Te jotka ajattelette, että heti plussan saatuanne kohdussanne on vauva.

Status
Viestiketju on suljettu.
Miten suhtaudutte abortin tehneisiin? Minä tein lääkkeellisen keskeytyksen keskiviikkona. En pidä itseäni murhaajana, enkä sitä olekaan, koska lääkärin ja ihanan kätilön avulla poistin vartalostani sinne kuulumattoman eliön. :) Olenko teidän mielestä murhaaja? Entä onko aborttia vastustavien mielestä niin, että jos aborttiin on valmis, on valmis myös antamaan syntynyt lapsi pois? Eli sama se, että antaako adoptioon, vai tekeekö abortin? Miksi?
 
en mitenkään suhtaudu
mutta sinun tapauksessa kyllä ihmettelen suuresti. tietääkseni mietit keskeytystä jo 3. ja 4. kohdalla.
yhden virheen /mokan ymmärrän, mutta kun sulla ei ole eka.
itse olen joskus säikähtänyt (turhaan, en ollut raskaana ) ja sen jälkeen on tehty vasektomia.
 
Alkuperäinen kirjoittaja en mitenkään suhtaudu:
mutta sinun tapauksessa kyllä ihmettelen suuresti. tietääkseni mietit keskeytystä jo 3. ja 4. kohdalla.
yhden virheen /mokan ymmärrän, mutta kun sulla ei ole eka.
itse olen joskus säikähtänyt (turhaan, en ollut raskaana ) ja sen jälkeen on tehty vasektomia.
Mie hedelmöityn helposti, kuten jo kätilö KOKS:ssa sanoi ja sen itsekin jo tiesin ennen sitä. Kumeja käytetään, koska hormonaalinen ei ole mulle sopinut sitten esikoisen syntymän. Sterilisaatioon pääseminen ei ole niin helppoa, mullekin viimeksi suositeltiin, että odotan, kunnes olen 35v! Nyt sitten vuodon loputtua ja mensujen alettua alan ottamaan matalahormonisia pillereitä ja toivon että sopivat...
 
Alkuperäinen kirjoittaja en mitenkään suhtaudu:
ja jos sulla on voimia ja aikaa harrastaa seksiä vaikka 4 lasta, niin miksi sitten et pitänyt sitä viidettä?
Hmm, noita ei voi noin verrata. Seksiä voi harrastaa jos sopiva aika tulee, lasta pitää hoitaa, vaikka olisi muuta tekemistä.
 
en mitenkään suhtaudu
Alkuperäinen kirjoittaja Viblsp-:
Alkuperäinen kirjoittaja en mitenkään suhtaudu:
mutta sinun tapauksessa kyllä ihmettelen suuresti. tietääkseni mietit keskeytystä jo 3. ja 4. kohdalla.
yhden virheen /mokan ymmärrän, mutta kun sulla ei ole eka.
itse olen joskus säikähtänyt (turhaan, en ollut raskaana ) ja sen jälkeen on tehty vasektomia.
Mie hedelmöityn helposti, kuten jo kätilö KOKS:ssa sanoi ja sen itsekin jo tiesin ennen sitä. Kumeja käytetään, koska hormonaalinen ei ole mulle sopinut sitten esikoisen syntymän. Sterilisaatioon pääseminen ei ole niin helppoa, mullekin viimeksi suositeltiin, että odotan, kunnes olen 35v! Nyt sitten vuodon loputtua ja mensujen alettua alan ottamaan matalahormonisia pillereitä ja toivon että sopivat...
ai. no ei kyllä meitä kukaan estellyt sen vasektomian suhteen.
 
en mitenkään suhtaudu
Alkuperäinen kirjoittaja Viblsp-:
Alkuperäinen kirjoittaja en mitenkään suhtaudu:
ja jos sulla on voimia ja aikaa harrastaa seksiä vaikka 4 lasta, niin miksi sitten et pitänyt sitä viidettä?
Hmm, noita ei voi noin verrata. Seksiä voi harrastaa jos sopiva aika tulee, lasta pitää hoitaa, vaikka olisi muuta tekemistä.
tuo on kyllä totta
 
No mä ajattelin heti vauvana, vaikka hyvin tiedän, miltä se alkio näyttää. Ei oo mitään ongelmaa abortin tehneiden kanssa ja en pidä murhaajina. En vastusta aborttia, vaikka itse tekisin luultavasti vain jos olisi raiskattu tai raskaus vaarantaisi henkeni.
 
En mä ajattele että se heti on vauva vaan henki. Mulle henk. koht abortti on tappamista, mut ei mulla ole oikeutta tuomita kenenkään muun ratkaisuja. Sillon kun aborttia käytetään melkein ehkäisykeinona niin sellasta en kyllä hyväksy.
 
eetiikko
Mielestäni olet, mutta omasta mielestäsi et. Siinäpä se. Oma kantani on, että elämä syntyy hedelmöittymishetkellä. Inhottavaa kuulla sikiötä sanottavan eliöksi. Pohdittavaa kaikille: Olivatko natsit omasta mielestään murhaajia?
 
Alkuperäinen kirjoittaja Fantaihana:
En mä ajattele että se heti on vauva vaan henki. Mulle henk. koht abortti on tappamista, mut ei mulla ole oikeutta tuomita kenenkään muun ratkaisuja. Sillon kun aborttia käytetään melkein ehkäisykeinona niin sellasta en kyllä hyväksy.
Tuota itse en ymmärrä, mutta nyt kun on lääkkeellinen keskeytys koettu ja yhä kesken, en usko, että kukaan sitä tieten tahtoen haluaakaan ehkäisykeinona käyttää. Kovat kivut ja verta päiväkausia, en todellakaan usko, että kukaan tervejärkinen käyttää ehkäisykeinona.
 
Alkuperäinen kirjoittaja eetiikko:
Mielestäni olet, mutta omasta mielestäsi et. Siinäpä se. Oma kantani on, että elämä syntyy hedelmöittymishetkellä. Inhottavaa kuulla sikiötä sanottavan eliöksi. Pohdittavaa kaikille: Olivatko natsit omasta mielestään murhaajia?
Natsikortti. :D
 
Alkuperäinen kirjoittaja Viblsp-:
Alkuperäinen kirjoittaja Fantaihana:
En mä ajattele että se heti on vauva vaan henki. Mulle henk. koht abortti on tappamista, mut ei mulla ole oikeutta tuomita kenenkään muun ratkaisuja. Sillon kun aborttia käytetään melkein ehkäisykeinona niin sellasta en kyllä hyväksy.
Tuota itse en ymmärrä, mutta nyt kun on lääkkeellinen keskeytys koettu ja yhä kesken, en usko, että kukaan sitä tieten tahtoen haluaakaan ehkäisykeinona käyttää. Kovat kivut ja verta päiväkausia, en todellakaan usko, että kukaan tervejärkinen käyttää ehkäisykeinona.
Näitäkin älypäitä ikävä kyllä löytyy.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Fantaihana:
Alkuperäinen kirjoittaja Viblsp-:
Alkuperäinen kirjoittaja Fantaihana:
En mä ajattele että se heti on vauva vaan henki. Mulle henk. koht abortti on tappamista, mut ei mulla ole oikeutta tuomita kenenkään muun ratkaisuja. Sillon kun aborttia käytetään melkein ehkäisykeinona niin sellasta en kyllä hyväksy.
Tuota itse en ymmärrä, mutta nyt kun on lääkkeellinen keskeytys koettu ja yhä kesken, en usko, että kukaan sitä tieten tahtoen haluaakaan ehkäisykeinona käyttää. Kovat kivut ja verta päiväkausia, en todellakaan usko, että kukaan tervejärkinen käyttää ehkäisykeinona.
Näitäkin älypäitä ikävä kyllä löytyy.
No, niillä on varmasti sitten jotain mielenterveydellisiä ongelmia. :/
 
Alkuperäinen kirjoittaja sinihammas:
No mä ajattelin heti vauvana, vaikka hyvin tiedän, miltä se alkio näyttää. Ei oo mitään ongelmaa abortin tehneiden kanssa ja en pidä murhaajina. En vastusta aborttia, vaikka itse tekisin luultavasti vain jos olisi raiskattu tai raskaus vaarantaisi henkeni.
Tää on mulle silti vähän mysteeri. Eli jos alkio on jo vauva, niin miksei abortin tekevä ole sitten murhaan tai tappoon syyllistyvä? Miksi murha/tappo on oikeutettu, jos hedelmöitys on tapahtunut esim. raiskauksessa? Eikö se alkio/sikiö omaa silloin ihmisoikeuksia mielestäsi? On vähemmän vauva, kuin vaikkapa parisuhteessa vahingossa alkunsa saanut?
 
Alkuperäinen kirjoittaja Viblsp-:
Tää on mulle silti vähän mysteeri. Eli jos alkio on jo vauva, niin miksei abortin tekevä ole sitten murhaan tai tappoon syyllistyvä? Miksi murha/tappo on oikeutettu, jos hedelmöitys on tapahtunut esim. raiskauksessa? Eikö se alkio/sikiö omaa silloin ihmisoikeuksia mielestäsi? On vähemmän vauva, kuin vaikkapa parisuhteessa vahingossa alkunsa saanut?
No siksi kun mä tiedän sen olevan alkio, vaikka ajattelen mielessäni vauvana.

Ihmisoikeuksista voi mun mielestä alkaa puhua siinä vaiheessa, kun vauva selviytyisi kohdun ulkopuolella.
 
Alkuperäinen kirjoittaja sinihammas:
Alkuperäinen kirjoittaja Viblsp-:
Tää on mulle silti vähän mysteeri. Eli jos alkio on jo vauva, niin miksei abortin tekevä ole sitten murhaan tai tappoon syyllistyvä? Miksi murha/tappo on oikeutettu, jos hedelmöitys on tapahtunut esim. raiskauksessa? Eikö se alkio/sikiö omaa silloin ihmisoikeuksia mielestäsi? On vähemmän vauva, kuin vaikkapa parisuhteessa vahingossa alkunsa saanut?
No siksi kun mä tiedän sen olevan alkio, vaikka ajattelen mielessäni vauvana.

Ihmisoikeuksista voi mun mielestä alkaa puhua siinä vaiheessa, kun vauva selviytyisi kohdun ulkopuolella.
Miksei se sitten ole vauva sitten, kun voi selviytyä kohdun ulkopuolella? Eikö tuo ole epäloogista? Vähän kuin minä näkisin vesitipan, mutta pitäisin sitä järvenä.
 
Khimaira
Mulla ei ole ollut mitään tunteita "vauvaa" kohtaan raskauden alkumetreillä- koska pidän alkiota alkiona. Suunnilleen sitten kun liikkeitä alkaa tuntemaan olen ajatellut että kyllä siellä vauva on.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Viblsp-:
Miksei se sitten ole vauva sitten, kun voi selviytyä kohdun ulkopuolella? Eikö tuo ole epäloogista? Vähän kuin minä näkisin vesitipan, mutta pitäisin sitä järvenä.
On varmaan epäloogista. Eipä oo tarvinnut kamalasti miettiä, kun olen ollut elämässäni kerran raskaana ja silloinki toivotusti.

 
mitä sä jauhat samaa paskaa. olet aborttisi tehnyt, joten voit ihan hyvin lopettaa asiasta vatvomisen. ja loppu kaneetti vielä kyllä se on elävä vauva siitä hetkestä kun se sinne mahaan ilmestyy, ei se ole mikään henki tai limaklöntti. klimaklöntti ei ole elävä se tulee esim. nokasta
 
Alkuperäinen kirjoittaja Viblsp-:
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Mä en pidä solurykelmää vauvana, joten kysymys ei liene esitetty mulle.
Juu ei, kuulut mun kanssa samaan ryhmään tässä asiassa. :) Sori. :D
Kuulun kanssa tähän ryhmään. :wave: Jo ihan itsesuojelullisista syistä. Ekaraskaudessa erehdyin mieltämään tuon vauvaksi heti kun testi näytti plussaa einkä tullut ajatelleeksikaan ettei kaikki menisi hyvin. :ashamed: Kun sitten keskenmeno todettiin rv12 oli alkuun kova pala luopua vauvasta.

Silloin jo päätin etten enää seuraavissa raskauksissa uskalla noin ajatella ennen kuin ollaan turvallisemmilla viikoilla, seuraavat raskaudet sitten olivatkin sen verran jänniä että pitivät yllä pientä epävarmuutta aika pitkään -jopa loppuun asti. Kuitenkin noissa olen siis alkanut poikeasti uskoa raskauden jatkumiseen kun rakenneultrassa on kaikki näyttänyt hyvältä ja sikiön olen mieltänyt vauvaksi vasta kun sillä on alkanut viikkojen puolesta olla hengissäselviämismahdollisuudet kohdun ulkopuolellakin.

muoks. ja siis murhaajana en ketään abortin takia pidä. Ihmiset voi tehdä erilaisia päätöksiä mitä minä, jopa sellaisia mitä en voi omassa elämässäni hyväksyä. Mutta jokaisella on se oma elämänsä ja kantaa itse vastuunsa, eli nuokaan ei kuulu minulle. Varmasti itsekin teen lasteni suhteen paljonkin sellaisia päätöksiä mitä joku toinen ei voi hyväksyä.
 
jaa-a
Se riippuu tilanteesta. Joidenkin idareiden en kyllä toivokaan lisääntyvän, koska pahuus lisääntyy muutenkin maailmassa. :(
Sori vaan vispilä, mutta kuulut niihin pahoihin, onhan se nähty.
 
vieras
Minä ajattelen itselläni olleen vauva kohdussa plussan jälkeen, en ajattele muiden plussia vauvoina. Minä itseasiassa ajattelen muiden kohduissa olevan vauvan, vasta kun se masu näkyy. Ja ne jos en ole nähnyt vauvamahaa, niin sitten ajattelen sikiöksi, esim. täällä palstalla muiden raskaudet on minulle sikiöitä, ei vauvoja.
 
Status
Viestiketju on suljettu.

Yhteistyössä