juo maitoa. kypsennettyä sietää ruoassa.
Pitää kokeilla. Tyttö on niin kipeä välillä että luopuu maidosta varmaan mielellään jos maha sillä rauhoittuu.. Syömme jo nyt maidottomaan ruuan kun perheessä yksi maitoallerginen, niin helppo aloittaa myös toiselle maidoton kokeilu. Kalsiumia saa tosiaan helposti purkistakin.
 
"Palapeli"
Meillä 6 vuotiaalla tytöllä ollut parivuotiaasta ummetusta ja vasta nyt on alettu kunnolla hoitamaan sitä. Laiskasta suolesta meilläkin kyse. Neljä vuotta on käytetty Movicolia 1 pussi päivässä ja hätätapauksessa Laxoberonia. Kakka tuli monesti vain kerran viikossa ja siinä saattoi mennä monta tuntia. Nyt viimein sain tytön sellaiselle lääkärille, joka ottaa ongelman vakavasti. Harmittaa kun en ole ollut sinnikkäämpi asian suhteen.

Kuukausi sitten aloitettiin hoito. Lääkäri sanoi, että 1 pussi Movicolia on aivan liian pieni annos. Aluksi annettiin pari päivää peräruiskeita, että saatiin tukos auki ja Pegorionia 4 pussia päivässä (2 aamulla + 2 illalla), sekä jätettiin kaikki maitotuotteet pois vähäksi aikaa. Peräruiskeilla kakka tuli, mutta sitten ei tullutkaan mitään moneen päivään. Lääkäri käski nostaa Pegorion-annosta kuuteen pussiin päivässä (3+3), ja sitten tulikin löysä kakka joka päivä.

Toissa päivänä käytiin taas lääkärissä ja sovittiin jatkosta. Kuutta pussia päivässä jatketaan vielä pari kuukautta, sitten lasketaan viiteen pussiin, ja kesäkuussa neljään pussiin. Lääkäri sanoi, että Pegorionia voi ja pitää käyttää säännöllisesti pitkään, se on vähän sama kuin leseitä söisi, mutta peräruiskeet ja Laxoberon on sellaisia, että suoli tottuu, niin niitä ei saa käyttää säännöllisesti. Maidotonta dieettiä jatkamme vielä toisenkin kuukauden ja sitten aloitetaan varovasti hapanmaitotuotteilla.
 
[QUOTE="wieras";29466862]oliiviöljy on hyvä, margariinit voi heittää mäkeen, rahkassa ei kyllä rasvaa ole,joten lisää eläinrasvaa. Tee liharuoat rasvaisemmista lihoista.[/QUOTE]

Oliiviöljy on kyllä pahaa.. Mihin lisäät sen?? Puuroon, lihaan??
 
Tässä pohdin tätä omaa oloa ja historiaa. Omaa vatsaa on lapsesta asti "hoidettu" kahvilla. Meillä on kanssa suvussa kaikenlaisia suolistojuttuja laidasta laitaan. Systerin muksun vatsa kestää vain luomumaitoa. Tsemppiä, toivottavasti löydätte jonkun jutun helpottamaan lapsen oloa.
 
  • Tykkää
Reactions: L@ur@
Pitää kokeilla. Tyttö on niin kipeä välillä että luopuu maidosta varmaan mielellään jos maha sillä rauhoittuu.. Syömme jo nyt maidottomaan ruuan kun perheessä yksi maitoallerginen, niin helppo aloittaa myös toiselle maidoton kokeilu. Kalsiumia saa tosiaan helposti purkistakin.
Kyllä. Kalsiumia saa muualtakin kun maitoa juomalla. Se ei oo must. Samaten juusto voi kovettaa..banaani...Ja toisaalta, jos olo on niin vaikea eikä kotihoitoauta, onko suurempi paha jos löytyy toimiva lääke jolla olo paranee ja voi elää...mietin tota sanomaasi lekurin kommenttia että pitäs kotihoidolla yrittää ettei maha totu johonkin. Helppo se on sanoa jos ei itte tarvi sillälailla kärvistää ja olla poissa töistä ummetuksen takia kuten tytön olla kotona koulusta.
 
"Vieraana"
Kalsiumin lähteitä on paljon muitakin kuin maito ja juustot. Maidossa kalsiumia 100g on 180mg, muita hyviä lähteitä on esim ruusunmarja, lohi, mantelit. Vaihtoehtoja on vaikka kuinka, maito tietysti helppo muoto saada kalsiumia.
 
vieras vartta
Minun lapsellani on auttanut, veden juonti, maitoa vähennettiin, hedelmiä vähän, marjoja enemmän, juureksia ( paprika kovettaa vatsaa enemmän) .
Ja jos vatsa on tosi kova, niin aloitetaan ulostamaan suihkussa( lämmintä vettä ja hierontaa)
 

Yhteistyössä